Regeling vervallen per 31-12-2016

Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 17 november 2015, nr. 8171BD98, tot vaststelling van de ‘Procedure Wijziging in buurt van Tramweg’ d.d. 26 juni 2015 als nadere regels ter uitvoering van artikel 12 lid 1 Wet lokaal spoor, betreffende het verbod om zonder daartoe verleende vergunning van Gedeputeerde Staten op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweg werkzaamheden uit te voeren of te doen uitvoeren of zaken te plaatsen. (WijT) (Procedure Wijziging in buurt van Tramweg Provincie Utrecht (WijT).

Geldend van 09-03-2016 t/m 30-12-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2015

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 17 november 2015, nr. 8171BD98, tot vaststelling van de ‘Procedure Wijziging in buurt van Tramweg’ d.d. 26 juni 2015 als nadere regels ter uitvoering van artikel 12 lid 1 Wet lokaal spoor, betreffende het verbod om zonder daartoe verleende vergunning van Gedeputeerde Staten op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweg werkzaamheden uit te voeren of te doen uitvoeren of zaken te plaatsen. (WijT) (Procedure Wijziging in buurt van Tramweg Provincie Utrecht (WijT).

Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 17 november 2015, nr. 8171BD98, tot vaststelling van de ‘Procedure Wijziging in buurt van Tramweg’ d.d. 26 juni 2015 als nadere regels ter uitvoering van artikel 12 lid 1 Wet lokaal spoor, betreffende het verbod om zonder daartoe verleende vergunning van Gedeputeerde Staten op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweg werkzaamheden uit te voeren of te doen uitvoeren of zaken te plaatsen. (WijT) (Procedure Wijziging in buurt van Tramweg Provincie Utrecht (WijT).

Gedeputeerde Staten van Utrecht;

Gelet op artikel 12 lid 1 en artikel 12 lid 7 van de Wet lokaal spoor;

Besluiten:

1. Inleiding

Team Regiotram, onderdeel van de Provincie Utrecht (hierna te noemen PU), is beheerder van de tramweg Utrecht, Nieuwegein, IJsselstein. Wanneer werkzaamheden (van invloed op de tramweg tijdens de uitvoeringsfase) of wijzigingen (van invloed op de tramweg na de afrondingsfase) uitgevoerd worden, die invloed hebben op het tramsysteem, moet u een vergunning hebben van PU. De toetsing en vergunning van PU komen voort uit Artikel 12 van de Wet lokaal spoor:

Deze procedure beschrijft de stappen die genomen moeten worden om een vergunning van PU te krijgen. Team Regiotram beoordeelt de aanvraag namens PU. Voor de beoordeling van de aanvraag hanteert team Regiotram van de Afdeling Openbaar Vervoer van de Provincie Utrecht (verder te noemen team Regiotram) 8 weken.

Het is aan te raden team Regiotram al in eerdere fases van uw werkzaamheden en/of wijzigingen op de hoogte te stellen om niet voor verrassingen te komen staan (fases bedoeld als aangegeven in Figuur 1). Werkzaamheden en wijzigingen die onder de WijT vallen, maar waarvoor geen vergunning is verleend, zullen door team Regiotram worden stilgelegd.

Figuur 1 - positionering van de WijT bij werkzaamheden en/of wijzigingen in de buurt van de tramweg.

Zie voor figuur 1: zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-1371.html

WijT = Wijziging in buurt van Tramweg (dit document) KWT = Kader Werkzaamheden Tramweg (document t.b.v. veilige werkuitvoering in de buurt van de tramweg)

2. Voor wie geldt de WijT?

Voor iedereen die werkzaamheden en/of wijzigingen uitvoert in, boven, onder of nabij bestaande traminfrastructuur (uitgezonderd regulier onderhoud door team Regiotram). Deze werkzaamheden en/of wijzigingen kunnen door team Regiotram geïnitieerd worden, maar ook gemeenten of andere partijen kunnen hier trekker in zijn.

3. Kenmerken van werkzaamheden onder de WijT

Kenmerken van werkzaamheden en wijzigingen die onder dit document vallen (niet limitatief):

  • Werkzaamheden die de veiligheid van het tramsysteem (voor gebruikers, reizigers of derden) kunnen aantasten;

  • Werkzaamheden die verstoringen kunnen geven binnen het tramsysteem;

  • Werkzaamheden die het zicht van de trambaan op de omgeving binnen 5 meter ontnemen;

  • Werkzaamheden die de stabiliteit van het tramsysteem kunnen aantasten (e.g. graafwerkzaamheden onder de baan, aanbrengen van kabels of leidingen binnen 5 meter van de dichtstbijzijnde spoorstaaf);

  • Werkzaamheden die gebruik maken van werkobjecten of tijdelijke bouwwerken die bij omvallen binnen valbereik van de bovenleiding komen;

  • Werkzaamheden waarbij boven of onder de spoorstaven wordt gewerkt;

  • Werkzaamheden waarbij extra passages voor tram of overig verkeer gebouwd worden (tunnels, viaducten);

  • Werkzaamheden waarbij meerdere stakeholders betrokken zijn van het tramsysteem (e.g. wegbeheerder, team Regiotram, reizigers/passanten);

