Regeling vervallen per 29-10-2003

Reglement Utrechts Personeelsregistratiesysteem

Geldend van 01-09-1984 t/m 28-10-2003

Intitulé

Reglement Utrechts Personeelsregistratiesysteem

(Besluit van B. en W. van 24 juli 1984)

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

gehoord de Commissie van Overleg;

BESLUITEN:

vast te stellen het volgende

Reglement Utrechts Personeelsregistratiesysteem

REGLEMENT UTRECHTS PERSONEELSREGISTRATIESYSTEEM

Artikel 1.

Begripsbepalingen

- Personeelsregistratiesysteem: De bij de gemeente Utrecht en onder beheer van de chef van de Centrale Personeelsafdeling gevoerde geautomatiseerde personeel- en formatieadministraties

- De houder: Burgemeester en Wethouders

- De beheerder: de Chef Centrale Personeelsafdeling

- De deelnemers: - de hoofden van de gemeentelijke diensten, bedrijven en stichtingen

  • -

    de chef van de Centrale Personeelsafdeling

  • -

    andere door de houder aan te wijzen deelnemers

  • -

    (De bij dit reglement behorende bijlage I geeft een lijst van de deelnemers)

- De uitvoerders: Instanties belast met de feitelijke gegevensverwerking vermeld in de bij dit reglement behorende bijlage II.

- De geregistreerde: De persoon over wie het personeelsregistratiesysteem gegevens bevat.

Artikel 2.

Doelstelling.

Het Personeelsregistratiesysteem is opgezet en zal worden gebruikt ten behoeve van:

  • 1.

    Het personeelsbeleid en -beheer en het formatiebeleid van de gemeentelijke diensten, bedrijven en stichtingen.

  • 2.

    Het centrale personeelsbeleid en -beheer en het centrale formatiebeleid.

  • 3.

    Door de overheid krachtens wettelijk voorschrift gevorderde informatie.

  • 4.

    Nader door de houder aan te geven doeleinden.

Artikel 3.

In het personeelsregistratiesysteem opgenomen gegevens.

  • 1.

    In het Personeelsregistratiesysteem zijn gegevens opgenomen over:

    • a.

      personen die bij de deelnemers in dienst zijn, zijn geweest of naar verwachting in dienst zullen komen;

    • b.

      hun gezinsleden en/of relatiepartners;

    • c.

      de formatie van de deelnemers.

  • 2.

    De gegevens, die worden opgenomen, zijn opgesomd in de bijlage III dat aan dit reglement is toegevoegd. Daarnaast kunnen uitsluitend per deelnemer gegevens worden opgenomen die alleen door deze deelnemer mogen worden gebruikt.

  • 3.

    De omtrent een geregistreerde in het Personeelsregistratiesysteem opgenomen gegevens worden daaruit verwijderd uiterlijk in het jaar waarin de geregistreerde de leeftijd van 71 jaar bereikt. Deze verwijdering vindt niet plaats zolang uit hoofde van dienstverband, wachtgeld, functioneel leeftijdsontslag, aanspraak op pensioen of VUT uit de gemeentekas nog periodieke betalingen aan het gewezen personeelslid of diens nabestaanden moeten worden gedaan.

Artikel 4.

Opslag van de gegevens.

  • 1.

    De in de artikel 3, lid 2 bedoelde gegevens zijn opgeslagen bij de uitvoerders.

  • 2.

    De beheerder treft met betrekking tot de in artikel 3 vermelde opgeslagen gegevens voorzieningen tegen verlies, verminking, vervorming, vervreemding, misbruik of beschadiging door welke oorzaak dan ook.

Artikel 5.

Gebruik van de gegevens.

  • 1.

    De in het Personeelsregistratiesysteem opgenomen gegevens worden alleen in het kader van de in artikel 2 aangegeven doelstelling gebruikt.

  • 2.

    De deelnemers verschaffen de beheerder de gegevens die in het Personeelsregistratiesysteem moeten worden opgenomen en geven tevens de wijzigingen aan die daarin nadien moeten worden aangebracht, overeenkomstig de door de beheerder gegeven voorschriften. De verantwoordelijkheid voor de juistheid van de gegevens berust bij de deelnemer.

  • 3.

    De bewerking van het Personeelsregistratiesysteem berust bij de uitvoerders die voor deze bewerking zorg dragen overeenkomstig de door de beheerder gegeven voorschriften.

  • 4.

    De beheerder stelt de in leden 2 en 3 bedoelde voorschriften op in overleg met de deelnemers, de uitvoerders en de Centrale Personeelsafdeling.

Artikel 6.

Beveiliging en controle.

  • 1.

