Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling Organisatieveranderingen

Geldend van 01-01-2006 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling Organisatieveranderingen

Organisatieveranderingen

Artikel 26:1:1:1  Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    ambtenaar: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, eerste lid, onder a;

  • b

    organisatiewijziging: een belangrijke inkrimping of wijziging van de werkzaamheden van de gemeente of een onderdeel daarvan, of een belangrijke wijziging van de laatst vastgestelde organisatiestructuur van de gemeente of een onderdeel daarvan, die niet van tijdelijke aard is en die personele gevolgen met zich meebrengt;

  • c

    privatisering: organisatiewijziging die het gevolg is van de verzelfstandiging van een deel van de organisatie tot en nieuwe privaatrechtelijke rechtspersoon of de overdracht van een deel van de organisatie aan een derde privaatrechtelijke partij;

  • d

    publiekrechtelijke taakoverheveling: organisatiewijziging die het gevolg is van de overheveling van een deel van de organisatie naar een ander publiekrechtelijk orgaan;

  • e

    personele gevolgen: gevolgen voor de functie of de rechtspositie van de betrokken ambtenaren;

  • f

    salaris: het bedrag van de schaal die aan de ambtenaar is toegekend ingevolge de bezoldigingsverordening of, indien voor de betrekking een vast bedrag geldt, dit bedrag;

  • g

    salarisaanspraken: de opeenvolgende salarisnummers van de salarisschaal waarin de ambtenaar is ingedeeld tot en met het hoogste bedrag inclusief eventuele uitloopsalarisnummers van de salarisschaal en eventueel concreet vastgelegde extra salarisafspraken;

  • h

    bezoldiging: de bezoldiging als bedoeld in hoofdstuk 3;

  • i

    toelagen: de toelagen, niet zijnde persoonlijke onderscheidenlijk garantietoelagen, waarmee het salaris wordt vermeerderd ingevolge hoofdstuk 3;

  • j

    functie: het geheel van werkzaamheden dat door de ambtenaar is te verrichten;

  • k

    ongewijzigde functie: een functie die gelijk of nagenoeg gelijk is aan de functie die de ambtenaar voor de organisatiewijziging vervulde;

  • l

    passende functie: een functie die de ambtenaar redelijkerwijs in verband met zijn persoonlijkheid en zijn omstandigheden kan worden opgedragen. Onder persoonlijkheid en omstandigheden kan onder meer worden verstaan: interesse, capaciteiten, ervaring, leeftijd, gezondheidstoestand, scholing en salarisniveau. Het functieniveau is passend wanneer de niveau-indicatie van de functie minimaal gelijk is aan het niveau van de huidige functie, dan wel één niveau lager;

  • m

    geschikte functie: een functie die niet valt onder het begrip passende functie, maar die de ambtenaar bereid is te vervullen;

  • n

    sociaal plan: nadere afspraken, gebaseerd op en aanvullend op dit hoofdstuk, met betrekking tot de personele gevolgen van een specifieke organisatiewijziging.

Artikel 26:1:1:2  Werkingssfeer

Dit hoofdstuk is van toepassing op alle organisatiewijzigingen in de gemeentelijke organisatie, niet zijnde een organisatiewijziging als gevolg van een gemeentelijke herindeling.

Artikel 26:1:1:3  Algemene uitgangspunten

In de afweging en planning van een organisatiewijziging zullen de personele belangen evenzeer de aandacht krijgen als de technische, economische en financiële overwegingen.

Gestreefd wordt steeds naar een optimale participatie van en communicatie met alle betrokkenen, één en ander met inachtneming van de hierover te maken en/of gemaakte afspraken en regels.

Het streven is er steeds op gericht alle bij een organisatiewijziging betrokken werknemers te plaatsen of te herplaatsen. Om de mogelijkheden voor plaatsing en mobiliteit te optimaliseren wordt daarbij van de werknemers een flexibele en coöperatieve opstelling en bijdrage verlangd.

Bij de plaatsing van werknemers worden vastgelegde vooruitzichten en rechtspositionele aanspraken gegarandeerd.

Artikel 26:1:2:1  Onderzoek naar organisatiewijziging

Als het gemeentebestuur voornemens is de mogelijkheid en wenselijkheid van een organisatiewijziging te onderzoeken, worden de ondernemingsraad en de betrokken ambtenaren hier in een vroeg stadium van op de hoogte gesteld.

Het tijdstip van kennisgeving is dusdanig, dat de ondernemingsraad zijn mening over het onderzoek kenbaar kan maken.

