Regeling vervallen per 23-01-2020

Besluit van het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal houdende Model Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak (Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak Gemeente Veenendaal)

Geldend van 30-12-2017 t/m 22-01-2020

Intitulé

Besluit van het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal houdende Model Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak (Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak Gemeente Veenendaal)

Het bevoegd gezag van:

Gemeenten in Midden-Nederland

Politie Nederland, eenheid Midden-Nederland

Openbaar Ministerie, Midden- Nederland

Raad voor de Kinderbescherming, regio Midden-Nederland

Reclassering Nederland, regio Midden-Nederland

Stichting Verslavingsreclassering (w.o. Tactus, Victas en Inforsa)

Leger des Heils (Jeugdbescherming en reclassering alsmede Leger des Heils Midden-Nederland)

Samen Veilig Midden-Nederland

William Schrikker Stichting

GGD Regio Utrecht en GGD Flevoland

Kwintes

De Waag Midden-Nederland

Altrecht

Altrecht Aventurijn

GGz-Centraal Gooi en Vechtstreek; GGz-Centraal Flevoland; GGz-centraal Eemland en GGz-Centraal Fornhese

Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug

Stichting Youké, Sterke Jeugd

MEE Utrecht, Gooi & Vecht

Versa Welzijn

Stichting Exodus Midden-Nederland

Veilig Thuis

Dienst Justitiële Inrichtingen

Reinaerde

EFM Support team

Stichting de Instap

Abrona

Centrum voor Jeugd en Gezin

Patrimonium Woonservice

… onder de voorwaarde dat de bovenstaande partners zich in informatie-uitwisseling met deze partners kunnen vinden conform artikel 18 van dit reglement, denk aan: woningcorporaties; overige gecertificeerde instellingen voor jeugdhulp (lokaal te betrekken); overige door de gemeente gecontracteerde instellingen voor jeugdhulp, zorg en maatschappelijke ondersteuning (lokaal te betrekken).

Hierna te noemen de partners.

Aanleiding en doel van het reglement

De partners hebben allen regelmatig te maken met gedrag van inwoners dat herhaaldelijk de openbare orde verstoort of dat herhaaldelijk de veiligheid van hen zelf of die van anderen bedreigt. In de meeste gevallen volstaat een reguliere aanpak van dit gedrag door een of meer partners, al dan niet in samenwerking. In sommige gevallen kunnen de partners hierop met hun eigen interventies onvoldoende effectief reageren omdat dit gedrag of de achterliggende problematiek (te) veeleisend is. Er blijkt in die gevallen een geïntegreerde aanpak nodig vanuit meer ketens met procesregie en coördinatie.

Primair hebben de gemeenten het initiatief voor een dergelijke integrale en geregisseerde persoonsgerichte aanpak opgedragen aan het samenwerkingsverband van het Veiligheidshuis in de regio, in het bijzonder voor de complexe en keten overstijgende top-X-casuïstiek. In bepaalde gevallen is het echter voor het Veiligheidshuis (nog) niet, of niet meer mogelijk om een persoonsgerichte aanpak voor de betrokken inwoner vast te stellen, terwijl de partners een dergelijke aanpak wel noodzakelijk achten gelet op het feit dat, ook blijkens politieregistraties, dit gedrag de openbare orde herhaaldelijk verstoort of de veiligheid van de inwoner zelf of die van anderen herhaaldelijk bedreigt. In dergelijke gevallen is een lokale persoonsgerichte aanpak nodig. Zo nodig kan deze lokale persoonsgerichte aanpak worden opgeschaald naar het Veiligheidshuis, indien deze lokale persoonsgerichte aanpak zelfstandig niet voldoende resultaat heeft. In die gevallen waarin het Veiligheidshuis een persoonsgerichte aanpak vaststelt (dit betreft de top-X), zijn overigens lokale partners altijd betrokken bij de uitvoering daarvan.

Partners willen met de lokale persoonsgerichte aanpak – hetzij in het Veiligheidshuis hetzij lokaal - criminaliteit en ernstige overlast bij de bron (pleger) aanpakken om nieuwe aanwas te voorkomen en recidive te verminderen.

De samenwerking van de partners bestaat o.a. uit het analyseren van het gedrag en de problematiek van de inwoner en het op basis van deze analyse vaststellen en uitvoeren van een lokale persoonsgerichte aanpak. Deze aanpak is erop gericht het gedrag van de inwoner zodanig te beïnvloeden dat de inwoner met zijn gedrag niet langer herhaaldelijk de openbare orde verstoort en/of zijn eigen veiligheid of die van anderen bedreigt en waarbij de inwoner zo nodig ook wordt ondersteund bij de aanpak van zijn problemen op verschillende leefgebieden zodat weer perspectief ontstaat op volwaardige deelname aan de samenleving. De interventies van de lokale aanpak kunnen o.a. bestaan uit bestuursrechtelijke, civielrechtelijke en strafrechtelijke interventies en een aanbod van jeugdhulp en/of maatschappelijke ondersteuning.

Daartoe heeft het gemeentebestuur van de Gemeente Veenendaal de functie van pga-expert in het leven geroepen met als taken het coördineren en samen met de partners uitvoeren van de lokale persoonsgerichte aanpak. 1

Doelgroep voor deze lokale persoonsgerichte aanpak wordt gevormd door inwoners van wie:

  • -

    een partner op basis van herhaalde contacten en interventies meent dat het voortzetten van interventies uitsluitend vanuit de eigen keten niet volstaat, én;

  • -

    het gedrag of de vermoedelijk aanwezige meervoudige problematiek een integrale aanpak vanuit twee of meer ketens noodzakelijk maakt, én

  • -

    een geregisseerde integrale aanpak nodig is omdat het gedrag van de inwoner, ook blijkens minimaal twee politieregistraties in de afgelopen 12 maanden 2 , de openbare orde verstoort en/of een bedreiging is of kan zijn voor de veiligheid van de inwoner zelf of die van anderen, én

  • -

    deze inwoner (nog) niet, of niet meer in aanmerking komt voor een persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis.

Voor de samenwerking van de partners in het kader van een lokale persoonsgerichte aanpak is het noodzakelijk dat persoonsgegevens, waaronder bijzondere persoonsgegevens, worden verwerkt.

