Verordening vertrouwenscommissie 2012

Geldend van 04-10-2012 t/m heden

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie 2012

De raad van de Gemeente Valkenswaard;

 

Gelezen het voorstel van de griffier inzake het instellen van een

vertrouwenscommissie;

 

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen

15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

 

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming

burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

 

Besluit

I. in te stellen een vertrouwenscommissie die functioneringsgesprekken met de

burgemeester houdt en die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester

voorbereidt;

II. daartoe vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening vertrouwenscommissie 2012

Artikel 1 Taak en werkwijze van de commissie

De commissie heeft tot taak:

a. functioneringsgesprekken te houden met de burgemeester;

b. de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters.

2. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

3. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend

voorzitter;

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

2. De plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

3. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de

commissie.

Artikel 4 Geheimhouding

1. De leden van de commissie hebben op grond van artikel 61c Gemeentewet

volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als

lid van de commissie ter kennis is gekomen;

2. De geheimhoudingsplicht geldt ook ten opzichte van raadsleden die geen lid

van de commissie zijn of lid van de commissie zijn geweest.

3. De geheimhouding geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na

ontbinding van de commissie.

4. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de

(plaatsvervangend) secretaris van de commissie.

Artikel 5 Vergaderingen

1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee leden dit

noodzakelijk achten.

3. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur te voren

aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur wordt

uitgenodigd, de adviseurs en, indien het gesprek met de burgemeester

plaatsvindt, de burgemeester.

4. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal

leden aanwezig is.

5. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij

meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het

staken over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing

uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet

mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden

geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het

verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van

de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 6 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingprocedure

1. De door de raad vastgestelde profielschets vormt in beginsel de basis waarop

de commissie zich een oordeel vormt over het functioneren van de

burgemeester.

2. De commissie kan naast de profielschets nader eisen formuleren op basis

waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de

burgemeester. Deze nadere eisen maakt zijn vooraf kenbaar aan de

burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koningin.

3. De commissie kan, om zich een oordeel te vormen over het functioneren van

de burgemeester, besluiten om derden te horen. Dit horen vindt plaats buiten

aanwezigheid van de burgemeester.

4. Alvorens haar verslag van bevindingen naar de gemeenteraad en de

commissaris van de Koningin te zenden, bespreekt de commissie dit met de

burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar

is.

5. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige

lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de

burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad gemeld. De

commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 7 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken

1. De commissie houdt minimaal eens in de twee jaar een functioneringsgesprek

met de burgemeester.

2. Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar

maken, houdt de commissie tussentijds een functioneringsgesprek met de

burgemeester.

3. In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt teven een

100-dagengesprek plaats.

4. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij

informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. De

commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het

functioneringsgesprek vast.

5. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als

het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De

commissie toetst het functioneren van de burgemeester in ieder geval aan de

profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan

de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van,

en de afspraken uit, het vorige functioneringsgesprek.

6. Drie van de functioneringsgesprekken worden gevoerd in ieder geval vier

weken voorafgaand aan het klankbordgesprek dat de commissaris van de

Koningin met de burgemeester heeft.

7. In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de

herbenoemingprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een

indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op

obstakels zal stuiten.

Artikel 8 Verslag

1 De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding

van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de

commissaris van de koningin door middel van een verslag van bevindingen.

Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

a) een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden

heeft verricht;

b) een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

c) aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;

d) het verslag van het gesprek met de burgemeester over het concept

verslag van bevindingen en de concept aanbeveling.

2 Van het functioneringsgesprek wordt een verslag opgemaakt, dat niet

openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor raadsleden onder

geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.

3 Een afschrift van het verslag van het functioneringsgesprek wordt door de

secretaris toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de

Koningin.

Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de

commissie.

Artikel 10 Archivering

1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het

tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden onverwijld in een

verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de

op grond van artikel 31 Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen

archiefbewaarplaats.

2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de

in het eerste lid bedoeld overbrenging een verklaring van overbrenging als

bedoeld in artikel 9 van de Archiefwet 1995 wordt opgemaakt. In deze

verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1

sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid,

geldende voor een periode van 75 jaar.

3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle

overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden

onmiddellijk worden vernietigd.

4. De raadsgriffier draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor een afdoende

vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het

vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle

betreffende stukken door de raadsgriffier vernietigd.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad d.d. 27 september
2012
de griffier, de voorzitter,
drs. C. Miedema drs. A.B.A.M. Ederveen