Nadere regels evenementenvergunningen Veendam

Geldend van 07-11-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 18-04-2017

Intitulé

Nadere regels evenementenvergunningen Veendam

1. Definitie evenement en wettelijk kader

1.1 Gemeentewet

De burgemeester is op grond van de Gemeentewet belast met de handhaving van de openbare orde en met het toezicht op openbare samenkomsten en vermakelijkheden (evenementen). Daarbij is hij bevoegd bij de uitoefening van het toezicht de bevelen te geven die met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid nodig zijn.

De burgemeester is daarmee bestuurlijk verantwoordelijk voor de rol van de gemeente op het gebied van evenementenveiligheid.

1.2 Algemene Plaatselijke Verordening

Hoofdstuk 2, afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke Verordening Veendam 2017 (APVV 2017) geeft invulling aan bovengenoemde bevoegdheden van de burgemeester. Hierin zijn de regels opgenomen over evenementen en het toezicht daarop.

Artikel 2:24 APVV 2017 definieert een evenement als: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Daarop gelden een aantal uitzonderingen, zoals bioscoopvoorstellingen en betogingen.

Volgens artikel 2:25 APVV 2017 is het verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

De burgemeester kan aan de evenementenvergunning voorschriften verbinden. Bijvoorbeeld nadere regels over de veiligheid.

1.3 Regionale leidraad

In 2012 is de ‘Regionale multidisciplinaire leidraad veiligheid publieksevenementen’ vastgesteld binnen de Veiligheidsregio Groningen. De Regionale leidraad heeft als doel om binnen de regio Groningen de samenwerking tussen de 23 gemeenten en de hulpdiensten bij evenementen te verbeteren en te formaliseren. Het biedt een uniforme werkwijze aan bij het maken van keuzes en voorwaarden waaronder evenementen kunnen plaatsvinden.

De Regionale leidraad is voor alle gemeenten in de Veiligheidsregio Groningen toepasbaar. Het is daarom ook in de gemeente Veendam een kader dat houvast geeft aan alle betrokken partijen bij de voorbereiding en uitvoering van evenementen.

2. Procedure aanvraag evenementenvergunning

Met uitzondering van kleine evenementen is voor alle evenementen een vergunning nodig. Voor kleine evenementen geldt een meldingsplicht. In de APVV 2017 is voor evenementen geen onderverdeling gemaakt naar aard en omvang. Enkel een klein evenement is nader omschreven.

De aard en omvang van het evenement bepalen welke vervolgstappen in de procedure moeten worden genomen en welke termijnen gelden voor de afhandeling van de aanvraag. De procedure wordt hieronder nader uitgewerkt.

2.1 Aanvraag

De vergunningprocedure start wanneer een organisator van een evenement een aanvraag indient bij de gemeente. Deze aanvraag moet worden ingediend via een aanvraagformulier. Het aanvraagformulier is te downloaden via de website van de gemeente Veendam.

Voor kleine evenementen is een meldingsformulier beschikbaar. Dat is eveneens te downloaden via de gemeentelijke website.

De gegevens moeten worden verstrekt voor het beoordelen, behandelen en registreren van de aanvraag. Het is van groot belang dat de aanvraag binnen de gestelde termijn is ingediend en volledig is ingevuld. Deze termijn heeft de burgemeester nodig om over de risico’s op het gebied van openbare orde, veiligheid, volksgezondheid en milieu advies in te winnen van de gemeentelijke adviseurs, de politie, de brandweer en de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR). Voor de hulpdiensten is een tijdig ingediende aanvraag noodzakelijk om op basis van de ingeschatte risico’s de inzet van hun beschikbare capaciteit tijdig te plannen.

Indien een aanvraag niet tijdig of niet volledig binnen de indieningstermijn is ingediend kan de burgemeester besluiten de aanvraag buiten behandeling te plaatsen.

Voor de evenementen gelden de volgende indieningstermijnen voor de start van het evenement:

• Klein evenement (melding): 15 werkdagen.

• Regulier evenement (A): 8 weken.