Omdat deze verwerking rechtmatig en zorgvuldig dient te geschieden stellen de partners dit privacyreglement vast.

Wetten en regelingen die van invloed zijn op dit reglement

  • -

    Artikel 8 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, artikel 10 Grondwet en artikel 272 Wetboek van Strafrecht;

  • -

    Wet bescherming persoonsgegevens (met Meldplicht Datalekken);

  • -

    Wet en Besluit Politiegegevens;

  • -

    Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens almede de Aanwijzing ‘Verstrekking strafvorderlijke gegevens aan derden voor buiten de strafrechtspleging gelegen doeleinden’;

  • -

    Wet inzake de geneeskundige behandelingsovereenkomst;

  • -

    Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • -

    Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg;

  • -

    Wet publieke gezondheid;

  • -

    Wet Suwi;

  • -

    Gemeentewet;

  • -

    Jeugdwet;

  • -

    Participatiewet;

  • -

    Leerplichtwet 1969;

  • -

    RMC-wetgeving;

  • -

    Wet algemene bepalingen burger servicenummer;

  • -

    Reclasseringsregeling 1995, alsmede het privacyreglement van Reclassering Nederland;

  • -

    Regeling Wbp Primair Proces Raad voor de Kinderbescherming d.d. 10 april 2010;

  • -

    Kwaliteitskader 2015 van de Raad voor de Kinderbescherming.

  • -

    Beroepscode van de Nederlandse Vereniging van Maatschappelijk Werkers;

  • -

    Gedragscode van het Nederlands Instituut van Psychologen;

  • -

    Gedragscode van de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen;

  • -

    Privacyreglementen Veiligheidshuizen regio Utrecht, Gooi en Vechtstreek en Flevoland.

I Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Agendadeelnemer

Professional die geen (beroepskracht van een) partner is, die vanwege zijn werkrelatie met een inwoner ad hoc wordt uitgenodigd voor een overleg en/of die een aandeel heeft in de uitvoering van de persoonsgerichte aanpak en aan wie in dat verband persoonsgegevens van een inwoner kunnen worden verstrekt nadat de agendadeelnemer de geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend, zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit reglement;

Beheerder

De functionaris die, onder rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke, de zorg heeft voor het vastleggen, bewaren, ter beschikking stellen en verstrekken van persoonsgegevens in het bestand, conform de bepalingen van dit reglement, zijnde de pga-expert;

Betrokkene

Natuurlijk persoon op wie een persoonsgegeven betrekking heeft dat in het pga-bestand is vastgelegd;

Bijzondere

persoonsgegevens

Persoonsgegevens over iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele leven, alsmede persoonsgegevens betreffende het lidmaatschap van een vakvereniging en strafvorderlijke gegevens, die uitsluitend worden verwerkt voor zover de artikelen 16 tot en met 23 Wet bescherming persoonsgegevens dit toe laten;

Dat-informatie

Gegevens die uitsluitend betreffen of een instantie contacten heeft met de inwoner en de begin – en indien aan de orde de einddatum van deze contacten;

Interventie

Traject of actie als onderdeel van de persoonsgerichte aanpak, gericht op het beïnvloeden van het gedrag van de inwoner opdat de openbare orde niet langer wordt verstoord en/of de veiligheid van de inwoner zelf of die van anderen niet langer wordt bedreigd, zoals o.a. bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke interventies en een aanbod van jeugdhulp of maatschappelijke ondersteuning;

Inwoner

De minderjarige of meerderjarige persoon van wie persoonsgegevens worden verwerkt op grond van dit reglement omdat de partners het in verband met zijn gedrag noodzakelijk achten een persoonsgerichte aanpak voor hem vast te stellen en uit te voeren, daaronder ook verstaan de leden van het systeem die op enigerlei wijze betrokken zijn bij het gedrag van de inwoner of bij de persoonsgerichte aanpak daarvan die op enigerlei wijze betrokken zijn bij het gedrag van de inwoner of bij de persoonsgerichte aanpak daarvan;

Keten

Aanduiding van de verschillende domeinen: straf, bestuur en zorg;

Lokaal team

(sociaal) team of loket in de (wijken of buurten van) de woonplaats van de inwoner dat de toegang vormt tot de jeugdhulp en de maatschappelijke ondersteuning;

Ondersteuning

Interventie in de vorm van medische, psychosociale, of sociaal – economische hulp, ondersteuning, activering of begeleiding, daaronder ook begrepen iedere vorm van forensische zorg;

Partner

De instelling die dit reglement heeft ondertekend;

Persoonsgegeven

Elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

PGA-bestand

Het gestructureerd geheel van persoonsgegevens ten behoeve van de lokale pga aanpak dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen;

PGA-expert

Functionaris die in opdracht van het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Veenendaal de lokale pga-aanpak coördineert;

Persoonsgerichte aanpak

Geregisseerd geheel van interventies gericht op het gedrag van de inwoner met het doel dit gedrag zodanig te beïnvloeden dat hij niet langer de openbare orde verstoort en/of de eigen veiligheid of die van anderen bedreigt en dat zich zo nodig ook richt op andere leden van het systeem;

Systeem

Personen met wie de inwoner in gezinsverband samenleeft of heeft samengeleefd of met wie hij anderszins intensieve contacten heeft;

Verantwoordelijke

Verantwoordelijke in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens, zijnde de burgemeester zoals genoemd in artikel 4;

Veiligheidshuis

Veiligheidshuis regio Utrecht, Gooi en Vechtstreek of Flevoland;

Verwerken van persoonsgegevens

Elke handeling, of elk geheel van handelingen, met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;

Wettelijk

vertegenwoordigerDe ouder die het gezag uitoefent over zijn minderjarige kind en indien er geen ouder is die gezag uitoefent, de voogd van de minderjarige;

ZSM

ZSM is een werkwijze van politie, Openbaar Ministerie en de ketenpartners Reclassering Nederland, Slachtofferhulp Nederland en de Raad voor de Kinderbescherming, gericht op het na aanhouding van de verdachte voor een veelvoorkomend misdrijf Zo Snel, Slim, Selectief, Simpel, Samen en Samenlevingsgericht Mogelijk beslissen over het afdoeningstraject.

