Regeling vervallen per 01-01-2021

Besluit van de Manager van afdeling Bedrijfsvoering Algemeen directeur van de gemeente Veenendaal houdende regels omtrent Ondermandaat aan de functionarissen van afdeling Directeur Bedrijfsvoering

Geldend van 23-12-2017 t/m 31-12-2020

Intitulé

Besluit van de Manager van afdeling Bedrijfsvoering Algemeen directeur van de gemeente Veenendaal houdende regels omtrent Ondermandaat aan de functionarissen van afdeling Directeur Bedrijfsvoering

De Algemeen directeur van de gemeente Veenendaal;

overwegende dat

  • -

    het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal op 11 april 2017 het Mandaatbesluit gemeente Veenendaal 2016 heeft vastgesteld;

  • -

    de algemeen directeur overleg heeft gevoerd met de directeur bedrijfsvoering over de mogelijkheden van ondermandatering;

gelet op

artikel 2 en 7 van het Mandaatbesluit gemeente Veenendaal en titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

  • 1.

    de directeur bedrijfsvoering bij zijn eigen afwezigheid aan te wijzen als plaatsvervanger;

  • 2.

    de bevoegdheden opgenomen in de bij dit besluit gevoegde overzicht aan de Directeur Bedrijfsvoering te ondermandateren;

  • 3.

    de ondermandaten in werking te laten treden de dag na publicatie en terug te laten werken tot en met de in het Mandaatbesluit opgenomen datum.

De Algemeen directeur van de gemeente Veenendaal d.d. 20 juni 2017

mevrouw drs. A.P.W. van de Klift

Mandaatbesluit college van burgemeester en wethouders en burgemeester

Verklaring gebruikte afkortingen

B&W:

College van Burgemeester en Wethouders

B:

Burgemeester

ADir:

Algemeen Directeur

DirB:

Directeur bedrijfsvoering

AM:

Afdelingsmanager

TC:

Teamcoördinator

MW:

Medewerker

PFH:

Portefeuillehouder

PGM:

Programmamanager

PJM:

Projectmanager

PL:

Projectleider

LPA:

Leerplichtambtenaar

HA:

Heffingsambtenaar

TS:

Treasurer

Beh BAG:

BAG beheerder

BB:

Beheerder Begraafplaats

WM:

Wijkmanager

*:

Ondermandaat kan in voorkomende gevallen worden verleend aan de directeur bedrijfsvoering of een afdelingsmanager. Deze kunnen op hun beurt bevoegdheden ondermandateren aan een teamcoördinator, medewerker, programmamanager, projectmanager of projectleider. Dit ondermandaat wordt schriftelijk verleend onder mededeling aan het wettelijk bevoegde orgaan. Waar sprake is van ondermandaat aan een specifieke functionaris is dat in het overzicht expliciet vermeld.

Directie en afdelingen

Algemene bevoegdheden

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

Correspondentie die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevat.

B & W, B

ADir

*

 

  • 2.

Correspondentie die vooraf gaat aan het te nemen besluit.

B & W, B

ADir

*

 

  • 3.

Ontvangstbevestigingen en tussenberichten.

B & W, B

ADir

*

 

  • 4.

     

Voeren van verweer inzake bezwaarschriften

B & W, B

ADir

*

 

  • 5.

Verweerschriften inzake beroep of hoger beroep.

B & W, B

ADir

 

Ondermandaat alleen aan AM Middelen

  • 6.

Aanzeggingen tot het indienen van aanvragen om vergunningen, ontheffingen e.d.

B & W, B

ADir

*

 

  • 7.

Aanzeggingen gericht op de naleving van voorschriften, m.u.v. aanschrijvingen tot toepassing bestuursdwang of dwangsom.

B & W, B

ADir

*

 

  • 8.

Voorwaarschuwing van aanschrijvingen tot toepassing bestuurlijke boete, bestuursdwang of dwangsom.

B & W, B

ADir

*

 

  • 9.

Aanvragen van offertes.

B & W, B

ADir

*

 

  • 10.