• Aandachtevenement (B): 14 weken.

• Risico-evenement (C): 14 weken.

In paragraaf 2.3 wordt de categorisering van de evenementen nader toegelicht.

2.2 Veiligheidsplan

Het veiligheidsplan is het plan voor A, B of C-evenementen waarin de organisator duidelijk vastlegt welke personele, materiële en organisatorische maatregelen er genomen worden om de veiligheid tijdens het evenement te waarborgen. De organisator dient dit plan bij de aanvraag mee te leveren.

Bij een regulier evenement (A) en een aandachtevenement (B) kan volstaan worden met een beknopter veiligheidsplan dan bij een risico-evenement (C). De risicoclassificatie van evenementen wordt hieronder in paragraaf 2.3 uitgelegd. Het veiligheidsplan moet de gemeente en hulpdiensten duidelijkheid verschaffen over wat zij van de organisator mogen verwachten ten aanzien van het voorkomen en afhandelen van kleine incidenten.

In het veiligheidsplan van de organisator moet in ieder geval aandacht worden besteed aan:

• programmering;

• inrichting;

• locatie;

• organisator (en eventuele onderaannemers);

• beveiliging;

• publieksveiligheid;

• ontruiming en incidentenbestrijding;

• brandveiligheid;

• medische zorg en hygiëne;

• verkeer en vervoer.

Deze opsomming is niet limitatief en in willekeurige volgorde. Een voorbeeld van een veiligheidsplan is te downloaden via de gemeentelijke website.

2.3 Risicoclassificatie

Voor het kunnen inschatten van de risico’s van een evenement is het van belang dat het evenement geclassificeerd wordt. Dit wordt gedaan aan de hand van een risicoscan. Hiervoor wordt aansluiting gezocht bij de Regionale leidraad.

De volgende categorieën evenementen (risicoclassificaties) worden onderscheiden:

• klein evenement (meldingsplichtig);

• regulier evenement (klasse A);

• aandachtevenement (klasse B);

• risico-evenement (klasse C).

De risicoscan geeft een eerste indruk van de risico’s op het gebied van openbare orde, veiligheid, volksgezondheid en milieu. In de risicoscan worden alle relevante factoren betrokken. Dit omvat in ieder geval het publieksprofiel, het ruimtelijke profiel, het activiteitenprofiel, het dreigingsprofiel en de kwaliteit van de organisatie van het evenement. Dit bepaalt de vervolgaanpak van de aanvraag.

De burgemeester kan zich voor de risicoclassificatie laten adviseren door de politie, de brandweer, de GHOR en de gemeentelijke deskundigen op het gebied van onder meer verkeer, openbare orde, groen, toezicht (waaronder bouwtoezicht) en handhaving.

2.3.1 Klein evenement

Volgens artikel 2:25 APVV 2017 is voor een klein evenement geen vergunning vereist.

Van een klein evenement is sprake indien:

a. het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 100 personen;

b. het evenement tussen 08.00 uur en 00.00 uur plaatsvindt;

c. geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 08.00 uur of na 00.00 uur;

d. het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpverleningsdiensten;

e. slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m2 object;

f. er een organisator is.

Een voorbeeld van een klein evenement is een buurtbarbecue. Voor een klein evenement gelden dezelfde geluidseisen als voor een regulier evenement. In paragraaf 3.4 worden deze eisen toegelicht.

De organisator dient een klein evenement minimaal vijftien werkdagen voor het evenement te melden bij de burgemeester (meldingsplicht).

Voor een klein evenement hoeft de burgemeester in beginsel geen advies in te winnen van de hulpdiensten (politie, brandweer en GHOR). Wel moeten deze evenementen door de gemeente worden beoordeeld, omdat het noodzakelijk is dat de parate hulpdiensten op de hoogte zijn van eventuele afsluitingen van straten en het plaatsen van objecten en dergelijke.

2.3.2 Regulier evenement (A-evenement)

Dit is een evenement zonder noemenswaardige risico’s (risicoprofiel ‘klasse A’). Het vraagt niet of weinig inzet van hulpdiensten. Er is sprake van een beperkte impact op de omgeving en het verkeer. Voorbeelden van een regulier evenement zijn een kleine braderie en een muziekoptreden.