Artikel 2 Doel en doelgroep van de gegevensverwerking

  • 1. Het doel van de verwerking van persoonsgegevens op grond van dit reglement is het beschermen van de openbare orde en van de veiligheid in de Gemeente Veenendaal door het vaststellen en uitvoeren van persoonsgerichte aanpakken voor inwoners die door hun gedrag herhaaldelijk de openbare orde verstoren en/of herhaaldelijk de veiligheid van zichzelf of van anderen bedreigen.

  • 2. De partners richten zich daarbij op inwoners van wie:

    • -

      een partner op basis van herhaalde contacten en interventies meent dat het voortzetten van interventies uitsluitend vanuit zijn eigen keten niet volstaat, én;

    • -

      het gedrag of de vermoedelijk aanwezige meervoudige problematiek een integrale aanpak vanuit twee of meer ketens noodzakelijk maakt, én

    • -

      een geregisseerde integrale aanpak nodig is omdat, blijkens minimaal twee politieregistraties in de afgelopen twaalf maanden 3 , het gedrag van de inwoner de openbare orde verstoort en/of een bedreiging is of kan zijn voor de veiligheid van de inwoner zelf of voor die van anderen;

    • -

      terwijl deze inwoner nog niet, of niet meer in aanmerking komt voor een persoonsgerichte aanpak van het Veiligheidshuis.

  • 3. Het doel zoals omschreven in lid 1 gericht op de doelgroep zoals omschreven in lid 2 wordt door de partners gerealiseerd door gezamenlijk het gedrag van de inwoner te analyseren en op basis van deze analyse een persoonsgerichte aanpak vast te stellen en uit te voeren, waarbij zo mogelijk en zo nodig de inwoner ook wordt ondersteund bij de aanpak van zijn problemen op verschillende leefgebieden zodat weer perspectief ontstaat op volwaardige deelname aan de samenleving. Het aandeel van het Openbaar Ministerie in deze aanpak beperkt zich tot het verstrekken van de noodzakelijke strafrechtelijke gegevens aan de pga-expert en tot het, mede op basis van gegevens in verband met de lokale persoonsgerichte aanpak, nemen van een beslissing over het al dan niet vervolgen van een inwoner indien deze wordt verdacht van een strafbaar feit.

Artikel 3 Toepassingsgebied

  • 1. Dit reglement is van toepassing op iedere verwerking van persoonsgegevens door de partners in verband met de samenwerking voor het doel zoals omschreven in artikel 2.

  • 2. Dit reglement betreft iedere vorm van verwerking van de in lid 1 bedoelde persoonsgegevens, ongeacht of deze gegevens digitaal, op papier, of door middel van foto, video of audio worden verwerkt.

Artikel 4 Verantwoordelijkheden van de burgemeester

  • 1. De burgemeester van de woonplaats van de inwoner, of indien de persoonsgerichte aanpak op grond van artikel 14 in een andere gemeente dan de woonplaats van de inwoner wordt vastgesteld, de burgemeester van de laatst bedoelde gemeente, ziet er als verantwoordelijke in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens op toe dat:

    • -

      dit reglement wordt nageleefd evenals alle overige wettelijke verplichtingen met betrekking tot de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene;

    • -

      er voorzieningen worden getroffen ter bevordering van de juistheid en de volledigheid van de persoonsgegevens die worden verwerkt;

    • -

      ten aanzien van de beveiliging van persoonsgegevens afdoende maatregelen worden genomen en dat datalekken worden gemeld conform het bepaalde in de Wet bescherming persoonsgegevens (Meldplicht datalekken);

    • -

      uitsluitend de voor het doel zoals omschreven in artikel 2 persoonsgegevens worden verwerkt en dat deze gegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk;

    • -

      de verwerking van persoonsgegevens op grond van dit reglement wordt aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

  • 2. De verantwoordelijkheden van de burgemeester zoals beschreven in dit artikel laten onverlet de eigen verantwoordelijkheid die iedere partner draagt voor een zorgvuldige en rechtmatige verwerking van persoonsgegevens op grond van dit reglement.

Artikel 5 Grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens

  • 1. De grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens op grond van dit reglement is

    • a.

      voor de gemeente gelegen in de publiekrechtelijke taken van de burgemeester op het terrein van de handhaving van de openbare orde zoals beschreven in artikel 172 Gemeentewet en van het college van burgemeester en wethouders op het terrein van het bieden van maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp aan inwoners die op deze ondersteuning of hulp zijn aangewezen;

    • b.

      voor de politie gelegen in de publiekrechtelijke taken op het terrein van de handhaving van de openbare orde, het opsporen van strafbare feiten en het verlenen van hulp aan hen die deze hulp behoeven;

    • c.

      voor het Openbaar Ministerie gelegen in de publiekrechtelijke taken op het terrein van het opsporen en vervolgen van strafbare feiten en het ten uitvoer leggen van straffen en maatregelen, waarbij het Openbaar Ministerie uitsluitend bevoegd is gegevens te verstrekken van personen die voldoen aan de criteria voor een lokale persoonsgerichte aanpak zoals beschreven in artikel 2 lid 2;

    • d.

      voor instellingen voor reclassering is de grondslag gelegen in artikel 8 van de Reclasseringsregeling 1995: ‘Onze Minister draagt er zorg voor dat in ieder arrondissement in ieder geval en zoveel mogelijk in onderlinge samenhang de volgende reclasseringswerkzaamheden worden uitgevoerd: a. het uit eigen beweging, in opdracht van de bevoegde autoriteiten of op verzoek van betrokkenen zelf verlenen van hulp en steun – rechtsbijstand uitgezonderd – aan personen die worden verdacht van of die zijn veroordeeld wegens een strafbaar feit; b. het doen van onderzoek naar zodanige personen, waaronder begrepen het opstellen van een indicatieadvies, als bedoeld in artikel 5 tweede lid van het interim besluit forensische zorg, ten behoeve van de beslissingen die te hunnen aanzien moeten worden genomen over de vervolging, de berechting of de tenuitvoerlegging van straffen of maatregelen, en het geven van voorlichting daarover; c. het voorbereiden en begeleiden van de uitvoering van de taakstraf en, voor zover daarvoor in aanmerking komend, van de uitvoering van andere rechterlijke beslissingen, waaronder begrepen het namens Onze Minister toe leiden naar forensische zorg als bedoeld in artikel zes eerste lid, tweede volzin, ten aanzien van personen die worden verdacht van, of die zijn veroordeeld wegens een strafbaar feit, alsmede het houden van toezicht daarop en het verschaffen van inlichtingen daarover aan de bevoegde autoriteiten’;

    • e.

      voor de Raad voor de Kinderbescherming gelegen in het beschermen van minderjarigen tegen ernstige bedreigingen van hun ontwikkeling of hun veiligheid en gezondheid;

    • f.

      voor de overige partners gelegen in het gerechtvaardigd belang dat deze instellingen gelet op hun doelstelling en taken hebben bij de verwerking van persoonsgegevens van betrokkenen, dan wel de ondubbelzinnige toestemming van de betrokkenen.

