Instructie voor de griffier van de gemeente Veenendaal 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m heden

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeente Veenendaal 2015

Instructie voor de griffier van de gemeente Veenendaal 2015

De raad van de gemeente Veenendaal;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 19 november 2014

gelet op artikel 107a, lid 2 Gemeentewet;

Besluit

vast te stellen de navolgende:

Instructie voor de griffier van de gemeente Veenendaal 2015

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze instructie wordt verstaan onder:

  • a.

    griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;

  • b.

    burgemeester: de op grond van artikel Gemeentewet 61 op voordracht door Onze Minister bij koninklijk besluit benoemde functionaris

  • c.

    secretaris: de op grond van artikel 102 Gemeentewet door het college benoemde functionaris

  • d.

    griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;

  • e.

    werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd;

  • f.

    agendacommissie: een door de raad ingesteld overleg ten behoeve van het voorbereiden van de agenda’s van de raad en de raadscommissies;

  • g.

    termijnagenda: planning- en sturingsinstrument voor (strategische) agendering van (meerjarige) beleidsprioriteiten en beleidsvoorstellen van de raad;

  • h.

    College: bestuursorgaan bedoeld als in artikel 34 Gemeentewet.

Hoofdstuk 2 Instructie voor de griffier

Artikel 2 Taak en bevoegdheden

  • 1. De griffier verleent advies en bijstand aan de raad, zijn leden en alle door de raad ingestelde commissies, werkgroepen en overige organen en draagt zorg voor de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van de vergaderingen daarvan.

  • 2. De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures en processen ten behoeve van de in lid 1 bedoelde vergaderingen en van de besluitvorming door de raad.

Artikel 3 Leidinggeven en management

  • 1. De griffier is eindverantwoordelijk functionaris en geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie en de secretaris van de rekenkamercommissie.

  • 2. De griffier geeft functioneel leiding aan medewerkers van de griffie.

  • 3. De griffier geeft functioneel leiding aan externe bureaus of inhuurkrachten die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren.

  • 4. De griffier rapporteert jaarlijks aan de raad over de (uitvoering van) activiteiten van de griffie.

  • 5. De griffier beheert de budgetten van de raad en de griffie, signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de raad over de wijze van omgaan hiermee.

Artikel 4 Bestuurlijk en ambtelijk overleg

  • 1. De griffier heeft periodiek overleg met de werkgeverscommissie over de invulling van de werkgeversrol door de raad.

  • 2. De griffier heeft periodiek afstemmingsoverleg met de burgemeester en de secretaris.

  • 3. De griffier en de secretaris hebben periodiek overleg over de planning en uitvoering van de termijnagenda, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het nakomen van afspraken tussen raad en college.

  • 4. De griffier overlegt met de gemeentelijke accountant over de controle op de jaarrekening.

  • 5. De griffier vertegenwoordigt zo nodig de raad in externe overlegsituaties.

Artikel 5 Agendering

  • 1. De griffier ondersteunt de agendacommissie.

  • 2. De griffier adviseert de agendacommissie bij het opstellen van de termijnagenda van de raad.

  • 3. De griffier adviseert de agendacommissie of een ingediend voorstel rijp is voor agendering in de raad en controleert daartoe de voorstellen van de raad.

Artikel 6 Bestuurlijke besluitvorming

  • 1. De griffier adviseert de raad over de vergaderwijze, doet voorstellen voor verbetering van

    procedures en draagt zorg voor de invoering van nieuwe of aangepaste werkprocessen.

  • 2. De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van raadsleden ten behoeve van een

    effectieve besluitvorming.

  • 3. De griffier bewaakt de scheiding van rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken actoren

    bij het besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt bij aan een

    uitgebalanceerde positiebepaling van de raad.

  • 3. De griffier bewaakt de tijdigheid van de informatieverstrekking door het college en de burgemeester aan de raad, de raadscommissie en diens leden.

  • 4. De griffier bewaakt de uitvoering van raadsbesluiten en de afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en het nakomen van afspraken en toezeggingen door het college en de burgemeester.

Artikel 7 Onderzoek

  • 1. De griffier draagt desgevraagd zorg voor ondersteuning van de rekenkamercommissie.

  • 2. De griffier draagt zorg voor de ondersteuning van een onderzoekscommissie, die de raad kan instellen op grond van artikel 155a van de Gemeentewet.

  • 3. De griffier draagt zorgt voor ondersteuning van door leden van de raad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.

Artikel 8 Communicatie en voorlichting

  • 1.

    De griffier adviseert de raad over de invulling en uitvoering van het communicatiebeleid van de raad.

  • 2.

    De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en ter inzage legging documenten zoals bepaald is in de Gemeentewet, artikel 19 (lid 2), artikel 23 (lid 5) en artikel 82 (lid 5).

  • 3.

    De griffier geeft voorlichting aan burgers over het spreekrecht en het indienen van burgerinitiatieven.

  • 4.

    De griffier draagt, op verzoek van de raad, zorg voor de organisatie van een

informatiebijeenkomst, hoorzitting en inspraakavond, zoals bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 9 Verhindering en vervanging

  • 1. Indien de griffier meer dan 14 dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig

    mededeling aan de werkgeverscommissie.

  • 2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een daartoe door de raad

    aangewezen plaatsvervanger.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 10

In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 11

De Instructie voor de griffier van de gemeente Veenendaal 2002 vastgesteld 12 december 2002 wordt ingetrokken.

Artikel 12

Deze instructie treedt in werking op de dag 1 januari 2015.

Artikel 13

Deze instructie kan worden aangehaald als ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Veenendaal 2015’.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 18 december 2014

mevrouw drs. F.A. van Hooijdonk (griffier)

de heer mr. A.W. Kolff (voorzitter)