Vrijstellingsbepaling

Geldend van 14-04-2014 t/m heden

Intitulé

Vrijstellingsbepaling

Het doel om artikel 1:6 CAR toe te passen is:

• het kunnen binnenhalen van topfunctionarissen; het betreft de functie van gemeentesecretaris/algemeen directeur en de functie van senior projectleider;

• het in de beloningssfeer kunnen afwijken van de huidige salarisinschalingen gebaseerd op het vigerende functiewaarderingssysteem;

• het tijdelijk kunnen invullen van functies waarbij over de invulling nog geen definitieve keuze is gemaakt, of functies die een tijdelijk karakter hebben;

• niet geconfronteerd worden met langlopende bovenwettelijke uitkeringsrechten;

• kostenbeheersing (inhuren via externe bureaus is duur);

• de functionaris eerder en meer het gevoel kunnen geven dat hij/zij deel uitmaakt van onze organisatie.

Vrijstellingsbepaling

Vrijstellingsbepaling

  • -

    Regeling toepassing artikel 1:6 CAR Vrijstelling

  • -

    Beleidsregels omtrent de toepassing van artikel 1:6 CAR “Vrijstelling”

Artikel 1 Definities

  • a

    regeling:de “Regeling toepassing artikel 1:6 CAR “Vrijstelling” gemeente Uithoorn 2012”;

  • b

    gemeente:gemeente Uithoorn

  • c

    college:college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uithoorn

  • d

    CAR-UWO:Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten en Uitwerkingsovereenkomst

  • e

    GO:Georganiseerd Overleg

  • f

    functie:een hogere functie die in samenspraak met het Georganiseerd Overleg als zodanig is aangemerkt

De “Regeling toepassing artikel 1:6 CAR Vrijstelling gemeente Uithoorn 2012” is onlosmakelijk verbonden met de “ Beleidsregels omtrent de toepassing van artikel 1:6 CAR “Vrijstelling” ”.

Artikel 2 Doelgroep

De volgende personen zijn op grond van deze regeling aangemerkt als doelgroep:

  • a

    de nieuw aan te stellen medewerker die de functie gaat bekleden van gemeentesecretaris/algemeen directeur;

  • b

    nieuw aan te stellen senior projectleiders waaraan zware managementeisen worden gesteld, zowel bestuurlijk als politiek.

Artikel 3 Doel

Het doel om artikel 1:6 CAR toe te passen is:

  • -

    het kunnen binnenhalen van topfunctionarissen; het betreft de functie van gemeentesecretaris/algemeen directeur en de functie van senior projectleider;

  • -

    het in de beloningssfeer kunnen afwijken van de huidige salarisinschalingen gebaseerd op het vigerende functiewaarderingssysteem;

  • -

    het tijdelijk kunnen invullen van functies waarbij over de invulling nog geen definitieve keuze is gemaakt, of functies die een tijdelijk karakter hebben;

  • -

    niet geconfronteerd worden met langlopende bovenwettelijke uitkeringsrechten;

  • -

    kostenbeheersing (inhuren via externe bureaus is duur);

  • -

    de functionaris eerder en meer het gevoel kunnen geven dat hij/zij deel uitmaakt van onze organisatie.

Artikel 4 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de medewerker en binnen de grenzen van artikel 1:6 CAR afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

In gevallen, de uitvoering van deze regeling betreffende, waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Regeling toepassing artikel 1:6 CAR “Vrijstelling” gemeente Uithoorn 2012”.

Deze regeling treedt in werking na vaststelling door het college en na bekendmaking.

Beleidsregels omtrent de toepassing van artikel 1:6 CAR “Vrijstelling”

Voor de functies van:

  • -

    Gemeentesecretaris/algemeen directeur

  • -

    Senior Projectleider

Algemene criteria waarop een functionaris op grond van artikel 1:6 CAR kan worden aangesteld kunnen zijn de zwaarte van de functie, het aantal mensen dat de betreffende functie binnen de organisatie bekleedt en arbeidsproblematiek.

De gemeente UithoornHet criterium op grond waarvan de organisatie deze functies aanwijst is het gegeven dat het gaat om functies waaraan zware managementeisen worden gesteld, zowel bestuurlijk als politiek.

Een andere reden is dat de organisatie voor deze functies topfunctionarissen wil binnenhalen en de mogelijkheid wil hebben om in de beloningssfeer te kunnen af wijken van de huidige salarisinschalingen gebaseerd op het vigerende functiewaarderingssysteem.

Daarnaast wil de organisatie de mogelijkheid hebben om te kunnen afwijken van het gesloten ontslagsysteem en wil zij niet worden geconfronteerd met langlopende bovenwettelijke uitkeringsrechten.

