Beleidsregel Drempelbedragen bij aanbesteden gemeente Utrecht

Geldend van 10-12-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel Drempelbedragen bij aanbesteden gemeente Utrecht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,

Gelet op voorschrift 3.4A uit de Gids Proportionaliteit tweede herziening januari 2020, in samenhang met de overige aanbestedingsregelgeving waaronder de Aanbestedingswet 2012 waarin het beginsel van proportionaliteit is opgenomen;

Gelet op de nota Inkoop en Contractmanagement “Doelmatig en duurzaam bijdragen aan een gezond Utrecht”;

Besluit vast te stellen de volgende Beleidsregel Drempelbedragen bij aanbesteden gemeente Utrecht.

Artikel 1 Drempelbedragen Werken en Concessieverlening, Leveringen en Diensten

Soort opdracht

Aangewezen procedure

Werken en Concessieverlening

Drempelbedragen

Leveringen en Diensten

Drempelbedragen

Enkelvoudige aanbesteding 1 offerte *

< €150.000,-

< €70.000,-

Meervoudige onderhandse aanbesteding 3 tot 5 offertes *

≥ €150.000,- en

< € 1.500.000,-

≥ €70.000,- en

<€EU-drempel leveringen/diensten

Nationale aanbesteding

(publicatie) *

≥ €1.500.000,-

< EU-drempel werken

Mogelijk ≥ €150.000,- en

<€EU-drempel leveringen/diensten

Europese aanbesteding

(publicatie)

≥ EU-drempel werken

≥ EU-drempel leveringen/diensten

*In uitzonderlijke gevallen, namelijk wanneer de opdracht een grensoverschrijdend belang heeft, zal de gemeente wellicht een afwijkende procedure organiseren. In dergelijke gevallen is de gemeente gehouden een procedure te organiseren met een (in het betreffende geval) passende mate van openbaarheid.

Artikel 2 Overige drempelbedragen

Voor sociale en andere specifieke diensten (SAS-diensten) hanteert de gemeente de bedragen als opgenomen in de aanbestedingswetgeving.

Artikel 3 Uitzondering: Inhuur personeel

Voor het inhuren van personeel worden geen drempelbedragen gehanteerd. Voor inhuur wordt als uitgangspunt gebruik gemaakt van het uitvragen via het zogenoemde marktplein inhuur van de gemeente Utrecht), of (Europees) aanbestede raamcontracten.

Artikel 4 Afwijken

Het is altijd mogelijk om een aanbestedingsprocedure te hanteren waarbij meer openbaarheid in acht wordt genomen dan hiervoor is aangegeven.

Afwijken van de aangewezen procedures voor opdrachten onder de Europese drempelwaarde is toegestaan mits daarvoor toestemming is verkregen van de daarvoor gemandateerde medewerker. Die gemandateerde medewerker zal toestemming alleen geven wanneer hij ervan overtuigd is dat de alternatieve procedure rechtmatig is en beter is voor het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen.

Artikel 5 Vervallen drempelbedragen uit de nota Inkoop

Met de inwerkingtreding van deze beleidsregel vervallen de door burgemeester en wethouders vastgestelde drempelbedragen als opgenomen in de nota Inkoop van 2014.

Artikel 6 Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

  • 1. Deze beleidsregel treedt in werking 1 dag na publicatie.

  • 2. Deze beleidsregel is niet van toepassing op opdrachten die voor de inwerkingtreding van deze beleidsregel in de markt zijn gezet.

  • 3. Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: “beleidsregel drempelbedragen bij aanbesteden”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht op 21 april 2020.

Toelichting

In de Aanbestedingswet 2012 (hierna: wet) zijn de beginselen van het aanbestedingsrecht vastgelegd. Naast het non-discriminatiebeginsel, het gelijkheidsbeginsel en het transparantiebeginsel, vormt ook het beginsel van proportionaliteit een belangrijke pijler in de wet. Op basis van dit beginsel zijn aanbestedende diensten gehouden in het kader van de aanbestedingsprocedure proportionele eisen en voorwaarden te stellen. Het begrip ‘proportioneel’ betekent daarbij ‘in redelijke verhouding staan tot’. Meer concreet betekent dit in geval van aanbesteding van een opdracht, het in redelijke verhouding moet staan tot het voorwerp van de opdracht in termen van de aard en omvang van die opdracht. Het proportionaliteitsbeginsel heeft betrekking op alle fasen van het aanbestedingsproces, dus van de keuze van de procedure, het aantal en de inhoud van de te stellen eisen tot en met de van toepassing te verklaren contractvoorwaarden. Met deze beleidsregel geven burgemeester en wethouders specifiek invulling aan de ruimte die de wetgever geeft voor het kiezen van de wijze waarop de opdracht in de markt wordt gezet. De Gids Proportionaliteit die gekoppeld is aan de wet geeft voor burgemeester en wethouders beperkte ruimte om hieraan invulling te geven. Met deze beleidsregel wordt die ruimte verder ingevuld.