  • 2. Partners die op grond van de wet in verband met hun hulpverleningsrelatie met de inwoner toestemming nodig hebben voor het verstrekken van persoonsgegevens aan de andere partners of aan agendadeelnemers, dragen er zelf zorg voor dat deze toestemming wordt verkregen voordat zij tot gegevensverstrekking over gaan. Mochten zij geen toestemming voor deze gegevensverstrekking krijgen, of mochten zij tot het oordeel komen dat zij deze toestemming niet kunnen vragen, dan komen zij zelf tot een afweging of niet toch, ondanks het ontbreken van toestemming, persoonsgegevens aan een of meer partners dienen te worden verstrekt, gelet op de zwaarwegende belangen die de inwoner of een ander heeft bij deze verstrekking. Zij maken deze afweging conform de wetgeving en de interne regelgeving die op hen van toepassing is.

  • 3. De verwerking van bijzondere persoonsgegevens vindt uitsluitend plaats indien en voor zover de Wet bescherming persoonsgegevens en de overige wetten waaraan de partners gebonden zijn dit toestaan.

Artikel 6 De verwerking van persoonsgegevens in verband met de aanmelding van een inwoner

  • 1. De partners kunnen een inwoner zoals beschreven in artikel 2 lid 2 aanmelden bij de pga-expert. Zij verstrekken daarbij de voor de aanmelding noodzakelijke persoonsgegevens van de inwoner waarover zij beschikken en waaruit blijkt dat een persoonsgerichte aanpak noodzakelijk is, voor zover de voor hen van toepassing zijnde wet- en regelgeving hen dat toestaat. Voorwaarde voor deze aanmelding is dat de partner de inwoner, voorafgaand aan de melding, minimaal éénmaal heeft aangesproken op zijn gedrag en op de gevolgen die dit gedrag voor hem kan hebben.

  • 2. De pga-expert beoordeelt op basis van de inhoud van de melding en in nauw overleg met de partner die de inwoner heeft aangemeld, of het gedrag van de inwoner voldoet aan de criteria voor een persoonsgerichte aanpak zoals beschreven in artikel 2 lid 2. Daartoe vraagt de pga-expert aan de politie, indien de politie niet de aanmelder is, of de inwoner in de afgelopen twaalf maanden minstens tweemaal is geregistreerd in verband met gedrag waarvoor mogelijkerwijs een persoonsgerichte aanpak noodzakelijk is4 . Ook onderzoekt de pga-expert zekerheidshalve:

    • -

      of de inwoner al door het lokale team ondersteund wordt;

    • -

      of er voor de inwoner al een persoonsgerichte aanpak wordt uitgevoerd of voorbereid door het Veiligheidshuis;

    • -

      of naar zijn oordeel een persoonsgerichte aanpak door het Veiligheidshuis zou moeten worden vastgesteld omdat het gedrag van de inwoner ook voldoet aan de criteria voor een persoonsgerichte aanpak van het Veiligheidshuis.

  • 3. Blijkt op grond van lid 2 dat de inwoner al wordt ondersteund door het lokale team, dan voert de PGA expert overleg met het lokale team over de ondersteuning van dit team bij de persoonsgerichte aanpak van het gedrag.

  • 4. Blijkt op grond van lid 2 dat het Veiligheidshuis een persoonsgerichte aanpak heeft vastgesteld of zal vaststellen, dan komt er geen zelfstandige lokale persoonsgerichte aanpak, maar overlegt de pga-expert welke (extra) ondersteuning hij lokaal kan bieden in de aanpak die vanuit, het Veiligheidshuis wordt uitgevoerd. In dit geval beperkt de pga-expert zich tot het in het pga-bestand vastleggen van gegevens over de inwoner in verband met de melding. Het betreft gegevens over: naam, instelling en contactgegevens van de melder alsmede gegevens over de afspraken die hij met het Veiligheidshuis maakt over eventuele aanvullende lokale uitvoering van onderdelen van de persoonsgerichte aanpak van het Veiligheidshuis.

Artikel 7 Categorieën politiegegevens die in het kader van de persoonsgerichte aanpak verstrekt kunnen worden

  • 1. In verband met het doel zoals omschreven in artikel 2 lid 1 kan de politie aan de partners politiegegevens verstrekken ingevolge de artikelen 8 en 13 lid 1 Wet politiegegevens.

  • 2. Verstrekking van politiegegevens voor zover van belang in verband met het doel zoals omschreven in artikel 2, beperkt zich tot:

    • -

      Voor – en achternaam, geboortedatum, woon – of verblijfplaats met postcode, geslacht;

    • -

      Contactgegevens zoals telefoonnummer en e-mailadres;

    • -

      Vervoermiddelen met kentekens;

    • -

      Bijzonderheden over in verband met het doel zoals omschreven in artikel 2 relevante incidenten

    • -

      Of de inwoner of het huishouden van de inwoner tot een door de politie geprioriteerde doelgroep behoort.

  • 3. Bijzondere politiegegevens, waaronder gegevens over iemands godsdienst of levensovertuiging, ras - waaronder foto – en videomateriaal- politieke gezindheid, seksuele geaardheid en gegevens betreffende het lidmaatschap van een vakvereniging, worden uitsluitend verstrekt in aanvulling op andere verstrekte politiegegevens, voor zover deze verstrekking onvermijdelijk is in verband met het doel zoals beschreven in artikel 2 lid 1.

