Regeling vervallen per 01-06-2021

Overgangsregeling Kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-05-2021

Intitulé

Overgangsregeling Kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie 2014

De gemeente subsidieert kindplaatsen bij Kwink Kinderopvang BV (verder te noemen Kwink) ten behoeve van de doelgroep gezinnen met een Sociaal Medische Indicatie (SMI) op de volgende wijze:

  • 1.

    Drie kindplaatsen ten behoeve van de doelgroep Sociaal Medische Indicatie, onder de volgende voorwaarden:

    • ·

      beoordeling of iemand onder de doelgroep valt, vindt plaats door Kwink op de wijze zoals dat in de huidige situatie ook plaatsvindt, namelijk op basis van de beleidsregels nota kinderopvang 2000-2002.

    • ·

      Uitgangspunt is de werkelijke kostprijs zoals Kwink die hanteert voor een kindplaats in de kinderdagopvang in 2014: € 18.668 per jaar.

    • ·

      Kwink bepaalt de inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van de tabellen die de belastingdienst hanteert voor de ouderbijdrage Wet kinderopvang.

    • ·

      De gemeente bevoorschot 3 kindplaatsen onder aftrek van de te verwachten gemiddelde ouderbijdrage.

    • ·

      De gemeente rekent af op basis van werkelijke bezetting van de kindplaats door de doelgroep onder aftrek van de werkelijke ouderbijdrage.

  • 2.

    0,5 kindplaatsen BSO+ ten behoeve van niet-AWBZ-gefinancierde kinderen die vanwege een SMI wel onder de doelgroep BSO+ vallen, onder de volgende voorwaarden:

    • ·

      Beoordeling of iemand onder de doelgroep valt, vindt plaats door Kwink op de wijze zoals dat in de huidige situatie ook plaatsvindt.

    • ·

      Uitgangspunt is de werkelijke kostprijs voor een kindplaats BSO+ in 2014: € 12.069

    • ·

      Kwink bepaalt de inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van de tabellen die de belastingdienst hanteert voor de ouderbijdrage Wet kinderopvang.

    • ·

      De gemeente bevoorschot 0,5 kindplaatsen onder aftrek van de te verwachten gemiddelde ouderbijdrage.

    • ·

      De gemeente rekent af op basis van werkelijke bezetting van de kindplaats door de doelgroep onder aftrek van de werkelijke ouderbijdrage.

De te verwachten gemiddelde ouderbijdrage wordt geschat op in totaal € 6.204.

Aanvullende voorwaarden:

Kwink geeft voor 1 april 2015 een inhoudelijke en een financiële verantwoording van deze regeling. Deze verantwoording bevat minimaal:

  • ·

    een overzicht waaruit de werkelijke bezetting van de kindplaatsen door de doelgroep blijkt;

  • ·

    een overzicht van de werkelijk ontvangen ouderbijdrage van de doelgroep voor deze kindplaatsen.

Deze verantwoording gaat vergezeld van een accountantsverklaring.

Ook andere kinderopvangorganisaties dan Kwink gevestigd in Veenendaal kunnen gedurende het jaar 2014 subsidie aanvragen voor het beschikbaar stellen van een kindplaats aan de doelgroep SMI. In dat geval gelden de volgende regels:

De kinderopvang instelling vraagt subsidie aan. De aanvraag houdt in:

  • ·

    De naam van het gezin;

  • ·

    De duur van de opvang;

  • ·

    De instelling vraagt een SMI-verklaring van het gezin. Dit is een schriftelijke verklaring van een huisarts, een maatschappelijk werker of een GGD-arts/verpleegkundige of WMO-consulent. De verklaring bevat: dat kinderopvang noodzakelijk is op basis van Sociaal Medische omstandigheden, de te verwachten duur van die omstandigheden en de benodigde omvang van de opvang;

  • ·

    De instelling overlegt de SMI-verklaring aan de gemeente;

  • ·

    De instelling berekent met de ouders de inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van de systematiek die de belastingdienst ook gebruikt in 2013 voor het berekenen van de ouderbijdrage voor kinderopvang.

Het betreft een éénmalige subsidie voor het specifieke gezin.

Er ontstaan geen verdere verplichtingen voor de gemeente.

De subsidie wordt 100% bevoorschot. De gemeente rekent af op basis van werkelijke contract-uren van de kindplaats onder aftrek van de werkelijk in rekening te brengen ouderbijdrage.

Dit is een voorliggende voorziening; de bijzondere bijstand fungeert als vangnet.

Uit deze regeling kunnen na 1 januari 2015 geen verplichtingen voor de gemeente voortvloeien.