     

Aanvragen van subsidie bij een ander nationaal of Europees overheidsorgaan

B & W, B

ADir

*

 

  • 11.

Bevestigen dat voldaan is aan een aanschrijving en dat de situatie in orde is bevonden.

B & W, B

ADir

*

 

  • 12.

Brieven waarin verantwoording wordt afgelegd aan derden over besteding financiële middelen.

B & W, B

ADir

*

Te denken valt aan de provincie of de rijksoverheid.

Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob)

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  •  

Besluiten op een verzoek om inlichtingen op grond van de Wob.

B & W

ADir

*

 

Wet hergebruik overheidsinformatie (Who)

[met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016]

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

Besluiten op een verzoek om inlichtingen op grond van de Who.

B & W

ADir

*

 

In rekening brengen marginale kosten van vermenigvuldiging, verstrekking en verspreiding op grond van art. 9

B & W

ADir

*

 

Wet bescherming persoonsgegevens

[met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016]

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Verwerking van persoonsgegevens in een geautomatiseerd bestand op grond van hoofdstuk 2, paragraaf 1.

B & W

ADir

*

Aanleggen van een nieuw bestand wordt niet ondergemandateerd aan TC of MW.

  • 2

     

Melden van een geautomatiseerd bestand op grond van art. 27

B & W

ADir

 

Ondermandaat geldt alleen voor afdeling Middelen

  • 3

     

Melden datalek bij Autoriteit Persoonsgegevens op grond van art. 34a

B & W

ADir

 

Ondermandaat geldt alleen voor afdeling Middelen

  • 4

     

Besluiten op een verzoek om inzage van persoonsgegevens op grond van art. 35

B & W

ADir

 

Ondermandaat geldt alleen voor afdeling Middelen

  • 5

     

Besluiten op een verzoek om correctie van persoonsgegevens op grond van art. 36

B & W

ADir

 

Ondermandaat geldt alleen voor afdeling Middelen

Algemene wet bestuursrecht

Deze bevoegdheden hangen samen met de bevoegdheid tot het beslissen op een bepaalde aanvraag. Derhalve is de functionaris die het mandaat c.q. het ondermandaat heeft om te beslissen op een bepaalde aanvraag ook degene die deze (samenhangende) bevoegdheden in mandaat c.q. ondermandaat kan uitoefenen.

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

Verzoek afgifte schriftelijke machtiging – artikel 2:1

B & W/ B

ADir

*

 

  • 2.

Doorzenden of terugzenden van geschriften bestemd voor een ander bestuursorgaan - artikel 2:3

B & W/ B

ADir

*

 

  • 3.

Vergaren van de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen – artikel 3:2.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 4.

Termijn stellen voor advisering - artikel 3:6

B & W/ B

ADir

*

 

  • 5.

Ter beschikking stellen gegevens – artikel 3:7

B & W/ B

ADir

*

 

  • 6.

Controle op zorgvuldig onderzoek van adviseur - artikel 3:9

B & W/ B

ADir

*

 

  • 7.

Toepassing geven aan de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van afdeling 3.4.

B & W

ADir

*

 

  • 8.

Aanvullen met nieuwe stukken artikel 3:14

B & W

ADir

*

 

  • 9.

Bekendmaking besluiten aan geadresseerde en aanvrager – artikel 3:41

B & W/ B

ADir

*

 

  • 10.

Besluit aanvraag niet te behandelen conform artikel 4:5

B & W/ B

ADir

*

 

  • 11.

Besluit hernieuwde aanvraag niet te behandelen conform artikel 4:6 lid 2

B & W/ B

ADir

*

 

  • 12.

Het horen van belanghebbenden in de gevallen genoemd in artikel 4:7 en 4:8.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 13.

Besluit om, indien sprake is van een omstandigheid genoemd in artikel 4:11 en 4:12, het horen achterwege te laten.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 14.

     

Het aan de aanvrager meedelen dat binnen de (wettelijke) termijn niet een beschikking kan worden gegeven en het noemen van een redelijke termijn binnen welke de beschikking wel tegemoet kan worden gezien op grond van art. 4:14.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 15.

     

De aanvrager meedelen dat de termijn voor het geven van een beschikking wordt opgeschort met ingang van de dag na die waarop het bestuursorgaan voor de beschikking op de aanvraag redelijkerwijs noodzakelijke informatie aan een buitenlandse instantie heeft gevraagd, tot de dag waarop deze informatie is ontvangen of verder uitstel niet meer redelijk is op grond van art. 4:15 lid 1 sub b

B & W/ B

ADir

*

 

  • 16.

     

In geval van overmacht zo spoedig mogelijk aan de aanvrager meedelen dat de beslistermijn is opgeschort, alsmede binnen welke termijn de beschikking wel tegemoet kan worden gezien op grond van art. 4:15 lid 3

B & W/ B

ADir

*

 

  • 17.

Zo spoedig mogelijk mededeling doen aan de aanvrager indien de opschorting eindigt, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, of het tweede lid, onderdelen b en c van artikel 4:15 onder vermelding van de termijn binnen welke de beschikking alsnog moet worden gegeven

B & W/ B

ADir

*

 

  • 18.

     

De verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij beschikking vaststellen binnen twee weken na de laatste dag waarover de dwangsom verschuldigd was op grond van art. 4:18.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 19.

     

Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen voor zover na de dag waarop de beschikking, bedoeld in artikel 4:18 is vastgesteld, nog geen vijf jaren zijn verstreken op grond van art. 4:20.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 20.

Het bekendmaken van een beschikking binnen twee weken nadat zij van rechtswege is gegeven op grond van art. 4;20c.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 21.

Het aan de beschikking van rechtswege alsnog voorschriften verbinden of de beschikking intrekken voor zover dit nodig is om ernstige gevolgen voor het algemeen belang te voorkomen op grond van art. 4:20f.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 22.

De schade vergoeden die door de wijziging of intrekking bedoeld in het eerste lid van art. 4:20f wordt veroorzaakt op grond van art. 4:20f.

B & W/ B

ADir

*

 

  • 23.

     

Het opleggen van een last onder dwangsom op grond van art. 5:32 of bestuursdwang.

B & W

ADir

*

 

Algemene Subsidieverordening Veenendaal (ASV) en Algemene wet bestuursrecht (Awb)

[met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016]

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Besluiten op een aanvraag om een eenmalige of jaarlijkse subsidie te verlenen op grond van art. 9 lid 1 en 2, art. 14, art. 17, art 18 lid 3 ASV.

B & W

ADir

*

  • Inzake jaarlijkse subsidie gaat het om: bestaande subsidierelaties die geen of weinig bijzonderheden bevatten en aansluiten bij de in de productraming gestelde kaders. Over een eerste aanvraag om een jaarlijkse subsidie van een nieuwe aanvrager beslist B&W.

  • 2.

     

Besluiten tot het verdagen van een besluit voor ten hoogste acht weken op grond van art. 9 lid 3 ASV.

B & W

ADir

*

 

  • 3.

     

Besluiten dat een aanvraag op een ander tijdstip of een andere termijn mag worden ingediend op grond van art. 8 lid 3 ASV.

B & W

ADir

*

Dit geldt alleen voor bijzondere gevallen.

  • 4.

     

Besluiten tot het verlenen van een voorschot op grond van art. 4:95 Awb en art. 13 ASV.

B & W

ADir

*

 

  • 5.

     

Besluiten tot het verrekenen van de subsidie op grond van art. 4:57 lid 3 Awb en art. 13 ASV.

B & W

ADir

*

 

  • 6.

     

Besluiten op een verzoek tot wijziging van de subsidieverlening o grond van art. 1:3 Awb.

B & W

ADir

*

 

  • 7.

     

Besluiten tot het intrekken of ten nadele wijzigen van de subsidieverlening dan wel subsidievaststelling op grond van artt, 4:48 tot en met 4:51 Awb.

B & W

ADir

*

Over een dergelijke besluit wordt de portefeuillehouder vooraf geïnformeerd.

  • 8.

     

Besluiten op een aanvraag om een eenmalige of jaarlijkse subsidie vast te stellen op grond van art. 22 ASV.

