Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR52956
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR52956/2
Regeling vervallen per 01-01-2006
Verordening tegemoetkoming fractiekosten 2003
Geldend van 01-01-2006 t/m 31-12-2005
Intitulé
Verordening tegemoetkoming fractiekosten 2003Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
VERORDENING tegemoetkoming fractiekosten 2003
(raadsbesluit van 26 juni 2003).
De raad van de gemeente Utrecht gelet op het voorstel van het Presidium d.d. 3 juni 2003
Besluit
vast te stellen de volgende
VERORDENING tegemoetkoming fractiekosten 2003
Artikel 1
Aan elke fractie als bedoeld in artikel 5 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Raad van de gemeente Utrecht (Gemeenteblad van Utrecht 2002, nr. 2), wordt van gemeentewege een tegemoetkoming verleend in de kosten welke de fractie maakt voor bijstand bij haar werkzaamheden.
Artikel 2
De tegemoetkoming dient ter bestrijding van de personele, materiële en andere kosten welke verband houden met de werkzaamheden van de fractie en wordt uitgekeerd aan een door de fractie ter assistentie van de fractie opgerichte rechtspersoon.
Atikel 3
- 1.
De tegemoetkoming bestaat uit een vaste en een variabele component.
- 2.
De vaste component bedraagt EUR 33.500,00 per fractie per jaar.
- 3.
De variabele component bedraagt EUR 3.750,00 voor elk lid van de fractie per jaar.
Artikel 4
- 1.
De in artikel 1 bedoelde tegemoetkoming wordt maandelijks in gelijke delen uitgekeerd.
- 2.
De raad kan, indien daartoe in hun oordeel aanleiding bestaat, afwijken van het bepaalde in het eerste lid.
- 3.
Indien de gemeente bij wijze van voorschot uitgaven doet voor een fractie worden deze periodiek verrekend met de tegemoetkoming.
Artikel 5
- 1.
De tegemoetkoming mag niet worden gebruikt ter bekostiging van:
- a.
uitgaven in strijd met wettelijke verplichtingen;
- b.
bijdragen aan politieke partijen dan wel met politieke partijen verbonden instellingen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten en/of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde declaratie;
- c.
uitgaven welke bestreden dienen te worden uit de vergoedingen die de leden ingevolge de Gemeentewet toekomen;
- d.
giften en
- e.
buitenlandse reizen.
- a.
- 2.
Jaarlijks leggen de fracties vóór 1 mei een specificatie voor aan het presidium van de binnen het kader van deze verordening ten behoeve van de werkzaamheden door de fracties gemaakte kosten over het voorafgaande jaar. Het presidium legt de betreffende rapportage ter controle voor aan de Accountantsdienst. De Accountantsdienst is te allen tijde bevoegd inzage te verlangen van de aan de rapportage ten grondslag liggende documenten. De Accountantsdienst rapporteert aan de gemeenteraad.
- 3.
Indien in strijd wordt gehandeld met het gesteld in het eerste lid heeft de raad de bevoegdheid de in het geding zijnde uitgaven terug te vorderen dan wel te verrekenen met de tegemoetkoming voor het volgend jaar.
Artikel 6
Bij afsplitsing van raadsleden van een fractie hebben de afgesplitste leden recht op het variabele deel van de oorspronkelijke bijdrage naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden. De basisbijdrage valt toe aan de raadsfractie die naar het oordeel van de gemeenteraad als rechtsopvolger van de oorspronkelijke fractie kan worden beschouwd.
Artikel 7
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2003.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad, gehouden op
26 juni 2003.
De griffier, De burgemeester,
Drs. A.A.H. Smits Mr. A.H. Brouwer-Korf
Bekendmaking is geschied op 9 juli 2003.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl