Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2020

Intitulé

Financiële Verordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

gelet op:

de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

artikel 212 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Definities

Artikel 1 Definities

  • A. Veiligheidsregio: Het openbaar lichaam: Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

  • B. Organisatieonderdeel: iedere organisatorische eenheid binnen de organisatie van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het Dagelijks Bestuur heeft.

  • C. Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

  • D. Financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

    • 1.

      de financieel-economische positie;

    • 2.

      het financiële beheer;

    • 3.

      de uitvoering van de begroting;

    • 4.

      het afwikkelen van vorderingen en schulden;

    • 5.

      alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.

  • E. Financieel beheer: het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

  • F. Rechtmatiqheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder verordeningen en besluiten van het Algemeen Bestuur.

  • G. Doelmatiqheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen of met een bepaalde inzet van middelen zo veel mogelijk prestaties realiseren.

  • H. Doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid worden gerealiseerd.

  • I. Budgetbewaking: het periodiek signaleren van overschrijdingen (budgetbewaking in engere zin) en eventueel andere afwijkingen van het budget alsmede de (bedrijfseconomische) analyse van de verschillen tussen budget en werkelijkheid (budgetbewaking in ruimere zin).

Titel 1 Begroting en verantwoording

Kaderstelling

Artikel 2 Begroting

  • 1. Het Algemeen Bestuur stelt overeenkomstig de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant per kalenderjaar vooraf de begroting en de financiële meerjarenraming vast.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde goederen en diensten, opdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door het Algemeen Bestuur kunnen worden getoetst.

  • 3. De begroting bevat op hoofdlijnen de beleidsdoelstellingen en maatschappelijke effecten die worden nagestreefd, alsmede de middelen die daarvoor beschikbaar zijn, één en ander zo mogelijk uitgedrukt in relevante prestatiecijfers en kengetallen.

Artikel 3 Kaders begroting.

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur stelt jaarlijks voorafgaand aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft een ontwerpbegroting op, rekening houdend met de termijnen gesteld in de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

  • 2.

    De ontwerpbegroting wordt mede op basis van een beleidsplan ter uitvoering van doel en taakstelling van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant opgesteld.

  • 3.

    In de ontwerpbegroting wordt een meerjarenraming opgenomen voor minimaal 3 opeenvolgende jaren, volgend op het begrotingsjaar.

  • 4.

    In deze raming worden de bevindingen betrokken uit de rapportages van de begrotingsuitvoering bedoeld in artikel 6 en de jaarrekening bedoeld in artikel 7 van deze verordening.

Uitvoering

Artikel 4 Uitvoering begroting

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor regels die waarborgen dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat:

    • a.

      De lasten en baten, door middel van kostentoerekening, eenduidig zijn toegewezen aan de producten van de productenraming;

    • b.

      De budgetten uit de productenraming en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de begroting;

    • c.

      De lasten van de producten niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten onder druk komt.

Beheersing en interne controle

Artikel 5 Interne controle

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt ten behoeve van de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, waaronder de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het Dagelijks Bestuur maatregelen tot verbeteringen en herstel van de tekortkomingen.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor een interne toetsing van organisatieonderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening en de rechtmatigheid van beheershandelingen vastgelegd in interne controleprogramma’s.

  • 3.

    De resultaten van de toets en het plan van verbetering worden ter kennisgeving aan het Algemeen Bestuur aangeboden.

Rapportage en verantwoording

Artikel 6 Tussentijdse rapportage en informatie

  • 1. Het Algemeen Bestuur wordt door middel van een tussentijdse bestuurlijke rapportages (periode jan-mei) geïnformeerd over de realisatie ten opzichte van de begroting van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

  • 2. Deze rapportage wordt voor 1 augustus van het lopende begrotingsjaar ter informatie aan het Algemeen Bestuur aangeboden.

  • 3. De inrichting van de rapportage sluit aan bij de indeling van de begroting.

  • 4. De rapportage gaat in op relevante afwijkingen in de lasten en baten en geplande prestaties.

