Regeling vervallen per 16-12-2020

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2020 gemeente Utrecht

Geldend van 22-07-2020 t/m 15-12-2020

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2020 gemeente Utrecht

De raad van de gemeente Utrecht;

Gelezen het voorstel van het presidium van 13 juli 2020;

Gelet op:

de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 Gemeentewet,

de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

Gelet op:

de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties van 19 september 2017;

besluit vast te stellen de volgende Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2020 gemeente Utrecht.

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad. Een fractie kan bepalen een ander raadslid voor te dragen als lid van de commissie.

  • 2. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3. De commissie wijst uit haar midden de voorzitter respectievelijk plaatsvervangend voorzitter van de commissie aan.

  • 4. Het lidmaatschap van de commissie houdt op indien het raadslidmaatschap wordt beëindigd of als het raadslid niet meer voldoet aan de vereisten voor het raadslidmaatschap als bedoeld in art. 13 van de Gemeentewet.

  • 5. De griffier is secretaris van de commissie en geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie. De senior raadsadviseur bestuurlijke zaken / plv. griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie. De (plaatsvervangend) secretaris heeft geen stemrecht in de commissie. De gemeentesecretaris geeft waar gewenst door de commissie aanvullende ambtelijke ondersteuning.

  • 6. Het college van burgemeester en wethouders wordt in de gelegenheid gesteld een wethouder af te vaardigen voor die onderdelen van de procedure waar de commissie behoefte heeft aan advies. De adviseur heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 3 Geheimhouding

  • 1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot een ieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge artikel 61c Gemeentewet besloten. De voorzitter wijst elke vergadering op deze geheimhoudingsplicht en ziet er op toe dat dit ook in de verslagen tot uitdrukking komt.

  • 3. Aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie noch aan anderen wordt inzage of informatie verstrekt inzake stukken en het behandelde in de vergadering van de commissie.

  • 4. De geheimhoudingsplicht blijft, ingevolge de Gemeentewet, ook van kracht na de ontbinding van de commissie.

Artikel 4 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste vier leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. Van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste vierentwintig uur van te voren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie en de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de eerste volzin worden afgeweken doch geschiedt oproeping tenminste 12 uur voorafgaand aan de vergadering.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 4. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 5. De concept aanbeveling wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld, waarbij elk lid één stem heeft. De commissie streeft naar unanimiteit bij de besluitvorming. Het gevoel van de minderheid wordt desgewenst in het verslag van bevindingen vermeld.

  • 6. Bij staking van stemmen over de uit te brengen concept aanbeveling worden de verschillende meningen in het in artikel 6 bedoelde verslag opgenomen.

  • 7. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

Artikel 5 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook is uitgesloten.

Artikel 6 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. Dit verslag van bevindingen bevat in ieder geval:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

  • b.

    een concept aanbeveling van twee personen met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 september 2017 (kenmerk 2017-0000479534) niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 8 Ontbinding van de commissie en archivering

  • 1. De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature is voorzien en de burgemeester bij Koninklijk Besluit is benoemd.

  • 2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor, dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie heeft opgemaakt, onverwijld gearchiveerd worden in een speciaal daarvoor bestemde locatie, voorzien van de vermelding “geheim”.  

  • 3. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefplaats als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn is verstreken. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4. Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt, met toepassing van artikel 5.1 van de Verordening op het Raadgevend referendum gemeente Utrecht 2017, in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening vervalt van rechtswege op het moment dat de commissie wordt ontbonden.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2020 gemeente Utrecht”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 juli 2020

De griffier, De voorzitter

mr. M. van Hall P.E.J. den Oudsten