Uitvoeringsbeleid terrassen Veenendaal

Geldend van 01-05-2015 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsbeleid terrassen Veenendaal

 

De burgemeester van de gemeente Veenendaal;

 

overwegende dat

 

  • 1.

    In de Algemene Plaatselijke Verordening Veenendaal (APV) is bepaald dat de burgemeester aan een exploitatievergunning voor een horecabedrijf voorschriften en beperkingen kan verbinden die van toepassing zijn op het bij het bedrijf behorende terras;

  • 2.

    Deze beperkingen betrekking kunnen hebben op het doelmatig gebruik van de openbare ruimte, het uiterlijk aanzien van de gemeente, de veiligheid, en het onderhoud van de openbare weg en de zich daarop, daarin, daaronder of daarboven bevindende voorzieningen.

  • 3.

    De burgemeester bij vergunningvoorschrift ook een afwijkend sluitingstijdstip kan vaststellen voor een terras;

gelet op Artikel 2:29, zesde lid en 2:30 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Veenendaal (APV);

Besluit Vast te stellen het Uitvoeringsbeleid Terrassen Veenendaal

Inleiding

Om in Veenendaal een terras te mogen gebruiken is een exploitatievergunning verplicht. Hieraan kunnen voorschriften verbonden worden, die betrekking hebben op het doelmatig gebruik van de openbare ruimte, het uiterlijk aanzien van de gemeente, de veiligheid, en het onderhoud van de openbare weg en de zich daarop, daarin, daaronder of daarboven bevindende voorzieningen. In dit terrassenbeleid is aangegeven welke voorschriften wanneer aan de vergunning verbonden worden.

Het doel van het terrassenbeleid is :

  • ·

    het reguleren van de ingebruikneming van de openbare ruimte door een terras met simpele en handhaafbare regels

  • ·

    het bijdragen aan de verlevendiging en gastvrijheid van de stad

  • ·

    het waarborgen van de toegankelijkheid van de openbare ruimte, inclusief een adequate doorgang voor politie en overige hulpdiensten

  • ·

    het waarborgen van de verkeersveiligheid

  • ·

    het waarborgen van de openbare orde, publieke functie van pleinen en het woon- en leefklimaat

Bij dit beleid behoren terraszonekaarten. Dit zijn kaarten waar zones in de binnenstad op zijn aangegeven waar terrassen mogelijk zijn.

Het uitvoeringsbeleid en de daaraan gekoppelde terraszonekaart geeft op heldere wijze weer welke terrassen waar mogelijk zijn, wanneer een vergunning vereist is of een melding volstaat en wat wel en wat niet is toegestaan. In het handhavingscenario wordt aangegeven welke maatregelen worden genomen indien de regels worden overtreden.

Begripsbepalingen

In dit uitvoeringsbeleid wordt verstaan onder:

  • 1.

    Terras: een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van een horecabedrijf, waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar dranken kunnen worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie kunnen worden verstrekt.

  • 2.

    Terrasmeubilair: stoelen, banken, tafels, parasols, windschermen, andere objecten, waaronder reclameborden, plantenbakken en alle andere objecten die op het terras geplaatst zijn ten dienste van het terras en/of het overige deel van de inrichting.

  • 3.

    Gevelterras: terras dat direct tegen de buitengevel is geplaatst.

  • 4.

    Eilandterras: terras dat door een weg of doorgang gescheiden is van het pand of gevelterras en gelegen is op een middenberm of soortgelijk gebied.

  • 5.

    Pleinterras: een eilandterras gelegen op een plein.

  • 6.

    Binnenterras: een terras aan de achterzijde van de inrichting.

  • 7.

    Terrasuitstalling: gevelterras van maximaal 1 meter diep en maximaal de (zij)pandbreedte.

  • 8.

    Terraszonekaart: kaarten van de binnenstad waar met arceringen is aangegeven waar terrassen kunnen komen, op grond van overwegingen ten aanzien van ruimte, veiligheid, toegankelijkheid, waarborging van publieke functie.

  • 9.

    Terrasseizoen: het gehele kalenderjaar.

  • 10.

    Zomerterras: terras dat wordt ingenomen tussen 1 maart en 31 oktober.

