Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Geldend van 30-12-2016 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017.

De raad van de gemeente Valkenburg aan de Geul;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 oktober 2016;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • d.

    het afgeven van stukken nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon of bezoldiging;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, danwel verhoging hiervan, betreffende enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • f.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende een beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • g.

    stukken benodigd voor militaire dienst, tenzij deze moeten dienen voor de toelating tot enige inrichting van onderwijs tot opleiding van officier of voor geneeskundige of farmaceutische dienst bij de land-, zee- of luchtmacht;

  • h.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • i.

    het verlenen van een toegangsontheffing aan bewoners, bedrijven en instellingen van het autoluwe centrum met een parkeerplaats die is gelegen op het eigen terrein;

  • j.

    het doorvoeren van een kentekenwijziging ten behoeve van een bestaande bewonersparkeervergunning.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10 derde lid van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel akten burgerlijke stand hoofdstuk 1 (burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel verstrekking uit basisregistratie personen hoofdstuk 4 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel verklaring omtrent het gedrag hoofdstuk 9 (overige publiekszaken);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De Legesverordening 2016, vastgesteld bij raadsbesluit van 10 november 2015 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt in artikel 2, onder nummering van de bestaande tekst tot eerste lid, een tweede lid toegevoegd, luidende:

Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

  • 3.

    Indien artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt, worden de onderdelen 2.3.12 en 2.3.13 van de bij deze verordening behorende tarieventabel vervangen door:

    • ·

      2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van een Natura 2000-gebied). Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: € 62,70.

    • ·

      2.3.13 Handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van soorten). Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: € 62,70.

  • 4.

    De op grond van het derde lid vervangen onderdelen blijven van toepassing op de belastbare feiten die zich voor de in artikel 13, derde lid, onder b, bedoelde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid is de datum van ingang van de heffing van:

    • a.

      artikel 12, tweede lid, het tijdstip waarop het in dat lid genoemde wetsvoorstel tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt.

    • b.

      artikel 12, derde lid, het tijdstip waarop artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet

natuurbescherming in werking treedt.

4.Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2017’.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 december 2016.

Mr. J.W.L. Pluijmen Drs. M.J.A. Eurlings

griffier voorzitter

Tarieventabel,behorendebijdeLegesverordening2017.

Titel1 Algemenedienstverleningpagina

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 2

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 2

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 3

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen 3

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 3

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 3

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 3

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 3

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 4

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 4

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 4

Hoofdstuk 12 Leegstandwet 4

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie 4

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen 4

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 4

Hoofdstuk 16 Kansspelen 5

Hoofdstuk 17 Kinderopvang 5

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 5

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 5

Hoofdstuk 20 Diversen 6

Titel2Dienstverleningvallendonderfysiekeleefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 7

Hoofdstuk 2 Concept aanvraag: informele aanvraag/principeaanvraag 7

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 7

Hoofdstuk 4 Vermindering 11

Hoofdstuk 5 Teruggaaf 11

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning 12

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 12

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 12

Hoofdstuk 9 Sloopmelding 12

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 12

Titel3DienstverleningvallendonderEuropesedienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca 13

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten 13

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven 13

Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 13

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening 14

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening 14

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 14

Titel1Algemenedienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Kosteloze huwelijken of registraties van partnerschap vinden plaats in het gemeentehuis op maandag, geen feestdag zijnde, om 09.00 uur en 09.15 uur. Het tarief voor het omzetten van een partnerschap in een

huwelijk in een buitenlocatie of in de raadszaal van het gemeentehuis is gelijk aan het tarief van een huwelijk of registratie van een partnerschap.

1.1.1

Voor een ceremonie van 30 minuten, zijn de tarieven voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap exclusief inhuur buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand:

1.1.1.1

a.in het gemeentehuis:

a.1 op maandag tot en met vrijdag a.2 op zaterdag

a.3 op zon- en feestdagen

€ 285,00

€ 335,00

€ 350,00

1.1.1.2

b.op een andere aangewezen locatie:

b.1 op maandag tot en met vrijdag b.2 op zaterdag

b.3 op zon- en feestdagen

€ 365,00

€ 445,00

€ 465,00

1.1.1.3

per kwartier dat de ceremonie langer duurt, worden de onder a en b genoemde tarieven verhoogd met

€ 30,50

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het administratief, zonder ceremonie, omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

€ 61,00

1.1.3.1

Inhuur buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand Valkenburg aan de Geul

€ 162,50

1.1.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor 1 dag:

