Regeling vervallen per 08-09-2023

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent afvalstoffen (Afvalstoffenbesluit Utrechtse Heuvelrug 2016)

Geldend van 01-01-2021 t/m 07-09-2023

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent afvalstoffen (Afvalstoffenbesluit Utrechtse Heuvelrug 2016)

Burgemeester en wethouders van Utrechtse Heuvelrug

Overwegende dat met ingang van 19 november 2016 de afvalstoffenverordening Utrechtse Heuvelrug 2016 in werking treedt;

Dat de afvalstoffenverordening voorziet in de bevoegdheid tot het vaststellen van nadere regelgeving door het college van burgemeester en wethouders;

Gelet op het bepaalde in de Wet milieubeheer en de Gemeentewet;

BESLUITEN:

Vast te stellen nadere regels afvalstoffen als verwoord in het navolgende aangepaste Afvalstoffenbesluit Utrechtse Heuvelrug 2016 luidende als volgt:

Artikel 1. Begrippen

  • · A-hout: massief hout dat geen oppervlakte behandeling heeft ondergaan;

  • · afgewerkte olie: afgewerkte olie afkomstig van een huishouden;

  • · afvalkalender: papieren of digitale kalender waarop staat aangegeven wanneer huishoudelijk afval wordt ingezameld;

  • · asbest en asbesthoudend afval: afval waarin zich asbest bevindt;

  • · B-hout: hout dat geverfd of verlijmd is;

  • · banden: schone banden van motoren en personenauto’s, zonder en met velgen;

  • · drinkpakken: verpakkingen, geschikt voor het verpakken van vloeibare levensmiddelen, bestaande voor ten minste 70% uit papier en karton en voor het overige uit één of meerdere andere materialen;

  • · drukhouders: drukhouders afkomstig van particulieren, zoals brandblussers, gasflessen en spuitbussen;

  • · elektrische en elektronische apparatuur: alles wat stroom of batterijen nodig heeft, inclusief stekkers, snoeren en onderdelen;

  • · GFT (groente-, fruit- en tuinafval): dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is, passend in een kliko;

  • · grof restafval: huishoudelijk restafval dat overblijft na het scheiden van herbruikbaar/recyclebaar afval, en dat te groot en/of te zwaar is om in een kliko of inzamelvoorziening (ondergrondse-, bovengrondse- of inpandige container) weg te gooien;

  • · grof snoeiafval: afval dat afkomstig is van gesnoeide bomen en struiken zoals takken, stronken en stammen;

  • · harde kunststoffen: producten van plastic die niet gemakkelijk te vouwen of plooien zijn, en niet uit samengestelde kunststoffen bestaan;

  • · klein chemisch afval: afval dat schadelijke stoffen bevat en in kleine hoeveelheden voorkomt in huishoudens zoals vermeld op de KCA-lijst van het verantwoordelijk ministerie;

  • · kliko: een verrijdbare hard plastic afvalcontainer met een volume van 140 of 240 liter die door de gemeente aan huishoudens in bruikleen wordt gegeven;

  • · matrassen: droge matrassen afkomstig van een huishouden;

  • · metaal: producten met als belangrijkste bestanddeel ferro en non-ferro zoals ijzer, staal en aluminium;

  • · medisch huishoudelijk afval: restafval dat direct in verband staat met een chronische ziekte of ouderdom, zoals incontinentiemateriaal, materiaal voor stomapatienten, voor sondevoeding, voor beademing en dialyse;

  • · olie en frituurvet: huishoudelijk gebruikt dan wel ongebruikt dierlijke of plantaardige olie of vet om voedsel in te bereiden

  • · papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon is, zonder vermenging met andere productsoorten;

  • · piepschuim: expandeerbaar polystyreen (EPS), ook wel tempex of airpop genoemd;

  • · plastic verpakkingsafval: verpakkingen van kunststof zoals bedoeld in het kader van de Raamovereenkomst verpakkingen;

  • · PMD: verpakkingsafval van plastic, metaal en drinkpakken

  • · puin: afvalmateriaal dat bestaat uit losse brokstukken steenachtig materiaal met uitzondering van gips en gasbeton;

  • · restafval: al het afval afkomstig uit particuliere huishoudens dat overblijft na het scheiden van het herbruikbaar/recyclebaar afval;

  • · textiel: schoon en droge kleding, linnengoed, doeken, schoenen, riemen, lappen, dekens en lompen;

  • · verordening: Afvalstoffenverordening Utrechtse Heuvelrug 2016;

  • · verpakkingsglas: eenmalig verpakkingsglas zoals glazen flessen en potten waarin levensmiddelen, dranken, cosmetica en/of medicijnen hebben gezeten;

  • · vlak glas: plaatglas bv. ruiten, spiegels en glas van fotolijsten, met uitzondering van keramisch glas

Artikel 2. Aanwijzing inzameldienst en andere inzamelaars

  • 1. Als inzameldienst als bedoeld in artikel 3 van de verordening wordt aangewezen Suez Recycling and Recovery Netherlands (voorheen Sita Recycling Services Noord B.V.)