Indieningsvereisten

Bij het verzoek om exploitatievergunning waar ook een terras op moet worden vermeld, wordt een kopie van de detailtekening gevoegd met daarop aangegeven:

  • ·

    de ligging en afmeting van het terras;

  • ·

    eventuele terrasschermen/windschermen (incl. afmeting)

  • ·

    eventuele luifels en/of vaste parasols (inclusief afmeting);

  • ·

    eventuele andere elementen (inclusief afmeting);

Binnen het kernwinkelgebied kan voor de detailtekening gebruik worden gemaakt van de terraszonekaart. De ingediende gegevens worden beoordeeld door de wegbeheerder, die vervolgens afspraken maakt over de realisatie ervan.

Periode

Op het aanvraagformulier geeft de aanvrager de gewenste periode (hele jaar of alleen zomerterras) voor het innemen van terras aan. Bij een zomerterras geldt dat het terrasmeubilair tussen 1 november en 28 februari inpandig moet worden opgeslagen. Ook de in de grond verankerde bouwwerken mogen in deze periode niet blijven staan. Er mogen dan ook geen bevestigingsmaterialen o.d. boven de bestrating uit steken

Ligging van de terrassen

De afmetingen van een terras worden per aanvraag bepaald, op basis van de volgende uitgangspunten:

  • -

    De mogelijkheden van de situatie;

  • -

    Het vrijlaten van looppaden (deze worden op de tekening bij de vergunning aangegeven).

Een terras is binnen het kernwinkelgebied alleen toegestaan op een locatie aangegeven op de terraszonekaart. Hierop zijn alle locaties aangegeven waar het fysiek en qua veiligheid mogelijk is om een terras te realiseren. Op de terraszonekaart is eveneens aangegeven waar de marktkramen staan op de dinsdag- en zaterdagmarkt. De terraszonekaart wordt aan de hand van de uitgegeven vergunningen steeds geactualiseerd. Buiten het kernwinkelgebied wordt maatwerk toegepast. Een eilandterras mag in beginsel alleen worden ingenomen voor het pand waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt als er toestemming is van de eigenaar van het naastgelegen pand.

Indien in het pand detailhandel wordt uitgeoefend, mag alleen een terras worden ingenomen als dit een directe relatie heeft met het product dat verkocht wordt (vb een bakker waar je ook een broodje kunt eten). Een terras bij een kiosk, een vaste standplaats of een coffeeshop is niet toegestaan.

Na het verlenen van een terrasvergunning, zorgt de gemeente voor markeringen in het wegdek die de grenzen van het terras aangeven. Het terras mag geen grotere afmetingen hebben dan aangegeven staat op de bij de vergunning behorende tekening en zoals met markeringen in het wegdek is aangegeven. Met een duidelijke vaste markering van het terras is in één oogopslag duidelijk of het

terras binnen de vergunde afmetingen blijft.

Terras voor naastgelegen panden

Indien het de wens van de horecaondernemer is om een eilandterras voor een of meerdere naastgelegen panden te exploiteren en hier is blijkens de terraskaart ook de mogelijkheid toe, dan is dit slechts toegestaan indien de horecaondernemer beschikt over een schriftelijke verklaring van geen bezwaar van de pandeigenaar van dit naastgelegen pand. Het moet dan wel gaan om één aaneengesloten terras voor maximaal 3 panden. De horecaondernemer en de pandeigena(a)r(en) maken samen de afspraken onder welke voorwaarden de verklaring van geen bezwaar van kracht is. De pandeigena(a)ren dient zich te realiseren dat deze verklaring van geen bezwaar in beginsel voortduurt zolang betreffende horecaondernemer beschikt over een exploitatievergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf. De verklaring van geen bezwaar kan worden ingetrokken. In de vergunning wordt de voorwaarde opgenomen dat de exploitatievergunning voor het terrasdeel voor het naastgelegen pand wordt ingetrokken als de pandeigenaar te kennen heeft gegeven niet langer een verklaring van geen bezwaar te willen afgeven voor dat deel en er sinds het afgeven van de vergunning ten minste 1 kalenderjaar verstreken is. Het terras dient in dat geval binnen drie maanden ontruimd te worden.

