Regeling vervallen per 31-12-2012

Beleidsregel subsidieverstrekking uitbreiding bewonersondersteuning naoorlogse wijken

Geldend van 01-01-2003 t/m 30-12-2012

Intitulé

Beleidsregel subsidieverstrekking uitbreiding bewonersondersteuning naoorlogse wijken

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Beleidsregelsubsidieverstrekkinguitbreiding bewonersondersteuningnaoorlogsewijken.

(collegebesluit van 17 december 2002)

Burgemeester en wethouders van Utrecht;

overwegende dat zij krachtens de Algemene subsidieverordening 2002

bevoegd zijn tot de verstrekking van subsidies;

dat het gewenst is ter invulling van hun beleidsruimte een beleidsregel vast te stellen betreffende de verstrekking en de normering van de hoogte van subsidies in het kader van restauratie van monumenten;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en op de Algemene subsidieverordening 2002;

BESLUITEN:

vast te stellen de volgende:

BELEIDSREGEL subsidieverstrekking uitbreiding bewonersondersteuning naoorlogse wijken

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    bewonersorganisatie: een groep bewoners van de stad Utrecht die zich heeft verenigd met het doel haar belangen en de belangen van een omschreven groep mede- bewoners (haar achterban) te behartigen in het kader van herstructurering.

  • b.

    DUO-projectenlijst: de lijst met herstructureringsprojecten die iedere vier jaar door de STUW-corporaties wordt vastgesteld.

  • c.

    herstructurering: het proces van sloop/nieuwbouw, herontwikkeling of reno- vatie van woningen dat de komende vijftien jaar in Utrecht tot stand moet komen. De tota- le opgave en de randvoorwaarden zijn vastgelegd in de Raamovereenkomst De Utrechtse Opgave (DUO).

  • d.

    herstructureringsproject (Duo-project): een project in één van de her- structureringswijken dat is opgenomen in de DUO-projec- tenlijst, waarin de sloop/nieuwbouw of de herontwikkeling dan wel de renovatie van een complex woningen wordt geïni- tieerd en tot uitvoering wordt gebracht.

  • e.

    herstructureringswijk(en): de Utrechtse wijken die in het kader van het Grote Stedenbeleid zijn aangewezen als veranderingsgebieden. Het betreft de wijken Overvecht, Zuilen, Ondiep, Hoograven en Kanaleneiland.

  • f.

    subsidieplafond: het totale bedrag dat per jaar beschikbaar is voor subsidies aan bewonersorganisaties ten behoeve van ondersteuning in DUO.

Subsidies die kunnen worden verleend op basis van deze beleidsregel zijn projectsubsidies zoals bedoeld in artikel 3.1, eerste lid sub a van de Algemene Subsidieverordening 2002.

Toelichting

Dit artikel dient ter toelichting en om interpretatieverschillen te voorkomen met betrekking tot begrippen die in deze beleidsregel voorkomen.

Artikel 2 Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieverstrekking op basis van deze beleidsregel is bewonersorganisaties in herstructureringswijken in staat te stellen de door hen gewenste ondersteuning en informatie te verkrijgen bij het proces van herstructurering, naast de ondersteuning die zij reeds kunnen krijgen van het reguliere opbouwwerk in hun wijk.

  • 2.

    De bewonersorganisaties bepalen met in achtneming van het bepaalde in de artikelen 4 en 6 aan welke informatie, ondersteuning en advies zij behoefte hebben.

  • 3.

    Ingeval er in een woningcomplex waar herstructurering zal plaatsvinden geen bewonersorganisatie aanwezig is, kunnen ook andere organisaties in herstructureringswijken, bijvoorbeeld (wijk)welzijnsorganisaties subsi- die aanvragen. Het subsidie dient in dat geval aangewend worden voor het oprichten van een bewonersorganisatie. Het resterende subsidie wordt daarna ter beschikking gesteld van de bewonersorganisatie.