    De beheerder ziet er op toe dat degenen die rechtstreeks toegang hebben tot het Personeelsregistratiesysteem danwel over informatie daaruit kunnen beschikken ten aanzien van de organisatie en de beveiliging de nodige maatregelen nemen:

    • a.

      ter bescherming van de gegevens tegen verlies of beschadiging door calamiteiten;

    • b.

      ter bescherming van de gegevens tegen kwaadwilligheid, onachtzaamheid en verkeerd gebruik;

    • c.

      ter waarborging van het herstel van gegevens in geval van verlies of beschadiging;

    • d.

      ter waarborging van een juiste functiescheiding met betrekking tot de werkzaamheden gericht op het verder ontwikkelen, het in stand houden en het doen functioneren van het Personeelsregistratiesysteem.

  • 2.

    De beheerder draagt zorg voor een periodieke controle op de deugdelijkheid en de naleving van alle voor de bescherming van het Personeelsregistratiesysteem getroffen maatregelen en rapporteert de houder omtrent zijn bevindingen.

Artikel 7.

Toegang tot het Personeelsregistratiesysteem.

Met inachtneming van de ingevolge artikel 6 gegeven voorschriften hebben rechtstreeks toegang tot het Personeelsregistratiesysteem:

  • 1.

    De personeelsleden van de uitvoerders voor zover zij belast zijn met de uitvoering van de in artikel 5, lid 3, bedoelde werkzaamheden.

  • 2.

    De personeelsleden van de deelnemers voor zover zij belast zijn met de uitvoering van werkzaamheden ter realisering van de in artikel 2 genoemde doelstelling.

  • 3.

    De personeelsleden van de Centrale Personeelsafdeling voor zover zij belast zijn met de uitvoering van werkzaamheden ter realisering van de in artikel 2 genoemde doelstelling.

  • 4.

    De personeelsleden, die door de beheerder zijn belast met de in artikel 6, lid 2, bedoelde controle, ter uitvoering van die controle.

Artikel 8.

Recht op kennisgeving en correctie van gegevens.

  • 1.

    Elke geregistreerde wordt op zijn persoonlijk verzoek een opgave verstrekt van de persoonsgegevens welke van hem in het Personeelsregistratiesysteem voorkomen.

  • 2.

    Aan een ouder of voogd van een minderjarige geregistreerde respectievelijk aan een curator van een curandus/geregistreerde wordt op zijn persoonlijk verzoek een opgave verstrekt van de persoonsgegevens welke van de desbetreffende minderjarige geregistreerde respectievelijk van de desbetreffende curandus/geregistreerde in het Personeelsregistratiesysteem voorkomen.

  • 3.

    De procedure voor de uitoefening van het recht op kennisneming is als volgt:

    • -

      een verzoek als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt schriftelijk ingediend bij de houder onder vermelding van welke gegevens kennisneming wordt verzocht;

    • -

      de verzoeker ontvangt binnen 30 dagen na ontvangst door de houder van dit verzoek een schriftelijke opgave van de gevraagde gegevens, zonodig met een toelichting;

    • -

      indien het verzoek op grond van het derde lid niet dan wel deels wordt ingewilligd, deelt de houder dit binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek schriftelijk en gemotiveerd aan de verzoeker mee onder vermelding van de verweermiddelen die de verzoeker ingevolge de Wet administratieve rechtspraak overheidsbeschikkingen tegen deze beslissing ten dienste staan.

  • 4.

    Elke geregistreerde kan verbetering, aanvulling of verwijdering vragen van de gegevens die van hem in het personeelsregistratiesysteem zijn opgenomen, indien hij van oordeel is dat deze gegevens onjuist of ten onrechte zijn opgenomen dan wel dat gegevens ontbreken die wel hadden moeten zijn opgenomen.

  • 5.

    Het vijfde lid is van overeenkomstige toepassing op een ouder of voogd en op een curator m.b.t. de gegevens welke van de desbetreffende minderjarige geregistreerde respectievelijk van de curandus/geregistreerde in het personeelsregistratiesysteem voorkomen.

  • 6.

    Een verzoek als bedoeld in het vijfde en zesde lid wordt alleen geweigerd als inwilliging daarvan strijd met een wettelijk voorschrift dan wel met de doelstelling van het personeelsregistratiesysteem oplevert.

  • 7.

    De procedure voor de uitoefening van het recht op verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens is als volgt:

    • -

      een verzoek als bedoeld in het vijfde en zesde lid wordt schriftelijk ingediend bij de houder;

    • -

      een verzoek als bedoeld in het vijfde en zesde lid wordt schriftelijk ingediend bij de houder;

    • -

      indien de houder tot de slotsom komt, dat de gevraagde correctie op haar plaats is, brengt hij de correctie aan, waarna hij de verzoeker binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek een afschrift verstrekt van de gecorrigeerde gegevens;

    • -

      indien de houder het verzoek tot correctie op grond van het zevende lid weigert dan wel omdat de gevraagde correctie niet juist is, dan deelt de houder dit binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek schriftelijk en gemotiveerd aan de verzoeker mee onder vermelding van de verweermiddelen die de verzoeker ingevolge de Wet administratieve rechtspraak overheidsbeschikkingen tegen deze beslissing ten dienste staan.

