Beleidsregels ontheffingen Verkeersbesluit Bareveldstraat

Geldend van 15-12-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels ontheffingen verkeersbesluit Bareveldstraat

Burgemeester en wethouders van de gemeente Veendam,

gelet op:

  • -

    de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw), onder meer artikel 149 lid 1 sub d;

  • -

    het Reglement Verkeersregel en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), onder meer artikel 87;

  • -

    de Regeling tot uitvoering de hoofdstukken II en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen);

  • -

    het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • -

    het Verkeersbesluit geslotenverklaring voor vrachtauto’s Bareveldstraat (ged.) d.d. 15 december 2015 (verkeersbesluit);

besluiten vast te stellen:

Beleidsregels inzake ontheffingen en uitvoeringsregels daaromtrent inzake geslotenverklaring voor vrachtauto’s Bareveldstraat, gedeelte tussen de K.J. de Vriezestraat en de weg Bareveld, van 04:00 uur tot 08:00 uur.

Algemeen

Met de verdubbeling van de N33 is ook de aansluiting Bareveld/Nieuwediep op de N33 verwijderd. Sinds die tijd ondervinden bewoners van het gedeelte van de Bareveldstraat ten zuiden van de K.J. de Vriezestraat in toenemende mate (geluids)hinder van in de vroege ochtenduren vanaf Truckstop Huize Bareveld vertrekkende vrachtwagens. Een ongewenste situatie, die met het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto’s gedurende die vroege ochtenduren wordt voorkomen. Zonder maatregelen zullen vrachtwagenchauffeurs via de Bareveldstraat blijven rijden. Dat is immers de kortste route. Voor een dergelijke geslotenverklaring is een verkeersbesluit noodzakelijk.

Op grond van artikel 87 juncto 62 van het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, de Wegenverkeerswet 1994 en het Verkeersbesluit geslotenverklaring voor vrachtauto’s Bareveldstraat (ged.) d.d. 15 december 2015 is het college bevoegd ontheffing te verlenen van deze geslotenverklaring zoals neergelegd in dat besluit. Om toch toegang tot en doorgang via de straat te kunnen realiseren is een afwegingskader voor het verlenen van dergelijke ontheffingen noodzakelijk. De hier bedoelde beleidsregels op grond van artikel 4.81 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) hebben als doel de beleidsvrijheid van het college in te vullen waarmee een eenduidige werkwijze in de ontheffingverlening kan worden gehanteerd.

Bovenstaande vormt de grondslag voor onderstaand afwegingskader. Deze uitvoeringsregels treden in werking zodra het verkeersbesluit in werking is getreden.

Uitvoeringsregels

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    vrachtauto: voor de toepassing van dit besluit worden als vrachtauto’s aangemerkt:voertuigen, als bedoeld in artikel 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;

  • b.

    verkeersbesluit: verkeersbesluit geslotenverklaring voor vrachtauto’s Bareveldstraat, gedeelte tussen de K.J. de Vriezestraat en de weg Bareveld, van 04:00 u. tot 08:00 u., d.d. 15 december 2015;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    kentekenhouder: degene op wiens naam de auto geregistreerd staat.

Artikel 2. Ontheffingen

Het college is bevoegd ontheffingen van het verbod neergelegd in het verkeersbesluit te verlenen door middel van:

  • 1.

    een algemene ontheffing vrachtauto;

  • 2.

    een tijdelijke ontheffing vrachtauto;

  • 3.

    een langdurige ontheffing vrachtauto.

Artikel 3 Algemene ontheffing vrachtauto

Een algemene ontheffing van de geslotenverklaring als genoemd in het verkeersbesluit wordt verleend ten behoeve van noodzakelijke ritten voor vrachtverkeer, die verband houden met hygiëne, volksgezondheid, welzijn en/of veiligheid. Hierbij wordt met name gedacht aan de brandweer, ambulance, politie en gemeentelijke dienstverlening.