1.1.3.2.1

als de persoon niet in een andere Nederlandse gemeente (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is

€ 203,00

1.1.3.2.2

als de persoon wel in een andere Nederlandse gemeente (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is

€ 81,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.4.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 18,50

1.1.4.2

een trouwboekje in een luxe uitvoering

€ 25,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,00

1.1.6.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, anders dan een verklaring van huwelijksbevoegdheid, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

€ 12,90

1.1.6.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

€ 22,90

1.1.7

Het tarief voor het inhuren van getuigen bij een huwelijk of het registreren van een partnerschap op maandag t/m vrijdag bedraagt per getuige

€ 40,50

1.1.8

Het tarief bedraagt voor elk, na schriftelijke reservering, geannuleerd huwelijk of geregistreerd partnerschap (met uitzondering van de kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie) het volgende deel van de aanvankelijk verschuldigde leges:

1.1.8.1

korter dan een maand voor aanvang huwelijk of geregistreerd partnerschap

100%

1.1.8.2

een jaar tot een maand voor aanvang huwelijk of geregistreerd partnerschap

50%

1.1.8.3

meer dan een jaar voor aanvang huwelijk of geregistreerd partnerschap

25%

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,70

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,40

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,70

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,40

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van

Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,70

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,40

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,40

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 50,60

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,60

1.2.6 voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

€ 47,50

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 12,90

1.4.2.2

tot het verstrekken van gegevens via het digitale loket van www.valkenburg.nl, per verstrekking

€ 8,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Basisregistratie Personen (BRP).

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 12,90

1.4.4.2

tot het verstrekken van gegevens via het digitale loket van www.valkenburg.nl, per verstrekking

€ 8,00

1.4.5

In afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media als bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie personen

€ 23,50

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie Personen

€ 2,27

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,00

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier:

1.6.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,23

1.6.1.1.2

in formaat A3, per bladzijde

€ 0,46

1.6.1.1.3

in formaat A2 of groter, per bladzijde

€ 4,60

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,60

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 23,00

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,60

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, kadastrale kaart, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurvisie of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,23

1.8.1.1.2

in formaat A3, per bladzijde

€ 0,46

1.8.1.1.3

in formaat A2 of groter, per bladzijde

€ 4,60

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, bedoeld in artikel 2 van deze wet

€ 5,50

1.8.2.2

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 12,50

1.8.2.3

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 12,50

1.8.2.4

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 12,90

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van A4 kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 0,23

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 0,23

1.8.3.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

€ 0,23

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 12,90

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een gewaarmerkte kopie

€ 12,90

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,23

1.10.2.2

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, in formaat A3, per bladzijde

€ 0,46

1.10.2.3

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, in formaat A2 of groter, per bladzijde

€ 4,60

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet

2014

€ 12,90

1.11.2

tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet 2014

€ 12,90

1.11.3

tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de

Huisvestingswet 2014, voor elke in dat register vermelde woningzoekende

€ 12,90

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel

15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 86,00

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 86,00

1.12.3

Indien aanvragen als bedoeld in de onderdelen 1.12.1 en 1.12.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimte in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die onderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de vigerende marktverordening:

1.14.1

tot het verlenen van een vaste standplaatsvergunning

€ 20,70

1.14.2

tot het verlenen van een dagplaatsvergunning, die leidt tot vergunningverlening

€ 7,10

1.14.3

tot het verlenen van een standwerkvergunning, die leidt tot vergunningverlening

€ 6,10

1.14.4

tot het overschrijven van een vaste standplaatsvergunning op naam van een ander

€ 10,15

1.14.5

tot het toestaan van vervanging van de vergunninghouder

€ 6,10

1.14.6

tot het verlenen van ontheffing van de verplichting om de standplaats in te nemen tot de sluitingstijd van de markt

€ 7,10

1.14.7

Als een aanvraag om een vaste standplaatsvergunning, te verlenen via het selectiestelsel, niet leidt tot vergunninglening, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de op grond van onderdeel 1.14.1 verschuldigde leges.