Voor reguliere evenementen geldt het volgende:

• een veiligheidsadvies op maat is in de meeste gevallen niet nodig;

• vaak kan worden volstaan met standaardvoorwaarden;

• specifieke voorwaarden kunnen zo nodig worden toegevoegd;

• indien er sprake is van een specifiek risico, dan vraagt de gemeente per e-mail de noodzakelijke hulpdienst voor een specifiek advies;

• de noodzakelijke hulpdiensten ontvangen van de gemeente de aanvraag, inclusief een beknopt draaiboek en veiligheidsplan, ter advisering;

• effecten, zoals wegafsluitingen, worden naar de hulpdiensten gecommuniceerd en afgestemd.

De aanvraagtermijn voor een regulier evenement is 8 weken.

2.3.3 Aandachtevenement (B-evenement)

Het gaat hier om een evenement met mogelijke risico’s (risicoprofiel ‘klasse B’). Er is sprake van een grote impact op de directe omgeving en het verkeer. Om de veiligheid te kunnen borgen zijn nadere regels noodzakelijk. Voorbeelden van een aandachtevenement zijn popconcerten en sportevenementen.

Voor aandachtevenementen geldt het volgende:

• de gemeente wint advies in over de veiligheid bij de politie, brandweer en GHOR;

• de aanvraag, inclusief draaiboek en veiligheidsplan, wordt per e-mail verzonden;

• bij een periodiek terugkerend evenement wordt eveneens de evaluatie van de voorgaande editie bij de aanvraag verzonden;

• de politie, brandweer en GHOR stellen separaat een veiligheidsadvies op;

• de gemeente vertaalt de adviezen naar eisen in de evenementenvergunning

• de gemeente kan besluiten een vooroverleg te organiseren met de hulpdiensten en de organisator;

• hulpdiensten kunnen de gemeente vragen om een vooroverleg;

•indien nodig kan een hulpdienst in het advies een in het kader van controle een schouw opnemen. Deze schouw vindt voorafgaand of tijdens het evenement plaats.

De aanvraagtermijn voor een aandachtevenement is 14 weken.

2.3.4 Risico-evenement (C-evenement)

Dit is een evenement met risico’s (risicoprofiel ‘klasse C’). Veendam kent geen of nauwelijks C-evenementen. Het is een evenement met een regionale uitstraling en aantrekkingskracht. Een dergelijk evenement levert een grote belasting op voor de organisator, de gemeente en de hulpdiensten. Er is sprake van een regionale impact op het verkeer. Om de veiligheid van een risico-evenement te kunnen borgen zijn nadere regels noodzakelijk. Voorbeeld van een C-evenement is een groot pop- of dancefestival in de open lucht.

Voor risico-evenementen geldt het volgende:

• de gemeente wint advies in over de veiligheid bij de hulpdiensten;

• de gemeente is regisseur van het voorbereidende proces: de gemeente stelt een projectgroep in, waarin de gemeente en de hulpdiensten vertegenwoordigd zijn. Een medewerker van de gemeente is projectleider van de projectgroep en coördineert de procedure. Indien noodzakelijk schuiven de organisator en externe partners aan;

• de projectgroep bereidt het evenement voor aan de hand van een risico-inventarisatie op basis van het activiteitenprofiel, publieksprofiel en ruimtelijk profiel. Deze risico-inventarisatie is input voor het al dan niet verlenen van de vergunning of voor het treffen van veiligheidsmaatregelen;

• de hulpdiensten bundelen vervolgens de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen en maken hiervan één integraal advies;

• het integraal advies wordt bij de projectleider van de projectgroep aangeleverd.

De aanvraagtermijn voor een risico-evenement is 14 weken.