  • 4. Politiegegevens worden op grond van dit artikel uitsluitend verstrekt indien en voor zover de pga-expert geen andere niet - politiebronnen ter beschikking staan en voldoende duidelijk is dat de verstrekte gegevens bij zullen dragen aan het doel zoals geformuleerd in artikel 2.

  • 5. Politiegegevens worden uitsluitend verstrekt voor zover zij juist, actueel, volledig en ter zake dienend zijn en gerelateerd aan het doel niet bovenmatig.

  • 6. Politiegegevens worden alleen verstrekt door de interventiespecialisten van de politie, de basisteamchefs en de wijkagenten.

  • 7. Politiegegevens worden alleen verstrekt aan medewerkers van de partners die daartoe door hun leidinggevenden zijn aangewezen en zijn geautoriseerd, voor zover deze verstrekking noodzakelijk is voor hun taak in verband met het doel zoals omschreven in artikel 2.

Artikel 8 Verstrekking strafvorderlijke gegevens in het kader van de persoonsgerichte aanpak

  • 1. Verstrekking van strafvorderlijke gegevens door het Openbaar Ministerie in het kader van de persoonsgerichte aanpak is mogelijk op grond van artikel 39f lid 1 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en de bijbehorende Aanwijzing.

  • 2. Afhankelijk van de inwoner alsmede de ontvanger van de informatie

    • -

      te weten uitsluitend de partners van dit privacyreglement – kan verstrekking van strafvorderlijke gegevens over een inwoner plaatsvinden op grond van één van de onderstaande doeleinden:

    • -

      het voorkomen en opsporen van strafbare feiten;

    • -

      het handhaven van de orde en veiligheid.

  • 3. Bijzondere politiegegevens, waaronder gegevens over iemands godsdienst of levensovertuiging, ras - waaronder foto – en videomateriaal- politieke gezindheid, seksuele geaardheid en gegevens betreffende het lidmaatschap van een vakvereniging, worden uitsluitend verstrekt in aanvulling op andere verstrekte politiegegevens, voor zover deze verstrekking onvermijdelijk is in verband met het doel zoals beschreven in artikel 2 lid 1.

  • 4. Politiegegevens worden op grond van dit artikel uitsluitend verstrekt indien en voor zover de pga-expert geen andere niet - politiebronnen ter beschikking staan en voldoende duidelijk is dat de verstrekte gegevens bij zullen dragen aan het doel zoals geformuleerd in artikel 2.

  • 5. Politiegegevens worden uitsluitend verstrekt voor zover zij juist, actueel, volledig en ter zake dienend zijn en gerelateerd aan het doel niet bovenmatig.

    6. Politiegegevens worden alleen verstrekt door de interventiespecialisten van de politie, de basisteamchefs en de wijkagenten.

  • 7. Politiegegevens worden alleen verstrekt aan medewerkers van de partners die daartoe door hun leidinggevenden zijn aangewezen en zijn geautoriseerd, voor zover deze verstrekking noodzakelijk is voor hun taak in verband met het doel zoals omschreven in artikel 2.

Artikel 9 De verwerking van persoonsgegevens in verband met de persoonsgerichte aanpak

  • 1. Indien de pga-expert op basis van de beoordeling en het onderzoek zoals bedoeld in artikel 6 lid 2 meent dat een lokale persoonsgerichte aanpak noodzakelijk is, stelt hij deze vast samen met de betrokken partners, waaronder een vertegenwoordiger van het lokale team, voor zover jeugdhulp en/of maatschappelijke ondersteuning deel uitmaken van de persoonsgerichte aanpak. Bij het vaststellen van de persoonsgerichte aanpak verstrekken de partners de daarvoor noodzakelijke persoonsgegevens aan de pga-expert, met inachtneming van de op de partners van toepassing zijnde privacyregels.

  • 2. De partners dragen bij de verwerking van persoonsgegevens in verband met de persoonsgerichte aanpak zorg voor dat zij de persoonsgegevens die zij verstrekken aan niet meer partners verstrekken dan noodzakelijk is voor het doel zoals beschreven in artikel 2 lid 1.

  • 3. Indien de Raad voor de Kinderbescherming in verband met een onderzoek naar de noodzaak van een kinderbeschermingsmaatregel beschikt over persoonsgegevens van een minderjarige inwoner verstrekt de Raad persoonsgegevens waarover de Raad beschikt, voor zover noodzakelijk voor de probleemanalyse en de vaststelling en uitvoering van de lokale persoonsgerichte aanpak voor deze inwoner. Indien de Raad beschikt over persoonsgegevens van een minderjarig kind van een inwoner, verstrekt de Raad persoonsgegevens van deze minderjarige voor zover de persoonsgerichte lokale aanpak zich ook richt op de bescherming en veiligheid van dit minderjarige kind en/of andere minderjarige kinderen van de inwoner én voor zover deze verstrekking noodzakelijk is voor deze bescherming en veiligheid.

  • 4. De pga-expert legt de persoonsgerichte aanpak vast in het pga-bestand zoals bedoeld in artikel 11 lid 1. Deze persoonsgerichte aanpak bestaat uit: probleemanalyse op het niveau van ‘dat- informatie’, beschrijving van de interventies die deel uit maken van de persoonsgerichte aanpak, de namen van de partners die deze aanpak zullen uitvoeren en de termijnen waarbinnen dit zal gebeuren.

  • 5. Indien het voor het vaststellen of uitvoeren van een persoonsgerichte aanpak noodzakelijk is en de relevante wettelijke regeling dit toestaan, kunnen persoonsgegevens worden verstrekt aan een agendadeelnemer. De pga-expert draagt er zorg voor dat aan een agendadeelnemer niet meer gegevens worden verstrekt dan absoluut noodzakelijk is voor zijn aandeel in het vaststellen of uitvoeren van de persoonsgerichte aanpak. De strafvorderlijke persoonsgegevens worden voor de agendadeelnemer beperkt tot de dat-informatie.