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 26,40

1.15.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 26,40

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 56,50

€ 34,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 28,40

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2 van de verordening speelautomaten Valkenburg aan de Geul

€ 330,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17.1

Het tarief voor de houder bedraagt voor de aanvraag van een registratie kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau in het LRKP, per registratie

€ 625,60

1.17.2

Het tarief voor het gastouderbureau bedraagt voor de aanvraag van een registratie gastouder in het LRKP, per registratie

€ 528,00

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 137,00

1.18.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,34

1.18.1.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 136,00

1.18.1.3

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 101,50

1.18.1.4

Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 101,50

1.18.1.5

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

a.met een tijdelijk karakter zonder parkeerontheffing b. met een tijdelijk karakter met parkeerontheffing

c.met een permanent karakter zonder parkeerontheffing d. met een permanent karakter met parkeerontheffing

voor het doorvoeren van een wijziging van een bestaande ontheffing of vergunning, niet zijnde een bewonersparkeervergunning

€ 24,00

€ 33,00

€ 35,50

€ 49,50

€ 9,00

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet

€ 24,00

1.19.3

tot het afgeven van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), indien:

1.19.3.1

geen geneeskundig onderzoek is vereist

€ 35,50

1.19.3.2

een geneeskundig onderzoek is vereist

€ 250,00

1.19.3.3

bij vermissing

€ 30,50

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,60

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.1.2.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,23

1.20.1.2.2

in formaat A3, per bladzijde

€ 0,46

1.20.1.2.3

in formaat A2 of groter, per bladzijde

€ 4,60

1.20.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 25,40

1.20.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 12,90

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning om/tot:

1.20.2.1

in de gemeente op te kopen of een standplaats in te nemen

€ 81,00

1.20.2.2

tot het hebben of plaatsen van een verkoopautomaat of etalagekast

€ 30,50

1.20.2.3

tot het aanbrengen van een reclameobject

€ 91,00

1.20.2.4

tot het buiten reguliere openingstijden geopend houden van cafés, restaurants en dergelijke inrichtingen, voor elke dag dat de vergunning geldt

€ 24,50

1.20.2.5

voor het hebben van een uitstalling

€ 120,50

1.20.2.6

een ventvergunning

€ 29,50

1.20.2.7

het plaatsen van bouwmaterialen, zoals een loods, een keet, een steiger of een stelling, een container, een heikar of een heistelling, een kraan, een betonmolen, een asfaltketel, een trechter of enig ander werktuig ten dienste van bouwwerken

€ 81,00

Titel2Dienstverleningvallendonderfysiekeleefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Bouwkosten:

Onder bouwkosten wordt verstaan de kosten die ontstaan door en worden gemaakt voor de realisering van een omgevingsvergunningplichtig bouwwerk tot en met de oplevering van dat bouwwerk, exclusief BTW, en worden berekend op basis van door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen en bij deze

verordening behorende lijst van vast te stellen dan wel vastgestelde genormeerde eenheidsprijzen per m1, m2 of m3 per type bouwwerk. Voor die bouwwerken of bouwwerkzaamheden waarvoor het college van burgemeester en wethouders geen eenheidsprijzen heeft vastgesteld, wordt onder bouwkosten verstaan de door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen kosten die aan een derde in het economisch verkeer rederlijkerwijs zouden moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk of het verrichten van bouwwerkzaamheden.

2.1.1.2

Conceptaanvraag:

(ook wel genoemd principeaanvraag / informele aanvraag). Een conceptaanvraag is een schriftelijke aanvraag uitsluitend bedoeld om een indicatie te krijgen of een voorgenomen project/activiteit vergunbaar zou zijn. Aan een conceptaanvraag zijn geen wettelijke termijnen verbonden. Doordat een conceptaanvraag nagenoeg nooit alle gegevens omvat om de aanvraag volledig te kunnen toetsen, kan nooit worden uitgesloten dat een project/activiteit uiteindelijk in formele fase niet kan worden vergund. Een oordeel dat een voorgenomen project/activiteit vergunbaar is, houdt dus geen toezegging in voor het verkrijgen van een vergunning. Conceptaanvragen worden slechts in behandeling genomen wanneer deze analoog (niet digitaal) worden

aangeleverd. Wanneer de gemeente een conceptaanvraag in behandeling neemt, toetst zij de aanvraag (indien relevant) in ieder geval aan het bestemmingsplan en aan redelijke eisen van welstand. Op basis van de door de aanvrager overgelegde gegevens wordt daarnaast beoordeeld of mogelijk andere vergunningen of ontheffingen nodig zijn.

