Interne Klachtenregeling personeelsvolgsystemen gemeente Uithoorn, 2014

Geldend van 17-07-2014 t/m heden

Intitulé

Interne Klachtenregeling personeelsvolgsystemen gemeente Uithoorn, 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uithoorn;

gelezen het voorstel van d.d. 14 juli 2014;

gelet op het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van rechtspositieregelingen voor het gemeentelijk personeel en gewezen personeel wordt opgedragen aan het college

gelet op artikel 9 van het Reglement Cameratoezicht van de gemeente Uithoorn en

gelet op de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 23 juni 2014

besluit:

vast te stellen de “Interne Klachtenregeling personeelsvolgsystemen gemeente Uithoorn, 2014”

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

  • a.

    regeling:

  • de “Interne Klachtenregeling gemeente Uithoorn 2014”;

  • b.

    organisatie:

  • gemeente Uithoorn;

  • c.

    college:

  • college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uithoorn;

  • d.

    ambtenaar:

  • hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn (artikel 1:1, lid a CAR-UWO); alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan;

  • e.

    interne klacht:

  • een uiting van onvrede over of kritiek op de wijze van toepassing door het bevoegd gezag van alle in de organisatie voor handen zijnde personeelsvolgsystemen;

  • f.

    personeelsvolgsystemen: voorzieningen die er op gericht zijn op of geschikt zijn voor waarneming van of controle op aanwezigheid, gedrag of prestaties van de in de organisatie werkzame personen;

  • g.

    klachtbehandelaar:

  • degene die op grond van deze regeling belast is met de behandeling van een interne klacht;

  • h.

    leidinggevende: de functionaris aan wie de medewerker volgens de hiërarchische structuur verantwoording verschuldigd is.

Artikel 2 Doel

Het doel van deze regeling is het geven van een interne procedure voor de behandeling van interne klachten, die zijn gericht op de toepassing door het bevoegd gezag van alle in de organisatie voor handen zijnde personeelsvolgsystemen.

Artikel 3 Reikwijdte

  • 1.

    Ambtenaren, stagiairs, gedetacheerden, externen die zijn ingehuurd.

  • 2.

    Deze regeling is niet van toepassing:

    • a.

      op uitingen van ontevredenheid met algemeen verbindende voorschriften of het algemeen beleid van de gemeente Uithoorn;

    • b.

      op klachten die volgens een bijzondere regeling of klachtenverordening Uithoorn worden behandeld.

Artikel 4 Interne klachtbehandelaar

  • 1.

    Het college wijst twee P&O-functionarissen aan, beiden met het profiel van (allround) adviseur, als interne klachtbehandelaar en als plaatsvervangend interne klachtbehandelaar.

  • 2.

    De interne klachtbehandelaar is op grond van deze regeling belast met de behandeling van een interne klacht.

  • 3.

    De interne klachtbehandelaar is verplicht tot geheimhouding van alle gegevens betreffende de interne klacht.

  • 4.

    De interne klachtbehandelaar draagt zorg voor de registratie van de ingediende interne klachten en voor de jaarlijkse publicatie in het Sociaal Jaarverslag.

Artikel 5 Bevoegdheden interne klachtbehandelaar

  • 1.

    Indien de interne klachtbehandelaar dit voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk acht, stelt hij een onderzoek in.

  • 2.

    De interne klachtbehandelaar is bevoegd alle inlichtingen in te winnen die hij voor de vorming van zijn advies nodig acht. Het college verschaft de interne klachtbehandelaar de gevraagde inlichtingen.

  • 3.

    De interne klachtbehandelaar kan het onderzoek of gedeelten daarvan opdragen aan een deskundige.

  • 4.

    De interne klachtbehandelaar gaat vertrouwelijk en integer om met de informatie die hij ontvangt.

Hoofdstuk 2 Procedure

Artikel 6 Indieningsvereisten

  • 1.

    Een interne klacht dient schriftelijk bij het college te worden ingediend.

  • 2.

    Een schriftelijk ingediende interne klacht wordt ondertekend en bevat tenminste de volgende gegevens:

    • a.

      de naam en het adres van de klager;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gebeurtenis waartegen de interne klacht is gericht. Bij het klaagschrift worden zo mogelijk afschriften van relevante stukken overgelegd.

Artikel 7 De ontvangst van de interne klacht

  • 1.

    De ontvangst van de interne klacht wordt binnen vijf werkdagen door de interne klachtbehandelaar bevestigd.

  • 2.

    Aan degene op wie de interne klacht betrekking heeft en diens leidinggevende c.q. respectievelijke bestuurder wordt een kopie van de interne klacht toegezonden.

Artikel 8 Niet behandelen van een interne klacht

  • 1.

    Een interne klacht wordt niet behandeld als:

    • a.

      de interne klacht is ingediend later dan een jaar na de gebeurtenis waarover wordt geklaagd;

    • b.

      de klager al eerder een interne klacht over de gebeurtenis heeft ingediend, die is behandeld;

    • c.

      tegen de gebeurtenis bezwaar had kunnen worden gemaakt, dan wel beroep kan of kon worden ingesteld;

    • d.

      terzake van de gebeurtenis een opsporingsonderzoek of een vervolging gaande is dan wel de gebeurtenis deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek of een vervolging gaande is;

  • 2.

    Als de interne klacht niet in behandeling wordt genomen krijgt de klager daarvan zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk bericht onder vermelding van de motivering.

Artikel 9 De behandelingstermijn

Het college c.q. interne klachtbehandelaar handelt de interne klacht af binnen de afdoeningstermijnen zoals opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9, afdeling 9:2, artikel 9:11.

Hoofdstuk 3 Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 10 Overgangsregeling

  • 1.

    De interne klachtenregeling is eveneens van toepassing op interne klachten, die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn kenbaar gemaakt en waarvan de behandeling niet is begonnen.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het college in overleg met de interne klachtbehandelaar en/of Ondernemingsraad.

Artikel 11 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het college kan in individuele gevallen beslissen tot een afwijking van de regeling. Dit kan in die gevallen waarin deze regeling naar hun oordeel niet of niet naar redelijkheid voorziet.

  • 2.

    In gevallen, de uitvoering van deze regeling betreffende, waarin deze verordening niet, voorziet, beslist het college.

Artikel 12 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als de “Interne Klachtenregeling personeelsvolgsystemen gemeente Uithoorn 2014”.

  • 2.

    De regeling is ook van toepassing op de medewerkers van het Samenwerkingsverband Aalsmeer – Uithoorn (G2).

  • 3.

    Deze regeling treedt in werking na vaststelling en bekendmaking door het college.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van B&W d.d. 17 juli 2014 (BI14.0252).
de secretaris, de burgemeester,
(de heer K. de Vries) (mevrouw drs. D.H. Oudshoorn)