Artikel 7 Jaarstukken

1.Het Dagelijks Bestuur stelt de jaarstukken op conform overeenkomstig de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Titel 2 Financiële positie

Kaderstellen

Artikel 8. Financiële positie

  • 1. Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe het Algemeen Bestuur heeft besloten, in de begroting bij de toelichtende paragraaf over de financiële positie en de meerjarenramingen is opgenomen;

  • 2. Het Algemeen Bestuur autoriseert met het vaststellen van de financiële positie de investeringskredieten.

  • 3. Het totaalbedrag aan verleende garanties en waarborgen worden bij de uiteenzetting van de financiële positie expliciet vermeld, uitgaande van de laatst verstrekte saldobevestigingen

Artikel 9 Reserves en voorzieningen

  • 1. Het Dagelijks Bestuur geeft jaarlijks bij de jaarrekening een overzicht van de reserves en voorzieningen.

  • 2. Het Dagelijks bestuur neemt daarbij de richtlijnen in acht die zijn vastgelegd in de “Nota Reserves en voorzieningen”. Daarin is opgenomen:

    • a.

      de vorming en besteding van reserves alsmede de minimale en/of maximale hoogte daarvan;

    • b.

      de vorming en besteding van voorzieningen;

    • c.

      de toerekening en verwerking van de rente over de reserves en voorzieningen.

  • 3. De nota “Reserves en voorzieningen” wordt elke vier jaar geactualiseerd en aan het Algemeen Bestuur ter vaststelling aangeboden.

Artikel 10 Activabeleid

  • 1. Het investeringsplan wordt jaarlijks opgenomen in de begroting.

  • 2. Activa worden gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, zonodig aangepast voor duurzame waardevermindering

  • 3. De afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar.

  • 4. Het Dagelijks Bestuur neemt omtrent het waarderen, activeren en afschrijven van activa de richtlijnen in acht die zijn vastgelegd in de nota “Nota Afschrijving en Waardering Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant”. Daarin is opgenomen:

    • a)

      de duur van de afschrijving naar soort, die is vastgelegd in de afschrijvingstabel per onderdeel zoals, gebouwen, technische installaties, vervoermiddelen etc.

    • b)

      de wijze van afschrijven;

  • 5. de nota “Nota Afschrijving en Waardering Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant” wordt elke vier jaar geactualiseerd en aan Het Algemeen Bestuur ter vaststelling aangeboden

  • 6. Het Dagelijks bestuur wordt gemachtigd nadere regels vast te stellen voor specifieke afschrijvingstermijnen voor investeringen met een economisch nut. In geval van activering van investeringen met een maatschappelijk nut bij besluit van het Dagelijks Bestuur wordt het actief afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere, door het Dagelijks Bestuur aan te geven tijdsduur.

Artikel 11 Kostprijsberekening

  • 1. Voor het bepalen van de inwonerbijdrage wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Het uitgangspunt hierbij is integrale toerekening van kosten.

  • 2. Voor de kostentoerekening aan producten die worden gedekt door middel van een tarief aan derden wordt eveneens gebruik gemaakt van het systeem van kostentoerekening met als uitgangspunt integrale toerekening van kosten.

Artikel 12 Financieringsfunctie

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg voor:

  • a.

    Het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de producten binnen de begroting uit te kunnen voeren;

  • b.

    Het beheersen van de risico's verbonden aan de financieringsfunctie;

  • c.

    Het nastreven van een voldoende rendement op de uitzettingen;

  • d.

    Het efficiënt aantrekken van vreemd vermogen;

  • e.

    Het efficiënt beheer van de geldstromen en de financiële positie;

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur draagt bij de uitoefening van financieringsfunctie uit lid 1 zorg voor een juiste uitvoer van de richtlijnen zoals vastgelegd in het door het Algemeen Bestuur vastgestelde Treasurystatuut.