2.1.1.3

Rijks, provinciale of waterschapscomponent:

De kosten die het rijk, de provincie of het waterschap de gemeente in rekening brengt voor handelingen die zij in het kader van omgevingsvergunningverlening (of aangehaakte toestemmingen) verrichten. Op verzoek van

de aanvrager levert de gemeente voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning een offerte aan. Indien een offerte is uitgebracht, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de offerte aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Concept aanvraag: informele aanvraag/ principeaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

Concept aanvraag als bedoeld onder 2.1.1.2

10%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor hetzelfde project op basis van 2.3.1 zouden worden vastgesteld met een minimum van

€ 137,00

Kosten voor toetsing aan redelijke eisen van welstand worden apart in rekening gebracht overeenkomstig artikel 2.3.1.2 van deze tarieventabel.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1 Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel

2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 10.450.000,00 bedragen

van de bouwkosten met een minimumbedrag van

3,75%

€ 203,00

2.3.1.1.2

het verschuldigde bedrag op grond van 2.3.1.1.1 wordt verhoogd met

van de bouwkosten tussen de € 10.450.000,00 t/m € 15.680.000,00

1,70%

2.3.1.1.3

de verschuldigde bedragen op grond van 2.3.1.1.1 en 2.3.1.1.2 worden verhoogd met

van de bouwkosten meer dan € 15.680.000,00

0,60%

2.3.1.2

W el st a n d st oe t s

In gevallen waarin de aanvraag om een (omgevings)vergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo en het bouwplan op grond van een wettelijk voorschrift of op basis van een informele aanvraag moet worden getoetst c.q. wordt getoetst aan redelijke eisen welstand (ambtelijk of door een adviseur), wordt het verschuldigde bedrag op grond van de onderdelen

2.3.1.1.1, 2.3.1.1.2, 2.3.1.1.3 en 2.3.6 verhoogd met een bedrag van

per toetsing.

(Toetsing vindt ook (opnieuw) plaats bij een (kleine) wijziging van het uiterlijk van een bouwwerk).

€ 122,00

2.3.1.3

A c h t e ra f i n ged i e n de aa n vraa g ( leg a li s a t ie)

2.3.1.3.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of na gereedkomen van de bouwactiviteit

van de op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde leges

200%

2.3.1.3.2

In afwijking van het bepaalde in artikel 2.3.1.3.1 wordt het tarief voor een aanvraag legalisatie van een bestaand terrasschot of luifel aangepast en bedragen de hierover verschuldigde leges

€ 146,00

2.3.1.4

B eoo r del i n g aa n v ulle n de gege v e n s

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen en die een (op onderdelen) gewijzigd plan tot gevolg hebben

van de op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde leges

10%

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel

2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 247,00

2.3.3 Planologischestrijdiggebruik

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onderdeel c, van de Wabo, bedraagt het tarief onverminderd het bepaalde in andere artikelen in deze verordening:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 426,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

€ 426,00

2.3.3.3

Indien artikel 2.12 eerste lid, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking: projectbesluit)

€ 3.532,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 550,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 1.367,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

te vermeerderen met rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3

€ 62,70

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

exclusief rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3

€ 62,70

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit, of indien een voorbereidingsbesluit wordt doorbroken)

€ 251,00

2.3.4

Niet van toepassing.

2.3.5 Ingebruiknemenofgebruikenbouwwerkeninrelatietotbrandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 216,00

2.3.5.2

Het bedrag vermeld in artikel 2.3.5.1 wordt verhoogd wanneer de oppervlakte van een bouwwerk meer dan

100 m2 bedraagt. De verhoging bedraagt:

2.3.5.2.1

voor het aantal m2 waarmee de 100 m2 wordt overschreden per m2

€ 1,27

2.3.5.2.2

voor het aantal m2 waarmee de 500 m2 wordt overschreden per m2

€ 0,47

2.3.5.2.3

voor het aantal m2 waarmee de 2.000 m2 wordt overschreden per m2

€ 0,12

2.3.5.2.4

voor het aantal m2 waarmee de 5.000 m2 wordt overschreden per m2

€ 0,03

2.3.5.2.5

voor het aantal m2 waarmee de 50.000 m2 wordt overschreden per m2

€ 0,02

2.3.6 Activiteitenmetbetrekkingtotmonumentenofbeschermdestads-ofdorpsgezichten

2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument

€ 282,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

€ 282,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel

2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

€ 176,00

2.3.6.3

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.6 wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning betrekking heeft op een bouwwerk dat wordt gesloopt en is gelegen tegen een of meerdere bestaande en niet te slopen panden, of dat grenst aan een openbare weg, verhoogd met

€ 305,00

2.3.6.4

In gevallen waarin de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder f van de Wabo en de aanvraag op grond van een wettelijk voorschrift of op basis van een informele aanvraag moet worden voorgelegd c.q. wordt voorgelegd aan de monumentencommissie, wordt het bedrag op grond van de onderdelen 2.3.6.1 en 2.3.6.2 verhoogd met

per toetsing.