2.4 Evenementenkalender

Om een actueel overzicht van de evenementen in Veendam te kunnen verkrijgen is de aanwezigheid van een evenementenkalender van belang. Op de evenementenkalender staan de vooraankondigingen, meldingen, vergunningaanvragen en evenementen waarvoor een evenementenvergunning is verstrekt. Het stelt de organisatoren in staat om tot een geschikte datum en locatie van hun evenement te komen en die alvast te reserveren. De regionale gemeenten en hulpdiensten hebben aan de hand van de evenementenkalender tijdig inzicht in het aantal evenementen en de aard en omvang daarvan. Op basis daarvan kunnen ze tijdig plannen en risico’s signaleren.

Organisatoren van aandacht- en risico-evenementen dienen jaarlijks voor 1 november hun plannen voor de evenementen in het volgende kalenderjaar aan te melden voor de evenementenkalender.

De aanmelding voor de evenementenkalender is géén aanvraag voor een evenementenvergunning. Hiervoor moet de aanvraagprocedure nog doorlopen worden.

Als een aandacht- of risico-evenement niet voor 1 november is aangemeld voor de evenementenkalender, betekent dat overigens niet dat er in het volgende kalenderjaar geen aanvraag meer kan worden ingediend voor een dergelijk evenement. Wel dient een organisator in dat geval er eerder rekening mee te houden, dat de betreffende aanvraag geweigerd kan worden, omdat er bijvoorbeeld vanwege een vroegtijdige planning van de hulpdiensten niet meer voldoende politie beschikbaar is om tijdens dat evenement de openbare orde en veiligheid te garanderen.

2.5 Evenementenlocaties

In Veendam zijn er in ieder geval drie locaties waar evenementen kunnen worden georganiseerd:

1. Museumplein.

2. Manifestatieterrein Borgerswold.

3. Stadion(gebied) Langeleegte.

Voor deze locaties kan tien dagen per jaar worden afgeweken van het reguliere geluidsniveau, zoals dat hieronder in paragraaf 3.4 wordt toegelicht.

Indien een organisator de behoefte heeft een evenement op een andere locatie te houden, dan zal de burgemeester beoordelen of en in hoeverre die andere locatie geschikt is voor het evenement. Daarbij wordt onder meer gekeken naar het karakter van het evenement, de fysieke omstandigheden van de locatie, het akoestisch profiel, de nabijheid van woningen, voorzieningen in de buurt, de aanwezigheid van kwetsbare natuur en de openbare orde en veiligheid.

3. Toetsing van de aanvraag

De aanvragen voor evenementen worden getoetst op de onderdelen openbare orde, veiligheid, volksgezondheid en milieu. Hiervoor wint de burgemeester adviezen in bij politie, brandweer, GHOR en de eigen deskundige ambtenaren, zoals de adviseur(s) Openbare Orde en Veiligheid en de adviseur(s) Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.

Door de risico’s van het evenement te inventariseren en te analyseren ontstaat een beeld van de benodigde veiligheidsmaatregelen: de risicoanalyse. Deze analyse is gebaseerd op verschillende factoren die de organisator moet uitwerken in een veiligheidsplan dat onderdeel vormt van de vergunningaanvraag (zie paragraaf 2.2).

Bij het toetsen van de aanvraag is het publieksprofiel sterk bepalend. Bij een hardcore dance-evenement, waar overwegend jongeren op af komen, worden andere voorwaarden gesteld dan bij een familie-evenement, zoals de intocht van Sinterklaas.

Ook kan de professionaliteit van de organisator van een evenement onderdeel zijn van de toetsing, bijvoorbeeld het aantonen van kennis, ervaring en vaardigheden bij het organiseren van een Monstertruck-evenement.

3.1 Openbare orde en veiligheid

Het is volgens de APVV 2017 verboden om de openbare orde of veiligheid te verstoren. De organisator is verplicht aanwijzingen van politie en brandweer direct op te volgen en het evenement te beëindigen als de burgemeester daarvoor een bevel geeft.

De organisator van het evenement is verantwoordelijk voor de orde en de veiligheid van de deelnemers en bezoekers op het evenemententerrein. In de vergunning staat welke maatregelen de organisatie neemt om de openbare orde en (brand)veiligheid tijdens het evenement te waarborgen en hoe (voorzienbare) incidenten worden bestreden.