Terras voor naastgelegen panden op de pleinen

In situaties waarbij sprake is van een pleinterras en een tussengelegen pand leeg staat in afwachting van een nieuwe ondernemer is deze toestemming niet vereist. Uitgangspunt bij de pleinen is dat het plein een gezellige indruk maakt en dat er zoveel mogelijk terrasruimte wordt benut. Indien zich een nieuwe ondernemer voor dit tussengelegen pand meldt, moet een nieuwe verdeling van de pleinterrassen worden gemaakt. Indien de wijziging van de terrasoppervlaktes aanpassingen in het verankerde terrasmeubilair tot gevolg zou hebben moet hiervoor vooraf overleg gevoerd worden met de gemeente Veenendaal (wegbeheerder) en kunnen er kosten in rekening worden gebracht.

Binnenterrassen

Voor binnenterrassen dient uitdrukkelijk rekening gehouden te worden met de belangen van omwonenden. Op de binnenterrassen is het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit) van toepassing. Op grond van dit besluit dient dit terras opgenomen te worden bij de melding die gedaan wordt voor de inrichting. Bij een dergelijke melding kan een akoestisch rapport vereist zijn. Dit is dan ook vereist voor het binnenterras. Opgemerkt wordt dat in de geluidnormen ook het stemgeluid op de binnenterrassen meegerekend moet worden. Indien de situatie dat vereist, kan de gemeente maatwerkvoorschriften aan het binnenterras verbinden.

Verankeren van terrasmeubilair

Terrasmeubilair mag alleen in de grond verankerd worden na toestemming van de gemeente Veenendaal. Deze toestemming wordt schriftelijk verleend door de wegbeheerder. Aan de toestemming voor het verankeren van meubilair zijn kosten verbonden. Uitgangspunt hierbij is dat het meubilair te allen tijden demontabel is. Indien de ondernemer na de vergunningverlening alsnog meubilair wil verankeren, kan dit alleen na toestemming van de wegbeheerder. Het plaatsen van het meubilair is voor eigen risico. Indien er als gevolg van werkzaamheden (bijvoorbeeld bij het opruimen van sneeuw) of handelingen van derden schade ontstaat aan het meubilair, is dit voor rekening van de exploitant. Indien terrasmeubilair verankerd wordt in het straatwerk zonder toestemming van de gemeente Veenendaal, zal de gemeente de exploitant aansprakelijk stellen voor de schade en het meubilair evt verwijderen.

Uitgangspunten voor ruimtelijke kwaliteit

Voor de uitstraling van het terras worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • 1.

    De exploitant van een openbare inrichting waar een terras wordt ingenomen moet het terras en de directe omgeving van het terras te allen tijde in een nette staat houden.

  • 2.

    Er mogen geen vlonders op het straatwerk worden geplaatst.

  • 3.

    Het terrasmeubilair op het terras dient van een deugdelijke kwaliteit te zijn en dient in een goede staat van onderhoud te verkeren.

  • 4.

    Parasols mogen slechts voorzien zijn van een kleine neerhangende flap (volant) van maximaal 30 cm. Verbindende flappen/doeken/zeilen tussen de parasols en de terrasschermen zijn niet toegestaan. De minimale vrije hoogte onder de parasols tussen het straatwerk en de volant bedraagt 2.30 m.

  • 5.

    Op het terras aanwezig overig meubilair, zoals bloembakken, mag maximaal 1 meter hoog zijn.

  • 6.

    Op plaatsen waar terrasschermen zijn toegestaan wordt er gemeten vanaf straatniveau en dus niet vanaf muurtjes of verhoogd aangelegde gedeeltes.

Voor een aantal gebieden worden bijzondere eisen gesteld aan de ruimtelijke kwaliteit. Dit betreft de straten en pleinen in het kernwinkelgebied.

