Regeling vervallen per 04-06-2016

Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 6 mei 2014, nr.80FA0790, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht voor subsidiëring van festivals

Geldend van 03-06-2016 t/m 03-06-2016

Intitulé

Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 6 mei 2014, nr.80FA0790, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht voor subsidiëring van festivals

Besluit van gedeputeerde staten van Utrecht van 6 mei 2014, nr.80FA0790, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht voor subsidiëring van festivals

Gedeputeerde staten van Utrecht;

Gelet op de artikelen 33, 4 en 6 van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht;

Overwegende dat het wenselijk is om festivals met een (inter)nationale betekenis te ondersteunen omdat zij een brede uitstraling hebben en bijdragen aan een gunstig vestigingsklimaat;

Besluiten de volgende uitvoeringsverordening vast te stellen:

Paragraaf 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Festival: periodiek wederkerend evenement waarbij meerdere uitvoerende kunstenaars live optreden voor het publiek. Dit kan zijn met muziek, theater, dans, letteren of andere culturele uitingen al dan niet met randprogrammering zoals workshops en debatten;

  • b.

    Asv: Algemene subsidieverordening provincie Utrecht.

Artikel 2 Criteria

Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten als bedoeld in artikel 33 van de Asv die zijn gericht ophet organiseren van een festival in de provincie Utrecht en die in ieder geval voldoen aan de volgendecriteria:

  • a.

    Het festival beschikt over een helder profiel en duidelijke missie zodat het zich naar het publiek en naar commerciële partners eenduidig kan presenteren.

  • b.

    Het festival voldoet in meer of mindere mate aan de volgende vier waarden:

    • 1e.

      artistieke waarde, te beoordelen op grond van de kernbegrippen vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid; het festival heeft een (inter)nationale betekenis of de potentie dat te worden;

    • 2e.

      culturele waarde, te beoordelen op grond van de bijdrage aan de culturele infrastructuur van Utrecht en aan de culturele verrijking en ontwikkeling van het publiek; het geheel van festivals is een goede afspiegeling van het kunstaanbod in de provincie: de kunstdiscipline is een aanvulling op de festivals die de provincie Utrecht in hetzelfde tijdvak subsidieert;

    • 3e.

      sociale waarde, te beoordelen op grond van de regionale worteling wat betreft publiek en samenwerking met regionale organisaties;

    • 4e.

      economische waarde, te beoordelen op grond van de potentie van het festival wat betreft economische spin-off/financieel profijt voor de regio.

  • c.

    De organisatie van het festival beschikt over voldoende zakelijke kwaliteit, te beoordelen op grond van cultureel ondernemerschap, productionele en organisatorische kwaliteit. Gekeken wordt naar de kwaliteit van het festival op het gebied van productie, organisatie, financieel beheer, publiekswerving, pr/marketing en samenwerking met andere (culturele) organisaties in de regio.

  • d.

    Het festival is qua geografische spreiding een voldoende aanvulling op de festivals die de provincie Utrecht in hetzelfde tijdvak subsidieert;

Artikel 3 Subsidieontvangers / Doelgroepen  

Subsidie kan worden verstrekt aan non-profitorganisaties.

Artikel 4 Aanvraag (Tender)

Aanvragen om subsidie worden ingediend voor 2 juni 2014.

Artikel 5 Adviescommissie

Aanvragen om subsidie kunnen voor advies worden voorgelegd aan een deskundigencommissie op het gebied van cultuur.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 10 van de Asv kan subsidie worden geweigerd indien:

  • a.

    de activiteit naar het oordeel van gedeputeerde staten niet of onvoldoende bijdraagt aan de (beleids)doelen zoals geformuleerd in de Nota festivalbeleid;

  • b.

    voor de activiteit geen financiële bijdrage wordt geleverd door de gemeente waarin het festival wordt georganiseerd.

  • c.

    de organisatie minder dan 20% van de baten aan eigen inkomsten genereert voor het festival.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie 

  • 1 De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal € 25.000,-.

  • 2 Voor het daaropvolgende jaar kan voor hetzelfde festival nog eenmaal subsidie van maximaal €25.000,- worden verstrekt.

  • 3 Het aantal festivals waaraan subsidie wordt verstrekt bedraagt vier of vijf.

Artikel 8 Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt in 2015 € 100.000,- en in 2016 € 100.000,-.

Artikel 9 Europese regelgeving

Voor zover de activiteiten leiden tot voordeel voor een onderneming wordt de subsidie verstrekt met inachtneming van de Verordening (EG) 1998/2006, PbEU 2006, L379/5, betreffende de-minimissteun.Daarnaast wordt bij subsidietoekenning rekening gehouden met de Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV), artikel 6, betreffende vrijstelling voor cultuur.

