Regeling vervallen per 29-12-2022

Verordening commissie personeelszorg raadsfunctionarissen gemeente Utrecht

Geldend van 02-03-2021 t/m 28-12-2022

Intitulé

Verordening commissie personeelszorg raadsfunctionarissen gemeente Utrecht

De raad van de gemeente Utrecht;

Gelezen het voorstel van het presidium van 11 januari 2021;

Gelet op:

Artikel 107, 107 e eerste lid, 108, eerste lid en artikel 149 Gemeentewet, en

Artikel 83 Gemeentewet

besluit vast te stellen de volgende Verordening commissie personeelszorg raadsfunctionarissen gemeente Utrecht:

Artikel 1 Definities

  • college: het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

  • CPR: Commissie Personeelszorg Raadsfunctionarissen;

  • griffier: de griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • HUP-030: Handboek Utrecht Personeel;

  • Presidium: het presidium als bedoeld in artikel 3 van het Regelement van Orde gemeenteraad Utrecht;

  • raad: de gemeenteraad van Utrecht;

  • rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Utrecht als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • voorzitter: de voorzitter van de CPR.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden CPR

  • 1. De CPR oefent, namens de raad, het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier, zoals dat door de raad aan de CPR is gemandateerd.

  • 2. De HUP-030, alsmede toekomstig door de gemeentesecretaris vastgestelde wijzigingen van de HUP-030, zijn overeenkomstig van toepassing op de griffier. Indien de CPR van oordeel is dat toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de CPR besluiten hiervan af te wijken.

  • 3. De CPR onderhoudt namens de raad het contact met de rekenkamer en voert ten minste jaarlijks een gesprek met de voorzitter respectievelijk de voorzitter en de leden van de rekenkamer over het functioneren van de rekenkamer en de uitvoering van haar taken.

  • 4. Tot de bevoegdheid van de CPR behoren ook de voorbereiding en de uitvoering van de tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

Artikel 3 Samenstelling CPR

  • 1. De CPR bestaat uit drie fractievoorzitters die affiniteit hebben met het uitoefenen van de werkgeversrol, afkomstig uit de coalitie en de oppositie.

  • 2. De leden van de CPR worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad en wijzen zelf hun voorzitter aan alsmede een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. Het lidmaatschap van de CPR eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de CPR te vervullen.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de CPR;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de CPR;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de CPR en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie, en

  • f.

    Het verzorgen van de jaarlijkse terugkoppeling aan het presidium, als bedoeld in artikel 10.

Artikel 5 Ondersteuning van de CPR

De griffier, of een door de griffier aan te wijzen functionaris, is de secretaris van de CPR. Een ter zake kundige ambtelijke ondersteuner verzorgt het secretariaat voor de CPR en staat de CPR waar nodig bij met inhoudelijke advisering op HRM-gebied.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden als bedoeld in artikel 3.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7 Besluitenlijst

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de CPR definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de CPR worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e. of f. van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. Indien een raadslid de agenda, de stukken en de besluitenlijst van de CPR wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de CPR. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als er sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De CPR vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Verantwoording

De CPR brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks aan het presidium mondeling verslag uit van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Uitleg verordening

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de CPR op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Intrekking

De Verordening CPR 2018, vastgesteld bij raadsbesluit van 8 maart 2018 (Gemeenteblad 2018, nr. 53924), wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop deze verordening in werking treedt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking vijf weken na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening CPR gemeente Utrecht”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 21 januari 2021

De griffier,

Merel van Hall

De burgemeester,

Sharon A.M. Dijksma