Loopbaanadvies

Geldend van 01-09-2013 t/m heden

Intitulé

Loopbaanadvies

Regeling Loopbaanadvies gemeente Uithoorn, 2013

Loopbaanadvies

Artikel 1 Definities

  • a

    regeling:de “Regeling Loopbaanadvies gemeente Uithoorn 2013”;

  • b

    CAR-UWO:Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten en Uitwerkingsovereenkomst;

  • c

    gemeente:gemeente Uithoorn;

  • d

    college:college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uithoorn;

  • e

    medewerker:hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn (artikel 1:1 CAR-UWO);

  • f

    loopbaanadvies:een gestructureerde methode, waarbij medewerkers door middel van zelfreflectie (meer) zicht krijgen op hun mogelijkheden en beperkingen met betrekking tot een volgende loopbaanstap;

  • g

    loopbaanadviseur: een door het college aangewezen interne of externe deskundige (ingeschreven bij een beroepsorganisatie ) die medewerkers helpt om meer zicht te krijgen op hun mogelijkheden en beperkingen met betrekking tot een volgende loopbaanstap;

  • h

    leidinggevende:de functionaris aan wie de medewerker volgens de hiërarchische structuur verantwoording verschuldigd is;

  • i

    POP:een plan dat door de medewerker en de leidinggevende is opgesteld, waarin afspraken worden vastgelegd over de loopbaanontwikkeling en de vereiste kennis en vaardigheden van de medewerker. Ook worden afspraken gemaakt over de in dit kader te volgen opleiding en andere te ondernemen activiteiten;

  • j

    POP-gesprek:een gesprek dat ten minste eenmaal per drie jaar plaatsvindt in het kader van het Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).

Artikel 2 Doel

Het doel van deze regeling is om de te doorlopen procedure voor een loopbaanadvies van aanvraag tot advies te beschrijven en de wederzijdse rechten en plichten vast te leggen.

Artikel 3 Rechthebbenden

Medewerkers die vijf jaar of langer werkzaam zijn bij de gemeente Uithoorn en op datum van aanvraag loopbaanadvies een vaste aanstelling hebben.

Artikel 4 Procedure loopbaanadvies

Iedere medewerker heeft na elke periode van vijf jaar recht op een loopbaanadvies bij een interne of externe deskundige. Hij kan één hiertoe een verzoek indienen bij zijn leidinggevende. De leidinggevende beoordeelt in overleg met het cluster P&O of er voldoende budget is voor de adviesaanvraag en geeft binnen twee weken een reactie.

Vervolgens worden de volgordecriteria toegepast, waarna wordt besloten of de aanvraag wordt gehonoreerd. De volgordecriteria luiden:

  • a

    degene die het langst op één en dezelfde functie zit. Er moet worden voorkomen dat medewerkers langdurig eenzijdig werk doen; stimuleren van taak- en functieroulatie houdt medewerkers en organisatie flexibel;

  • b

    degene met de hoogste senioriteit. Vanuit leeftijdsbewust personeelsbeleid is het wenselijk dat ouderen met voorrang kunnen doorstromen naar een andere passende baan;

  • c

    voor alle hierboven genoemde criteria geldt dat de betrokken medewerker minstens vijf jaar in vaste dienst moet zijn.

Degenen die niet binnen de volgordecriteria passen, worden op de wachtlijst gezet. Wanneer het budget het toelaat, zal worden bekeken welke medewerkers van de wachtlijst alsnog in aanmerking komen voor een loopbaanadvies. Bij een geschil hierover beslist uiteindelijk de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

Als er geen budget meer is, wordt een afspraak gemaakt wanneer het onderzoek wel kan plaatsvinden. Ook kan aanmelding plaatsvinden via het POP-gesprek.

De medewerker geeft bij zijn verzoek aan of het loopbaanadvies intern of extern moet worden uitgezet.

Als er voldoende budget is, maakt de medewerker vervolgens een afspraak met de loopbaanadviseur voor een vrijblijvend intakegesprek.

In het intakegesprek wordt de vraagstelling van de medewerker besproken, waarna het onderzoek gericht kan plaatsvinden.De loopbaanadviseur brengt in overleg met de medewerker schriftelijk advies uit aan de medewerker.

Artikel 5 Status

In een van te voren opgesteld contract worden wederzijdse rechten en plichten vastgelegd.

De gedragscode van de brancheorganisatie NOLOC-gedragscode is op de uitvoering van opdracht van toepassing.

Artikel 6 Rapportage

Iedere rapportage die inhoudelijke informatie bevat over een medewerker, mag uitsluitend met diens schriftelijke toestemming, aan de leidinggevende worden gerapporteerd. Hierop kan slechts bij schriftelijke overeenkomst van beide partijen vóór aanvang van de begeleiding een uitzondering worden gemaakt. De leidinggevende gaat vertrouwelijk met deze informatie om.

De medewerker en de loopbaanadviseur bepalen gezamenlijk door wie en op welke wijze over de uitkomsten van het loopbaanadvies wordt gecommuniceerd.

Informatie over de voortgang van de begeleiding vormt hierop een uitzondering.

Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het loopbaanadvies.

Artikel 7 Klachten

Een medewerker kan een officiële klacht indienen over de dienstverlening of overtredingen van de NOLOC-gedragscode door de loopbaanadviseur.

Het NOLOC kent een reglement voor Klachtenbehandeling.

Klachten worden conform het in lid 2 van dit artikel genoemde reglement in behandeling genomen.

Leden van NOLOC zijn onderworpen aan de behandeling van klachten volgens de bepalingen in dit reglement.

Artikel 8 Onvoorziene gevallen en hardheidsclausule

Het college kan in individuele gevallen beslissen tot een afwijking van deze regeling. Dit kan in die gevallen waarin deze regeling naar hun oordeel niet of niet naar redelijkheid voorziet.

In gevallen, de uitvoering van deze regeling betreffende, waarin deze verordening niet, voorziet, beslist het college.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Regeling Loopbaanadvies gemeente Uithoorn 2013”.

De regeling is ook van toepassing op de medewerkers van het Samenwerkingsverband Aalsmeer – Uithoorn (G2).

Deze regeling treedt in werking op 1 september 2013.

Ondertekening

College van burgemeester en wethouders