Paragraaf 2 Slotbepalingen

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na de publicatie in het provinciaal blad.

Artikel 11 Citeertitel

Uitvoeringsverordening subsidie festivals provincie Utrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Utrecht van 6 mei 2014.
Voorzitter
Secretaris

Toelichting

Algemeen

In het Coalitieakkoord 2011-2015 is gekozen voor de ontwikkeling van een festivalbeleid. Daarop hebben Provinciale Staten de nota Festivalbeleid 2013-2016 vastgesteld. In de nota is een verdeling gemaakt tussen grootschalige en meer kleinschalige festivals, omdat we zo – met het geheel van festivals – een zo groot en divers mogelijk publiek bereiken. Dit aantal is representatief voor de diversiteit van het kunstaanbod in de provincie Utrecht, een evenwichtige afspiegeling van de kunstdisciplines.

De uitvoeringsverordening subsidie festivals provincie Utrecht heeft betrekking op de kleinschalige festivals. Er is gekozen voor een open regeling, en niet een selectie vooraf zoals bij de grootschalige festivals,omdat er veel beweging is in de sector en omdat een deskundigencommissie beter in staat is een inhoudelijk goed verdedigbaar advies over al dan niet provinciale ondersteuning kan geven. Vanwege die beweging en om ruimte te laten voor vernieuwing is tevens gekozen voor uitvoeringsverordeningen die voor twee jaar gelden. De voorliggende heeft betrekking op de tweede helft van de notaperiode: 2015-2016

Doelen van het festivalbeleid• De festivals die de provincie ondersteunt dragen in positieve zin bij aan het behoud van het vestigingsklimaat, het cultuuraanbod en het leefklimaat in de regio. • Met het geheel van ondersteunde festivals wordt een globale presentatie gegeven van de bekendste kunstdisciplines en de ontwikkeling van de kunsten. Zodoende slaan de festivals een brug tussen kunstaanbod en publiek, tussen kwaliteit en kwantiteit. • De festivals die de provincie ondersteunt hebben een (inter)nationale kwaliteit en uitstraling of die potentie en dragen bij aan de versterking van de Utrechtse culturele infrastructuur èn zijn onderdeel ervan. • De samenwerking tussen de festivals wordt bevorderd op terreinen als marketing, innovatie, personeel, publieksonderzoek, educatie, om meer eenheid tussen de festivals te creëren, het profiel van Utrecht duidelijker voor het voetlicht te brengen en overheadkosten te drukken.

Motie Provinciale StatenPS hebben op 30 januari 2012 de beleidsnota voor festivals vastgesteld. Er is toen tevens een motie ten aanzien van de hoogte van de subsidie voor de kleinschalige festivals aangenomen. Dat was aanleiding om de Uitvoeringsverordening, die eerder al met begrotingsvoorbehoud door GS was vastgesteld,op dat punt aan te passen. In de uitvoeringsverordening voor 2015-2016 wordt tevens rekening gehoudenmet deze motie. Ter informatie de tekst van de motie van PS:

Maximaal 25.000Provinciale staten van Utrecht in vergadering bijeen op 30 januari 2012, ter behandeling van het statenvoorstel PS2012WMC01 (registratienr 80A01959) inzake festivalbeleid

Constaterende– dat in de nota wordt voorgesteld het budget voor de meer kleinschalige festivals te verdelen in vierkeer € 25.000,-; – dat veel organisaties die festivals organiseren nu minder subsidie ontvangen dan € 25.000,-

Overwegende– dat in het kader van het bevorderen van cultureel ondernemerschap het niet wenselijk is dat subsidieaanvragers toeschrijven naar € 25.000,- maar alleen subsidie vragen voor wat zij aan ondersteuningnodig hebben; – dat dus ook organisaties die met minder subsidie toe kunnen dan 25.000 euro een bijdrage moeten kunnen krijgen uit het budget voor kleine festivals; – dat het tegelijkertijd belangrijk is versnippering van budget te voorkomen.

Verzoekt het college van gedeputeerde staten In de subsidieverordening voor de kleinschalige festivals een aantal van vier tot vijf te hanteren meteen subsidie per organisatie tot €25.000,- maximaal.

EvaluatieTer voorbereiding op de uitvoeringsverordening heeft een korte evaluatie plaatsgevonden. De festivals die voor de periode 2013/2014 een bijdrage hebben aangevraagd, is verzocht een aantal vragen te beantwoorden over de inhoud van de verordening en over de procedure. De reacties op deze vragen zijn meegenomen in de samenstelling van de nieuwe verordening voor de periode 2015/2016. Daarbij moet worden opgemerkt dat, omdat de vierjarige nota Festivals nog steeds van kracht is, er geen fundamentele wijzigingen konden worden doorgevoerd.