  • Werkzaamheden waarbij verkeer langs afwijkende routes over of langs de trambaan gaat;

  • Werkzaamheden die het zicht van de trambaan op de omgeving binnen 5 meter ontnemen;

  • Werkzaamheden waarbij de huidige verkeersstroom over de trambaan verandert;

  • Werkzaamheden, waarbij traminfrastructuur delen verplaatst worden (e.g. verleggen van overweg) of de situatie gewijzigd wordt (e.g. wisselconstructie bij plaatsen);

  • Het opslaan van licht ontvlambare stoffen binnen 15 meter van de trambaan;

Indien er onduidelijkheid bestaat of een vergunning vereist is, kunt u contact opnemen via de contactgegevens op de website http://www.regiotramutrecht.nl

Voor alle werkzaamheden die binnen 1,5 meter vanaf de dichtstbijzijnde spoorstaaf worden uitgevoerd moet een vergunning van team Regiotram èn een werkvergunning, zoals beschreven in de Kader Werkzaamheden Tramweg (KWT) worden verkregen. Een kopie van de KWT kunt u vinden op de website van team Regiotram, http://www.regiotramutrecht.nl

4. Aanvraag vergunning WijT

Om een vergunning van PU op uitvoering van de werkzaamheden/wijziging te krijgen, dienen de volgende zaken te worden ingeleverd bij de aanvraag:

  • Details van de werkzaamheden/wijziging: locatie (in meters t.o.v. de trambaan), uitvoeringsperiode, belang van de werkzaamheden/wijziging, situatieschets (1), hulpmiddelen die gebruikt worden;

  • Eventuele werktekeningen van de persaannemer (2) in tweevoud in geval van boringen of persingen en krater berekening (zie ook §4.2);

  • Eventueel monitoringsplan in geval van graaf-, hei of bronneringswerkzaamheden (zie ook §4.3);

  • Veiligheids- en gezondheidsplan Uitvoeringsfase, waarin opgenomen een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) tijdens uitvoering van de werkzaamheden (ook m.b.t. derden verkeer);

  • Uitvoeringsplan, waarin aangetoond de veilige berijdbaarheid van de baan tijdens en na de werkzaamheden en werktekeningen;

  • RI&E na uitvoering van de werkzaamheden (uiteindelijke situatie);

  • Toestemming onder de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION);

  • !

    Let op: Bij sommige werkzaamheden gelden aanvullende eisen, zie ook §4.2 en §4.3.

  • !

    Let op: U dient bij aanvraag van de vergunning rekening te houden met een periode van 8 weken voor de beoordeling van uw aanvraag door team Regiotram.

(1) Situatieschets: Bestaat uit een grootschalige basiskaart met een minimale schaal van 1:1000 waarop alle maatvoeringen voor de werkzaamheden in meters ten opzichte van hart spoor en een vast object (horizontaal) staan aangegeven. Voor werken onder het spoor dient verder een dwarsprofiel tekening te worden gemaakt schaal 1:100 met de maten ten opzichte van Bovenkant Spoorstaaf (BS) of ten opzichte van het maaiveld. (2) U dient zelf een persaannemer aan te stellen, team Regiotram kan u hierbij adviseren. De persaannemer dient aangetoond te hebben onder meer kennis te hebben van het verwerken van de toegepaste materialen, de toe te passen technieken, de regels die gelden op trambaanterrein en de technische eisen die aan de traminfra worden gesteld

4.1 Waarop wordt getoetst?

Team Regiotram toetst de aanvraag o.a. op onderstaande zaken:

  • De technische consequenties van het voorgenomen werk voor de veiligheid op en in de nabijheid van de spoorbaan;

  • De mogelijke consequenties voor de dienstregeling;

  • De veilige berijdbaarheid van de baan tijdens en na de werkzaamheden;

  • De risico’s van het werk tijdens en na de uitvoering voor gebruikers (w.o. trambestuurders, reizigers en weggebruikers) van het tramsysteem;

  • Het Integraal Programma van Eisen (IPvE) Tramsysteem Provincie Utrecht.

4.2 Een boring of een persing

In geval van een boring of persing onder of in de buurt van het spoor toetst team Regiotram welk risico de desbetreffende werkzaamheden met zich meebrengen voor de veiligheid en de veilige berijdbaarheid van het spoor.

Bij goedkeuring van de werkzaamheden behoudt team Regiotram één exemplaar van de werktekeningen van de persaannemer voor het archief en wordt één exemplaar verstrekt aan de onderhoudsaannemer inclusief eventueel aanvullende informatie.

Wanneer met een vloeistof- of gasleiding het spoor wordt gekruist of dat dergelijke leidingen parallel aan het spoor worden gelegd, dient, afhankelijk van de leidingdiameter, een zogenaamde kraterberekening aangeleverd te zijn. Met deze berekening wordt aangetoond wat de gevolgen zijn voor de baanstabiliteit in het geval van overstroming bij een leidingbreuk.

