Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent Aanwijzingsbesluit dienst van algemeen economisch belang exploitatie fietsenstalling

Geldend van 12-12-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent Aanwijzingsbesluit dienst van algemeen economisch belang exploitatie fietsenstalling

Besluit van het college van burgemeester en wethouders tot het aanwijzen van een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) behorend bij het meeromvattende besluit inzake de exploitatieovereenkomst fietsenstalling station Driebergen-Zeist van 5 november 2019, nummer 5973

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug,

Overwegende dat,

  • -

    De gemeente Utrechtse Heuvelrug streeft naar een doelmatige en duurzame bereikbaarheid. Een goede fietsenstallingvoorziening draagt, samen met de verdere reconstructie van het station Driebergen-Zeist en de aanleg van een hoogwaardig busstation bij aan de versterking van de knooppuntfunctie van station Driebergen-Zeist en omgeving.

  • -

    De exploitatie van de fietsenstalling door NS Fiets conform het Nationale Fietsplan zal worden uitgevoerd, wat onder meer inhoudt dat de eerste 24 uur gratis geparkeerd kan worden en daarna tegen een gereduceerd tarief.

  • -

    De exploitatie daardoor verliesgevend zal zijn omdat de kosten hoog zijn en inkomsten beperkt.

  • -

    Als de gemeente steun verleent aan NS Fiets voor de exploitatie van de fietsenstalling dit in strijd kan zijn met Europese regels betreffende staatssteun.

  • -

    Ingevolge artikelen 14 en 106 lid 2 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie ondernemingen die belast zijn met het beheer van DAEB slechts onder de Europese mededingingsregelgeving vallen voor zover deze regelgeving de vervulling van de diensten niet verhindert.

  • -

    Om gebruik te kunnen maken van bovengenoemde bijzondere positie een onderneming met het beheer van de DAEB moet worden belast.

  • -

    Een dienst pas een DAEB is nadat de dienst als zodanig is aangewezen door de overheid.

  • -

    De aanwijzing als een DAEB verder vormvrij is en derhalve door het college van burgemeester en wethouders kan worden gedaan.

Gelet op,

  • -

    Artikelen 14 en 106 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie;

  • -

    Mededeling van de Commissie betreffende de toepassing van de staatssteunregels van de Europese Unie op voor het verrichten van diensten van algemeen economisch belang verleende compensatie (2012/C 8/02)

  • -

    Altmark-arrest, Hof van Justitie EG 24 juli 2003 zaak C-280/00, Jur. 2003, p. I-07747

Besluit,

  • I.

    Aan te wijzen als DAEB, de volgende dienst:

    • -

      De exploitatie van de fietsenstalling bij station Driebergen-Zeist gedurende 10 jaar onder de voorwaarden zoals geformuleerd in de exploitatieovereenkomst tussen NS fiets, provincie Utrecht en gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug.

  • II.

    Aan te wijzen als betrokken onderneming en het betrokken grondgebied:

    • -

      NS Fiets als betrokken ondernemer.

    • -

      Het perceel zoals omschreven in de Realisatieovereenkomst Stationsgebied Driebergen-Zeist 2015 (fietsenstalling station Driebergen-Zeist) als betrokken grondgebied.

  • III.

    Aan te wijzen de aard en duur van de openbare dienstverplichtingen:

  • NS Fiets dient de fietsenstalling gedurende 10 jaar (te laten) exploiteren conform de afspraken uit de exploitatieovereenkomst, waaronder begrepen de eerste 24 gratis stallen en daarna tegen een gereduceerd tarief.

  • IV.

    De berekening van de compensatie objectief en transparant vast te stellen. De compensatie is objectief en transparant doordat:

    • -

      De provincie een benchmark heeft laten opstellen, waardoor inzicht is verkregen in de verwachte opbrengsten en kosten. Hierdoor is controle, toetsing op overcompensatie en eventuele herziening van compensatie mogelijk.

    • -

      De daadwerkelijke compensatie is gebaseerd op cijfers uit een businesscase van NS, welke geverifieerd is door de hiervoor genoemde benchmark uitgevoerd in opdracht van de provincie Utrecht. De cijfers van NS liggen onder het maximale bedrag zoals bepaald in de benchmark.

    • -

      De dienstverlening en de financiële verantwoording worden regelmatig gecontroleerd doordat jaarlijks inzicht wordt gegeven door NS. De compensatie bestaat uit een voorschot-bedrag. Na afloop van het jaar zal NS de daadwerkelijk gemaakte kosten en opbrengsten inzichtelijk maken en zal de definitieve compensatie berekend worden.

    • -

      De compensatie die betaald wordt door provincie Utrecht en de gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug bestaat uit een percentage (in totaal 67%) van het resultaat van kosten en opbrengsten. NS betaalt 33% van het resultaat waardoor de compensatie nooit de kosten kan overstijgen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Burgemeester en wethouders d.d. 5 november 2019.

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Utrechtse Heuvelrug,

………………………

G.F. Naafs

Burgemeester

………………………………..

Drs. M.J.T.H Havekes

Gemeentesecretaris