Toelichting

Herstructurering is een complex proces dat diep ingrijpt in de persoonlijke leefwereld van de betreffende bewoners. Het is van belang dat bewoners vroegtijdig en zorgvuldig worden betrokken bij dit proces. In dat proces moeten zij professionele ondersteuning van deskundigen kunnen krijgen. In eerste instantie zal deze ondersteuning door het reguliere opbouwwerk geleverd worden. Daarnaast kan aanvullende ondersteuning op bepaalde momenten noodzakelijk zijn. Door middel van deze subsidie kunnen bewo- nersorganisaties zelf bepalen aan welke vorm van aanvullende ondersteu- ning zij behoefte hebben.

Artikel 3 Vaststelling en reservering van het budget

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.5 van de Algemene subsidieverorde- ning 2002 wordt op grond van artikel 2.4 van de Algemene subsidieverorde- ning in samenhang met de beleidsregel Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing jaarlijks het subsidieplafond per deelbudget vastgesteld inzake uitbreiding bewonersondersteuning in naoorlogse wijken.

Toelichting

In dit artikel wordt het budget aangeduid dat voor de verstrekking van subsi dies beschikbaar is. De beschikbaarstelling van middelen gebeurt door mid- del van de vaststelling van de gemeentebegroting. Dit is echter een bevoegd heid van de raad. Derhalve is het begrotingsvoorbehoud dat in artikel 2.5

van de Algemene subsidieverordening 2002 is opgenomen van toepassing.

Artikel 4 Voorwaarden verstrekking van subsidie

  • 1.

    De bewonersorganisatie (of andere organisatie) die de subsidie aanvraagt, moet haar activiteiten richten op één van herstructureringswijken.

  • 2.

    De bewonersorganisatie die de subsidie aanvraagt (of ten behoeve van wie de subsidie wordt aangevraagd), moet aantoonbaar betrokken zijn bij een herstructureringsproject. Dit kan aangetoond worden doordat het project geplaatst is op de DUO-projectenlijst.

  • 3.

    De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, moeten betrekking hebben op ondersteuning van de bewoners in het proces van herstructurering.

  • 4.

    De subsidie is nadrukkelijk niet bedoeld voor de financiering van het reguliere opbouwwerk in de wijk.

  • 5.

    Indien de bewonersorganisatie een aanvraag tot subsidie indient ten behoeve van ondersteuning door een professionele organisatie, moet ter onderbouwing een offerte van deze organisatie meegestuurd worden.

Toelichting

Dit artikel geeft de algemene grenzen aan waarbinnen de bewonersorgani- saties de bestemming van de subsidie kunnen bepalen. Er zijn geen afspra- ken over de exacte inhoud van het reguliere opbouwwerk, wel over de ure- ninzet opbouwwerk per wijk.

In de eerste jaren zullen alle betrokkenen bij de herstructurering ervaring opdoen. In een later stadium zullen concrete afspraken gemaakt kunnen worden over de inhoud van het reguliere opbouwwerk en daarmee ook over ondersteuning die daarop aanvullend is.

Artikel 5 Hoogte en duur van de subsidie

  • 1.

    Duur: het subsidie kan voor maximaal een jaar worden toegekend. Het is bewonersorganisaties toegestaan meer jaren achter- een een subsidieaanvraag te doen ten behoeve van hetzelfde herstructureringsproject.

  • 2.

    Hoogte: is afhankelijk van de inhoud van de ondersteuning waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Toelichting

Een jaar (twaalf maanden) is voor iedereen een overzichtelijke periode, waarin redelijk te plannen is welke ondersteuning gewenst is. Herstructureringsprojecten zullen zich in de meeste gevallen over meer jaren uitstrekken. Daarom kan voor hetzelfde herstructureringsproject opnieuw subsidie aangevraagd worden, en als dat nodig mocht blijken zelfs voor voortzet- ting van de ondersteuning die met een eerdere subsidie werd mogelijk gemaakt.