B & W

ADir

*

 

  • 9.

     

Besluiten tot het verdagen van de termijn voor de vaststelling van de subsidie op grond van art. 22 lid 2 ASV.

B & W

ADir

*

 

  • 10.

     

Ambtshalve vaststellen subsidie op grond van art. 22 lid 4 ASV.

B & W

ADir

*

Over een dergelijke besluit wordt de portefeuillehouder vooraf geïnformeerd.

  • 11.

     

Terugvorderen van teveel betaalde subsidie op grond van art. 4:57 Awb.

B & W

ADir

*

 

Bevoegdheid tot het aangaan van bewerkersovereenkomsten

  • Daar waar AM staat in de kolom ‘mandaat/ ondermandaat’ wordt ook gelezen DirB

  • Deze overeenkomst hangt vaak samen met een overeenkomst tot levering van een dienst.

  • [met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016]

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

Toege-kend aan

Mandaat/

Ondermandaat/

 

  • 1.

     

Besluiten op grond van artikel 160 Gemeentewet tot het aangaan van overeenkomsten voor de bewerking van gegevens.

B & W

ADir

 

ondermandaat aan DirB

 

2.

Ondertekenen o.g.v. art. 171 Gemeentewet bovenstaande overeenkomsten

B

ADir

 

ondermandaat aan DirB

 

Bevoegdheid tot het aangaan van bepaalde overeenkomsten – (deel)budgethouder – facturen

  • Daar waar AM staat in de kolom ‘mandaat/ ondermandaat’ wordt ook gelezen DirB

  • Daar waar TC staat in de kolom ‘mandaat/ ondermandaat’ wordt ook gelezen PGM, PJM of PL

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

Toege-kend aan

Mandaat/

Ondermandaat/

 

  • 1.

     

Besluiten op grond van artikel 160 Gemeentewet tot het aangaan van overeenkomsten voor de levering van goederen en diensten of werken voor zover daartoe reeds een toereikend bedrag op de begroting van baten en lasten is opgenomen.

B & W

ADir

 

ondermandaat aan DirB

 

  • 2.

     

Ondertekenen o.g.v. art. 171 Gemeentewet bovenstaande overeenkomsten

B

ADir

 

ondermandaat aan DirB

 

  • 3.

     

Fiatteren facturen aangaande bovenstaande overeenkomsten

B & W

ADir

 

ondermandaat aan DirB

 

Bijzondere voorwaarden (t.a.v. zowel bevoegdheid 1 als bevoegdheid 2 en 3)

  • a.

    Het uitoefenen van het mandaat is beperkt tot een maximumbedrag

  • b.

    De besluiten van de (onder)gemandateerde moeten passen binnen de door B&W of directie vastgestelde kaders (zoals toereikend budget, inkoop- een aanbestedingsregels, rechtmatigheid etc).

  • c.

    Rapportage over de uitoefening van het (onder)mandaat, is gekoppeld aan de verantwoording over het gevoerde beleid en beheer via de maandrapportages.

  • d.

    Geen overeenkomsten worden aangegaan die een beleidswijziging kunnen inhouden of die in de toekomst kunnen leiden tot een groter beslag op de financiële middelen.

  • e.

    De (onder)gemandateerde is verantwoordelijk voor het op juiste wijze aangaan en het schriftelijk vastleggen van overeenkomsten.

  • f.

    In het geval van een telefonische bestelling wordt de overeenkomst achteraf schriftelijk/ digitaal vastgelegd.

  • g.

    De schriftelijke overeenkomsten worden door de (onder)gemandateerde zodanig gearchiveerd dat deze voor controle doeleinden tenminste twee jaar beschikbaar zijn.

  • h.

    Overeenkomsten die uitgaan boven € 25.000,- maar minder bedragen dan € 100.000,- (bij levering en diensten) of € 150.000,- (bij werken) kunnen slechts op basis van de beoordeling van minimaal drie offertes van verschillende leveranciers aangegaan worden.

  • i.

    De (onder) gemandateerde maakt een keuze uit de offertes.

  • j.