  • 6. De pga-expert kan de inwoner in overleg met de aanmelder aanmelden bij het lokale team, voor zover de pga-expert tot het oordeel komt dat ondersteuning door dit team in het kader van de persoonsgerichte aanpak van het gedrag gewenst of noodzakelijk is. Bij de aanmelding verstrekt de pga-expert de voor de ondersteuning noodzakelijke gegevens aan het lokale team. Aanmelding bij het lokale team vindt plaats met toestemming van degene die voor de ondersteuning wordt aangemeld. Indien de pga-expert geen toestemming krijgt voor de aanmelding, voert hij overleg met het lokale team met het doel te onderzoeken of en zo ja hoe de noodzakelijke ondersteuning kan worden verleend.

  • 7. De pga-expert draagt er zorg voor dat:

    • -

      de inwoner in het eerste contact dat zo spoedig mogelijk plaats vindt, wordt geïnformeerd over de aanleiding voor de persoonsgerichte aanpak, de inhoud van deze aanpak en de gegevensverwerking in dat verband, alsmede over de rechten die hij in dit verband kan uitoefenen;

    • -

      alleen in verband met de belangen genoemd in artikel 43 Wet bescherming persoonsgegevens van de hierboven beschreven informatieplicht wordt afgezien;

    • -

      er geen persoonsgerichte aanpak wordt vastgesteld voordat de pga-expert of een partner met de inwoner heeft gesproken over de noodzaak van een persoonsgerichte aanpak én hem uitdrukkelijk heeft gevraagd naar zijn visie op de oorzaken van het gedrag dat aanleiding vormt voor de aanpak en op de wijze waarop dit gedrag zou kunnen worden aangepakt.

    • -

      van de contacten met de inwoner een aantekening wordt gemaakt in het pga-bestand.

  • 8. Indien een inwoner voor wie een persoonsgerichte aanpak is vastgesteld, in verband met een aanhouding wordt besproken in het kader van de ZSM werkwijze van de strafrechtelijke ketenpartners, worden de ZSM partners in verband met een betekenisvolle afdoening geïnformeerd over de lokale persoonsgerichte aanpak.

Artikel 10 Bewaken van de uitvoering van de persoonsgerichte aanpak, afsluiting ervan zo nodig zetten van vervolgstappen

  • 1. In verband met het bewaken van de uitvoering van de persoonsgerichte aanpak verstrekken de partners en de agendadeelnemers die onderdelen van de persoonsgerichte aanpak uitvoeren aan de pga-expert:

    • -

      startdatum van de interventie en de afsluitdatum;

    • -

      eventueel tussentijds afbreken van de interventie en de reden ervan;

    • -

      of de doelen die in de persoonsgerichte aanpak met de interventie werden beoogd zijn gehaald.

  • 2. Indien de pga-expert samen met de partners vaststelt dat de persoonsgerichte aanpak is uitgevoerd en dat deze voldoende resultaten heeft gehad, sluit de pga-expert de aanpak af. De inwoner wordt hierover schriftelijk of digitaal geïnformeerd door de PGA-expert.

  • 3. Indien de pga-expert samen met de partners vaststelt dat de persoonsgerichte aanpak niet conform afspraken wordt uitgevoerd, of dat de uitvoering wel conform de afspraken verloopt maar niet de beoogde resultaten heeft, onderzoekt de pga-expert met de betrokken partners en de bij de aanpak betrokken agendadeelnemers welke mogelijkheden er zijn om de uitvoering van de aanpak te versterken of deze te wijzigen of aan te vullen, opdat het gedrag van de inwoner niet langer herhaaldelijk de openbare orde verstoort dan wel herhaaldelijk de veiligheid van hemzelf of die van anderen bedreigt.

  • 4. Indien de pga-expert ook na de inspanningen zoals bedoeld in lid 3 samen met de partners vaststelt dat de persoonsgerichte aanpak niet de gewenste resultaten heeft, overlegt hij met het Veiligheidshuis over de mogelijkheid van een aanmelding van de inwoner bij het Veiligheidshuis opdat aldaar een persoonsgerichte aanpak voor de inwoner wordt vastgesteld en uitgevoerd. Wordt de inwoner aangemeld dan verstrekt de pga-expert de persoonsgegevens uit het pga-bestand van de inwoner die noodzakelijk zijn voor de taakuitoefening van het Veiligheidshuis. De pga-expert draagt er zorg voor dat de inwoner wordt geïnformeerd over deze aanmelding. Na de aanmelding sluit de pga-expert de gegevensverwerking ten aanzien van de betrokkene af. De inwoner wordt hierover schriftelijk of digitaal geïnformeerd door de PGA-expert.

Artikel 11 De persoonsgegevens die worden opgenomen in het pga-bestand

  • 1. In het pga-bestand worden niet meer persoonsgegevens opgenomen dan noodzakelijk is voor het doel zoals omschreven in artikel 2 lid 1.

  • 2. De persoonsgegevens van een inwoner in het pga-bestand betreffen:

    • -

      naam, geboortedatum, adres en woonplaats van de inwoner en zo nodig van leden van zijn systeem;

    • -

      de aanmelding voor de persoonsgerichte aanpak alsmede de identiteit en de contactgegevens van (de organisatie van) de aanmelder;

    • -

      een beschrijving van de persoonsgerichte aanpak, alsmede latere wijzigingen daarin;

    • -

      gegevens over de voortgang van de lokale persoonsgerichte aanpak, de resultaten daarvan en de afsluiting;

    • -

      de visie van de inwoner en in geval van minderjarigheid van zijn wettelijk vertegenwoordigers, op het gedrag en op de persoonsgerichte aanpak;

    • -

      verstrekkingen uit het pga-bestand aan anderen dan de partners zoals genoemd in artikel 12 lid 2 en zoals bedoeld in artikel 15;

    • -

      contacten met de inwoner over het vastleggen van zijn gegevens in het pga-bestand.

  • 3. In het pga-bestand worden geen gegevens over ras, nationaliteit, etniciteit of geboorteland opgenomen.

Artikel 12 Toegang tot het pga-bestand en verstrekken van gegevens uit het pga-bestand

  • 1. Toegang tot het pga-bestand heeft de pga-expert alsmede zijn vervanger.

