Besluit van de burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent het verlenen van mandaat voor de toepassing van gebiedsontzeggingen (Mandaatbesluit uitvoering gebiedsontzegging Utrechtse Heuvelrug)

Geldend van 02-04-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent het verlenen van mandaat voor de toepassing van gebiedsontzeggingen (Mandaatbesluit uitvoering gebiedsontzegging Utrechtse Heuvelrug)

De burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug,

Overwegende dat

  • -

    op grond van artikel 2:78 van de Algemene Plaatselijke Verordening Utrechtse Heuvelrug (APV) de burgemeester bevoegd is om in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, het voorkomen of beperken van aantastingen in het woon- of leefklimaat, de veiligheid van personen of goederen, de gezondheid of de zedelijkheid aan een persoon die strafbare feiten of openbare orde verstorende handelingen verricht een bevel kan geven zich gedurende ten hoogste 72 uur, al dan niet aaneengesloten, niet in één of meer bepaalde delen van de gemeente op een openbare plaats op te houden;

  • -

    dat hij de uitoefening van de vorenstaande bevoegdheid wenst te mandateren aan de politiechef van de Politie Eenheid Midden-Nederland;

  • -

    dat hij tevens de uitoefening van de vorenstaande bevoegdheid wenst te mandateren aan de hulpofficieren van justitie werkzaam binnen de Politie Eenheid Midden-Nederland;

  • -

    dit mandaat alleen van toepassing is voor wat betreft het grondgebied van de gemeente Utrechtse Heuvelrug;

  • -

    dat in de Beleidsregels voor de toepassing van gebiedsontzeggingen Utrechtse Heuvelrug de werkwijze en voorwaarden staan vermeld die van toepassing zijn op de uitoefening van de met dit besluit gemandateerde bevoegdheden;

Gelet op

  • -

    artikel 2:78 APV;

  • -

    titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit

het nieuwe ‘’Mandaatbesluit uitvoering Beleidsregels voor de toepassing van gebiedsontzeggingen Utrechtse Heuvelrug’’ vast te stellen. Hiermee komt het huidige mandaatbesluit, zoals vastgesteld op 17 februari 2020, te vervallen.

Artikel 1 Mandaat

  • 1. De bevoegdheid tot het opleggen van een gebiedsontzegging van maximaal 72 uur, als bedoeld in artikel 2:78 lid 1 van de APV, te mandateren aan de politiechef van de Eenheid Midden-Nederland.

  • 2. De bevoegdheid tot het opleggen van een gebiedsontzegging van maximaal 72 uur, als bedoeld in artikel 2:78 lid 1 van de APV, te mandateren aan de hulpofficieren van justitie werkzaam binnen de Eenheid Midden-Nederland.

  • 3. Het voeren van verweer indien een bezwaarschrift is ingediend tegen een op grond van sub 1 of 2 genomen besluit valt ook onder het mandaat.

Artikel 2 Voorwaarde

Indien gebruik is gemaakt van de gemandateerde bevoegdheid wordt dit binnen twee dagen kenbaar gemaakt aan het team Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Utrechtse Heuvelrug door een afschrift van het besluit te versturen naar veilig@heuvelrug.nl. Daarnaast worden opgelegde gebiedsontzeggingen in het eerstvolgende lokaal politie overleg medegedeeld door de basisteamchef of diens vervanger.

Artikel 3 Instemming gemandateerde

De politiechef van de Eenheid Midden-Nederland stemt door ondertekening van dit besluit uitdrukkelijk in met het mandaat, zoals dit in het besluit is omschreven.

Artikel 4 Zelf uitoefenen van de gemandateerde bevoegdheid

De mandaatgever blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Indien hij van deze bevoegdheid gebruik maakt, geeft hij hiervan tijdig kennis aan de gemandateerde.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie.

Artikel 6 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit uitvoering gebiedsontzegging Utrechtse Heuvelrug.

Ondertekening

Aldus besloten op 23 maart 2021 te Doorn,

G.F. Naafs

De burgemeester van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Ingestemd met het besluit op ……………

M.S.R. Sitalsing

Politiechef Eenheid Midden-Nederland