€ 243,00

2.3.7 Sloopactiviteitenandersdanbijmonumentenofinbeschermdstads-ofdorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

€ 177,00

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

€ 177,00

2.3.7.2

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.7 wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning betrekking heeft op een bouwwerk dat wordt gesloopt en is gelegen tegen een of meerdere bestaande en niet te slopen panden, of dat grenst aan een openbare weg, verhoogd met

€ 305,00

2.3.8 Aanleggenofveranderenweg

2.3.8.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening op grond van een bepaling van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het

tarief € 76,00

2.3.9 Uitweg/inrit

2.3.9.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 91,00

2.3.10

Kappen

2.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of op grond van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 51,00

2.3.11 Opslagvanroerendezaken

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie (of de gemeente), waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of op grond van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo

€ 76,00

2.3.11.1.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo

€ 76,00

2.3.12 ProjectenofhandelingeninhetkadervandeNatuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

te vermeerderen met de rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3

€ 62,70

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet

1998 bedraagt het tarief

te vermeerderen met de rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3

€ 62,70

2.3.13 HandelingeninhetkadervandeFlora-enFaunawet

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van

artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 62,70

te vermeerderen met de rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3

2.3.14 Andereactiviteiten

2.3.14.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

te vermeerderen met de rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3

€ 137,00

2.3.14.1.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.1.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 137,00

2.3.14.1.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

te vermeerderen met de rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3

€ 62,70

2.3.15 Omgevingsvergunning intweefasen

2.3.15.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel

2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft

2.3.15.1.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft

2.3.16 Beoordelingrapporten/uitvoereninspectie/extratoetsing

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief:

2.3.16.1.1

indien krachtens wettelijk voorschrift of krachtens gemeentelijk beleid een milieukundig bodemrapport moet worden overgelegd en beoordeeld, per afzonderlijk rapport

€ 163,00

2.3.16.1.2

indien krachtens wettelijk voorschrift of krachtens gemeentelijk beleid een archeologisch onderzoeksrapport of een programma van eisen moet worden overgelegd en beoordeeld per afzonderlijk rapport c.q. per programma van eisen

€ 305,00

2.3.16.1.3

voor het schriftelijk (digitaal/analoog) verstrekken van gegevens over de bodemkwaliteit van bebouwde en onbebouwde percelen bedraagt per rapport

€ 27,40

2.3.16.1.4

voor het beoordelen van een geluidsrapport dat op basis van de Wet geluidhinder moet worden opgesteld in het kader van de hogere grenswaardenprocedure

€ 251,00

2.3.16.1.5

voor een helling- of groeveonderzoek:

indien onder of in de nabijheid van het perceel waar een activiteit wordt uitgevoerd een groeve of helling aanwezig is, zal onderzoek worden gedaan naar de gevolgen die deze activiteit op de stabiliteit heeft. Het tarief voor dit onderzoek bedraagt

Indien vooraf zonder enig onderzoek duidelijk is dat de activiteit geen invloed heeft op de stabiliteit van de hellingen of groeven zal het tarief niet in rekening worden gebracht.

€ 273,00

2.3.16.1.6

voor het beoordelen van een door de aanvrager aangedragen gelijkwaardige oplossing en/of een door de aanvrager gevraagde ontheffing van het Bouwbesluit en/of van de Bouwverordening, per beoordeling

€ 273,00

2.3.17 Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in

behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18 Verklaringvangeenbedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

€ 523,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

te vermeerderen met de rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3

€ 62,70

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een conceptaanvraag (als bedoeld in hoofdstuk 2) en het betreft een identiek plan, dan worden de bij de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de formele aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. De bovenstaande vermindering heeft uitsluitend betrekking op leges die op basis van artikel 2.2 van de legesverordening zijn geheven.

  • -

    Indien door het toepassen van de bovenstaande vermindering het resterende bedrag aan verschuldigde leges lager uitvalt dan € 200,00, dan wordt een minimumbedrag van € 200,00 in rekening gebracht.

