Regeling vervallen per 01-11-2021

Beleidsregel afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht

Geldend van 17-02-2021 t/m 31-10-2021

Intitulé

Beleidsregel afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;

gelet op artikel 2.1, lid 1 onder c en artikel 2.12 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

overwegende dat

  • Sinds het uitbreken van het COVID-19 in de gemeente Utrecht tijdelijke terrassen zijn toegestaan door middel van een gedoogconstructie;

  • Tijdelijke terrassen extra terrasruimtes zijn die met ingang van 1 juni 2020 zijn aangevraagd en goedgekeurd (gedoogd). Het gaat hierbij expliciet niet om de reguliere en vergunde terrassen.

  • In het ‘uitwerkingsbesluit tijdelijke terrassen’ van 20 mei 2020 is bepaald onder welke voorwaarden de gemeente meewerkt aan tijdelijk toestaan van extra terrasruimte.

  • Veel ondernemers extra terrasruimte direct bij of naast hun eigen horecabedrijf toegewezen hebben gekregen.

  • Uit een evaluatie van de tijdelijke terrassen is gebleken dat er onder de inwoners en ondernemers draagvlak is om de tijdelijke terrassen langer mogelijk te maken.

  • Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de voor terrassen bestaande gedoogsituatie te continueren tot 1 april 2021, maar voor de periode na 1 april 2021 de wens heeft om dit middels vergunningen te doen;

  • Uitgangspunt hierbij is dat de al toegestane gedoogde terrassen tijdelijk kunnen worden vergund;

  • Een exploitatievergunning getoetst wordt aan de Horecaverordening;

  • Een weigeringsgrond voor een exploitatievergunning de strijdigheid met het bestemmingsplan is;

  • Van het bestemmingsplan ontheffing moet worden verleend middels het verlenen van een tijdelijke omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan;

  • Deze tijdelijkheid geborgd is door de vergunning te verlenen tot 1 november 2021;

  • Middels dit beoordelingskader invulling wordt gegeven aan de ruimtelijke afwegingen die gelden voor tijdelijke terrassen die in strijd zijn met het bestemmingsplan;

besluit

De volgende beleidsregel vast te stellen als het gaat om het beoordelen van afwijkingen van het bestemmingsplan voor tijdelijk terrassen.

Artikel 1 Algemene uitgangspunten

Als algemene uitgangspunten, los van de mogelijkheden van het afwijken van het geldende Terrassenreglement, geldt het volgende;

  • Er moet worden voldaan aan de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 met bijbehorende Ministeriële regeling en het gemeentelijke ‘Afwegingskader initiatieven en maatregelen inrichting en gebruik openbare ruimte in de anderhalve meter samenleving’.

  • Inwoners van Utrecht moeten veilig over straat kunnen en 1.5 meter afstand kunnen houden van elkaar.

  • Er moet sprake zijn van een voldoende veilige verkeerssituatie, primair voor voetgangers en fietsers, met extra aandacht voor toegankelijkheid voor iedereen, zodat ook mensen met een beperking zich veilig kunnen verplaatsen.

  • Ondernemers moeten in hun vergunningaanvraag rekening houden met het vrijhouden van publiek toegankelijke ruimte die niet gebruikt wordt voor terras. Er moet verblijfsruimte en verplaatsingsruimte blijven voor personen die niet op een terras willen neerstrijken.

  • Vergunde rechten aan andere ondernemers, zoals standplaatsen, of gebruikers van de openbare ruimte moeten worden gerespecteerd dan wel worden meegenomen in de vergunningaanvraag.

  • Bij een te grote druk op de openbare ruimte, waardoor niet meer voldaan wordt aan de beperkende voorwaarden, kan worden besloten om de vergunning voor het tijdelijke terras aan te passen.

  • Bij meerdere aanvragen voor één locatie wordt voorrang gegeven aan horecaondernemers in Utrecht die nu geen terras of een terras hebben met slechts enkele tafels/stoelen.

  • Als door voortschrijdend inzicht en nieuwe ervaringen blijkt dat er nieuwe instructies over gebruik van ruimte gewenst zijn, bijvoorbeeld bij ongewenste drukte of juist bij voldoende ruimte voor opplussen, dan behoudt de gemeente Utrecht zich het recht voor deze instructies toe te passen in een aangepaste tijdelijke vergunning.

  • Via de exploitatievergunning worden de regels gesteld over het gebruik van het terras en de locatie;

  • De vergunning is beperkt in tijd. Zodra er geen verplichting meer geldt voor het houden van een veilige afstand, zoals bedoeld in artikel 58f van de Wet publieke gezondheid vervalt de exploitatievergunning. Op dat moment heeft ook de omgevingsvergunning geen ‘waarde’ meer. Dit uiterlijk op 1 november 2021;

  • Ontwikkelingen in de bestrijding van het COVID-19 virus, zoals sneltesten of een vaccin, kunnen ertoe bijdragen dat dit kader of de vergunning wordt aangepast.

