Regeling vervallen per 01-01-2012

Algemene rechtenverordening 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Algemene rechtenverordening 2011

De raad van de gemeente Uithoorn;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 november 2010, nr.RV10. ;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Algemene rechtenverordening 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 0.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt.

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “algemene rechten” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

De algemene rechten worden niet geheven ter zake van:

  • a.

    stukken die ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden afgegeven;

  • b.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging;

  • c.

    het afgeven van uitspraken op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van gemeentelijke belastingen;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding, of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De algemene rechten worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de algemene rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De algemene rechten worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de algemene rechten betaald worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de algemene rechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van algemene rechten ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de algemene rechten.

Artikel 11 Overgangsrecht

De ‘Verordening Algemene Rechten 2010’ van 3 december 2009, welke is ingetrokken met ingang van 1 oktober 2010, blijft van toepassing op de in titel 2 genoemde feiten belastbare feiten:

  • a.

    die zich voor 1 oktober 2010 hebben voorgedaan;

  • b.

    waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De “Algemene rechtenverordening 2010” en de daaropvolgende wijzigingsverordeningen worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking, met dien verstande dat indien de bekendmaking vóór 1 januari 2011 plaatsvindt, de verordening niet eerder in werking treed dan de in het derde lid genoemde datum.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “Algemene rechtenverordening 2011”.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de
raad van Uithoorn van 16 december 2010, nr.
De griffier, De voorzitter,
(dhr. mr. J.H. van Leeuwen) (mevr. drs. D.H. Oudshoorn)

TITEL 1 - ALGEMENE DIENSTVERLENING 2011

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

Tarief 2011 € 

1.1

Huwelijksvoltrekking, partnerregistratie en omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap (en v.v.)

 

 

Het tarief ter zake van een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie of omzetting van een huwelijk in geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt in het gemeentehuis:

 

 

1. op maandag tussen 13.00 uur en 16.00 uur

435,50

 

2. van dinsdag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur

435,50

 

3. en op vrijdag tussen 09.00 en 14.00 uur

435,50

 

Op de overige tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand is of wordt geopend, bedraagt het tarief

549,15

 

 

 

1.2

Het tarief ter zake van een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie of omzetting van een huwelijk in geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt in:

 

 

1. de Thamerkerk op:

 

 

a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur

586,70

 

b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur

681,25

 

2. "Fort a/d Drecht" op:

 

 

a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur

423,25

 

b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur

488,90

 

3. een andere locatie dan genoemd in 1.2.1 en 1.2.2 op:

 

 

a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur

585,50

 

b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur

635,50

 

leges exclusief huur- en overige kosten vrije trouwlocatie

 

 

 

 

1.3

Trouwboekjes

 

 

1. Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

 

 

a. een boekje in gewone uitvoering

22,00

 

b. een boekje in luxe (lederen) uitvoering

29,00

 

2. Het tarief bedraagt ter zake van het kalligraferen van:

 

 

a. een trouwboekje

10,00

 

b. een kerkelijk huwelijk in het trouwboekje

10,00

 

c. het bijschrijven van een kind in het trouwboekje

5,00

 

 

 

1.4

Partnerregistratieboekjes

 

 

1. Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van

 

 

a. een boekje in kunstlederen uitvoering

22,00

 

b. een boekje in luxe (lederen) uitvoering

29,00

 

2. Het tarief bedraagt ter zake van het kalligraferen van een partnerregistratieboekje

10,00

 

 

 

1.5

Beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren als getuige

 

 

Het tarief ter zake van het beschikbaar stellen van een ambtenaar van de gemeente Uithoorn als getuige bij een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie en omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt per ambtenaar per half uur of een gedeelte daarvan

31,65

 

 

 

1.6

Nasporingen registers

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

14,35

 

 

 

1.7

Legesbesluit akten burgerlijke stand

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 Wet rechten burgerlijke stand het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

 

Tarief 2011 € 

2.1

Paspoorten

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

52,10

2.

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.1.1 (zakenpaspoort)

58,20

3.

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

52,10

4.

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe document.

9,20

5.

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2 en 2.1.3.