  • -

    Indien in het kader van een conceptaanvraag meer dan één keer de kosten als bedoeld in artikel 2.3.1.2 in rekening zijn gebracht (welstandstoets) dan worden bij een aanvraag omgevingsvergunning voor een identiek plan, waarvan in het kader van de conceptaanvraag is aangegeven dat dit identieke plan voldoet aan redelijke eisen van welstand, eenmaal de kosten als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de legesverordening in mindering

gebracht op de verschuldigde leges voor de omgevingsvergunning voor het identiek plan.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

T e r ugg aa f a ls ge v olg va n i nt r e kki n g aa n vraa g o m ge v i n g s v e r gu nn i n g v oor bou w- , aa n leg- of s loop a ct i vi t ei t en

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.1.4, 2.3.2, 2.3.6 en

2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na ontvangst ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

50%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 24 weken na ontvangst ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

25%

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 24 weken na ontvangst ervan

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

10%

2.5.2

T e r ugg aa f a ls ge v olg va n i nt r e kki n g v e r lee n de o m ge vi n g s v e r gu nn i n g v oor bou w- , aa n leg- of s loop a ct i v i t ei t en

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.1.4, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

10%

2.5.3

T e r ugg aa f a ls ge v olg va n het w e i ge r en va n een o m ge v i n g s v e r gu nn i n g v oor bou w- , aa n leg- of s loo pa ct i v i t ei t en

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.1.4, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat, wanneer de aanvrager binnen 6 maanden na het kenbaar maken van de weigering een schriftelijk verzoek tot teruggave indient, aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

10%

2.5.4

M i n i m u m bed ra g v oor t e r ugg aa f

Een bedrag minder dan € 125,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5 Geen t e r ugg aa f lege s d eel adv ie s , v e rk l ar i n g va n geen bede n k i n gen of c o m po n e n t leges ri j k , p r o v i nc i e of w a t e r sc h ap

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17.1 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. Ook van de rijks, provinciale of waterschapscomponent als bedoeld in artikel 2.1.1.3 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2

van toepassing is € 161,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging (als bedoeld in paragraaf 2.6 van de Wabo) van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe

wijziging in het project € 137,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.532,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.978,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Niet van toepassing.

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 167,00

2.10.2

Indien voor het aanvragen van een vergunning als bedoeld in titel 2 van deze tabel een advies nodig is van de

Limburgse Kwaliteitscommissie als bedoeld in het Limburgs Kwaliteitsmenu, wordt de leges verhoogd met

€ 1.045,00

2.10.3

In afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media als bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie Personen

€ 139,00

Titel3DienstverleningvallendonderEuropesedienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 406,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en

Horecawet

€ 40,60

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 56,80

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Drank- en Horecawet, waarbij slechts sprake is van een wijziging in de persoon van de leidinggevende, zonder dat de inrichting is/wordt gewijzigd:

3.1.4.1

voor de eerste drie leidinggevenden

€ 40,60

3.1.4.2

voor iedere volgende leidinggevende

met een maximaal tarief op basis van dit artikel van

€ 40,60

€ 203,00

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor:

a.de exploitatie ven een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemeen plaatselijke verordening zonder terras

b.de exploitatie ven een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemeen plaatselijke verordening met terras

c.de administratieve wijziging van een bestaande vergunning zonder volledige toetsing d. het verlengen van de exploitatievergunning zonder wijziging

€ 304,50

€ 507,50

€ 31,50

€ 31,50

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, indien het betreft:

3.2.1.1

een evenement:

3.2.1.1.1

met een bezoekersaantal, zoals opgenomen in de aanvraag, vanaf 150 tot 1.000

€ 50,50

3.2.1.1.2

met een bezoekersaantal, zoals opgenomen in de aanvraag, vanaf 1.000 tot 10.000

€ 505,00

3.2.1.1.3

met een bezoekersaantal, zoals opgenomen in de aanvraag, vanaf 10.000

€ 2.525,00

3.2.1.2

een luikse/snuffelmarkt:

3.2.1.2.1

met een aantal marktkramen, zoals opgenomen in de aanvraag, kleiner dan 20

€ 203,00

3.2.1.2.2

met een aantal marktkramen, zoals opgenomen in de aanvraag, vanaf 20 tot 50

€ 355,00

3.2.1.2.3

met een aantal marktkramen, zoals opgenomen in de aanvraag, vanaf 50 tot 100

€ 507,00

3.2.1.2.4

met een aantal marktkramen, zoals opgenomen in de aanvraag, vanaf 100

€ 1.521,00

3.2.1.3

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

€ 30,50

3.2.1.4

een wedstrijd op of aan de weg en/of verklaring van geen bezwaar

€ 50,50

3.2.1.5

een feesttent, tenzij onderdeel van een vergunning als bedoeld onder 3.2.1

€ 152,00

3.2.1.6

een wielertoertocht vanaf 250 deelnemers

€ 38,50

3.2.1.7

het houden van een collecte

€ 38,50

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 537,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 270,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 269,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 135,00

Hoofdstuk 4 Huisvestingswet

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1

tot het verlenen van een vergunning voor het onttrekken van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014

€ 12,90

3.4.2

tot het verlenen van een vergunning voor het samenvoegen van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014

€ 12,90

3.4.3

tot het verlenen van een vergunning voor het omzetten van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de Huisvestingswet 2014

€ 12,90

3.4.4

tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014

€ 12,90

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

3.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing of vergunning als

bedoeld in de Leefmilieuverordening € 13,20

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening

€ 13,20

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet

benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 50,50

Behorende bij raadsbesluit van 19 december 2016.