    De uitgebrachte offertes worden door de (onder) gemandateerde zodanig gearchiveerd dat deze voor controle doeleinden tenminste twee jaar beschikbaar zijn.

 

Financiële limieten voor het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen of diensten

  • Daar waar ADir staat in de kolom ‘(onder)gemandateerde’ wordt ook gelezen AM of DirB

  • Daar waar TC staat in de kolom ‘(onder)gemandateerde’ wordt ook gelezen PGM, PJM of PL

  • [met terugwerkende kracht tot en met 2 maart 2017]

(onder)gemandateerde

 

 

Maximumbedrag

 

Toelichting

ADir

 

Het in Richtlijn 2014/24/EU opgenomen drempelbedrag voor levering en diensten.

Maximumbedrag exclusief BTW, daarboven is Europese aanbesteding verplicht en vindt besluitvorming plaats door het college.

 

Voor sociale en andere specifieke diensten geldt een hoger drempelbedrag (€ 750.00,-). Gekozen is om toch één maximumbedrag aan te houden en wel die gelijk is aan het drempelbedrag van de levering en diensten.

 

Voor 2016 en 2017 geldt een drempelbedrag à € 209.000,-

TC

€ 50.000,-

Maximumbedrag exclusief BTW

Financiële limieten voor het aangaan van overeenkomsten tot uitvoeren van werken

  • Daar waar AM staat in de kolom ‘(onder)gemandateerde’ wordt ook gelezen DirB

  • Daar waar TC staat in de kolom ‘(onder)gemandateerde’ wordt ook gelezen PGM, PJM of PL

  • [met terugwerkende kracht tot en met 2 maart 2017]

(onder)gemandateerde

 

 

Maximumbedrag

 

Toelichting

ADir

€ 2.000.000,-

Maximumbedrag exclusief BTW, daarboven vindt besluitvorming plaats door het college.

 

Boven het drempelbedrag van € 5.186.000,00 is Europese aanbesteding verplicht.

AM

€ 1.000.000,-

Maximumbedrag exclusief BTW

 

TC

€ 250.000,-

Maximumbedrag exclusief BTW

 

Financiële limieten voor het fiatteren van facturen

  • Daar waar AM staat in de kolom ‘(onder)gemandateerde’ wordt ook gelezen DirB

  • Daar waar TC staat in de kolom ‘(onder)gemandateerde’ wordt ook gelezen PGM, PJM of PL

  • [met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016]

(onder)gemandateerde

 

Maximumbedrag bij levering goederen en diensten (excl. BTW)

Maximumbedrag bij werken (excl. BTW)

Toelichting

ADir

Overeengekomen bedrag

Overeengekomen bedrag

Indien het college een besluit heeft genomen over het aangaan van een overeenkomst voor de levering van diensten of goederen of een werk dan is de ADir altijd bevoegd de factuur te tekenen.

AM

€ 207.000,-

 

€ 1.000.000,-

 

TC

€ 50.000,-

€ 250.000,-

 

Rechtspositieregeling – Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR), Uitwerkingsovereenkomst (UWO), lokale aanvullingen/regelingen

Algemene opmerkingen:

  • De (onder)gemandateerde kan ten aanzien van zichzelf geen bevoegdheden in mandaat uitoefenen (bevoegdheid gaat naar hiërarchisch hogere niveau); 

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Afwijzen van interne sollicitanten.

 

B & W

ADir

 

*

 

  • 2.

Afwijzen van externe sollicitanten.

 

B & W

ADir

 

*

MW: van de afdeling Middelen

 

  • 3.

     

Aanwijzing/intrekking als onbezoldigd gemeenteambtenaar, dan wel toezichthouder met opsporingsbevoegdheid o.g.v. H2:

B & W

ADir

*

Zoals:

  • Parkeercontroleur

  • Deurwaarder

  • Medewerker woningcoöperatie met de bevoegdheid publieksrechtelijke taken op het gebied van volkshuisvesting

  • 4.

Aanstelling in vaste of tijdelijke dienst, inclusief (tijdelijke) aanpassing arbeidsduur o.g.v. H 2.

 

B & W

ADir

*

Basis: Nota werving en selectie.