  • 2. Als andere inzamelaars als bedoeld in artikel 4, lid 1, onder a van de verordening worden aangewezen de organisaties genoemd in bijlage 1 behorende bij dit besluit, ieder voor de afvalstof die op grond van bijlage 1 aan deze organisatie is toegekend.

  • 3. Als andere inzamelaars als bedoeld in artikel 4, lid 1, onder b van de verordening worden vrijgesteld van het verbod de organisatie genoemd in bijlage 1 van dit besluit, ieder voor de afvalstof die op grond van bijlage 1 aan deze organisatie is toegekend.

Artikel 3. Inzameling op de milieustraten

  • 1. Als inzamelplaats bedoeld in artikel 5 van de verordening wordt aangewezen:

    • ·

      voor de inwoners van Driebergen Doorn, Maarn en Maarsbergen, de milieustraat Velperengh 9 in Doorn;

    • ·

      voor de inwoners van Leersum, Amerongen en Overberg, de milieustraat Remmerden 40 in Rhenen. Dit geldt tot en met 30 april 2021.

    • ·

      voor de inwoners van Leersum, Amerongen en Overberg, de milieustraat Velperengh 9 in Doorn. Dit geldt vanaf 1 mei 2021.

  • 2. Voor een bezoek aan de milieustraat Velperengh 9 in Doorn moet digitaal een afspraak gemaakt worden. Er kan vier keer per zes maanden een afspraak gemaakt worden

  • 3. De openingstijden van de milieustraat Remmerden in Rhenen zijn dinsdag t/m vrijdag van 13.00 – 16.00 uur; op zaterdag van 9.00 – 13.00 uur. Voor een bezoek is een afvalpasje noodzakelijk.

  • 4. Op de milieustraat wordt enkel afval geaccepteerd dat afkomstig is van huishoudens uit de dorpen waarvoor de milieustraat is aangewezen. Per bezoek mag totaal maximaal 2 m3 aan afval worden aangeboden.

  • 5. De huishoudelijke afvalstoffen die gescheiden bij de milieustraat kunnen worden aangeboden met de eventuele voorwaarden, zijn opgenomen in bijlage 3 behorende bij dit besluit.

  • 6. De aanbieder van afvalstoffen moet zich bij toegang tot de milieustraat kunnen legitimeren met een officieel legitimatiebewijs.

Artikel 4. Wijze van inzameling en inzamelmiddelen

  • 1.

    PMD dient aan de inzameldienst te worden aangeboden in een kliko of gedeponeerd in een daarvoor bestemde verzamelcontainer als aangegeven op www.mijnafvalwijzer.nl en op de app AfvalWijzer. De kliko moet voorzien zijn van een originele door de gemeente geleverde unieke geadresseerde sticker en een PMD sticker die aan weerszijden van de kliko is opgebracht. Huishoudens van 5 of meer personen kunnen een extra kliko aanbieden.

  • 2.

    GFT dient aan de inzameldienst te worden aangeboden in een kliko met groen of bruin deksel. De kliko moet voorzien zijn van een originele door de gemeente geleverde unieke geadresseerde sticker. Per huishouden kan maximaal één extra kliko worden aangeboden.

  • 3.

    Papier en karton dienen aan de inzameldienst te worden aangeboden in een kliko met blauw deksel, of gedeponeerd in een daarvoor bestemde verzamelcontainer als aangegeven op www.mijnafvalwijzer.nl en op de app AfvalWijzer, of ingeleverd bij een andere inzamelaar van papier als genoemd in bijlage 2 behorende bij dit besluit. De kliko moet voorzien zijn van een originele door de gemeente geleverde unieke geadresseerde sticker. Per huishouden kan maximaal één extra minicontainer worden aangeboden. Voor huishoudens in het buitengebied geldt dat de ter beschikking gestelde papiercontainer aangeboden moet worden aan een openbare, verharde en doorgaande weg.

  • 4.