3.2 Volksgezondheid en hygiëne

Door de organisator van een evenement moet worden voldaan aan de wettelijke voorschriften op het gebied van volksgezondheid en hygiëne.

De organisator is verantwoordelijk voor het welzijn van de bezoekers en deelnemers van het evenement. Bij de aanvraag van een ontheffing van artikel 35 van de Drank- en Horecawet dient bij aandacht- en risico-evenementen dan ook een SVH verklaring te worden overlegd. Bij reguliere evenementen is dit in beginsel niet nodig, tenzij hier aanleiding voor is.

Ook moeten maatregelen getroffen worden om bij eventuele incidenten en ongevallen medische zorg te kunnen bieden. Er moeten dus voldoende EHBO posten zijn met gekwalificeerd personeel. Tot slot moet beschreven worden hoeveel en welke sanitaire voorzieningen worden geplaatst.

Alle richtlijnen omtrent gezondheid en hygiëne worden beschreven in de standaardvoorschriften.

3.3 Verkeersveiligheid

Evenementen kunnen gevolgen hebben voor het verkeer in de omgeving. Zo kunnen voor een evenement (delen van) wegen worden afgesloten en kan verkeer worden omgeleid. Ook kan het grote aantal bezoekers de verkeersdoorstroming stremmen of tot parkeerdruk leiden.

De organisator moet maatregelen treffen om de bereikbaarheid voor bezoekers (openbaar vervoer, fiets en auto) en voor hulpdiensten te waarborgen en de gevolgen voor het verkeer te beperken. Eventuele parkeeroverlast als gevolg van de activiteiten moet worden voorkomen. Indien nodig zorgt de organisator ook voor de inzet van gecertificeerde verkeersregelaars. Deze verkeersregelaars moeten vooraf worden aangesteld. De organisator dient de verkeersmaatregelen op te nemen in een verkeersplan bij de aanvraag.

3.4 Geluid

Voorkomen moet worden dat het geluidsniveau bij een evenement leidt tot overlast. Er mag geen sprake zijn onduldbare geluidshinder. Daarvan is sprake als het geluidsniveau in een woning zo hoog is dat een normaal gesprek moeilijk is te voeren. Dit niveau is 50 dB (A). In de evenementenvergunning wordt daarom per evenement het geluidsniveau aangegeven dat is toegestaan.

Het geluidsniveau wordt in de regel vastgesteld op de gevel van de dichtstbijzijnde of meest geluidgevoelige woning. In beginsel geldt in Veendam voor moderne woningen met een geluidsisolatie van ongeveer 25 dB (A) een geluidsniveau van 75 dB(A) en 88 dB(C). Voor oudere woningen met minder geluidsisolatie geldt een geluidsniveau van 70 dB (A) en 83 dB (C).

Verder is er voor het Manifestatieterrein Borgerswold, Stadion(gebied) Langeleegte en het Museumplein op tien dagen per jaar een hoger geluidsniveau mogelijk van 80 dB(A) en 93 dB(C).

Daarbij zijn er voor het Museumplein, gelet op het bijzondere karakter en de akoestische eigenschappen van het plein en de nabijheid van omliggende woningen, een aantal specifieke eisen van toepassing:

• Geluidsniveau 76 dB (A) en 89 dB (C) op vijf meter hoogte op de Noordwestgevel van de centrumflat.

• Geluidsniveau 80 dB (A) en 93 dB (C) op vijf meter hoogte op de Noordwestgevel van de centrumflat als de geluidsbron geheel in de 11 meter brede strook loodrecht op de Noordwestgevel van de centrumflat is gelegen.

• Voor de kermis geldt het reguliere geluidsniveau van 75 dB (A) en 88 dB (C).

Indien daarvoor aanleiding is kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van bovenstaande geluidsniveaus.

3.5 Eindtijd

In de evenementenvergunning wordt aangegeven tot welk tijdstip muziek en ander geluid ten gehore gebracht mag worden. De eindtijden van de evenementen zijn afhankelijk van de dag van de week en de locatie van het evenement. In beginsel geldt een eindtijd van 00.00 uur.