  • 2. De pga-expert kan, voor zover dit noodzakelijk is voor het doel van artikel 2 lid 2 en de wettelijke regelingen die op de partners van toepassing zijn dit mogelijk maken, persoonsgegevens verstrekken aan:

    • -

      de partners;

    • -

      de agendadeelnemer, voor zover deze gegevens absoluut noodzakelijk zijn voor het aandeel dat de agendadeelnemer heeft in het vaststellen of uitvoeren van de persoonsgerichte aanpak en pas nadat de agendadeelnemer de geheimhoudingsverklaring heeft getekend, zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit reglement. De strafvorderlijke persoonsgegevens worden beperkt tot dat-informatie;

    • -

      het Veiligheidshuis in verband met artikel 6 lid 2 en artikel 10 lid 4;

    • -

      het lokale team in verband met artikel 9 lid 6;

    • -

      de burgemeester van de woonplaats van de inwoner in verband met zijn taken en verantwoordelijkheden op het terrein van de openbare orde of in verband met zijn taken en verantwoordelijkheden zoals beschreven in artikel 4;

    • -

      een pga-expert van een andere gemeente, zoals beschreven in artikel 15.

  • 3. Toegang tot, of verstrekking van gegevens anders dan beschreven in dit artikel vindt uitsluitend plaats indien een wettelijke plicht daartoe noodzaakt.

Artikel 13 Bewaartermijn

  • 1. Indien een persoonsgerichte aanpak wordt vastgesteld worden de persoonsgegevens van een inwoner die zijn vastgelegd in het pga-bestand, maximaal twee jaar bewaard, te rekenen vanaf de datum van afsluiting van de gegevensverwerking. Na deze bewaartermijn worden de persoonsgegevens van de inwoner uit het pga-bestand verwijderd en vernietigd.

  • 2. Indien na een aanmelding wordt besloten dat er geen persoonsgerichte aanpak zal worden vastgesteld, worden de persoonsgegevens van een inwoner zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na dit besluit, uit het bestand verwijderd en vernietigd, tenzij aannemelijk is dat het bewaren van de gegevens kan leiden tot een nieuwe beoordeling over de noodzaak van een persoonsgerichte aanpak. In verband met dit laatste doel kunnen de gegevens maximaal een jaar worden bewaard, te rekenen vanaf de datum van de aanmelding. Indien binnen dit jaar alsnog een persoonsgerichte aanpak wordt vastgesteld is de bewaartermijn van lid 1 van toepassing.

Artikel 14 Gebruik van het burger servicenummer

  • 1. De partners maken bij het aan elkaar verstrekken van gegevens over een inwoner en bij het voeren van overleg geen gebruik van het burger servicenummer van de inwoner. Zij beperken zich tot het gebruik van zijn namen, zijn geboortedatum en zijn woonadres.

  • 2. Zo nodig kan de pga-expert bij de aanmelding van een inwoner zijn identiteit vaststellen met behulp van het burger servicenummer. Dit nummer wordt uitsluitend voor dit doel door de pga-expert gebruikt.

Artikel 15 Betrokkenheid van meer gemeenten bij de inwoner en/of zijn gedrag

  • 1. Aanmelding van een inwoner zoals bedoeld in artikel 6 vindt plaats in de gemeente waar de inwoner feitelijk met zijn gedrag overlast veroorzaakt of criminaliteit pleegt.

  • 2. Indien na de aanmelding blijkt dat de inwoner niet in de gemeente waarin hij wordt aangemeld woont, zoekt de pga-expert contact met de pga-expert van de gemeente van de woonplaats van de inwoner:

    • -

      Blijkt dat in de woonplaats van de inwoner al een persoonsgerichte aanpak wordt voorbereid of uitgevoerd, dan verstrekt de pga-expert de gegevens van de aanmelding zoals bedoeld in lid 1 aan zijn collega van de woonplaats van de inwoner en overleggen de pga-experts over de noodzaak van deelname van beide pga-experts aan de voorbereiding en uitvoering van de persoonsgerichte aanpak;

    • -

      Blijkt dat in de woonplaats van de inwoner geen persoonsgerichte aanpak wordt voorbereid of uitgevoerd, dan wordt de pga-expert van de woonplaats als agendadeelnemer uitgenodigd om deel te nemen aan de voorbereiding en uitvoering van de persoonsgerichte aanpak in de gemeente waar de inwoner in verband met zijn gedrag is aangemeld.

  • 3. Wordt na de aanmelding van een inwoner duidelijk dat de inwoner niet alleen in de gemeente waarin hij is aangemeld maar ook in een of meer andere gemeente(n) gedrag vertoont waarvoor een persoonsgerichte aanpak noodzakelijk is, dan zoekt de pga-expert van de gemeente waar de inwoner is aangemeld, contact met de pga-expert(s) van deze andere gemeente(n) om te beoordelen of het noodzakelijk is dat deze pga-expert(s) wordt of worden betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van de persoonsgerichte aanpak.

  • 4. Indien de inwoner gedurende de voorbereiding of uitvoering van de persoonsgerichte aanpak naar een andere gemeente verhuist, kan de pga-expert de pga-expert in de nieuwe woonplaats van de inwoner informeren over deze persoonsgerichte aanpak. De verstrekking beperkt zich tot het feit dat een persoonsgerichte aanpak wordt voorbereid dan wel werd of wordt uitgevoerd. Indien in de nieuwe woonplaats wordt besloten om de persoonsgerichte aanpak, al dan niet in gewijzigde vorm, voort te zetten kan de pga-expert desgevraagd beschrijven uit welke interventies de persoonsgerichte aanpak bestaat en welke partners deze interventies uitvoeren of uitvoerden, voor zover de bij de persoonsgerichte aanpak betrokken partners daarvoor hun toestemming geven.

  • 5. De geheimhoudingsplicht van artikel 17 is van toepassing op ieder die op grond van deze bepaling kennis neemt van persoonsgegevens van inwoners.

  • 6. Over de verstrekking van gegevens op basis van dit artikel informeert de PGA-expert de inwoner.

Artikel 16 Recht op informatie, inzage, correctie en verzet

  • 1. Iedere betrokkene kan ten aanzien van de gegevens die zijn opgenomen in het pga-bestand en die op hem betrekking hebben, de rechten uitoefenen zoals omschreven in de artikelen 35 (inzage en informatie), 36 (verbetering, aanvulling, correctie en verwijdering) en 40 (verzet) van de Wet bescherming persoonsgegevens. De verantwoordelijke kan deze rechten weigeren dan wel beperken in verband met de belangen zoals genoemd in artikel 43 van deze wet.