De reden voor tijdelijke invulling van deze functies is het gegeven dat het om werkzaamheden van tijdelijke aard gaat of dat de organisatie een definitieve keuze over de invulling wil afwachten. Het gaat dus om een interim-vervulling, waarbij is gesteld dat de duur van de aanstelling maximaal drie jaar bedraagt; een eventuele verlenging van zes maanden behoort tot de mogelijkheden. Het is hierbij geen vast gegeven dat de functionaris die de functie tijdelijk vervult ook daadwerkelijk de nieuwe functionaris zal worden. Mocht deze functionaris in dienst komen dan zijn de reguliere voorwaarden van toepassing.

Ook vanuit kostenoverwegingen gaat de voorkeur uit naar het toepassen van artikel 1:6 CAR. In het geval de functionaris via een extern bureau in de organisatie zou worden geplaatst, brengt dit mede door de duur van de plaatsing hoge kosten met zich.

Tot slot is de verwachting dat door het aanbieden van een tijdelijke aanstelling de functionaris eerder en meer het gevoel zal hebben dat hij/zij deel uitmaakt van de organisatie.

De regeling van artikel 1:6 CAR gaat om het tijdelijk aanstellen van functionarissen voor de functie van gemeentesecretaris/algemeen directeur en de functie van senior projectleider. Hierbij mag worden afgeweken van artikel 2:4 CAR “Duur van de aanstelling”.Concreet betekent dit dat de 36-maandentermijn niet als maximum geldt. Het gaat wel om een tijdelijke aanstelling.Het gegeven dat artikel 2:4 CAR niet van toepassing is, betekent ook dat de vierde aanstelling niet per definitie een vaste aanstelling is. Tot slot is er ook de mogelijkheid om de duur van de aanstelling vrij te laten. In dit geval is het raadzaam hierbij een uiterste einddatum aan te geven.

De gemeente UithoornDe maximum termijn voor de duur van de aanstelling wordt gesteld op 3 jaar (36 maanden); een eventuele verlenging van zes maanden is mogelijk.Gedurende deze periode zal de functionaris jaarlijks worden beoordeeld.

> In het individuele aanstellingsbesluit moet het voor deze aanstelling geldende maximum worden opgenomen, alsmede de reden van de aanstelling.

In artikel 1:6 CAR is bepaald dat mag worden afgeweken van de salarisschalen. Afwijken is optioneel: de salarisschalen mogen ook wél worden gebruikt. In het geval er wordt afgeweken kan er een onderscheid worden gemaakt tussen structurele en incidentele beloningsmogelijkheden.Daarnaast kunnen speciale afspraken worden gemaakt voor de periodieke verhoging van het salaris.

De gemeente UithoornDe organisatie opteert voor een structurele beloningsmogelijkheid in de vorm van verruiming van de huidige salarisinschalingen gebaseerd op het vigerende functiewaarderingssysteem.

Ten aanzien van een periodieke verhoging van het salaris wordt voorgesteld om twee (of meer) periodieken boven de voor de betreffende functie geldende salarisschaal toe te kennen in plaats van de gebruikelijke ene periodiek.Omdat is voorgesteld gebruik te maken van de mogelijkheid om de salarisinschalingen te verruimen, kan deze wijze van periodieke salarisverhoging een voordeel opleveren voor de functionaris.

De gemeente Uithoorn wil de periodieke verhogingen wel afhankelijk stellen van behaalde (deel) resultaten. Met andere woorden de periodieke verhogingen worden expliciet gekoppeld aan het functioneren van de functionaris. Voorwaarde is wel dat bij aanvang van de aanstelling wel duidelijkheid moet worden gegeven over de te behalen (deel) resultaten. Deze zijn bij deze methode namelijk het ijkpunt, op grond waarvan wordt bepaald of de functionaris in aanmerking komt voor een salarisverhoging.

> Het salaris, de methodiek van verhoging en de beoordelingssystematiek moeten in het individuele aanstellingsbesluit worden vastgelegd.

Artikel 1:6 CAR geeft de mogelijkheid af te wijken van hoofdstuk 8 CAR “Ontslag”. Dat betekent dat er andere ontslaggronden kunnen worden gebruikt en dat er kan worden afgeweken van de opzegtermijnen. Het afwijken van hoofdstuk 8 CAR heeft wel gevolgen voor de bovenwettelijke uitkering na ontslag, omdat de toepassing van hoofdstuk 10d CAR “Voorzieningen bij werkloosheid” gekoppeld is aan de ontslaggronden die in hoofdstuk 8 CAR voorkomen.In het geval er een aanstelling is aangegaan voor een bepaalde klus en er is geen concrete einddatum afgesproken, dan is er formeel sprake van een aanstelling voor onbepaalde tijd. Is de duur van de aanstelling gekoppeld aan een einddatum, dan eindigt de aanstelling van rechtswege op de datum waarop die tijd verstrijkt.