De burgemeester kan gemotiveerd afwijken van deze eindtijd, met name bij evenementen waarvoor een hoger geluidsniveau geldt en bij collectieve festiviteitendagen, zoals Koningsdag en Bevrijdingsdag.

3.6 Flora en fauna

Evenementen in de publieke ruimte kunnen veel afval veroorzaken. De organisator van een evenement is verantwoordelijk (en aansprakelijk) voor het voorkomen van schade aan het milieu. Denk hierbij aan het grondig ontruimen en zuiveren van het evenemententerrein na afloop, het plaatsen van voldoende toiletten en afvalbakken en het gebruik van energiezuinige stroomaggregaten. Ter bescherming van flora en fauna kunnen voorschriften worden verbonden aan de evenementenvergunning, bijvoorbeeld over het gebruik van een park.

4. Evenementenvergunning

Na het verzamelen en toetsen van alle relevante informatie en adviezen kan de burgemeester een evenementenvergunning verlenen of weigeren.

4.1 Verlenen evenementenvergunning

Het streven is om de vergunning tenminste twee weken voor de datum van het evenement te verlenen. Die termijn is echter niet altijd haalbaar. Het dynamische proces van het organiseren van een evenement kan ervoor zorgen dat er op het laatste moment aanpassingen nodig zijn, bijvoorbeeld omdat de organisatie een bekende DJ aan het programma heeft toegevoegd waardoor een groter publiek met een ander risicoprofiel wordt verwacht. In dat geval kan nadere informatie nodig zijn om bijvoorbeeld de gevolgen van deze wijziging op de verkeersveiligheid of de openbare orde beter in te schatten.

4.2 Weigeren evenementenvergunning

Op grond van artikel 1:8 APVV 2017 kan de evenementenvergunning door de burgemeester worden geweigerd in het belang van:

a. de openbare orde;

b. de openbare veiligheid;

c. de volksgezondheid;

d. de bescherming van het milieu.

De toetsing van deze onderdelen is nader beschreven in hoofdstuk 3. Deze toetsing kan ertoe leiden dat de burgemeester besluit de evenementenvergunning te weigeren.

4.3 Leges

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een evenementenvergunning brengt de gemeente leges in rekening. Die worden niet in rekening gebracht bij een klein evenement, waarvoor een meldingsplicht geldt (zie paragraaf 2.3.1).

Voor de tarieven van de leges wordt verwezen naar de actuele Legesverordening Gemeente Veendam. Deze wordt elk jaar opnieuw vastgesteld.

4.4 Bezwaar en beroep

Binnen zes weken na verzending van de evenementenvergunning kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift tegen de vergunning indienen bij de burgemeester. De burgemeester laat zich over het bezwaarschrift adviseren door een externe bezwarencommissie. Binnen twaalf weken na ontvangst van het bezwaarschrift dient de burgemeester een besluit te nemen op het bezwaarschrift. Hiertegen staat beroep bij de rechtbank open.

Het indienen van beroep schort de werking van het besluit op het bezwaarschift niet op. Indien spoed dat vereist kan gelijktijdig om een voorlopige voorziening worden verzocht bij de Voorzieningenrechter van Rechtbank Noord-Nederland.

4.5 Communicatie

Evenementen zorgen voor levendigheid in Veendam. Ze kunnen echter ook voor overlast zorgen voor bewoners en ondernemers in de omgeving (geluidsoverlast, parkeerdruk, bezoekersstromen, afgesloten wegen etc.). Met de hiervoor genoemde voorwaarden wordt geprobeerd om die overlast zoveel mogelijk te beperken. Daarbij is een heldere communicatie over het evenement van groot belang. Dit is een verantwoordelijkheid van de organisator. Om mogelijke klachten en problemen te voorkomen ligt het op de weg van de organisator een bewonersbrief te verspreiden met duidelijke informatie over het evenement en de gevolgen voor de omgeving, zoals verkeersmaatregelen. Ook dient de organisator tijdens het evenement bereikbaar te zijn om informatie te verstrekken.