Mr. J.W.L. Pluijmen griffier

BESLUITGENORMEERDEBOUWKOSTEN2017.

Het college van burgemeester en wethouders van Valkenburg aan de Geul;

gelet op titel 2 hoofdstuk 1 onder 2.1.1.1 van de tarieventabel behorende bij de legesverordening 2017; Besluit:

De eenheidsprijzen voor de berekening van de bouwkosten ten behoeve van de bouwleges als volgt

vast te stellen.

D e b o u w k o st e n w o r d e n b e r e k e n d d oo r d e b r u t o - i nh o u d v an ee n b o u ww e rk te v e r m e n i g vu l d i g e n m e t d e i n o nd e rstaa nd e ta b elle n ( k olo m : b o u w k o st e n e xc l . b tw) v e r m el d e b o u w k o st e n . D aar waar

i n d e k olo m ' ee nh ei d ' ee n a nd e re d an m 3 w o r d t aa n g e g e v e n w o r d t d e ze a nd e re ee nh ei d g e h a n t ee r d .

D e b r u to i nh o ud , b r u to v loe r o pp e r v l ak e n h e t aa n tal b o u w l ag e n w o r d t b e p aa l d v ol g e n s d e m ee st r e c e n te v e rs i e v an N E N 2580.

Ee n g e b o u w m e t m ee r d e re g e b r u i k s f un ct ie s zal v ol g e n s h e t B o u w b e s l u i t / N E N 2580

w o r d e n o p g e d eel d.

1

Gebruiksfunctie (alsbedoeldinhetmeestrecentebouwbesluit)

WOONFUNCTIE:

Bouwkostenexcl.BTW

Eenheid

1.1

Woongebouw of gestapelde woningen en/of zorgwoningen

€ 325,00

per m3

1.2

Vrijstaande woning 1 bouwlaag

€ 470,00

per m3

1.3

Vrijstaande woning meerdere bouwlagen

€ 440,00

per m3

1.4

Niet vrijstaande woning 1 bouwlaag

€ 275,00

per m3

1.5

Niet vrijstaande woning meerdere bouwlagen

€ 265,00

per m3

1.6

Bovenwoning

€ 285,00

per m3

1.7

Woonwagen

€ 303,00

per m3

1.8

Aan / uitbouw verblijfsruimte & nevenfunctie bij woning

€ 430,00

per m3

OPM: E r w o r d t, v oo r d e b e p a li n g v an d e b o u w k o st e n g ee n o nd e rsc h ei d g e m aa k t t u ss e n g e m e ts el d e/ st ee n ac h t i ge v a k a n t ie w o n i n g e n e n r e g u lie re w o n i n g e n b i j h e t b e p a le n v an d e b o u w k o st e n .

2

BIJEENKOMSTFUNCTIE:

2.1

Restaurant / Café / Bar / kantine

€ 375,00

per m3

2.2

Schouwburg, theaterzaal

€ 385,00

per m3

2.3

Kerk

€ 185,00

per m3

3

GEZONDHEIDSZORGFUNCTIE:

3.1

Gezondheidscentrum (dokters-/specialistenpraktijk)

€ 360,00

per m3

3.2

Verpleegtehuis

€ 455,00

per m3

3.3

Ziekenhuis

€ 575,00

per m3

4

INDUSTRIEFUNCTIE :

4.1

4.2

Bedrijfshal (excl. kantoor of andere ruimten) ≤ 500 m3

Bedrijfshal (excl. kantoor of andere ruimten) ≥ 500 m3 tot ≤ 10000 m3

€ 165,00

€ 125,00

per m3 per m3

4.3

Bedrijfshal (excl. kantoor of andere ruimten) ≥ 10000 m3

€ 90,00

per m3

4.4

Agrarisch bedrijfsgebouw

€ 45,00

per m3

4.5

Veldschuur

€ 18,00

per m3

4.6

Mestsilo (ondergronds)

