Verordening van Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Haaglanden houdende regels omtrent organisatie (Organisatieverordening Veiligheidsregio Haaglanden)

Geldend van 20-12-2019 t/m heden

Intitulé

Verordening van Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Haaglanden houdende regels omtrent organisatie (Organisatieverordening Veiligheidsregio Haaglanden)

Het Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Haaglanden,

Gelezen artikel 16 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016, de Wet veiligheidsregio’s en de Wet publieke gezondheid;

Gelet op het advies van de Ondernemingsraad;

Besluit vast te stellen:

Organisatieverordening Veiligheidsregio Haaglanden 2019

Artikel 1 Definities

  • a. Veiligheidsdirectie: de directie omschreven in artikel 19 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016;

  • b. Meldkamer: de gemeenschappelijke meldkamer als bedoeld in artikel 35 van de Wet veiligheidsregio’s.

Artikel 2 Indeling ambtelijke organisatie

  • 1. De ambtelijke organisatie van de veiligheidsregio bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      de directie brandweer;

    • b.

      de directie geneeskundig;

    • c.

      de gemeenschappelijke meldkamer als bedoeld in artikel 35 van de Wet veiligheidsregio’s.

  • 2. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid vormen gezamenlijk de hoogste ambtelijke leiding van de veiligheidsregio. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid wijzen ieder een plaatsvervanger aan, die in geval van hun afwezigheid, hun bevoegdheden uitoefent. De aanwijzing van een plaatsvervanger behoeft de goedkeuring van het Algemeen Bestuur.

  • 3. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid dragen zorg voor een goede afstemming tussen de taken van de onder hen vallende organisatieonderdelen en oefenen in gezamenlijkheid het beheer uit over de totale organisatie. Hierbij is de commandant brandweer eerstverantwoordelijke en treedt in die zin op in de rol van algemeen directeur van de Veiligheidsregio Haaglanden.

  • 4. Verschillen van mening tussen de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid over bijvoorbeeld gezamenlijk te voeren beleid welke deze niet zelf kunnen oplossen, worden aan de hand van aparte adviezen van de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid voorgelegd aan het Dagelijks Bestuur. Deze kan daarop zelf een besluit nemen of het geschil voorleggen aan het Algemeen Bestuur.

  • 5. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid overleggen in het directieoverleg van de veiligheidsregio over o.a. de aan het Algemeen Bestuur voor te leggen voorstellen, organisatiebrede strategische vraagstukken, middelen, beleid, afstemming tussen plannings- en verantwoordingsdocumenten en advisering met betrekking tot overstijgende onderwerpen.

  • 6. In het directieoverleg hebben naast de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid in ieder geval zitting: de secretaris, de directeur bedrijfsvoering en de concerncontroller. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid kunnen besluiten anderen dan deze functionarissen voor de vergaderingen uit te nodigen.

  • 7. De commandant brandweer is voorzitter van het directieoverleg, De directeur publieke gezondheid is plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 3 Directie brandweer

  • 1. De directie brandweer staat onder leiding van de commandant brandweer.

  • 2. Afstemming binnen de directie vindt plaats middels het MT brandweer. De commandant brandweer bepaalt wie deelnemen aan de vergaderingen van het MT brandweer.

Artikel 4 Directie geneeskundig

  • 1. De directie geneeskundig staat onder leiding van de directeur publieke gezondheid.

  • 2. Afstemming binnen de directie vindt plaats vanuit het MT geneeskundig. De Directeur publieke gezondheid bepaalt wie deelnemen aan de vergaderingen van het MT geneeskundig.

Artikel 5 Gemeenschappelijke meldkamer

  • 1. De meldkamer brandweer, de geneeskundige meldkamer en de meldkamer van politie zijn gevestigd op één locatie en werken onder andere met elkaar samen op het gebied van beheer en technische zaken.

  • 2. Een overeenkomstig artikel 19, lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Haaglanden benoemde directeur van de meldkamer, is verantwoording verschuldigd aan het Bestuur van de Veiligheidsregio na overleg met de overige leden van de Veiligheidsdirectie. Hij voert zijn taken uit met inachtneming van de wettelijke regels en de samenwerkingsafspraken tussen de bestuurlijke partners in de meldkamer.

  • 3. De directeur van de meldkamer overlegt periodiek met de overige leden van de Veiligheidsdirectie.

Artikel 6 Financieel beleid en personeelsbeleid

  • 1. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid zijn beiden verantwoordelijk voor het financieel beleid, de voorbereiding van de begroting en het personeelsbeleid binnen hun eigen organisatieonderdeel.