5. Toezicht en handhaving

Veiligheid is een belangrijke voorwaarde bij het organiseren en laten plaatsvinden van een evenement. Ook het beperken van overlast voor omwonenden is van groot belang. Tegelijk heeft Veendam de ambitie om een levendige en gastvrije gemeente te zijn waarin evenementen een belangrijke plaats innemen.

Met toezicht en handhaving wordt geprobeerd het bovenstaande met elkaar in balans te houden.

5.1 Toezicht

Zowel in aanloop naar, als tijdens en na afloop van het evenement wordt gestuurd op het minimaliseren van het risico dat door het evenement de openbare orde en veiligheid of het woon- en leefklimaat van omwonenden wordt aangetast. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt primair bij de organisator van het evenement. Uitgangspunt is dat de organisator op de hoogte is van alle voorwaarden die aan een evenement gesteld worden en van relevante wet- en regelgeving.

Toezichthouders van de gemeente en/of de hulpdiensten met toezichthoudende taken (politie, brandweer en GHOR) zijn belast met de taak om bij een evenement te controleren of de voorschriften van vergunning worden nageleefd en om mogelijke veiligheidsrisico’s te constateren en te voorkomen.

Als een toezichthouder een overtreding van de vergunningsvoorschriften constateert, registreert hij dat in een bestuurlijke rapportage op grond waarvan de burgemeester kan besluiten om te handhaven. In sommige gevallen wordt direct opgetreden door de toezichthouder op basis van de eigen bevoegdheden of in het geval van gevaarlijke en acute situaties.

5.2 Handhaving

De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor de naleving van de vergunningsvoorschriften om het evenement veilig en ordelijk te laten verlopen en voor alles wat er op het evenemententerrein gebeurt. De organisator krijgt de ruimte en het vertrouwen om zijn verantwoordelijkheid te nemen en te tonen.

Als vooraf, tijdens of na afloop van het evenement blijkt dat de organisator zich niet aan de vergunningsvoorschriften heeft gehouden, kan de burgemeester besluiten om maatregelen te treffen. Een maatregel kan variëren van een bestuurlijke waarschuwing tot onmiddellijke stillegging van het evenement en het verhalen van kosten op de organisator.

Afhankelijk van de ernst en aard van de geconstateerde overtreding beslist de burgemeester welke bestuurlijke maatregel hij passend acht om de openbare orde en veiligheid te kunnen waarborgen. Daarbij speelt ook de mate van verwijtbaarheid of nalatigheid van de organisator een rol, evenals eventuele eerder gegeven bestuurlijke waarschuwingen en opgelegde maatregelen. Er is dus altijd sprake van maatwerk. Handhavingsmaatregelen bij overtredingen zijn gericht op herstel van de situatie en niet op het bestraffen van een organisator.

Inhoudsopgave

1. Definitie evenement en wettelijk kader

1.1 Gemeentewet

1.2 Algemene Plaatselijke Verordening

1.3 Regionale leidraad

2. Procedure aanvraag evenementenvergunning

2.1 Aanvraagformulier

2.2 Veiligheidsplan

2.3 Risicoclassificatie

2.3.1 Klein evenement

2.3.2 Regulier evenement (A-evenement)

2.3.3 Aandachtevenement (B-evenement)

2.3.4 Risico-evenement (C-evenement)

2.4 Evenementenkalender

2.5 Evenementenlocaties

3. Toetsing van de aanvraag

3.1 Openbare orde en veiligheid

3.2 Gezondheid en hygiëne

3.3 Verkeersveiligheid

3.4 Geluid

3.5 Eindtijd

3.6 Flora en fauna

4. Evenementenvergunning

4.1 Verlenen evenementenvergunning

4.2 Weigeren evenementenvergunning

4.3 Leges

4.4 Bezwaar en beroep

4.5 Communicatie

5. Toezicht en handhaving

5.1 Toezicht

5.2 Handhaving

Ondertekening