De ambtenaren en de ondernemingsraad worden zo veel mogelijk betrokken bij de uitvoering van het onderzoek. Bovendien worden zij, indien mogelijk, tussentijds op de hoogte gehouden van de vorderingen van het onderzoek.

De schriftelijke eindrapportage van het onderzoek wordt ter kennisneming toegezonden aan de ondernemingsraad en het georganiseerd overleg.

Artikel 26:1:2:2  Extern advies

Indien het gemeentebestuur voornemens is om over de wenselijkheid van de organisatiewijziging extern advies te vragen, wordt de ondernemingsraad om advies gevraagd over het verstrekken en formuleren van de adviesopdracht.

Artikel 26:1:2:3  Overleg over de personele gevolgen en maatregelen

Voordat een definitief besluit wordt genomen ten aanzien van de organisatiewijziging, wordt in het georganiseerd overleg overleg gevoerd over de personele gevolgen van het besluit en de naar aanleiding daarvan te nemen maatregelen.

Als het georganiseerd overleg van mening is dat de organisatiewijziging zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door het gemeentebestuur een sociaal plan opgesteld. Over dit sociaal plan moet in het georganiseerd overleg overeenstemming worden bereikt.

De leden van het georganiseerd overleg kunnen tussentijds bijeen worden geroepen dan wel schriftelijk worden geraadpleegd, wanneer de omstandigheden een versnelde procedure vereisen.

Artikel 26:1:2:4  Kennisgeving en uitvoering besluit

Als er een definitief besluit is genomen tot wijziging van de organisatie, wordt dit besluit zo spoedig mogelijk meegedeeld aan het georganiseerd overleg, de ondernemingsraad en de betrokken ambtenaren. Daarbij wordt tevens ingegaan op de personele gevolgen van het besluit.

Artikel 26:1:3:1  Werkingssfeer artikelen 26:1:3:2 t/m 26:1:3:14

De artikelen 26:1:3:2 t/m 26:1:3:14 zijn uitsluitend van toepassing op interne organisatiewijzigingen, niet zijnde privatiseringen en publiekrechtelijke taakoverhevelingen.

Artikel 26:1:3:2  Werkgelegenheid bij interne organisatiewijziging

Burgemeester en wethouders zullen zich tot het uiterste inspannen om te voorkomen dat de bij de organisatiewijziging betrokken ambtenaren onvrijwillig werkloos raken.

Artikel 26:1:3:3  Voorkeursvolgorde bij herplaatsing

Burgemeester en wethouders hanteren bij het nemen van besluiten ten aanzien van de ambtenaren die betrokken zijn bij de organisatiewijziging de volgende voorkeursvolgorde:

  • a

    de ambtenaar blijft zijn eigen, ongewijzigde functie vervullen;

  • b

    de ambtenaar wordt overgeplaatst naar een passende functie binnen de gemeentelijke organisatie;

  • c

    de ambtenaar wordt overgeplaatst naar een geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie.

Herplaatsingsbesluiten als bedoeld in het eerste lid onder b en c worden genomen met inachtneming van de herplaatsingsprocedure, zoals beschreven in de artikelen 26:1:4:1 t/m 26:1:4:4.

Artikel 26:1:3:4  Uitgangspunten herplaatsing

Bij het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 26:1:3:3, eerste lid, wordt met de volgende gegevens rekening gehouden:

  • a

    de geschiktheid van de ambtenaar voor een functie, zoals die blijkt uit opleidings- en ervaringsgegevens, beoordelingsgesprekken en eventuele geschiktheidtesten;

  • b

    de voorkeur van de ambtenaar voor bepaalde functies;

  • c

    de diensttijd van de ambtenaar bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug, dan wel bij de op 1 januari 2006 opgeheven gemeenten Amerongen, Doorn, Driebergen-Rijsenburg, Leersum of Maarn;

  • d

    de leeftijd van de ambtenaar;

  • e

    het type dienstverband van de ambtenaar.

De ambtenaar is verplicht om mee te werken aan gesprekken en tests die nodig zijn voor het verzamelen van gegevens als genoemd in het eerste lid onder a. De kosten van eventuele tests zijn voor rekening van de gemeente.

Artikel 26:1:3:5  Belangstellingsregistratie

Voordat herplaatsingsbesluiten als bedoeld in artikel 26:1:3:3, eerste lid onder b en c, worden genomen, wordt de betrokken ambtenaar in de gelegenheid gesteld zijn voorkeur voor maximaal drie functies kenbaar te maken.