21,50

 

6. tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) vanaf 14 jaar 43,85

 

 

7. tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) t/m 13 jaar 9,20

 

 

 

 

2.2

Spoedaanvragen

 

 

1. De tarieven als genoemd in de onderdelen 2.1.1. tot en met 2.1.3. alsmede in 2.1.6. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 45,00

 

 

2. het tarief als genoemd in 2.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 2.1.4.slechts één keer per reisdocument berekend.

 

 

3. het tarief als genoemd in 2.1.5. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

21,40

 

 

 

2.3.

1. Indien aan de aanvrager van de in artikel 2.1. genoemde reisdocumenten reeds eerder een reisdocument is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 2.1. genoemde tarieven verhoogd met

28,50

 

2. Indien aan de aanvrager van de in artikel 2.1.6. genoemde reisdocumenten reeds eerder een reisdocument is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 2.1.6. genoemde tarieven verhoogd met

28,50

 

 

 

2.4

Indien het reisdocument voor vluchtelingen of vreemdelingen niet wordt verleend, wordt op verzoek de rijksleges ad 23,45 welke zijn begrepen in het onder 2.1.1. vermelde tarief gerestitueerd.

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

 

Tarief 2011 € 

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1. tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 41,35

 

 

 

 

3.2

Spoedaanvragen

 

 

Het tarief als genoemd in onderdeel 3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 33,50

 

 

 

 

3.3

Indien aan de aanvrager van het in artikel 3.1.1 genoemde document reeds eerder een rijbewijs is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 3.1.1 genoemde tarieven verhoogd met

28,50

 

 

 

3.4

Indien het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs niet plaatsvindt, wordt op verzoek de rijksleges ad 9,50 welke zijn begrepen in het onder 3.1.1 vermelde tarief gerestitueerd.

 

Hoofdstuk 4 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

Tarief 2011 € 

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1. tot het verstrekken van gegevens zonder abonnement:

 

 

a. bij beperkte inhoud (naam, geboortedatum, -plaats en adres), per verstrekking

10,85

 

b. bij meer dan beperkte inhoud, per verstrekking 13,95

 

 

2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

a. voor 50 verstrekkingen

380,30

 

b. voor 100 verstrekkingen

651,90

 

c. voor 500 verstrekkingen

2.987,95

 

d. voor 1.000 verstrekkingen

5.432,70

 

e. voor 5.000 verstrekkingen

24.447,15

 

f. voor 10.000 verstrekkingen

43.461,65

 

 

 

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

 

 

 

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1. tot het verstrekken van gegevens zonder abonnement:

 

 

per verstrekking

13,95

 

2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

a. voor 50 verstrekkingen

380,30

 

b. voor 100 verstrekkingen

651,90

 

c. voor 500 verstrekkingen

2.987,95

 

d. voor 1.000 verstrekkingen

5.432,70

 

e. voor 5.000 verstrekkingen

24.447,15

 

f. voor 10.000 verstrekkingen

43.461,65

 

 

 

4.5

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

19,00

 

 

 

4.6

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens aan afnemers en bijzondere derden als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, bedraagt

2,27

 

 

 

4.7

Indien de belastingplicht bij abonnementen als bedoeld in onderdeel 4.2, tussentijds wordt beëindigd, voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, wordt bij schriftelijke aanvraag ontheffing verleend voor de helft van het overeenkomstig het 4.2 berekende bedrag.

 

 

 

 

4.8

Het tarief ter zake van het verstrekken van persoonsgegevens via alternatieve media (cd-Rom)

22,70

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

Tarief 2011 € 

5.1

1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

a. per pagina

0,30

 

b. met dien verstande dat het tarief per bericht maximaal bedraagt

4,75

 

2. In afwijking van de artikelen 5.1.1a en 5.1.1.b kan in het geval dat het afschrift uit meer dan honderd pagina's bestaat, of het bericht bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking, een redelijke vergoeding in rekening worden gebracht van ten hoogste

23,75

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

 

 

Tarief 2011 € 

6.1

Gemeentebegroting

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1. een programmabegroting

7,90

 

2. een productenraming

90,40

 

3. een volledig exemplaar van de bijlagen bij de begroting van de bestuursdienst

70,00

 

4. een exemplaar van de meerjarenraming

2,80

 

 

 

 

Gemeenterekening

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

5. een programmarekening

7,90

 

6. een productenrekening

90,40

 

