Regeling vervallen per 17-04-2019

Reglement Adviesraad gemeentelijk diversiteitbeleid

Geldend van 07-02-2013 t/m 16-04-2019

Intitulé

Reglement Adviesraad gemeentelijk diversiteitbeleid

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal;

 

gelet op:

artikel 84 van de Gemeentewet;

Besluit: 

vast te stellen Reglement Adviesraad gemeentelijk diversiteitbeleid

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1. het college: het college van burgemeester en wethouders van Veenendaal;

  • 2. Adviesraad: de Adviesraad gemeentelijk diversiteitbeleid als bedoeld in artikel 2.

Artikel 2 Instelling en taken Adviesraad

  • 1. Er is een Adviesraad, die als taak heeft het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over het diversiteitbeleid, dan wel over andere relevante onderwerpen op het gebied van participatie en integratie van inwoners van Veenendaal.

  • 2. De Adviesraad signaleert relevante maatschappelijke ontwikkelingen die te maken hebben met diversiteitsvraagstukken in de Veenendaalse samenleving.

  • 3. De Adviesraad organiseert debatbijeenkomsten die bijdragen aan de maatschappelijke dialoog over relevante onderwerpen. Deze debatbijeenkomsten leveren ook informatie op ten behoeve van de advisering aan het college.

Artikel 3 Samenstelling Adviesraad

  • 1. De Adviesraad bestaat uit minimaal vijf en maximaal zeven leden en een onafhankelijke voorzitter.

  • 2. Bij de samenstelling wordt gestreefd naar een evenwichtige opbouw, die globaal een weerspiegeling is van de diverse bevolkingsgroepen in Veenendaal. In de Adviesraad worden mannen en vrouwen zoveel mogelijk evenredig vertegenwoordigd. De Adviesraad bestaat uit personen van verschillende leeftijdsgroepen die in Veenendaal woonachtig zijn.

Artikel 4 Benoeming en zittingsperiode

  • 1. De leden en de onafhankelijke voorzitter worden door het college benoemd.

  • 2. De Adviesraad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De leden en de onafhankelijke voorzitter worden benoemd voor een periode van drie jaar en kunnen éénmaal voor een periode van drie jaar worden herbenoemd.

  • 4. Het college stelt in overleg met de Adviesraad een rooster van aftreden op. Dit rooster wordt zodanig ingericht dat de leden niet gelijktijdig aftreden.

  • 5. De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij dienen dit schriftelijk in bij de voorzitter van de Adviesraad.

  • 6. De voorzitter en leden kunnen door het college worden geschorst of ontslagen.

Artikel 5 Vergoeding

  • 1. De voorzitter en de leden van de Adviesraad ontvangen voor maximaal 8 bijgewoonde vergaderingen een door het college vastgestelde vergoeding.

  • 2. Het college stelt jaarlijks budget beschikbaar dat de Adviesraad kan besteden aan vergaderkosten, cursussen, publicaties, inwinnen van externe adviezen e.d.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.

  • 2. De Adviesraad kan voor praktische ondersteuning, zoals het vinden van de weg binnen de gemeentelijke organisatie en het regelen van vergaderruimte, communicatiemiddelen en postadres terecht bij de ambtelijk secretaris. Deze draagt mede zorg voor het overbrengen van adviezen van de Adviesraad aan het college en treedt actief op om het contact tussen de Adviesraad, het college en de gemeentelijke organisatie te bevorderen.

  • 3. De ambtelijk secretaris is geen lid van de Adviesraad

Artikel 7 Taken voorzitter, ambtelijk secretaris

  • 1. De voorzitter heeft de volgende taken:

    • .

      in overleg met de secretaris de agenda voor de vergaderingen opstellen;

    • .

      leiden van vergaderingen;

    • .

      signaleren van voor de Adviesraad relevante beleidsontwikkelingen;

    • .

      toezicht houden op het handhaven van het reglement en op het uitvoeren van besluiten;

    • .

      algemeen contactpersoon zijn voor externen.

  • 2. De ambtelijk secretaris heeft de volgende taken:

    • .

      signaleren van voor de Adviesraad relevante beleidsontwikkelingen;

    • .

      de Adviesraad bijeen roepen door middel van een tijdige kennisgeving van de dag, het uur en de plaats waarop de vergadering wordt gehouden;

    • .

      in overleg met de voorzitter de agenda voor de vergaderingen opstellen.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1. De Adviesraad vergadert zoveel malen als de leden dat nodig achten, maar minimaal vier keer per jaar. Eenmaal per jaar is de portefeuillehouder daarbij aanwezig. Indien de Adviesraad vaker met de portefeuillehouder wil overleggen, dan dient hij daartoe een verzoek in te dienen.

  • 2. De uitnodigingen, die tevens de agenda en bijbehorende stukken bevatten, worden tenminste één week voor de te houden vergadering door de ambtelijk secretaris verzonden.

  • 3. De vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar, tenzij over personen wordt beraadslaagd of de meerderheid van de leden een besloten vergadering wenst. In dat geval zijn de leden tot geheimhouding verplicht. Besluiten worden altijd in een openbare vergadering genomen.

  • 4. De Adviesraad kan één of meer (externe) deskundigen uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven toelichting en advies.

  • 5. Toehoorders bij een vergadering kunnen de voorzitter bij aanvang van de vergadering om spreektijd verzoeken. De voorzitter bepaalt of hieraan gevolg wordt gegeven.

  • 6. De Adviesraad zal in overleg met de ambtelijk secretaris minimaal één maal per jaar een activiteit organiseren die de deskundigheid of vaardigheden van de leden bevordert.

Artikel 9 Besluitvorming

  • 1. De leden van de Adviesraad hebben stemrecht, ieder lid heeft één stem.

  • 2. Alle adviezen worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.

  • 3. De Adviesraad kan alleen beraadslagen of besluiten nemen indien de helft plus 1 van het aantal zittende leden aanwezig zijn.

  • 4. Het college neemt binnen acht weken een beslissing op een gevraagd of ongevraagd advies van de Adviesraad.

  • 5. Indien het college besluit van een advies van de Adviesraad af te wijken, legt het de motivering daarvoor schriftelijk vast en stelt het de Adviesraad daarvan onmiddellijk in kennis.

Artikel 10 Evaluatie

  • 1. De Adviesraad rapporteert één keer per over haar activiteiten/adviezen. Deze rapportage wordt samenvattend opgenomen in het jaarverslag respectievelijk jaarplan ten behoeve van het college. Zowel in de evaluatie, als in het jaarverslag van de Adviesraad, wordt aandacht besteed aan de representativiteit van de Adviesraad.

  • 2. Het functioneren van de Adviesraad wordt eenmaal per drie jaar geëvalueerd. Tijdens deze evaluatie worden in ieder geval de effecten van de uitgebrachte adviezen geëvalueerd.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Adviesraad diversiteitbeleid.

  • 2. Het op 12 december 2002 vastgestelde Reglement op de Adviesraad gemeentelijk diversiteitbeleid Veenendaal wordt ingetrokken.

  • 3. Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

    Vastgesteld op 29 januari 2013

    het college van burgemeester en wethouders van Veenendaal,

    mevrouw drs. A.P.W. van de Klift - secretaris

    de heer mr. A.W. Kolff - burgemeester