Artikel 26:1:3:6  Geen passende of geschikte functie

Indien het niet mogelijk is om de ambtenaar een passende dan wel geschikte functie aan te bieden binnen de gemeentelijke organisatie, zullen burgemeester en wethouders en de ambtenaar zich inspannen om gezamenlijk een structurele oplossing te vinden. Onderdeel van deze oplossing kunnen zijn:

  • a

    bijscholing en omscholing;

  • b

    tijdelijke tewerkstelling binnen de gemeentelijke organisatie, al dan niet bovenformatief;

  • c

    tijdelijke detachering naar een externe organisatie;

  • d

    outplacementbegeleiding;

  • e

    een passende of geschikte functie buiten de gemeentelijke organisatie;

  • f

    flankerende maatregelen.

De kosten van bijscholing, omscholing en outplacementbegeleiding zijn voor rekening van de gemeente.

Indien na zorgvuldig onderzoek geconstateerd wordt dat geen structurele oplossing als bedoeld in het eerste lid kan worden gevonden, zal de ambtenaar eervol ontslag wegens reorganisatie worden verleend, als bedoeld in artikel 8:4.

Het ontslag bedoeld in het derde lid vindt niet eerder plaats dan een jaar na het nemen van het reorganisatiebesluit, en vindt niet plaats tijdens een lopende detachering of omscholing of een ander traject gericht op een structurele oplossing zoals bedoeld in het eerste lid.

Artikel 26:1:3:7  Verplichting ambtenaar

De ambtenaar is verplicht, onverminderd het recht op bezwaar en beroep, een passende functie die hem met inachtneming van de herplaatsingsprocedure is toegewezen, te aanvaarden.

Wanneer de ambtenaar na herhaald en zorgvuldig overleg weigerachtig is ten aanzien van aanvaarding van een passende functie of niet meewerkt aan het vinden van een geschikte functie dan wel een oplossing als bedoeld in artikel 26:1:3:6, eerste lid, kan het college van burgemeester en wethouders overgaan tot ontslag. Daarbij kan het college van burgemeester en wethouders melding maken bij de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, dat de betreffende ambtenaar weigert een passende functie te aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een geschikte functie dan wel een oplossing als bedoeld in artikel 26:1:3:6, eerste lid.

Artikel 26:1:3:8  Salarisgarantie

De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt recht op het salaris en de salarisaanspraken, zoals die voor hem golden in de oude functie.

Artikel 26:1:3:9  Functiegebonden toelagen

Voor de ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie vervallen de functiegebonden toelagen.

Aan de ambtenaar, die als gevolg van het vervallen van de functiegebonden toelagen een blijvend lagere bezoldiging ontvangt, wordt een aflopende compensatie toegekend indien:

  • a

    de blijvende verlaging ten minste 3% bedraagt van de bezoldiging;

  • b

    de ambtenaar deze toelagen gedurende ten minste twee jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.

Deze compensatie bedraagt in de eerste 12 maanden na aanvang van de nieuwe werkzaamheden 100% van de laatstelijk verleende toelagen, in de daarop volgende 12 maanden 75 %, de 12 maanden daarna 50 % en vervolgens gedurende 12 maanden 25 %. Daarna wordt de compensatie beëindigd. Toelagencomponenten verbonden aan de nieuwe functie zullen op de (oude) toelagen in elk geval in mindering worden gebracht.

Artikel 26:1:3:10  Persoonsgebonden toelagen

De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt recht op zijn persoonsgebonden toelagen.

Artikel 26:1:3:11  Studiefaciliteiten

De ambtenaar die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt de rechten die hem op grond van hoofdstuk 17 zijn toegekend, indien hij de studie voortzet. Indien de ambtenaar niettemin de studie stopzet omdat er geen directe relatie meer is met de nieuwe functie, wordt hij ontheven van de terugbetalingsverplichtingen die voortvloeien uit hoofdstuk 17.

Artikel 26:1:3:12  Aanvullende scholing

Burgemeester en wethouders onderzoeken of het nodig is de ambtenaar, die is overgeplaatst naar een passende of geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie, bij of om te scholen voor het vervullen van zijn nieuwe functie.

Artikel 26:1:3:13  Functie buiten de gemeentelijke organisatie

Indien de ambtenaar, waarvoor in de herplaatsingsprocedure geen passende of geschikte functie is gevonden, een functie accepteert buiten de gemeentelijke organisatie, wordt hem eervol ontslag verleend.