  • 2. Een aantal daartoe aangewezen ambtenaren van de directie bedrijfsvoering wordt belast met de uitvoering hiervan.

Artikel 7 Financieel beheer

  • 1. De commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid zijn ieder primair verantwoordelijk voor het beheer van inkomsten en uitgaven en voor een doelmatige en rechtmatige taakuitoefening, voor zover het hun eigen onderdeel van de organisatie betreft. Voor de directie bedrijfsvoering zijn zij gezamenlijk verantwoordelijk.

  • 2. Bij de invulling van hun verantwoordelijkheid richten zij zich naar de regels van de geldende Financiële verordening en het geldende Treasurystatuut.

Artikel 8 Medezeggenschap

  • 1. De commandant brandweer treedt op als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.

  • 2. De directeur publieke gezondheid treedt bij afwezigheid van de commandant brandweer op als vervanger.

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als Organisatieverordening Veiligheidsregio Haaglanden 2019 en treedt in werking op de datum van bekendmaking.

  • 2. Bij inwerkingtreding vervalt de Organisatieverordening Veiligheidsregio Haaglanden 2018.

Ondertekening

Den Haag, 15 mei 2019

Pauline Krikke

Voorzitter

Esther Lieben

Secretaris

Toelichting

Op grond van artikel 16 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2016 dient het Dagelijks Bestuur een organisatieverordening vast te stellen die in ieder geval bevat:

  • a.

    De taken, structuur en werkwijze van de ambtelijke organisatie;

  • b.

    De bevoegdheid van de ambtelijke leiding en de relatie met het bestuur;

  • c.

    Op welke wijze de relatie met de ondernemingsraad wordt vormgegeven;

  • d.

    Op welke wijze de verantwoordelijkheid voor het beheer van de organisatie wordt belegd in de organisatie;

  • e.

    Op welke wijze wordt voldaan aan de eisen die ten aanzien van dit beheer gelden op het gebied van doelmatigheid en rechtmatigheid;

  • f.

    Op welke wijze de verantwoordelijkheid voor het financiële beleid en het personeelsbeleid wordt belegd in de organisatie.

  • g.

    Hoe de leden van de veiligheidsdirectie hun taak verrichten en hoe hun functies zich tot elkaar verhouden (leden van de veiligheidsdirectie zijn op grond van artikel 19 Gemeenschappelijke regeling: de commandant brandweer, de directeur publieke gezondheid, de coördinerend functionaris en de chef van de politie-eenheid Den Haag)

  • h.

    Over de directeur meldkamer wordt opgenomen op welke wijze hij zijn taak dient te verrichten.

Met het voorleggen van deze conceptverordening wordt beoogd op sobere wijze inhoud te geven aan deze verplichting.

 

De organisatiestructuur van de Veiligheidsregio is beschreven in de artikel 2 t/m 5.

 

Binnen de directie bedrijfsvoering is de uitvoering van het beleid met betrekking tot HRM,

financiën, communicatie, automatisering, DIV, juridisch en facilitair belegd. Vanuit bedrijfsvoering worden kaders ontwikkeld en vindt ondersteuning voor de hele organisatie plaats.

Over de directeur van de meldkamer is artikel 5 opgenomen.

De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de gemeenschappelijke meldkamer berust bij het bestuur van de veiligheidsregio. In de gemeenschappelijke meldkamer werken de brandweertaak, de politie en de Regionale Ambulancevoorziening samen.  De meldkamer is belast met het ontvangen, registreren en beoordelen van alle acute hulpvragen ten behoeve van de brandweer, de geneeskundige hulpverlening, de daadwerkelijke ambulancezorg en de politie, het bieden van een adequaat hulpaanbod, en het begeleiden en coördineren van de hulpdiensten.

De verhouding tussen de commandant brandweer en de directeur publieke gezondheid is uitgewerkt in de artikelen 2, 6 en 7.  

De aanwijzing van de bestuurder in de zin van de WOR staat in artikel 8.

 

Wijziging ten opzichte van de organisatieverordening 2018

Artikel 2 van deze Organisatieverordening over de eerstverantwoordelijke voor de uitoefening van het totale beheer is verduidelijkt. Om aan te sluiten bij de dagelijkse praktijk is in dit kader de rol van algemeen directeur Veiligheidsregio Haaglanden toegevoegd. Hierbij wordt nadrukkelijk een rol bedoeld en niet een vrijgestelde functionaris.