€ 80,00

per m3

5

KANTOORFUNCTIE :

5.1

Kantoor bestaande uit 1 bouwlaag

€ 370,00

per m3

5.2

Kantoor bestaande uit 2 bouwlagen

€ 340,00

per m3

5.3

Kantoor bestaande uit 3 bouwlagen

€ 312,00

per m3

5.4

Kantoor bestaande uit 4 bouwlagen

€ 288,00

per m3

5.5

Kantoor bestaande uit 5 bouwlagen

€ 268,00

per m3

5.6

Kantoor bestaande uit 6 bouwlagen

€ 205,00

per m3

5.7

Prefab kantoor-units

€ 235,00

per m3

5.8

Bedrijfskantoor in de hal

€ 210,00

per m3

6

LOGIESFUNCTIE:

6.1

Hotel

€ 370,00

per m3

6.2

Motel

€ 285,00

per m3

6.3

Houten chalet / 'mobil home'

€ 220,00

per m3

OPM: E r w o r d t, v oo r d e b e p a li n g v an d e b o u w k o st e n g ee n o nd e rsc h ei d g e m aa k t t u ss e n g e m e ts el d e/ st ee n ac h t i ge v a k a n t ie w o n i n g e n e n r e g u lie re w o n i n g e n b i j h e t b e p a le n v an d e b o u w k o st e n .

7

ONDERWIJSFUNCTIE:

7.1

Schoolgebouw

€ 395,00

per m3

7.2

Prefab schoolunits

€ 304,00

per m3

8

SPORTFUNCTIE:

8.1

Gymzaal / Sporthal / Tennishal

€ 180,00

per m3

8.2

Kleedgebouw/-lokaal

€ 370,00

per m3

8.3

Overdekt zwembad

€ 350,00

per m3

9

WINKELFUNCTIE :

9.1

Doe-het-zelf hal

€ 120,00

per m3

9.2

Garage met showroom

€ 185,00

per m3

9.3

Meubelhal

€ 170,00

per m3

9.4

Winkel(-centrum) 1 laags

€ 260,00

per m3

9.5

Winkel(-centrum) 2 of meer bouwlagen

€ 330,00

per m3

9.6

Winkel 1 laags onder woningen

€ 240,00

per m3

10

OVERIGEGEBRUIKSFUNCTIES :

10.1

Parkeergarage ondergronds 1 bouwlaag (met of zonder bergingen)

€ 342,00

per m3

10.2

Parkeergarage ondergronds meerdere bouwlagen (met of zonder berging

€ 245,00

per m3

10.3

Parkeerdek 1 bouwlaag (waaronder parkeerterrein)

€ 135,00

per m3

10.4

Parkeerdek meerdere bouwlagen

€ 135,00

per m3

11

BOUWWERKENGEENGEBOUWZIJNDE:

11.1

Erfafscheiding / keermuur

€ 82,00

per m1

11.2

Zwembad (niet overdekt)

€ 306,00

per m2

12

AANVULLINGENE.D.T.B.V.DIVERSEGEBOUWFUNCTIES :

12.1

Carport / overkapping / luifel

€ 224,00

per m2

12.2

Serre

€ 410,00

per m3

12.3

Zonnescherm (knikarm)

€ 145,00

per m2

12.4

Dakkapel

€ 1.050,00

per m3

12.5

Dakopbouw / verhoging

€ 295,00

per m3

12.6

Garage / berging, aangebouwd (plat dak)

€ 185,00

per m3

12.7

Garage / berging, aangebouwd (schuin dak)

€ 165,00

per m3

12.8

Garage / berging, vrijstaand (plat dak)

€ 247,00

per m3

12.9

Garage / berging, vrijstaand (schuin dak)

€ 190,00

per m3

12.10

Tuinhuisje, hout

€ 112,00

per m3

12.11

Kelder

€ 335,00

per m3

12.12 Voor uitbreidingen anders dan uitbreidingen van de woonfunctie zal dezelfde eenheidsprijs worden

aangehouden als voor de bouw van de betreffende functie. (Bijvoorbeeld voor een uitbreiding van een doe-het-zelf hal zal eenzelfde eenheidsprijs worden aangehouden als bij nieuwbouw van een doe-het- zelf hal)

Dit besluit wordt aangehaald als "Besluit genormeerde bouwkosten 2017".

Het college van burgemeester en wethouders van Valkenburg aan de Geul, 20 december 2016.

L.T.J.M. Bongarts drs. M.J.A. Eurlings algemeen directeur/gemeentesecretaris burgemeester