De gemeente UithoornDe organisatie opteert voor de mogelijkheid om te kunnen afwijken van hoofdstuk 8 CAR. Door van de mogelijkheid gebruik te maken om af te wijken van hoofdstuk 8 CAR kan een van de CAR afwijkende ontslaggrond worden gebruikt; het gesloten ontslagsysteem kan buiten toepassing worden gelaten.Er wordt bepaald dat in de aanstelling een concrete einddatum wordt opgenomen. Dit betekent dat de functionaris die tijdelijk voor bepaalde tijd is aangesteld van rechtswege is ontslagen op de datum waarop die tijd verstrijkt.

De gemeente Uithoorn wil niet gehouden zijn aan procedurele stappen (zoals dossieropbouw) die moeten worden doorlopen, in het geval de arbeidsrelatie op grond van artikel 8:6 CAR “Ontslag wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid” of 8:8 CAR (gronden die niet in hoofdstuk 8 CAR “Ontslag” zijn omschreven; bijvoorbeeld incomptabilité d’humeur) moet worden beëindigd. Daarom gaat voor wat betreft de ontslaggrond de voorkeur uit naar de mogelijkheid om de aanstelling te kunnen beëindigen als een van beide partijen dat wenst (tussentijdse beëindiging; vóór de overeengekomen einddatum). Het spreekt voor zich dat dit ontslag wel moet worden gemotiveerd (dit om bij een eventuele rechtszaak duidelijkheid te krijgen over de objectiviteit en dus de gerechtvaardigdheid van het ontslag en willekeur tegen te gaan).

De opzegtermijn wordt vastgesteld op twee maanden.

> De functionaris moet voor aanstelling worden geïnformeerd welk ontslagsysteem gronden en opzegtermijnen) er voor hem/haar gelden.

Artikel 1:6 CAR geeft de mogelijkheid af te wijken van hoofdstuk 10d CAR “Voorzieningen bij werkloosheid”. Dat betekent dat kan worden afgeweken van de bovenwettelijke uitkering ná ontslag. Afwijking van de Werkloosheidwet is niet mogelijk.

De gemeente UithoornBepaald wordt dat bij een aanstelling op grond van artikel 1:6 CAR geen bovenwettelijke uitkering (aanvullend en na-wettelijk) wordt toegekend bij ontslag.De organisatie stelt een aantal specifieke re-integratie maatregelen vast, die er op zijn gericht te voorkomen dat de functionaris moet terugvallen op een uitkering.Voor wat betreft de inzet van re-integratie instrumenten en de kosten, wordt zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de bepalingen zoals opgenomen in artikel 10d:9 CAR “Re-integratieplan”.

> De functionaris moet voor aanstelling worden geïnformeerd welk uitkeringssysteem bij ontslag er voor hem/haar gelden.

  • -

    Wettelijke grondslagArtikel 1:6 CAR vrijstelling

  • -

    Wanneer toepassen?In bijzondere gevallen:

    • a

      voor nader te bepalen hogere functies

    • b

      voor medewerkers van bijzonder omschreven projecten

  • -

    Op welke onderdelen van de arbeidsvoorwaardenregeling kan worden afgeweken?

    • a

      Salaristabel

    • b

      Ontslagbepalingen

    • c

      Bovenwettelijke voorzieningen

    • d

      Maximaal aantal tijdelijke aanstellingen en maximumduur van de tijdelijke aanstelling

  • -

    OverlegOverleg met het GO is nodig over de criteria voor vaststelling van de functies en over de functies zelf.

  • -

    Zaken die in een aanstellingsbesluit moeten worden opgenomen

    • a

      Duur van de aanstelling

    • b

      Reden van de aanstelling

    • c

      Het salaris

    • d

      Methodiek van de verhoging van het salaris

    • e

      Beoordelingssystematiek

    • f

      Opnemen welk ontslagsysteem geldt (meedelen welke gronden + opzegtermijnen gelden)

    • g

      Opnemen welk uitkeringssysteem bij ontslag geldt (b.v. geen bovenwettelijke uitkering toekennen, specifieke re integratiemiddelen vaststellen, alleen bepalingen over de aanvullende uitkering opnemen, bedrag ineens toekennen als de klus is geklaard)

  • -

    Ontslagmogelijkheden

    • a

      Afwijken van het gesloten ontslagsysteem is mogelijk, m.a.w. andere ontslaggronden zijn mogelijk

    • b

      Afwijken van de opzegtermijn is mogelijk

    • c

      Ontslaggronden van hoofdstuk 8 wel toepassen, maar alleen afwijken van de opzegtermijnen

  • -

    Uitkering na ontslag

    • a

      Het is mogelijk om af te wijken van de bepalingen in hoofdstuk 10d Voorzieningen bij werkloosheid

    • b

      Het is niet mogelijk om van de WW aanspraken af te wijken

    • c

      Het is mogelijk om specifieke uitkeringsrechten vast te stellen (zowel positief als negatief)

Ondertekening

College van burgemeester en wethouders