Aanstelling van de Afdelingsmanagers vindt plaats door B&W

  • 5.

     

Het in het dienstbelang nodig oordelen een ambtenaar te verplichten tijdelijk andere werkzaam-heden te verrichten etc. o.g.v. H 2.

B & W

ADir

*

 

  • 6.

     

Opdrachten aanstellingskeuring o.g.v. H 2.

B & W

ADir

*

 

  • 7.

     

Het aangaan/ de bevoegdheid tot ondertekenen van een arbeidsovereenkomst/detacherings-overeenkomst/stage-overeenkomst o.g.v. H 2

B & W/ B

ADir

*

 

  • 8.

     

Het (niet) toekennen van een (extra) periodieke verhoging/ het bevorderen naar een hogere schaal o.g.v. H 3

B & W

ADir

*

 

  • 9.

     

Toekenning salaris en vergoedingsregeling o.g.v. H 3 en Bezoldigingregeling.

B & W

ADir

*

Onder andere:

  • Bezoldiging

  • Waarnemingstoelage

  • Verschuivingsvergoeding

  • Ambtsjubileumgratificatie

  • Eindejaarsuitkering

  • Persoonlijke toelage

  • Arbeidsmarkttoelage

  • Garantietoelage

  • Afbouwtoelage

  •  

  • 10.

     

Toekenning salaris en vergoedingsregeling o.g.v. H 3 en Bezoldigingregeling.

B & W

ADir

*

Onder andere:

  • Overwerkvergoeding

  • Toelage consignatie

  • Piketvergoeding

  • ORT/onregelmatigheids-toeslag;

  • een buitendagvenster vergoeding

  • 11.

     

Het toekennen van een voorschot op de salarisbetaling.

B & W

ADir

*

 

  • 12.

     

Het verstrekken van een opdracht tot waarneming van een volledig andere betrekking o.g.v. H 3.

B & W

ADir

*

 

  • 13.

     

Het opdracht geven voor overwerk o.g.v. H 3.

B & W

ADir

*

Geldt uitsluitend voor medewerkers die vallen onder de bijzondere regeling

  • 14.

     

Het verlenen van verlof ontstaan als vergoeding voor overwerk en het uitbetalen van een bedrag voor overwerk o.g.v. H 3.

B & W

ADir

*

Geldt uitsluitend voor medewerkers die vallen onder de bijzondere regeling

  • 15.

     

Besluiten over verzoeken cafetariamodel o.g.v. H 4a.

B & W

ADir

*

Binnen de budgettaire mogelijkheden.

  • 16.

     

Het toekennen van verlof o.g.v. H6:

B & W

ADir

*

Zoals:

  • Vakantieverlof

  • Kortdurend zorgverlof

  • Langdurend zorgverlof

  • Buitengewoon verlof (betaald of onbetaald)

  • Ouderschapsverlof

  • Adoptie- en pleegzorgverlof

  • Onbetaald verlof

  • Zwangerschap-en bevallingsverlof

  • 17.

     

Het vaststellen van de hoogte van de loondoorbetaling tijdens ziekte o.g.v. H 7.

B & W

ADir

*

 

  • 18.

     

Toekennen van een vergoeding voor kosten van geneeskundige verzorging na ongeval o.g.v. H 7

B & W

ADir

*

 

  • 19.

     

Het herplaatsen in passende arbeid

o.g.v. H 7

B & W

ADir

*

 

  • 20.

     

Het verlenen van ontslag o.g.v. H 8, met uitzondering van ontslag op grond van de artt. 8:3, 8:5a, 8:6, 8:7, 8:8, 8:9 en 8:13

B & W

ADir

*

Bij de uitgezondere ontslaggronden beslist de ADir of DirB. Daarnaast is uitgezonderd het verlenen van ontslag waarbij een (vertrek)regeling wordt getroffen. Ook dan beslist de ADir of DirB.

  • 21.

     

Het toekennen van een overlijdensuitkering o.g.v. H 8

B & W

ADir

*

 

  • 22.