Artikel 4. Tijdelijke ontheffing vrachtauto

  • 1. Een tijdelijke ontheffing van de geslotenverklaring als genoemd in het verkeersbesluit wordt op verzoek verleend aan bedrijven die op een locatie in het gebied van de geslotenverklaring, gedurende het tijdstip waarop die geslotenverklaring van kracht is, werkzaamheden moeten uitvoeren, en aan kunnen tonen dat het absoluut noodzakelijk is het voertuig waarvoor ontheffing aangevraagd wordt te gebruiken voor de werkzaamheden.

  • 2. De tijdelijke ontheffing wordt voor maximaal 4 weken aaneensluitend verstrekt. In bijzondere omstandigheden is verlenging van de tijdelijke ontheffing mogelijk.

Artikel 5. Langdurige ontheffing vrachtauto

  • 1. Een langdurige ontheffing van de geslotenverklaring als genoemd in het verkeersbesluit wordt op verzoek verleend aan kentekenhouders van vrachtauto’s die, met het instellen van een geslotenklaring voor vrachtauto’s op het betreffende gedeelte van de Bareveldstraat, aantoonbaar en onevenredig benadeeld worden dan wel belemmerd worden in hun bedrijfsvoering.

  • 2. De kentekenhouder dient bijzondere omstandigheden aan te tonen die hem/haar of diens onderneming raken. Deze noodzaak dient niet alleen uit de aanvraag te blijken, maar vooral uit de bij de aanvraag tijdig over te leggen bewijsstukken, waaronder afschriften van nationale en/of internationale vrachtbrieven, dan wel andere relevant geachte documenten.

  • 3. Per kenteken wordt maximaal één langdurige ontheffing verleend.

Artikel 6 Bijzondere gevallen

In bijzondere gevallen kan het college afwijken van bovenstaande beleidsregels.

Artikel 7. Indiening aanvraag

  • 1. Een aanvraag voor een ontheffing moet worden ingediend bij het college.

  • 2. Bij de aanvraag dienen de voor de beoordeling van de aanvraag noodzakelijke gegevens en bescheiden te worden overgelegd.

Artikel 8. Beslistermijn

  • 1. De beslistermijn op een aanvraag bedraagt maximaal 6 weken.

  • 2. Deze termijn kan met ten hoogste 2 weken worden verlengd.

Artikel 9. Voorschriften ontheffing

  • 1. Aan het verlenen van een ontheffing kunnen voorwaarden worden verbonden inzake de wijze waarop van de ontheffing gebruik mag worden gemaakt.

  • 2. Aan de ontheffingen kunnen voorschriften in het belang van milieu, leefbaarheid en verkeersveiligheid e.d. worden verbonden.

Artikel 10. Intrekking of wijziging van ontheffing

Een ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd, indien;

  • 1.

    ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • 2.

    op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing, intrekking of wijziging noodzakelijk is vanwege het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • 3.

    de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • 4.

    er sprake is van misbruik van de ontheffing;

  • 5.

    de houder dit verzoekt.

Artikel 11. Weigeringsgronden

De ontheffing kan worden geweigerd:

  • 1.

    in het belang van de volksgezondheid;

  • 2.

    in het belang van de bescherming van het milieu;

  • 3.

    in het belang van de verkeersveiligheid;

  • 4.

    indien ter verkrijging van de ontheffing onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • 5.

    indien strijdig met het bepaalde in artikel 4 en 5 van deze uitvoeringsregeling;

Artikel 12. Kosten

Voor het aanvragen en indien van toepassing verstrekken van een ontheffing van de gesloten-verklaring voor vrachtauto’s van de Bareveldstraat worden geen kosten in rekening gebracht.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking zodra het verkeersbesluit in werking is getreden.

Artikel 14. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Beleidsregels ontheffingen Verkeersbesluit Bareveldstraat” en wordt op de voorgeschreven wijze gepubliceerd.

Veendam, 15 december 2015

Burgemeester en wethouders van Veendam,

burgemeester, secretaris,

S.B. Swierstra A. Castelein