7. een volledig exemplaar van de bijlagen bij de rekening van de bestuursdienst

70,00

 

 

 

6.2

Raadsstukken

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van:

 

 

1. een afschrift van de besluitenlijst van de openbare vergaderingen van de raad en de voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad, uitgezonderd die, welke naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet voor uitgifte in aanmerking komen:

 

 

a. bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan

83,65

 

b. buiten abonnement per bladzijde

1,35

 

2. per cassettebandje met de opname van een raadsvergadering

2,80

 

3. een afschrift van de besluitenlijst van de openbare vergaderingen van de raad en de voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad, uitgezonderd die, welke naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet voor uitgifte in aanmerking komen:

 

 

a. bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan

118,10

 

b. buiten abonnement per bladzijde

1,80

 

4. de stukken als bedoeld in onderdeel 6.2.1, 6.2.2 en 6.2.3 zijn exclusief de stukken als bedoeld in onderdeel 6.1 en 6.3.

 

 

5. Indien de belastingplicht bij abonnementen als bedoeld in onderdeel 6.2.1 en 6.2.3, tussentijds wordt beëindigd, voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, wordt bij schriftelijke aanvraag ontheffing verleend voor de helft van het overeenkomstig het 6.2.1 dan wel 6.2.3 berekende bedrag.

 

 

 

 

6.3

Verordeningen

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1. een exemplaar van de Bouwverordening 128,60

 

 

2. een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 14,35

 

 

3. een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening

20,75

 

4. een exemplaar van een andere dan de onder 6.3.1 tot en met 6.3.3 bedoelde verordening met een aantal van

 

 

a. 1 tot en met 10 bladzijden

6,15

 

b. 11 en meer bladzijden

12,30

 

5. aanvullingen van de onder 6.3.1 tot en met 6.3.4 bedoelde verordeningen, per bladzijde

0,60

 

met een maximum per aanvulling van

28,80

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

 

 

Tarief 2011 € 

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van topografische informatie:

 

 

1. voor analoog kaartmateriaal bij levering op papier

 

 

a. bij een schaal van 1 : 500

 

 

- een vast bedrag van

128,60

 

verhoogd met

 

 

- een vergoeding per hectare bebouwd gebied

3,90

 

- een vergoeding per hectare onbebouwd gebied

1,30

 

b. bij een schaal van 1 : 1.000

 

 

- een vast bedrag van

128,60

 

verhoogd met

 

 

- een vergoeding per hectare bebouwd gebied

3,00

 

- een vergoeding per hectare onbebouwd gebied

0,90

 

c. bij een schaal van 1 : 2.000

 

 

- een vast bedrag van

128,60

 

verhoogd met

 

 

- een vergoeding per hectare bebouwd gebied

1,40

 

- een vergoeding per hectare onbebouwd gebied

0,50

 

2. voor digitale informatie

 

 

- een vast bedrag van

128,60

 

verhoogd met

 

 

- een vergoeding per hectare bebouwd gebied

76,20

 

- een vergoeding per hectare onbebouwd gebied 25,50

 

 

 

 

7.2

Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 500 hectare of meer, maar minder dan 1.000 hectare, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 15%.

 

 

 

 

7.3

Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 1.000 hectare of meer, maar minder dan 1.500 hectare, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 30%.

 

 

 

 

7.4

Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 1.500 hectare of meer, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 45%.

 

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

 

 

Tarief 2011 € 

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1. gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

14,70

 

2. afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

a. bij een aantal van 1 tot en met 5, per pagina op papier van A4-formaat

0,50

 

b. bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.a. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van A4-formaat

0,10

 

c. bij een aantal van 1 t/m 5, per pagina op papier van een ander formaat

0,60

 

d. bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.c. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van een ander formaat

0,25

 

e. per exemplaar A-0 formaat op kopieerpapier

5,10

 

f. per exemplaar A-0 formaat op polyesterfilm

7,95

 

3. kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 8.1.1 en 8.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

a. als fotokopie:

 

 

- bij een aantal van 1 tot en met 5, per pagina op papier A4-formaat

0,50

 

- bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.a voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op

 

 

papier van A4-formaat

0,10

 

- bij een aantal van 1 t/m 5, per pagina op papier van een ander formaat

0,60

 

- bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.c. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van een ander formaat

0,25

 