De ambtenaar die overeenkomstig het eerste lid ontslag wordt verleend, wordt ontheven van eventuele terugbetalingsverplichtingen die voortvloeien uit de hoofdstukken 6 (Betaald ouderschapsverlof), 17 (studiefaciliteiten) en 18 (verhuiskosten).

Indien de ambtenaar als bedoeld in het eerste lid een functie van ten minste een gelijke betrekkingsomvang accepteert buiten de gemeentelijke organisatie, wordt het brutosalaris gedurende één jaar aangevuld tot aan het niveau van het brutosalaris dat de ambtenaar genoot direct voorafgaand aan het ontslag. De ambtenaar die een functie accepteert met een kleinere betrekkingsomvang ontvangt gedurende één jaar een aanvulling van zijn brutosalaris naar rato.

Artikel 26:1:3:14  Bijzondere zorg oudere ambtenaar

Aan de positie van oudere ambtenaren wordt bij organisatiewijzigingen bijzondere aandacht besteed. Zonodig wordt flankerend beleid toegepast.

Artikel 26:1:4:1  Herplaatsingsprocedure

Burgemeester en wethouders kunnen een herplaatsingscommissie instellen, die als taak heeft om de benodigde gegevens te verzamelen en om hen te adviseren over de te nemen herplaatsingsbesluiten.

Burgemeester en wethouders beslissen over de samenstelling van de herplaatsingscommissie, na overleg in het georganiseerd overleg.

Artikel 26:1:4:2  Advies over herplaatsing en voorgenomen besluit

De herplaatsingscommissie verzamelt alle volgens haar benodigde gegevens en adviseert op basis van deze gegevens aan burgemeester en wethouders over de herplaatsing van de betrokken ambtenaren.

Burgemeester en wethouders informeren de ambtenaar schriftelijk over het advies van de herplaatsingscommissie en stellen de ambtenaar daarbij in kennis van hun voorgenomen besluit om hem te herplaatsen, respectievelijk om hem geen passende of geschikte functie aan te bieden.

Artikel 26:1:4:3  Bedenkingen tegen voorgenomen besluit

Indien de ambtenaar bedenkingen heeft tegen voorgenomen besluit, bedoeld in artikel 26:1:4:2, tweede lid, kan hij deze binnen drie weken schriftelijk indienen bij burgemeester en wethouders.

Ten aanzien van door de ambtenaar kenbaar gemaakte bedenkingen kan door burgemeester en wethouders het advies ingewonnen worden van een geschillencommissie.

Artikel 26:1:4:4  Herplaatsingsbesluiten

Burgemeester en wethouders nemen het besluit tot herplaatsing van de betrokken ambtenaar. De ambtenaar wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte gesteld van dit besluit. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend.

De ambtenaar voor wie in de herplaatsingsprocedure geen passende of geschikte functie is gevonden, wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk van dit besluit in kennis gesteld. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend.

Artikel 26:1:5:1  Werkingssfeer artikelen 26:1:5:2 t/m 26:1:5:7

De artikelen 26:1:5:2 t/m 26:1:5:7 zijn uitsluitend van toepassing op privatiseringen en publiekrechtelijke taakoverhevelingen.

Artikel 26:1:5:2  Werkgelegenheid

Burgemeester en wethouders zullen zich tot het uiterste inspannen om ervoor te zorgen dat de werkgelegenheid van de bij de privatisering of overheveling van taken betrokken ambtenaren behouden blijft.

Burgemeester en wethouders treden met de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie in overleg over de overname van de ambtenaren van het desbetreffende organisatieonderdeel. Gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd.

Voordat een besluit wordt genomen over de overgang van een ambtenaar naar de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie, wordt hij in de gelegenheid gesteld om zijn belangstelling kenbaar te maken voor passende functies die op dat moment vacant zijn of op korte termijn vacant komen in de gemeentelijke organisatie. De ambtenaar zal als interne kandidaat in de selectieprocedure worden betrokken.

Artikel 26:1:5:3  Geen passende of geschikte functie

Indien het niet mogelijk is om de ambtenaar onder te brengen bij de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie dan wel hem een passende functie aan te bieden binnen de gemeentelijke organisatie, zullen burgemeester en wethouders en de ambtenaar zich inspannen om gezamenlijk een structurele oplossing te vinden. Onderdeel van deze oplossing kunnen zijn:

  • a

    bijscholing en omscholing;

  • b

    tijdelijke tewerkstelling binnen de gemeentelijke organisatie, al dan niet bovenformatief;

  • c

    een geschikte functie binnen de gemeentelijke organisatie;

  • d

    een na de plaatsingsprocedure vrijgekomen passende functie binnen de gemeentelijke organisatie;

  • e

    tijdelijke detachering naar een externe organisatie:

  • f

    outplacementbegeleiding;

  • g

    een passende functie buiten de gemeentelijke organisatie;

  • h

    flankerende maatregelen, die erop gericht zijn financiële nadelen voor betrokkene van een mogelijke oplossing weg te nemen.