Artikel 9.

Verstrekking van de gegevens.

Met inachtneming van de ingevolge artikel 6 gegeven voorschriften worden persoonsgegevens uit het Personeelsregistratiesysteem uitsluitend verstrekt aan:

  • 1.

    de geregistreerde, voor zover het gaat om de uitoefening van het onder artikel 8 geregelde recht van kennisneming;

  • 2.

    de deelnemer, voor zover de informatie zijn personeelsleden en hun gezinsleden, c.q. relatiepartners betreft;

  • 3.

    de Centrale Personeelsafdeling, voorzover daaraan behoefte bestaat in verband met de in artikel 2 genoemde doelstelling.

Artikel 10.

Geheimhoudingsplicht.

Op een ieder, die bij de Personeelsregistratie betrokken is of is geweest rust ten aanzien van de daarin voorkomende persoonsgegevens de plicht tot geheimhouding.

Artikel 11.

Ter inzage legging.

Deze regeling ligt ter inzage bij de deelnemers.

Artikel 12.

Rapportage aan G.O. en Commissie P.Z.

De houder rapporteert jaarlijks aan G.O. en Commissie P.Z. over:

  • 1.

    de toepassing van artikel 2, lid 4;

  • 2.

    de resultaten van de periodieke controle als bedoeld in artikel 6, lid 2;

  • 3.

    de wijzigingen in de bijlage behorende bij dit reglement.

Artikel 13.

Slotbepalingen.

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Reglement Personeelsregistratiesysteem.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 1984.

Aldus vastgesteld door Burgemeester en Wethouders van Utrecht op 24 juli 1984.

De Secretaris, De Burgemeester,

C.J.N. Versteden. drs. M.W.M. Vos-van Gortel.

Bijlage I

Lijst met deelnemers en bestandsbeheerders van het Utrechts Personeelsregistratiesysteem.

Deelnemers Pz.-hoofd c.q. adviseur belast met bestandsbeheer

de hoofden van:

Openbaar Slachthuis P.Z. adviseur

G.G. en G.D.

Brandweer Medisch Techn. Sector

R.M.H.D.

U.S.L.O.

Dienst Gem. Musea

Voorz. Dienst

Muziekcentrum

I.K.V.

C.A.C.I.Culturele sector

Bibliotheek

Gem. Archief en Foto-dienst

G.A.C.

Schouwburg

Gem. Sociale Dienst

St. Huisv. Bejaarden Maatsch. sector

Gem. Huisvestingsbureau

Keuringsdienst van Waren

Gem. Kredietbank

Reg. Woonwagencentrum

Secretarie

I.Z.A.

Accountantsdienst secretarie

Gasbedrijf

Elektriciteitsbedrijf G.E.B.

Gemeensch. Afdelingen

Vervoersbedrijf G.V.U.

Politie Politie

Dienst v. R.O.

Dienst Grondbedrijf

Dienst O.W. R.O.V.U.

Dienst B.W.

Dienst Woningbeheer

Administratieve Dienst

Algemene Begraafplaatsen

Centrale Personeelsafdelingen Centraal Salarisbureau

Bijlage II

Lijst van uitvoerders van het Utrechts personeels- en informatieregistratiesysteem

  • -

    Het uitvoerend centrum voor Automatisering Noord- Holland/Intergemeentelijk Automatiseringscentrum Midden-Nederland (C.V.A./I.A.M.).

  • -

    Het computer centrum van het Gemeentelijk Energiebedrijf.