    Restafval dient aan de inzameldienst te worden aangeboden in een kliko of gedeponeerd in de daarvoor bestemde, en aan het adres toegewezen, verzamelcontainer. De kliko moet voorzien zijn van een originele door de gemeente geleverde unieke geadresseerde sticker en een geactiveerde chip. Per huishouden kan maximaal één extra kliko worden aangeboden. Daarboven kunnen voor huishoudens van 9 of meer personen extra kliko’s worden aangeboden. Voor elke 5 extra personen kan één extra kliko worden aangevraagd. De gemeente kan een ander inzamelmiddel beschikbaar stellen met een vergelijkbare inhoud.

  • 5.

    Grof snoeiafval dient bij de milieustraat ingeleverd te worden of aangeboden bij de huis-aan-huisinzameling van grof snoeiafval die vijf keer per jaar plaatsvindt.

  • 6.

    Grof restafval dient bij de milieustraat ingeleverd te worden. Tegen betaling kan een afspraak gemaakt worden om het door de gemeente gecontracteerde partij te laten ophalen en in te leveren op de milieustraat.

  • 7.

    Klein chemisch afval dient bij de milieustraat ingeleverd te worden of bij de chemokar die twee keer per jaar in elk dorp langskomt.

  • 8.

    Verpakkingsglas dient in de daarvoor bestemde verzamelcontainers als aangegeven op www.mijnafvalwijzer.nl en op de app AfvalWijzer, te worden gedeponeerd.

  • 9.

    Textiel dient in de daarvoor bestemde verzamelcontainers als aangegeven op www.mijnafvalwijzer.nl en op de app AfvalWijzer, te worden gedeponeerd. Textiel wordt ook huis aan huis opgehaald door een andere inzamelaar van textiel als genoemd in bijlage 2.

  • 10.

    Elektrische en elektronische apparatuur, afgedankte TL-buizen, spaar- en ledlampen dienen bij de milieustraat ingeleverd te worden of aangeboden aan een andere inzamelaar van elektrische en elektronische apparatuur als genoemd in bijlage 1.

  • 11.

    Metaal dient bij de milieustraat ingeleverd te worden of aangeboden aan een andere inzamelaar van metaal als genoemd in bijlage 1.

12 . Asbest en asbesthoudend afval dienen verpakt en met een maximum van 20 platen bij de milieustraat te worden aangeboden. Voor het aanbieden van asbest en asbestafval worden kosten in rekening gebracht. Voorafgaand aan het aanbieden van asbest moet een melding bij de gemeente ingediend worden.

  • 13.

    Huishoudens die gebruik maken van de Uitzonderingsregel Medisch Huishoudelijk Afval mogen medisch huishoudelijk afval aanbieden aan de inzamelaar die daartoe door de gemeente is aangewezen, echter pas nadat hiertoe een verzoek aan de gemeente is gedaan, en dat verzoek is ingewilligd. Dit afval wordt wekelijks aan huis ingezameld. De inzameldag en de wijze waarop het afval moet worden aangeboden worden schriftelijk aan de aanvrager meegedeeld.

  • 14.

    De overige afvalstromen genoemd in bijlage 3 dienen bij de milieustraat te worden aangeboden.

Artikel 5. Gebruik van de kliko’s en verzamelcontainers

  • 1. Kliko’s zijn het eigendom van de gemeente, en worden in bruikleen gegeven aan een huishouden, zijnde gebruiker van een perceel. De kliko behoort toe aan het perceel.

  • 2. De gebruiker kan kiezen welk formaat kliko hij wenst (140 liter of 240 liter); voor het gebruik van een 240 liter kliko voor restafval wordt een toeslag geheven.

  • 3. De gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het onderhoud van de kliko als ware het zijn eigendom; normale slijtage en vervanging wordt door de gemeente verzorgd.

  • 4. Bij vermissing of beschadiging van een kliko dient melding te worden gedaan bij de gemeente. Wanneer onzorgvuldigheid van de gebruiker de oorzaak van vermissing of beschadiging is, worden de kosten van vervanging bij de gebruiker in rekening gebracht.

  • 5. De gebruiker is verplicht de kliko zodanig te gebruiken dat deze geen overlast voor derden veroorzaakt.

  • 6. De maximale belading van een kliko van 240 liter is 80 kg, en van een kliko van 140 liter is 50 kg.

  • 7. De kliko dient gesloten te zijn wanneer deze aan de openbare weg wordt aangeboden; er mag geen afval uitsteken.