De kosten van bijscholing, omscholing en outplacementbegeleiding zijn voor rekening van de gemeente.

Indien na zorgvuldig onderzoek geconstateerd wordt dat geen structurele oplossing als bedoeld in het eerste lid kan worden gevonden, zal de ambtenaar eervol ontslag wegens reorganisatie worden verleend, als bedoeld in artikel 8:4.

Het ontslag bedoeld in het derde lid vindt niet eerder plaats dan een jaar na het nemen van het reorganisatiebesluit, en vindt niet plaats tijdens een lopende detachering of omscholing of een ander traject gericht op een structurele oplossing zoals bedoeld in het eerste lid.

Artikel 26:1:5:4  Verplichting ambtenaar

De ambtenaar is verplicht, onverminderd het recht op bezwaar en beroep, een passende functie die hem met inachtneming van de herplaatsingsprocedure is toegewezen, te aanvaarden.

Wanneer de ambtenaar na herhaald en zorgvuldig overleg weigerachtig is ten aanzien van aanvaarding van een passende functie of niet meewerkt aan het vinden van een geschikte functie dan wel een oplossing als bedoeld in artikel 26:1:5:3, eerste lid, kan het college van burgemeester en wethouders overgaan tot ontslag. Daarbij kan het college van burgemeester en wethouders melding maken bij de instelling die de Werkloosheidswet uitvoert, dat de betreffende ambtenaar weigert een passende functie te aanvaarden of niet meewerkt aan het vinden van een geschikte functie dan wel een oplossing als bedoeld in artikel 26:1:5:3, eerste lid.

Artikel 26:1:5:5  Sociaal plan

Als het georganiseerd overleg van mening is dat de privatisering of taakoverheveling zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door het gemeentebestuur een sociaal plan opgesteld. Dit plan regelt de overplaatsingsprocedure (inclusief de ontslag- en aanstellingsprocedure van het over te plaatsen personeel) en bevat rechtspositionele bepalingen. Over dit sociaal plan moet overeenstemming worden bereikt in het georganiseerd overleg.

Er worden geen definitieve besluiten genomen ten aanzien van ambtenaren voordat er overeenstemming is over het sociaal plan.

Artikel 26:1:5:6  Rechtspositievergelijking

Indien de betrokken ambtenaren overgaan naar een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie waarvoor een afwijkende rechtspositieregeling of CAO geldt, maken burgemeester en wethouders een vergelijking tussen de arbeidsvoorwaardenpakketten die van toepassing zijn bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie.

Indien uit de vergelijking blijkt dat het totaalpakket van arbeidsvoorwaarden (bestaande uit in ieder geval salaris, uitkeringen en toelagen, (pre-)pensioen, vakantie, ziektekostenregeling en werkloosheidsuitkering) bij de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie minder is dan het totaalpakket bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug, worden in het sociaal plan nadere afspraken gemaakt over afbouw, behoud of compensatie van aanspraken.

Het sociaal plan bevat in ieder geval de volgende garanties:

  • a

    netto-nettogarantie van het salaris en de salarisaanspraken;

  • b

    ambtenaren die een vaste aanstelling hebben, krijgen bij de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie een vaste aanstelling dan wel een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zonder proeftijd.

Artikel 26:1:5:7  Bijzondere zorg oudere ambtenaar

Aan de positie van oudere ambtenaren wordt bij organisatiewijzigingen bijzondere aandacht besteed. Zonodig wordt flankerend beleid toegepast.

Artikel 26:1:6:1  Hardheidsclausule

In gevallen waarin toepassing van dit hoofdstuk zou leiden tot een onbillijke situatie voor een ambtenaar, kunnen burgemeester en wethouders van dit hoofdstuk afwijken in een voor de ambtenaar gunstige zin.

Artikel 26:1:6:2  Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin dit hoofdstuk niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders. Indien er ter zake nadere regels worden gesteld, geschiedt dit in overeenstemming met het georganiseerd overleg.

Artikel 26:1:6:3  Informatieverschaffing

Iedere ambtenaar, die direct betrokken is bij een organisatieverandering, krijgt een exemplaar van dit hoofdstuk en het geldend sociaal plan.