Artikel 6 Niet subsidiabele activiteiten

Kosten die in elk geval niet voor subsidie in aanmerking komen zijn:

  • -

    kosten die niet rechtstreeks in verband staan met (het proces van) de herstructurering;

  • -

    kosten, waarvoor op andere grondslag subsidie verleend is of kan worden en

  • -

    kosten van rechtsbijstand.

Toelichting

De gemeente stelt de subsidie ter beschikking om de bewonersorganisatie in staat te stellen aanvullend op het reguliere opbouwwerk ondersteuning te verkrijgen in het proces van herstructurering. De subsidie kan uitsluitend voor activiteiten in dat kader besteed worden.

Artikel 7 Wijze van aanvragen

1.Een aanvraag moet schriftelijk worden ingediend bij de DUO-organisatie

(momenteel ondergebracht bij de Dienst Stadsontwikkeling, afdeling Wonen).

  • 2.

    In de subsidieaanvraag moet, naast de gegevens die zijn vermeld in artikel 5.3 van de Algemene subsidieverordening 2002, minimaal worden vermeld voor welk herstructureringsproject de subsidie wordt gevraagd, voor welk doel de subsidie wordt aangevraagd, een motivatie van de soort ondersteuning die gewenst is, welke organisatie de gewenste ondersteuning zal leveren en in welke periode deze ondersteuning gegeven zal worden.

  • 3.

    Het gehele jaar door kunnen aanvragen worden ingediend.

  • 4.

    Gedurende de eerste helft van het kalenderjaar kan in totaal niet meer subsidie worden verleend dan de helft van het subsidieplafond. In het geval dat er voor een hoger bedrag aanvragen worden gedaan dan de helft van het subsidieplafond, kan het college de beslissing op één of meer aanvragen opschorten tot het moment dat de volgende helft van het subsidieplafond toegekend kan worden.

  • 5.

    Bij de behandeling van de aanvragen kan het college zelf aangeven aan welke aanvragen prioriteit is gegeven en om welke reden.

Toelichting

Herstructureringsprojecten kunnen het hele jaar door van start gaan. Het is daarom wenselijk dat bewonersorganisaties op meer dan één moment per kalenderjaar subsidie kunnen aanvragen en dat tevens op meer dan één moment per kalenderjaar subsidie wordt toegekend. Daarnaast is het van belang om niet in een korte tijd het totaal aan beschikbare subsidie toe te kennen, maar een bedrag te reserveren voor bewonersorganisaties die in de loop van het kalenderjaar een beroep willen doen op de subsidie.

Artikel 8 Verantwoording ten aanzien van de uitvoering van deze beleidsregel

De DUO-organisatie rapporteert jaarlijks over de verstrekking van de subsidie. In die rapportage is tenminste vermeld:

  • -

    DUO-projecten waarvoor subsidie is aangevraagd,

  • -

    de inhoud van de aanvraag per project,

  • -

    het aangevraagde bedrag van iedere aanvraag,

  • -

    de beslissing over de subsidieaanvraag,

  • -

    de motivatie achter de beslissing in die gevallen waarin niet conform de aanvraag is beslist.

Deze jaarlijkse rapportage zal ter kennisneming worden aangeboden aan het

Drie Partijen Overleg Volkshuisvesting.

Toelichting

De subsidie is gekoppeld aan DUO, de Utrechtse (herstructurering) Opgave. De drie partijen die op stedelijk niveau bij DUO betrokken zijn, te weten de gemeente, de STUW-corporaties en de stedelijke bewonersorganisatie De Bundeling, moeten inzicht hebben in de besteding van de subsidie, met het doel de inzet ervan periodiek te evalueren en aanbevelingen te kunnen doen voor eventuele aanpassing van de inzet.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel uitbreiding bewonersondersteuning naoorlogse wijken.

  • 2.

    Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2003. Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeesters en wethouders van Utrecht, gehouden op 17 december 2002.

De secretaris, De burgemeester,

Drs. M.J.C. Heeremans Mr. A.H. Brouwer-Korf

Bekendmaking is geschied op 2 januari 2003.

Deze beleidsregel is in werking getreden op 1 januari 2003.