Bijlage III

Gegevensrubrieken in het Utrechts Personeelsregistratiesysteem

Rubriek Omschrijving

Organisatiegegevens

2021 Code organisatie

2022 Omschrijving dienst

2023 Omschrijving afdeling

2057 Actuele datum

2058 Volgnummer

8000 Code herkomst

Formatiegegevens

010 Werkgever

020 Registratienummer (4x)

090 Functionele rang

251 Code dienstverband

541 Tabelcode bezoldigingsregeling

2013 Code werkdagen per week

2021 Code organisatie

2027 Stoelnummer

2030 Nummer besluit mutatie

2031 Code reden mutatie

2032 Datum besluit mutatie

2033 Datum ingang mutatie

2034 Datum inbreng mutatie

2036 Aantal werkuren per week

2038 Aanlooprang

2039 Uitlooprang

2040 Code functie

2041 Nummer besluit opheffing

2042 Code reden opheffing

2043 Datum besluit opheffing

2044Datum ingang opheffing

2045 Datum inbreng opheffing

2046 Code soort mutatie formatieplaats

2047 Code controle mutatie

2048 Code opleidingen

2050 Nummer besluit creatie

2051 Code reden creatie

2052 Datum besluit creatie

2053 Datum ingang creatie

2054 Datum inbreng creatie

2055 Code rappel formatieplaats

2056 Datum rappel formatieplaats

2057 Actuele datum

2058 Volgnummer

8000 Gode herkomst

Persoonsgegevens

010 Werkgever

020 Registratienummer

030 Mutatiecode

040 - Maand ingang mutatie

050 Dag, maand inbreng mutatie

060 Administratieve indeling

070 Berekenmethode

080 Naam, voorletters en voorvoegsels

090 Functionele rang

100 Titels en predikaten

110 Geboortedatum

120 Geboorteplaats en land

130 Code nationaliteit

140 Geslacht

150 Naam echtgeno(o)t(e)

170 Huwelijksdatum

181 Code burgerlijke staat

182 Datum huwelijksontbinding

190 Adres

201 Gemeentecode C.B.S.

202 Woonplaats

203 Postcode

220 Code Militaire Dienst

231 Code vorige werkgever

232 Datum aaneengesloten dienst

240 Datum in dienst

251 Code dienstverband

252 Datum ingang code dienstverband

260 Code indicatie werktijd

271 Code rang/functiebenaming

272 Benaming rang/functie

273 Datum ingang rang/functiebenaming

280 Datum ingang schaal

281 Nadere schaalaanduiding

290 Verzamelrubriek rappeldata (5x)

301 Code uit dienst

302 Datum uit dienst

320 Code tevens in dienst bij

330 Kasbetaling

341 Relatiecode/code/rekening (8x)

342 Relatiecode/omschrijving (8x)

343 Relatiecode/bedrag bijschrijving (8x)

350 Groepsaanduiding C.B.S.

361 Organisatiecode

362 Formatieplaatscode

371 Ziektedagen

372 Afwijkend aantal gewerkte dagen

500 Kostenaanduiding

510 Vrije rubriek

521 Categorie

522 Soort betrekking

530 Code blokmutering

541 Tabelcode bezoldigingsregeling

542 Code kledingtoelage

543 Code minimum loon

551 Code pensioenverzekering

552 Code franchise

553 Code ziektekosten

554 Code ziektewet

555 Code werkloosheidswet

556 Code arbeidsongeschiktheidswet

557 Code bedrijfsvereniging

561 Code loonbelastingtabel

562 Code AOW/AWW

564 Vakantie-uitkering

565 Code extra uitkering

566 Factor uurloon overwerk

581 Schaal

582 Verhoging/leeftijd

583 Maand ingang verhoging en jaar op max.

584 Aantal treden + en -

590 - Fictief maand en jaar op maximum

601 Code mobiele eenheid

602 Code EHBO-toelage

603 Code diploma-toelage

604 Percentage onregelmatigheidstoelage

605 Code diploma-aftrek

606 Code kost en inwoning

610 Inhouding B.O.P.

620 Normale en afwijkende werktijd

621 Vermenigvuldigingsfactor

630 Verzamelrubriek afgeleide bedragen (5x)

641 Kostenaanduiding 1e nevenbetrekking

642 Datum aanvang 1e nevenbetrekking

643 Datum einde le nevenbetrekking

651 Kostenaanduiding 2e nevenbetrekking

652 Datum aanvang 2e nevenbetrekking

653 Datum einde 2e nevenbetrekking

661 Tariefgroep loonbelasting

663 Code belastingaftrek

664 Percentage bijzonder tarief loonbel.

670 Aantal kinderen vakantieuitkering

675 Afwijkende dagen t.b.v. WAO

800 Verzamelrubriek correcties (10x)

810 Verzamelrubriek correcties (10x)

2013 Code werkdagen per week

2017 Jaar examen

2021 Code organisatie

2027 Stoelnummer

2030 Nummer besluit mutatie

2031 Code reden mutatie

2032 Datum besluit mutatie

2033 Datum ingang mutatie

2034 Datum inbreng mutatie

2036 Aantal werkuren per week

2040 Code functie

2041 Nummer besluit opheffing

2042 Code reden opheffing

2043 Datum besluit opheffing

2044 Datum ingang opheffing

2045 Datum inbreng opheffing

2046 Code soort mutatie formatieplaats

2047 Code controle mutatie

2048 Code opleidingen

2050 Nummer besluit creatie

2051 Code reden creatie

2052 Datum besluit creatie

2053 Datum ingang creatie

2054 Datum inbreng creatie

2057 Actuele datum

2058 Volgnummer

7999 Reserverubriek (15x)

8000 Code herkomst