  • 2. Indien een betrokkene nog geen zestien jaar oud is, worden zijn rechten uitgeoefend door de wettelijk vertegenwoordiger(s) van de betrokkene.

  • 3. De bepaling van lid 2 is eveneens van toepassing op het informeren van de betrokkene of het voeren van overleg met hem op grond van dit reglement.

  • 4. Op basis van een schriftelijk mandaat kan de verantwoordelijke zijn taken in verband met het uitoefenen van rechten door betrokkenen overdragen aan de beheerder van het bestand.

Artikel 17 Geheimhouding

Een ieder die op grond van dit reglement kennis neemt van persoonsgegevens is verplicht tot geheimhouding daarvan, tenzij de wet tot bekendmaking verplicht.

Artikel 18 Toetreding

  • 1. Deelname als partner aan de lokale persoonsgerichte aanpak is uitsluitend mogelijk voor zover een organisatie het doel zoals omschreven in artikel 2 lid 1 onderschrijft, feitelijk een aandeel zal hebben in de lokale persoonsgerichte aanpak en zich bindt aan de gegevensverwerking zoals beschreven in dit reglement.

  • 2. Een organisatie die als partner wil gaan deelnemen zoals bedoel in lid 1, kan daartoe een aanvraag indienen bij een partner. Deze partner meldt het verzoek bij het bureau Regionale Veiligheidsstrategie Midden-Nederland (bureau RVS M-N).

  • 3. Bureau RVS M-N legt een verzoek tot toetreding voor aan de partners. Een partner die niet met het verzoek kan instemmen, maakt dit kenbaar bij het bureau RVS M-N. Indien blijkt dat geen enkele partner tegen het verzoek tot toetreding is, vindt toetreding plaats door ondertekening van de als bijlage 2 opgenomen toetredingsverklaring.

Artikel 19 Naam, inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Dit reglement treedt voor de duur van vier jaar in werking op (datum inwerkingtreding).

  • 2. Uiterlijk twee jaar na de inwerkingtreding van dit reglement evalueren de partners de werking van dit reglement. Zo nodig brengen zij op basis van deze evaluatie, conform de bepalingen van lid 3 wijzigingen aan in dit reglement.

  • 3. Zodra het doel bereikt is of het zwaarwegend algemeen belang niet meer aanwezig is, dan kan de politie eenzijdig besluiten geen gegevens meer te verstrekken.

  • 4. Dit reglement kan worden gewijzigd of ingetrokken door een gezamenlijk besluit van de partners.

  • 5. Een partner die niet langer wenst deel te nemen aan de gegevensverwerking op grond van dit reglement, kan dit schriftelijk laten weten aan de verantwoordelijke, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak Gemeente Veenendaal

Ondertekening

Veenendaal, 1 juni 2017

Bijlage 1: Privacyverklaring Agendadeelnemer

[Naam instelling], voor deze verklaring vertegenwoordigd door [of naam vrij gevestigde beroepskracht]

Aanleiding voor deze verklaring

Dat het, gelet op de professionele betrokkenheid bij een of meer inwoners voor wie een persoonsgerichte aanpak wordt vastgesteld, voor een goede afstemming van deze aanpak noodzakelijk is dat [naam instelling / vrij gevestigde beroepskracht] als agendadeelnemer:

  • -

    deelneemt aan het overleg over deze persoonsgerichte aanpak, en/of;

  • -

    persoonsgegevens van inwoners ontvangt en/of verstrekt in verband met de vaststelling of uitvoering van deze aanpak;

Dat de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de persoonsgerichte aanpak is vastgelegd in het Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak [naam gemeente(n)]

Dat dit privacyreglement tot doel heeft regels te geven voor een zorgvuldige en rechtmatige omgang met persoonsgegevens van inwoners:

Verklaart:

Dat [naam instelling / vrij gevestigde beroepskracht ] zich als agendadeelnemer zal houden aan de bepalingen van het Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak (naam gemeente(n), meer in het bijzonder ook aan de in artikel 17 van dit reglement opgenomen geheimhoudingsverplichting.

(naam gemeente)

[datum ondertekening]

[Handtekening agendadeelnemer]

Bijlage 2: Toetredingsverklaring

[Naam organisatie) voor deze verklaring vertegenwoordigd door [naam en functie)

In aanmerking nemende dat

(naam organisatie) een aandeel wenst te hebben in de lokale persoonsgerichte aanpak (naam gemeente of gemeenten)

Verklaart:

Het doel van de lokale persoonsgerichte aanpak zoals omschreven in artikel 2 lid 1 van het Privacyreglement Persoonsgerichte Aanpak (naam gemeente of gemeenten) te onderschrijven en feitelijk een aandeel te zullen hebben in het vaststellen en/of uitvoeren van deze aanpak;

De regels over de verwerking van persoonsgegevens zoals vastgelegd in het Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak (naam gemeente of gemeenten) te zullen naleven, meer in het bijzonder de geheimhoudingsplicht zoals omschreven in artikel 17 van dit reglement;

Als partner toe te treden tot de lokale persoonsgerichte aanpak (naam gemeente of gemeenten).

(plaats gemeente, datum en handtekening vertegenwoordiger nieuwe partner)


Noot
1

Voor dit gehele reglement geldt dat iedere partner zelf verantwoordelijk is en blijft voor de uitvoering van de eigen wettelijke (coördinerende) taken. De pga-expert coördineert, met behoud van deze eigen verantwoordelijkheid van de partners, de aanpak voor zover de partners beslissen dat hun taken elkaar zodanig raken dat afstemming en een gezamenlijke aanpak noodzakelijk is. Een dergelijke gezamenlijke aanpak laat de eigen verantwoordelijkheid voor de eigen (coördinerende) taken onverlet.

Noot
2

Waarbij perioden in detentie of in een ISD-instelling niet worden meegeteld.

Noot
3

Waarbij perioden in detentie of in een ISD-instelling niet worden meegeteld.

Noot
4

Waarbij perioden in detentie of in een ISD-instelling niet worden meegeteld.