Hoofdstraat/ Kerkewijk/ Markt/ Hoogstraat/ Zandstraat binnen kernwinkelgebied

In de Hoofdstraat, Kerkewijk, Markt (niet het plein, maar in het verlengde van de Hoofdstraat), Hoogstraat en Zandstraat (voor zover gelegen in het Kernwinkelgebied) zijn terrasschermen toegestaan die maximaal 1,50 m hoog zijn. Deze moeten voor minimaal 2/3 deel voorzien zijn van helder/doorzichtig glas/plexiglas of iets vergelijkbaars en maximaal 1/3 deel ondoorzichtig materiaal (onderste deel). De bovenste 0,5 meter doorzichtig materiaal mag niet voorzien zijn van een horizontale afwerking. Deze schermen zijn toegestaan haaks op de gevel, over de diepte van het gevelterras met een maximale diepte van 1 meter en op het eilandterras op de kopse kanten en de lange zijkant. Bij het eilandterras dient vanaf de loopstrook gezien de eerste meter vrijgehouden te worden van bouwwerken, zodat een vrije doorgang bij calamiteiten altijd geborgd is. Op die manier is een vrije doorgang bij calamiteiten altijd gegarandeerd.

Markt en Scheepjeshofplein

Op dit pleinterras mogen in overleg met de gemeente terrasschermen worden geplaatst die maximaal 1,50 m hoog zijn. Ten behoeve van de beoogde ruimtelijke kwaliteit willen we in overleg met de ondernemers streven naar een zo fraai mogelijke oplossing. Er zal eerst een proefopstelling worden geplaatst. De uitgangspunten die hieruit volgen worden meegenomen in dit uitvoeringsbeleid. De verdeling van de terrassen op de Markt is opgenomen in de terrassenkaart.

JG Sandbrinkstraat en Tuinstraat

In de JG Sandbrinkstraat geldt dat tussen de gevelterrassen een terrasafscheiding mag worden geplaatst. Het fietspad en de molgoot grenzend aan de terrassen dient vrijgehouden te worden. Indien daar borden, heaters, etc zijn geplaatst, wordt de ondernemer verzocht deze te verwijderen. Indien binnen een kalenderjaar meerdere waarschuwingen zijn gegeven, zal de gemeente de elementen laten verwijderen. Dit wordt voorafgegaan door een besluit tot toepassing bestuursdwang. De kosten voor de verwijdering zijn voor rekening van de ondernemer.

Horecaplein

Op dit pleinterras mogen in overleg met de gemeente terrasschermen worden geplaatst die maximaal 1,50 m hoog zijn. Deze moeten voor minimaal 2/3 deel voorzien zijn van helder/doorzichtig glas/plexiglas of iets vergelijkbaars en maximaal 1/3 deel ondoorzichtig materiaal (onderste deel). De bovenste 0,5 meter doorzichtig materiaal mag niet voorzien zijn van een horizontale afwerking. Uitgangpunt is dat de schermen hier op eenvoudige wijze losgemaakt moeten kunnen worden voor het geval dat het plein gebruikt wordt voor evenementen. Er is nu ook ruimte gereserveerd voor enkele gevelterrassen.

De verdeling van de terrasruimte op het Horecaplein is aan de ondernemers zelf. Indien er een nieuwe ondernemer tot het plein toetreedt, moeten de oppervlakten opnieuw worden verdeeld. Indien er in onderling overleg geen verdeling van de terrasruimte tot stand komt, weegt de gemeente de belangen af en verdeelt de terrasruimte. De ondernemers die een bedrijf hebben aan het Horecaplein stellen de gemeente tijdig in kennis van wijzigingen in oppervlakten, gelet op de precariobelasting. Indien de wijziging van de terrasoppervlaktes aanpassingen in het verankerde terrasmeubilair tot gevolg zou hebben moet hiervoor vooraf overleg gevoerd worden met de gemeente Veenendaal (wegbeheerder) en worden er kosten in rekening gebracht.

Kees Stipplein

Op dit pleinterras mogen in overleg met de gemeente terrasschermen worden geplaatst die maximaal 1,50 m hoog zijn. Deze moeten voor minimaal 2/3 deel voorzien zijn van helder/doorzichtig glas/plexiglas of iets vergelijkbaars en maximaal 1/3 deel ondoorzichtig materiaal (onderste deel). De bovenste 0,5 meter doorzichtig materiaal mag niet voorzien zijn van een horizontale afwerking. Het middenterras moet nog nader verdeeld worden. Hiervoor geldt dat de ondernemers een voorstel kunnen doen. Op dit plein zijn ook gevelterrassen waar schermen geplaatst mogen worden. Bij de Cultuurfabriek mogen alleen bij de beide zijgevels terrasschermen geplaatst worden.