  • 8. Huishoudens die gebruik maken van een verzamelcontainer voor restafval mogen per week maximaal 60 liter restafval aanbieden.

  • 9. De afvalpasjes die verstrekt worden voor het gebruik van een verzamelcontainer voor restafval, horen bij de woning en mogen bij verhuizing niet worden meegenomen..

  • 10. Verzamelcontainers voor glas mogen tussen 20.00 uur en 8.00 uur niet gebruikt worden.

Artikel 6. Aanbieden van afval langs de openbare weg

1.De afvalstoffen die huis-aan-huis ingezameld worden dienen zodanig langs de (voor

inzamelvoertuigen geschikte) openbare weg te worden aangeboden dat deze locatie bereikbaar is

voor de inzamelvoertuigen. Voor de percelen genoemd in bijlage 4 zijn specifieke aanbiedlocaties

aangewezen.

  • 2.

    Het afval dat aan de openbare weg wordt aangeboden mag geen overlast voor weggebruikers veroorzaken.

  • 3.

    Afvalstoffen die huis-aan-huis worden ingezameld mogen vanaf de avond vóór het inzamelen om 20.00 uur worden aangeboden.

  • 4.

    Voor afvalstoffen waarbij gebruik wordt gemaakt van een kliko, dient de kliko zo spoedig mogelijk na lediging, maar uiterlijk om 20.00 uur op de inzameldag, teruggeplaatst zijn op eigen terrein.

  • 5.

    Grof snoeiafval en grof restafval mag slechts worden aangeboden bij het perceel waarvan het afkomstig is.

  • 6.

    Grof snoeiafval dat langs de openbare weg wordt aangeboden mag maximaal 2 m3 zijn, moet in hanteerbare eenheden gebundeld zijn die elk niet zwaarder dan 15 kg wegen, niet langer dan 1,80 m zijn en niet geplaatst zijn op aanhangers.

  • 7.

    Grof restafval dat op afspraak en tegen betaling wordt opgehaald door een door de gemeente gecontracteerde partij, moet voldoen aan de spelregels als weergegeven op www.mijnafvalwijzer.nl of de app AfvalWijzer.

Artikel 7. Inzamelfrequentie

  • 1. PMD in kliko’s wordt om de drie weken huis-aan-huis ingezameld.

  • 2. GFT in kliko’s wordt om de twee weken huis-aan-huis ingezameld.

  • 3. Papier en karton in kliko’s wordt maandelijks huis-aan-huis ingezameld.

  • 4. Restafval in kliko’s wordt om de drie weken huis-aan-huis ingezameld.

  • 5. Grof snoeiafval wordt vijf maal per jaar huis-aan huis opgehaald, in het buitengebied alleen na telefonische aanmelding.

  • 6. Grof restafval wordt na het maken van een afspraak en tegen betaling aan huis opgehaald mits voldaan wordt aan de voorwaarden als weergegeven op www.mijnafvalwijzer.nl of de app AfvalWijzer.

  • 7. Klein chemisch afval wordt in elk dorp twee keer per jaar door de chemokar op een zaterdagochtend ingezameld.

  • 8. Herbruikbare goederen worden op afroep opgehaald.

  • 9. Elektrische en elektronische apparaten worden op afroep opgehaald.

  • 10. Metaal wordt op afroep opgehaald.

  • 11. Alle inzameldagen worden jaarlijks via de afvalkalender vastgelegd.

Artikel 8. Inzameling van bedrijfsafvalstoffen

  • 1. Bedrijven waarvan het afval in aard en omvang vergelijkbaar is met een huishouden kunnen gebruik maken van de afval-inzamelfaciliteiten die de gemeente aan huishoudens biedt.

  • 2. Bedrijven die hiervoor in aanmerking willen komen, dienen een verzoek hiertoe in bij de gemeente. De gemeente beoordeelt of het verzoek ingewilligd wordt.

  • 3. Een bedrijf dat gebruik maakt van de afvalinzameling van de gemeente wordt behandeld als ware het een huishouden, en betaalt hiervoor jaarlijks reinigingsrechten.

Artikel 9. Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Afvalstoffenbesluit Utrechtse Heuvelrug 2016.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • a.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking.

  • b.

    Met ingang van deze datum wordt het Afvalstoffenbesluit Utrechtse Heuvelrug 2008, dat is

vastgesteld op 7 juli 2008, ingetrokken.

Doorn,

Burgemeester en Wethouders van Utrechtse Heuvelrug

de secretaris, de burgemeester,

M.J.T.H. Havekes G.F. Naafs