     

Toekenning en uitvoering bovenwettelijke werkloosheidsuitkering (H 10d CAR/UWO)

B & W

ADir

*

 

  • 23.

     

Het toekennen van een bijzondere beloning o.g.v. H 15.

B & W

ADir

*

 

  • 24.

     

Het aanwijzen van een ambtenaar voor het verrichten van andere werkzaamheden in buitengewone omstandigheden o.g.v. H 15.

B & W

ADir

*

 

  • 25.

     

Het voorschrijven van dienstkleding o.g.v. H 15.

B & W

ADir

*

 

  • 26.

     

Het opleggen van de verplichting in of meer nabij zijn standplaats te gaan wonen o.g.v. H 15

B & W

ADir

*

 

  • 27.

     

Het opleggen van een voorwaarden/verbod tot het verrichten van nevenwerkzaamheden o.g.v. H 15

B & W

ADir

*

 

  • 28.

Het vergoeden van schade o.g.v. H 15

B & W

ADir

*

 

  • 29.

Het verhalen van de door gemeente geleden schade op nalatige ambtenaar o.g.v. H 15

B & W

ADir

*

 

  • 30.

Het toekennen van vergoeding van reis- en verblijfkosten ter zake van dienstreizen o.g.v. H15/ Vergoedingsregeling reis- en verblijfskosten.

B & W

ADir

*

   

  • 31.

     

Het verlenen van toestemming voor het gebruik van een motorrijtuig voor dienstdoeleinden o.g.v. H 15.

B & W

ADir

*

 

  • 32.

     

Het opleggen van de verplichting tot het volgen van een bijzondere vakopleiding of ander onderwijs o.g.v. H 15.

B & W

ADir

*

 

  • 33.

     

Het verlenen van verlof met behoud van bezoldiging voor het volgen van onderwijs o.g.v. H 15.

B & W

ADir

*

 

  • 34.

     

Het vastleggen van afspraken in een persoonlijk ontwikkelingsplan o.g.v. H 17.

B & W

ADir

*

POP

  • 35.

     

Vastleggen afspraken individueel loopbaanbudget o.g.v. H 17.

B & W

ADir

*

POP

Geldt voor 2013, 2014 en 2015

  • 36.

     

Het inwinnen van een (gericht) psychologisch onderzoek/ assessment o.g.v. H 17.

B & W

ADir

*

 

  • 37.

     

Het vaststellen van een afdelingsopleidingsplan

B & W

ADir

*

 

  • 38.

     

Besluiten op een aanvraag, het verlenen van een voorschot en tegemoetkoming in de verhuiskosten o.g.v. H 18

B & W

ADir

*

 

  • 39.

     

Het verlenen van een tegemoetkoming in de kosten voor woon-werkverkeer, verhuiskosten of voor pensionkosten voor verblijf in een pension o.g.v. H 18.

B & W

ADir

*

 

  • 40.

     

De beslissingsbevoegdheid/ vertegenwoordigingsbevoegdheid t.a.v. uitvoeringsadministratie van de Fietsregeling t.b.v. cafetariamodel

B & W

ADir

*

De Fietsregeling is met de invoering van de werkkostenregeling per 1 januari 2015 ingetrokken maar de uitvoeringsadministratie loopt door tot 1 januari 2018

  • 41.

     

Toekennen van een maaltijdvergoeding o.g.v. de Regeling maaltijdvergoeding.

B & W

ADir

*

Geldt uitsluitend voor medewerkers die vallen onder de bijzondere regeling

  • 42.

     

Het toekennen van een pensioengratificatie o.g.v. Regeling pensioengratificatie.

B & W

ADir

*

 

  • 43.

     

Het toekennen van een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer o.g.v. de Uitvoeringsregeling woon-werkverkeer.

B & W

ADir

*

 

  • 44.

     

Aanstelling en ontslag van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand o.g.v. Rechtsposi tieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

B & W

ADir/PD

*

 

  • 45.

     

Bepaling van de personeelsbezetting van de afdeling o.g.v. artikel 160 lid 1 sub c Gemeentewet

B & W

ADir

*

Binnen de kaders van het functiegebouw en de toegewezen personeelsformatie

  • 46.