Overig e pleinen

Op de overige pleinterrassen kunnen in overleg met de gemeente terrasschermen worden geplaatst die maximaal 1,50 m hoog zijn. Deze moeten voor minimaal 2/3 deel voorzien zijn van helder/doorzichtig glas/plexiglas of iets vergelijkbaars en maximaal 1/3 deel ondoorzichtig materiaal (onderste deel). De bovenste 0,5 meter doorzichtig materiaal mag niet voorzien zijn van een horizontale afwerking. Daarnaast geldt dat de gemeente de uiteindelijke afmetingen van het terras zal markeren in de openbare ruimte. Hierbij dient altijd rekening te worden gehouden met het verkeer.

Heaters

Heaters aan de gevel zijn toegestaan; mits goed geïntegreerd in de architectuur. Heaters op de plein- en eilandterrassen zijn alleen toegestaan, mits deze zelfstandig kunnen functioneren en de veiligheid op de terrassen of de openbare weg nabij de terrassen niet in het geding is en er doelmatig (energiebewust) gebruik van wordt gemaakt. Het is niet toegestaan om onder- of bovengronds leidingwerk of snoeren door het openbaar gebied te realiseren.

Precariobelasting

Voor het in gebruik nemen van openbare grond wordt precariobelasting in rekening gebracht. De precariobelasting wordt gerekend voor de duur van de in de vergunning genoemde periode tijdens het terrassenseizoen.

Openingstijden

In verband met het voorkomen van overlast aan gebruikers van de in de omgeving gelegen panden, mag een terras in het kernwinkelgebied alleen worden geëxploiteerd van 09.00 tot 01.30 uur. Dit is een afwijkend sluitingstijdstip ten opzichte van datgene dat in de APV is bepaald. Buiten het kernwinkelgebied geldt een sluitingstijd van 0.00 uur. Dit is in lijn met de APV.

Algemene voorschriften

Aan de exploitatievergunning voor een horecabedrijf met een terras worden standaard de volgende voorschriften verbonden:

  • 1.

    De vergunning staat op naam van de exploitant en is niet overdraagbaar;

  • 2.

    Een terrasvergunning wordt voor onbepaalde tijd verleend.

  • 3.

    De terrasvergunning is het gehele jaar geldig, met inachtneming van de bepalingen van deze nota. Dit geldt niet als er vergunning is afgegeven voor een zomerterras.

  • 4.

    Het terras mag worden ingenomen op de locatie zoals aangegeven op de bij de vergunning behorende tekening.

  • 5.

    Het terras en de onmiddellijke omgeving hiervan dienen dagelijks van afval te worden gereinigd;

  • 6.

    Indien het terrasmeubilair, tijdens de uren dat het terras niet wordt geëxploiteerd, buitenstaat, dient dit deugdelijk te zijn opgestapeld en/of te zijn verankerd;

  • 7.

    Op het terras zijn geen buitentaps toegestaan. Bij evenementen kan hiervan ontheffing worden verleend.

  • 8.

    Op het terras mag geen muziek ten gehore worden gebracht. Voor festiviteiten kunt u ontheffing aanvragen;

  • 9.

    De exploitant van een openbare inrichting waar een terras wordt ingenomen moet het terras en de directe omgeving van het terras te allen tijde in een nette staat houden.

  • 10.

    Het terrasmeubilair op het terras dient van een deugdelijke kwaliteit te zijn en dient in een goede staat van onderhoud te verkeren.

  • 11.

    Aanwijzingen door of vanwege een gemeentelijke toezichthouder, een buitengewoon opsporingsambtenaar, de politie, dan wel de brandweer, gegeven in het belang van de openbare orde en veiligheid, dienen door de exploitant van de openbare inrichting stipt onmiddellijk te worden opgevolgd. De vergunninghouder dient de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de gemeente, dan wel derden, ten gevolge van het gebruik van de vergunning schade lijden.

  • 12.