Titel 3 Paragrafen

Artikel 13 Lokale heffingen

  • 1. Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van de tarieven, heffingen, prijzen en kosten per verstrekte dienst bij de aanvang van het begrotingsjaar;

  • 2. Bij de begroting en jaarstukken doet het Dagelijks Bestuur in de paragraaf lokale heffingen verslag van de opbrengsten per lokale heffing.

Artikel 14 Weerstandsvermogen en risicomanagement

Het Dagelijks Bestuur geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken inzicht in de risico’s van materieel belang en maakt een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen.

Daarnaast maakt het Dagelijks Bestuur in de paragraaf weerstandsvermogen de weerstandscapaciteit inzichtelijk en geeft aan in hoeverre schade en verliezen als gevolg van de risico's van materieel belang hiermee opgevangen kunnen worden.

Artikel 15 Onderhoud kapitaalgoederen

  • 1. In het kader van de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen van de begroting wordt aandacht geschonken aan het onderhoud van de gebouwen en het materieel en de hieraan verbonden lasten.

  • 2. Bij de begroting en de jaarstukken doet het dagelijks bestuur verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallige onderhoud.

Artikel 16 Financiering

  • 1. Het Dagelijks Bestuur geeft in de treasuryparagraaf de actuele informatie voor het dagelijks beheer van de financieringsfunctie; de regels hieromtrent zijn in het Treasurystatuut opgenomen en wijzigingen worden door het Algemeen Bestuur vastgesteld.

  • 2. Bij de begroting en de jaarstukken doet het Dagelijks Bestuur in de paragraaf financiering inieder geval verslag van:

    • a.

      De kasgeldlimiet;

    • b.

      De renterisiconorm;

    • c.

      De huidige liquiditeitspositie;

    • d.

      De liquiditeitsplanning en de toekomstige financieringsbehoefte;

    • e.

      De rentevisie;

    • f.

      De rentekosten en -opbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.

Artikel 17 Bedrijfsvoering

In de paragraaf Bedrijfsvoering bij de begroting wordt ingegaan op actuele en tijdelijke onderwerpen die aandacht behoeven. In de paragraaf Bedrijfsvoering bij de jaarstukken wordt gerapporteerd over de voortgang van de in de begroting opgenomen onderwerpen en eventuele nieuwe ontwikkelingen.

Artikel 18 Verbonden partijen

In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op bestaande, nieuwe, gewijzigde of beëindigde verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen, de financiële en bestuurlijke inbreng van de Veiligheidsregio en relevante actuele ontwikkeling.

Titel 4 Financiële organisatie en administratie

Artikel 19 Financiële administratie

Het Dagelijks Bestuur zorgt er voor dat:

  • 1.

    De inrichting en de werking van de (financiële) administratie voldoet aan het Besluit Begroting en Verantwoording en andere relevante wetgeving.

  • 2.

    De administratie zodanig van opzet en werking is, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    Het sturen en beheersen van activiteiten en processen in de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant als geheel en in de organisatieonderdelen afzonderlijk;

  • b.

    Het bevorderen van en afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • c.

    Het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in omvang van activa, voorraden, vorderingen en schulden enz.;

  • d.

    Het verschaffen van informatie aan budgethouders;

Artikel 20 Financiële organisatie

Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor en legt in een besluit vast:

  • a.

    Een eenduidige indeling van de organisatie en een eenduidige toewijzing van de taken aan de organisatieonderdelen

  • b.

    Een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie is gewaarborgd

  • c.

    De verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten

  • d.

    De te maken afspraken met de organisatieonderdelen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen.

  • e.

    De regels voor verlening van décharge over het gevoerde beheer van de organisatieonderdelen.

Artikel 21 Aanbesteding en inkoop

Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor en legt de interne regels vast voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie.

Titel 5 Slotbepalingen

Artikel 22 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.

Artikel 23 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam Financiële verordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant van d.d. 02-02-2011
De voorzitter. de heer mr. P.A.G. Noordanus
De secretaris, mevrouw C.J.C. den Ouden MCDM