- per exemplaar A-0 formaat op papier

5,05

 

- per exemplaar A-0 formaat op polyesterfilm

7,90

 

b. als origineel en voor zover voorradig per dm2 (of gedeelte daarvan)

0,10

 

met een minimum van

1,25

 

c. bij het speciaal vervaardigen:

 

 

voor elk daaraan te besteden kwartier of gedeelte daarvan

14,55

 

d. als standaard bouwtekening, dan wel als kopie van een standaard bouwtekening:

 

 

de externe kosten, die voorafgaand aan het vervaardigen en verstrekken van het gevraagde aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

4. kaarten, tekeningen en andere bescheiden, die ingevolge wettelijk voorschrift ter inzage liggen

 

 

a. als fotokopie:

 

 

per pagina op papier tot A4-formaat

0,10

 

per pagina op papier tot maximaal A3-formaat

0,10

 

b. in de overige gevallen:

 

 

de externe kosten, die voorafgaand aan het vervaardigen en verstrekken van het gevraagde aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

5. voor de toepassing van het in 8.1.3, onder d, en 8.1.4, onder b, bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

6. ingeval bij de toepassing van het in 8.1.3, onder d, en 8.1.4, onder b, bepaalde, blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

7. een beschikking op een verzoek of een aanvraag als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

14,55

 

 

 

8.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1. tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

 

2. tot het verkrijgen van een attestatie de vita

10,05

 

3. tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

12,70

 

4. tot het verkrijgen van een verklaring dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens name het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld

12,70

 

5. tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap niet bestemd tot reispapier

14,30

 

6. met het verzoek tot naturalisatie, het bedrag zoals opgenomen in het besluit Naturalisatiegelden 1997, of zoals laatstelijk gewijzigd.

 

 

 

 

8.3

1. Voor zover niet afzonderlijk in deze of andere verordening van de gemeente Uithoorn vermeld, wordt voor het verlenen van een (administratieve) dienst berekend naar de duur van de daaraan verbonden werkzaamheden, in rekening gebracht per kwart mensuur of gedeelte daarvan

14,70

 

2. voor de toepassing van het eerste lid wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. 3. ingeval bij de toepassing van het eerste lid blijkt, dat de werkelijk benodigde tijdsduur korter is dan de aan de hand van de begroting geraamde, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

 

 

Tarief 2011 € 

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

14,75

 

 

 

9.2

Het tarief bedraagt voor het afgeven van:

 

 

1. afbeeldingen, afschriften van en uittreksels uit de in het archief berustende van vóór 1700 daterende stukken, per bladzijde of gedeelte daarvan

14,60

 

2. afbeeldingen, afschriften van of uittreksels uit van het jaar 1700 of daarna daterende stukken per bladzijde of gedeelte daarvan een en ander voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de overige artikelen van deze verordening in de tarieven- tabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd.

9,20

9.3

Het tarief bedraagt voor de ter inzage legging van een bouwvergunning

16,35

Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen

 

 

Tarief 2011 € 

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als aangegeven in artikel 5 van de marktverordening Uithoorn

29,45

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

 

 

Tarief 2011 € 

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of vrijstelling als bedoeld in de artikelen 3 tot en met 7 van de Winkeltijdenwet

74,20

Hoofdstuk 12 Wet op de Kansspelen

 

 

Tarief 2011 € 

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483):

 

 

1. voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

 

2. voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten,

 

 

voor de eerste speelautomaat

56,50

 

voor de tweede speelautomaat

34,00

 

3. voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd voor één speelautomaat

226,50

 

4. voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd voor twee speelautomaten,

 

 

voor de eerste speelautomaat

226,50

 

voor de tweede speelautomaat

136,00

 

 

 

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

29,90

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

 

 

Tarief 2011 € 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 

13.1

1. tot het opvragen van een medische indicatie voor verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart P of B

157,90

 

2. wanneer wordt afgezien van het opvragen van een medische indicatie voor verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart P of B

 

 

3. tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart

11,20

 

4. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in afdeling 7,8 en 14 van Hoofdstuk 5 van het voertuigreglement

32,65

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

 

 

Tarief 2011 € 

 

Telecommunicatiewet en overige leidingen/kabelwerken

 

14.1

1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet

136,45

 

2. indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond wordt het tarief onder 14.1.1.