  • In het bestemmingsplan Binnenstad is binnen de bestemming Verkeer en Verblijfsgebied de toelaatbaarheid van terrassen geregeld. Buiten deze bestemming zal in beginsel geen omgevingsvergunning worden verleend om het strijdig gebruik mogelijk te maken.

Artikel 2 Geluid

  • Het kan zijn dat door de spreiding van tafels en stoelen de te ervaren last andere panden treft. Als dit functies betreft waarvoor een bijzondere geluidsbelasting geldt dan weegt het belang van de exploitatie zwaarder. Dit mede vanwege de tijdelijkheid van de mogelijk verschoven last.

  • Voor de terrassen gelden sluitingstijden op grond van de exploitatievergunning.

  • Deze komen erop neer dat de tijdelijke uitbreidingen van terrassen, niet aansluitend op bestaande terrassen, op door de weekse dagen om 22 uur gesloten moeten zijn (en om 23 uur opgeruimd) en in het weekend om 23 uur (en om 24 uur opgeruimd).

  • Ontheffingen voor tijdelijke terrassen aan de achterzijde/tuinen van panden of op binnenterreinen bij woningen worden niet verleend. Zeker in stedelijke gebieden met een commercieel karakter moet er aan de achterzijde van panden rustig kunnen worden geslapen.

Artikel 3 Parkeren

  • Tijdelijk terrassen kunnen incidenteel gesitueerd zijn op plekken voor betaald parkeren. Deze liggen verspreid over diverse wijken. De druk op de parkeervoorziening neemt lokaal mogelijk zeer beperkt toe. Gezien corona wordt er meer thuisgewerkt en komen er minder bezoekers naar de stad.

  • Per saldo is de verwachting dat geen sprake is van een onevenredige toename. Als er niet meer dan een beperkt aantal parkeerplekken in straal van 100m worden opgeheven is een onderbouwing hiervan niet nodig.

  • Ook als geen sprake is van betaald parkeren dan mag de parkeerplek tijdelijk worden ingenomen door het terras.

Artikel 4 Stedenbouw

  • Tijdelijke terrassen of tijdelijk grotere terrassen in het straatbeeld vormen geen of een zeer beperkte doch tijdelijke inbreuk op het stedenbouwkundige karakter.

  • Voor tijdelijke terrassen op pleinen is het noodzakelijk om de terrassen, en daarmee een ontheffing, in samenhang te zien. De verblijfskwaliteit en het gebruik van de openbare ruimte op de pleinen is van belang.

  • De gegeven kaders als verplaatsen gaat boven verblijven zijn van belang, zoals vastgelegd in het gemeentelijke ‘Afwegingskader initiatieven en maatregelen inrichting en gebruik openbare ruimte in de anderhalve meter samenleving’. Ook zal het kunnen verblijven in de openbare ruimte zonder gebruik te maken van een terras gewaarborgd moeten blijven.

  • Tijdelijke terrassen of tijdelijke grotere terrassen hebben een transparant karakter qua inrichting en meubilair. Omheiningen zijn niet hoger dan 1 meter en transparant van uiterlijk. Op het terras is geen groot meubilair toegestaan zoals plantenbakken.

Artikel 5 Verkeersveiligheid en loopstromen.

  • Gelet op de uitgangspunten wordt enkel ontheffing verleend als de verkeersveiligheid en loopstromen zijn gewaarborgd.

Artikel 6 Ecologie

  • Voortzetting van de tijdelijke terrassen op groenstroken en sportterreinen mag geen noemenswaardige inbreuk vormen op de natuurwaarden ter plaatse. Dit betreft stukken grond die vanaf 1 juni 2020 reeds gebruikt zijn als terras of die vanwege sportactiviteiten reeds druk zijn belopen. Het ligt dan ook niet in de reden om daarvoor een quickscan flora en fauna te laten indienen.

Artikel 7 Monumenten en beschermd stads- en dorpsgezicht

  • Tijdelijke terrassen of tijdelijk grotere terrassen mogen in het straatbeeld slechts in beperkte mate afbreuk doen aan monumentale waarden.

  • Gezien de tijdelijkheid en het belang van de terrassen kunnen deze waarden geen reden vormen om de vergunning niet te verlenen. De waarden worden immers niet definitief aangetast.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag van bekendmaking en zal worden ingetrokken per 1 november 2021.

Artikel 9 Citeertitel

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als Beleidsregel afwijking bestemmingsplan voor een tijdelijk terras middels een omgevingsvergunning in verband met COVID-19 gemeente Utrecht.

Ondertekening

Aldus is vastgesteld door burgemeester en wethouders van Utrecht in hun vergadering van 16 februari 2021.

De secretaris, De burgemeester,

Gabrielle G.H.M. Haanen Sharon A.M. Dijksma