    De gemeente kan bepalen dat er op dagen binnen het terrasseizoen geen terras ingenomen kan worden (bijvoorbeeld in verband met het plaatsvinden van andere activiteiten op deze locatie);

  • 13.

    Organisatoren van evenementen, die plaatsvinden op een terraslocatie, hebben de medewerking van de vergunninghouder van het terras nodig. Deze toestemming is niet vereist voor de pleinen.

  • 14.

    Bij eventuele toekomstige verbouw- en / of renovatieplannen kunt u geen claim leggen op de locatie en afmetingen van het terras.

Voorschriften met betrekking tot de openbare ruimte

1.Het is verboden zonder schriftelijke toestemming van de gemeente graafwerk te verrichten en/of verharding op te breken en/of er materialen op te bevestigen. De gemeente behoudt zich in dat geval het recht voor de materialen te verwijderen.

De ondernemer is aansprakelijk voor de gevolgen en de kosten van het verwijderen dan wel herstellen van de zonder toestemming aangebrachte materialen en verrichte werkzaamheden. De schade zal op de ondernemer worden verhaald.

2.Indien zich onder het terras kabels, leidingen of riolen bevinden, of deze daar moeten worden

gelegd, en de daarop rechthebbenden daaraan noodzakelijke werkzaamheden moeten

verrichten, dient het terras voor zover nodig, op eerste aanzegging van deze rechthebbenden

onmiddellijk ontruimt te worden en dienen eventueel aanwezige belemmerende windschermen, poeren en dergelijke eveneens te worden verwijderd, alles door en op kosten van

vergunninghouder.

3.Het plaatsen van terras en terrasmeubilair is voor eigen risico van de ondernemer. Indien er schade ontstaat als gevolg van werkzaamheden in de openbare ruimte (bv het vegen van de weg of het ruimen van sneeuw), is deze voor rekening van de ondernemer.

Voorschriften mbt Veiligheid

  • 1.

    De ingang(en), nooduitgang(en), uit- en inritten van alle omliggende panden en percelen dienen vrij te zijn en te blijven van obstakels en mogen niet worden belemmerd of geblokkeerd.

  • 2.

    Het terras dient tijdens het gebruik als zodanig in nachtelijke uren voldoende zichtbaar te zijn.

  • 3.

    Brandkranen en andere waterwinplaatsen moeten goed zichtbaar zijn en worden vrijgehouden en bereikbaar zijn voor hulpvoertuigen. In een straal van 90 cm rondom een brandkraan mag niets geplaatst worden.

  • 4.

    De onbelemmerde doorgang (minimale breedte 3.30 meter en minimale hoogte 4.20 meter) voor voertuigen van brandweer, ambulance en politie, dient te allen tijde te worden gewaarborgd.

Overige voorschriften

1.Voor een terrasuitstalling geldt dat deze op aanwijzing van de gemeente direct, eventueel tijdelijk,

moet worden verwijderd of verplaatst op kosten van de ondernemer

-in het belang van het voorkomen of beperken van overlast voor weggebruikers en andere

belanghebbenden

  • -

    ter bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving

  • -

    in het belang van voorkomen of beperken van overlast bij grootschalige evenementen

  • -

    als er op of nabij het in gebruik genomen deel van de openbare weg door of namens de

gemeente of een leidingbeheerder werkzaamheden moeten worden uitgevoerd

  • -

    gebruiker kan geen aanspraak maken op schadeloosstelling of schadevergoeding

    • 2.

      Als een exploitant de exploitatie van zijn terras beëindigt, dient hij het als terras in gebruik genomen deel van de openbare ruimte in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Het verwijderen van de aangebrachte bouwwerken wordt op kosten van de exploitant door de gemeente verwijderd. Dit geldt ook voor het herstellen van eventuele beschadigingen van het straatwerk.

Handhaving

Bij overtredingen zal door de toezichthouder eerst verzocht worden om de overtreding ongedaan te maken. Bij herhaalde overtredingen wordt er handhavend opgetreden middels een bestuurlijke strafbeschikking. De burgemeester kan daarbij de keuze maken om bestuursdwang toe te passen en zonodig meubilair dat niet voldoet aan de regels (laten) verwijderen.

Vastgesteld op 12 mei 2015.

de heer mr. A.W. Kolff (burgemeester)