     

Bepaling van de samenstelling van de teams binnen de afdeling o.g.v. artikel 160 lid 1 sub c Gemeentewet

B & W

ADir

*

Binnen de kaders van het functiegebouw en de toegewezen afdelingsformatie

  • 47.

     

De viering van jubilea o.g.v. de attentie- en gratificatieregeling

B & W

ADir

*

 

  • 48.

     

De aanschaf van VVV-bonnen o.g.v. de attentie- en gratificatieregeling

B & W

ADir

*

Een MW van Middelen schaft de VVV-bonnen aan na aanvraag door de AM van de betreffende afdeling.

  • 49.

     

Het voeren van afspraken- en functioneringsgesprekken o.g.v. Regeling personeelsgesprekken

B & W

ADir

*

 

  • 50.

     

Het voeren van beoordelingsgesprekken o.g.v. Regeling personeelsgesprekken

B & W

ADir

*

 

  • 51.

     

Het vaststellen van afspraken-, functionerings- en beoordelingsgesprekken o.g.v. Regeling personeelsgesprekken

B & W

ADir

*

 

  • 52.

     

Toepassing van de bepalingen volgens ‘Het Nieuwe Werken’

B & W

ADir

*

 

Directie

Rechtspositieregeling – Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR), Uitwerkingsovereenkomst (UWO), lokale aanvullingen/regelingen

Algemene opmerkingen:

  • De (onder)gemandateerde kan ten aanzien van zichzelf geen bevoegdheden in mandaat uitoefenen (bevoegdheid gaat naar hiërarchisch hogere niveau);

  • ondermandaat aan DirB of AM Middelen

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Uitzonderingen/ Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

De beslissing tot het niet doorbetalen/ staken van de bezoldiging o.g.v. H 7.

B & W

ADir

DirB

 

  • 2.

     

Het verlenen van ontslag o.g.v. H 8, met name 8:3, 8:5a, 8:6, 8:7, 8:8, 8:9 en 8;13 en ontslag waarbij een regeling wordt getroffen.

B & W

ADir

DirB

ontslag wegens reorganisatie (art. 8:3), ontslag wegens arbeidsongeschiktheid (art. 8:5a), ontslag wegens onbekwaamheid en ongeschiktheid (art. 8:6), overige ontslaggronden (art. 8:7, 8:8, 8:9) en ontslag als disciplinaire straf (8:13). Ontslag van de afdelingsmanagers door B&W.

  • 3.

     

Het schorsen als ordemaatregel o.g.v. H 8.

B & W

ADir

DirB

 

  • 4.

     

Het ontzeggen van de toegang tot de dienst o.g.v. H 15.

B & W

ADir

DirB

 

  • 5.

Het opleggen van disciplinaire straffen op grond van H 16.

B & W

ADir

DirB

 

  • 6.

Het horen van de ambtenaar als bedoeld in artikel 16:1:3

B&W

ADir

DirB

Het horen geschiedt door de directeur bedrijfsvoering of de algemeen directeur.

  • 7.

     

Het vaststellen van een concernopleidingsplan (m.n. de besluiten inzake indeling in categorieën).

B & W

ADir

 

 

  • 8.

     

Aflossing gemeentelijke hypothecaire geldlening.

B & W

ADir

 

 

  • 9.

     

Vaststellen generieke functiebeschrijving

B & W

ADir

DirB

 

Arbeidsomstandighedenwet

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Aanwijzen preventiemedewerker, op grond van art. 13.

B & W

ADir

DirB

 

Burgerlijk Wetboek

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Uitzonderingen/ Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Ontzeggen van toegang van personen tot het betreden van de gemeentelijke gebouwen op grond van art. 5:1.

B & W

ADir

DirB

Ontzegging maximaal gedurende zes maanden. Daarna zal worden beoordeeld of persoon weer tot het gemeentelijk gebouw wordt toegelaten of dat opnieuw een ontzegging wordt verstrekt. Afhankelijk van de aard en ernst van de situatie geldt ontzegging in principe voor alle gemeentelijke gebouwen incl. zwembad.

Ondertekening