4.3 Graaf-, hei- en bronneringswerkzaamheden

Het uitvoeren van graaf-, heiwerkzaamheden of het instellen van een bronbemaling kan de stabiliteit van de trambaan beïnvloeden. Om deze reden is het vereist dat een monitoringsplan wordt aangeleverd waarin beschreven wordt hoe het monitoren van de trambaan wordt uitgevoerd gedurende de uitvoering van de werkzaamheden en minimaal 5 dagen na beëindiging van de werkzaamheden.

5. Betekenis vergunning Provincie Utrecht

Vergunning van provincie Utrecht houdt in dat team Regiotram als beheerder van het tramsysteem akkoord is met het ontwerp, de uitvoering en de impact van de uiteindelijke wijziging. Aan de uitvoering van de werkzaamheden kan team Regiotram voor de veiligheid van het tramsysteem, dan wel de werkenden, nadere eisen stellen zoals vastgelegd in het KWT.

Vergunningen worden schriftelijk verleend. Daarbij wordt ook aangegeven welke eventuele extra maatregelen genomen dienen te worden tijdens uitvoering van de werkzaamheden. Van alle verleende vergunningen worden de vervoerder en de werkcoördinator van team Regiotram op de hoogte gesteld.

  • !

    Let op: De aanvrager zal zelf een onderzoek moeten instellen wie naast de provincie Utrecht de eventuele overige belanghebbenden zijn en is zelf verantwoordelijk voor het maken van eventuele afspraken en/of verkrijgen van vergunningen.

5.1 (Gedeeltelijke) afwijzing aanvraag door team Regiotram

Indien een aanvraag (gedeeltelijk) wordt afgewezen door team Regiotram, dan wordt dat schriftelijk bekend gemaakt. Hierbij wordt per aangeleverd stuk aangegeven waarop het stuk is afgewezen. In de brief wordt door team Regiotram aangegeven welke aanvullingen gewenst zijn en de termijn waarbinnen de stukken opnieuw moeten worden aangeleverd om de aanvraag versneld te kunnen behandelen.

Wanneer de aanvraag volledig opnieuw moet worden gedaan, dan gelden de 8 weken voor beoordeling bij team Regiotram. Als de aanvraag pertinent is afgewezen omdat het gevaar en/of hinder voor de tramweg en zijn gebruikers te groot is, wordt dit aangegeven in de bekendmaking. Eventuele trajecten voor herziening van het besluit worden in de bekendmaking aangegeven.

6. De uitvoering

Werkzaamheden moeten conform de afgegeven (werk-)vergunningen uitgevoerd worden. Werkzaamheden mogen voor rekening van de aanvrager, (deels) onder begeleiding van of door de onderhoudsaannemer van team Regiotram uitgevoerd worden. Team Regiotram kan dit verplicht stellen.

Indien van toepassing dienen ter afronding wijzigingstekeningen (as-built), te worden geleverd aan team Regiotram binnen gestelde termijn.

7. Na afloop van de uitvoering

Indien binnen een half jaar na-onderhoud van het spoor nodig is dat aantoonbaar een gevolg is van de eerder uitgevoerde werkzaamheden, dan wordt dat door de onderhoudsaannemer van team Regiotram uitgevoerd en is voor rekening van de aanvrager.

8. Verklarende woordenlijst

In deze procedure worden een aantal woorden gebruikt die mogelijk niet voor iedereen bekend zijn, vandaar dat deze zijn toegelicht in onderstaande woordenlijst.

Verklarende woordenlijst

BS

Bovenkant Spoorstaaf. De verticale maatvoering wordt gerelateerd aan de bovenkant van de spoorstaaf.

IPvE

Integraal Programma van Eisen, Tramsysteem Provincie Utrecht.

KWT

Kader Werkzaamheden Tramweg. Document waarin de regelgeving omtrent aanrijd- en elektrocutiegevaar bij werkzaamheden op en nabij de tramweg is beschreven.

Onderhoudsaannemer van team Regiotram

Hiermee wordt de onderhoudsaannemer infra bedoeld die voor team Regiotram het reguliere onderhoud aan de traminfrastructuur uitvoert.

PU

Provincie Utrecht, eigenaar van het tramsysteem in de provincie Utrecht.

Regiotram Utrecht

Regiotram Utrecht (onderdeel van de Provincie Utrecht) - beheerder van het tramsysteem in de provincie Utrecht.

Tramweg

Het geheel van rails, haltes en remise, installaties en overige toebehoren dat nodig is voor de exploitatie van een tramlijn.

Werkzaamheden

Hiermee worden uitvoeringsactiviteiten bedoeld die invloed hebben op (de integrale veiligheid van) het tramsysteem.

WijT

Wijziging in buurt van Tramweg. Deze procedure beschrijft welke stappen nodig zijn om wijzigingen in de buurt van de tramweg te mogen doorvoeren.

Wijziging

Hiermee wordt bedoeld een situatiewijziging die na afronding van de werkzaamheden (ook) invloed heeft op (de integrale veiligheid van) het tramsysteem.

 

Citeertitel:

Procedure Wijziging in buurt van Tramweg Provincie Utrecht (WijT).

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 17 november 2015.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Voorzitter
Secretaris