 

 

vermeerderd met een bedrag van

 

 

per strekkende meter sleuf

1,45

 

en met een bedrag van per lasgat

1,80

 

3. indien het betreft (herstel)werkzaamheden (straatwerk en onderhoud) verricht door of vanwege de gemeente in tegel-, klinker en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 14.1.1 vermeerderd met voor:

 

 

sleuven in tegels per m2 8,45

 

 

sleuven in klinkers per m2 12,65

 

 

lasgaten in tegels per m2 14,25

 

 

lasgaten in klinkers per m2 19,15

 

 

4. indien het betreft (herstel)werkzaamheden (straatwerk en onderhoud) verricht door of vanwege de ingevolge de Telecommunicatiewet toegelaten instellingen/bedrijven in tegel-, klinker en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 14.1.1 vermeerderd met voor:

 

 

sleuven in tegels per m2

0,75

 

sleuven in klinkers per m2

1,80

 

lasgaten in tegels per m2

3,30

 

lasgaten in klinkers per m2

4,15

 

 

 

14.2

Het in 14.1.1 genoemde bedrag wordt :

 

 

a. indien met betrekking tot een melding overleg moet plaats- vinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

77,30

 

b. indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

14.3

Indien een begroting als bedoeld in 14.2.b is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

14.4

Het tarief bedoeld in onderdeel 14.1.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

 

 

 

14.5

1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning door de andere nutsbedrijven voor het openbreken van de weg ingevolge artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009

136,45

 

2. indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 14.5.1 vermeerderd met voor:

 

 

klinkerverharding < 15m2

2,90

 

klinkerverharding > 15m2

2,40

 

klinkerverharding > 100m2

2,20

 

tegelverharding < 15 m2

2,35

 

tegelverharding > 15 m2

1,90

 

tegelverharding > 100m2

1,80

 

bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen

1,90

 

 

 

14.6

Het tarief bedoeld in onderdeel 14.5.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen, met de volgende bedragen:

 

 

klinkerverharding < 15m2

2,50

 

klinkerverharding > 15m2

1,10

 

klinkerverharding > 100m2

1,90

 

tegelverharding < 15 m2

2,00

 

tegelverharding > 15 m2

1,60

 

tegelverharding > 100m2

1,00

 

bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen

1,60

Hoofdstuk 15 Vuilafvoer

 

 

Tarief 2011 € 

15.1

Het tarief voor het op aanvraag van belanghebbende ledigen an een beer-, privaat- of bezinkput, vetvanger of een soortgelijke opvangvoorziening en het verwijderen van de daaruit komende stoffen is gelijk aan het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag meegedeelde kosten (waaronder externe kosten), blijkend uit een begroting die door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

15.2

voor de toepassing van het in het eerste lid bepaalde wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

 

 

 

15.3

Indien de werkelijke ledigingskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 16 Elektronische Sleutel

 

 

Tarief 2011 € 

16.1

Het tarief voor de verstrekking van een nieuwe elektronische sleutel ten behoeve van de ondergrondse containers, bedraagt

10,00

Hoofdstuk 17 landelijke wijzigingen

 

 

Tarief 2011 € 

17.1

Indien er zich, na vaststelling van de onderliggende Verordening Algemene Rechten of daaropvolgende wijziginsverordening(en), wijzigingen voordoen in de door de Rijksoverheid vastgestelde tarieven, middels ministerieel of koninklijk besluit, dan wel op enigerlei andere wijze vastgesteld of bekend gemaakt, dan worden deze gewijzigde tarieven als heffingsmaatstaf aangehouden in afwijking van de in deze tarieventabel vermelde tarieven.

 

TITEL 2 - Wabo - bouwvergunningen

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

Aanlegkosten:

 

De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.2

Bouwkosten:

 

De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.3

Sloopkosten:

 

De aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag

 

 

Tarief 2011 € 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 150,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

Tarief 2011 € 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,00%

 

Met een minimum van

€ 218,65

 

 

 

 

Extra welstandstoets

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief per extra welstandstoets:

0,15%

 

Met een minimum van

€ 30,00

 

Met een maximum van

€ 2.000,00

 

Van het op grond van 2.3.1.1 verschuldigde bedrag

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 535,30

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 105,60

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 263,90

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 100,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 422,30

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 263,90

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 263,90

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 844,50

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 844,50

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 263,90

 

 

 

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 750,00

 

 

 

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.5.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 250,00

2.3.5.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 250,00

 

 

 

2.3.6

Sloopactiviteiten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 200,00

2.3.6.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

€ 46,10

 

 

 

2.3.6.2

Asbesthoudende materialen

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.5.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 97,10

 

 

 

2.3.7

Aanleggen of veranderen weg

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 37,00

 

 

 

2.3.8

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 60,00

 

 

 

2.3.9

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 25,25

 

 

 

2.3.10

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.10.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 60,00

2.3.10.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 60,00

 

 

 

2.3.11

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 200,00

2.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 200,00

 

 

 

2.3.12

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 200,00

 

 

 

2.3.13

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.13.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 50,00

2.3.13.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.13.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 50,00

2.3.13.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 50,00

 

 

 

2.3.14

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.15

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.15.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 200,00

2.3.15.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 200,00

 

 

 

2.3.16

Advies

 

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 50,00

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 50,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

Tarief 2011 € 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

Tarief 2011 € 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.5, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt op verzoek:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4weken en binnen 24 weken na het in behandeling nemen ervan

35%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.5, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt op verzoek:

15%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt op verzoek:

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

Tarief 2011 € 

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.400,00

2.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.200,00

Hoofdstuk 7 Sloopmelding

 

 

Tarief 2011 € 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 46,10

Hoofdstuk 8 Overige bepalingen

 

 

Tarief 2011 € 

2.8.1

Overschrijving vergunning

 

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een vergunning, bedraagt het tarief:

€ 52,00

 

 

 

2.8.2

Vergunning kamerverhuur

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 7.7.2 van de bouwverordening, bedraagt:

€ 900,00

 

 

 

2.8.3

Overige

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 75,00

TITEL 3 - Dienstverlening vallende onder de Europese dienstenrichtlijn 2011

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

 

 

Tarief 2011 € 

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb 1964, 386)194,90

 

 

 

 

1.2

Alcoholische drank schenken

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank- en Horecawet voor het incidenteel verstrekken van alcoholhoudende dranken bij incidentele festiviteiten

107,45

 

 

 

 

Exploitatievergunning

 

1.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het exploiteren van een horecabedrijf

129,60

Hoofdstuk 2 APV-vergunningen

 

 

Tarief 2011 € 

2.1

Ventvergunningen

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verkrijgen van een vergunning tot het venten in de gemeente, als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009:

 

 

a. geldig voor één dag, per persoon

74,20

 

b. geldig voor ten hoogste drie kalenderjaren of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan vijf dagen per persoon

107,45

 

 

 

2.2

Vergunning sluitingsuur

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009

 

 

a.indien de vergunning voor één keer geldt

74,20

 

 

 

2.3

Overige geluidhinder

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het voor de omgeving veroorzaken van geluidhinder

74,20

 

 

 

2.4

Collectevergunning

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het inzamelen van geld of goed

74,20

 

 

 

2.5

Standplaatsvergunning

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het plaatsen van uitstallingen op de weg

 

 

a.geldig voor maximaal 2 dagen

74,20

 

b.geldig voor maximaal 2 dagen per week, voor onbepaalde tijd

107,45

 

 

 

2.6

Voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het anders gebruiken van de weg overeenkomstig de bestemming daarvan

107,45

 

 

 

2.7

Verhuur dranghekken evenementen

 

 

1. voor de verhuur van dranghekken, gelden de volgende tarieven per dranghek:

 

 

a. per dag

1,25

 

b.per weekend

2,50

 

c. per week

3,25

 

2.voor het brengen en halen van de dranghekken, gelden de volgende tarieven:

 

 

a.minder dan 50 dranghekken

82,00

 

b.meer dan 50 dranghekkenp.o.a.

p.o.a.

Hoofdstuk 3 Prostitutie

 

 

Tarief 2011 € 

3.1

Algemeen recht prostitutie-inrichting

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van a.per dag1,25 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 (oprichten en instandhouden van een prostitutie-inrichting) jaarlijks een bedrag van

554,85

Hoofdstuk 4 Gebruiksvergunning brandveiligheid

 

 

Tarief 2011 € 

4.1

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in het Gebruiks-besluit.

757,50