Regeling vervallen per 01-01-2016

Organisatieverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Geldend van 16-11-2011 t/m 31-12-2015

Intitulé

Organisatieverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant:

overwegende;

dat het voor een goede behartiging van de zorg voor de veiligheid en de hulpverlening aan de burgers in het werkgebied van belang is samen te werken in het bieden van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en de voorbereiding op en bestrijding van ongevallen, crisis en rampen;

dat hiertoe door de 26 gemeenten in de regio Midden- en West-Brabant de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is vastgesteld;

dat in verband met de doorontwikkeling van de veiligheidsregio een aantal organisatorische afspraken moet worden gemaakt;

B E S L U I T :

De volgende ‘Organisatieverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant’ vast te stellen:

Hoofdstuk 1 De Organisatiestructuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)

Artikel 1 Organisatie VRMWB

  • 1.

    De VRMWB is een bestuurlijk samenwerkingverband tussen 26 gemeenten.

  • 2.

    De bestuurlijke organisatie bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de Voorzitter van de veiligheidsregio.

  • 3.

    De VRMWB kent de volgende organisatieonderdelen:

    • a.

      Brandweer Midden- en West-Brabant (BMWB);

    • b.

      Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio Midden- en West-Brabant (GHOR);

    • c.

      Gemeenschappelijke Meldkamer (GMK);

    • d.

      Veiligheidsbureau/ sector bedrijfsvoering;

    • e.

      Organisatieonderdeel Gemeenten (OG)

  • 4.

    De uitvoerende taken van de sector bedrijfsvoering kunnen worden ondergebracht bij een Shared Service Center of bij andere externe partijen. Indien uitvoerende taken elders worden ondergebracht kan de sector bedrijfsvoering worden opgeheven en worden de overgebleven taken binnen het veiligheidsbureau uitgevoerd.

Artikel 2 Veiligheidsdirectie

  • 1.

    De VRMWB kent een ambtelijk orgaan, de Veiligheidsdirectie. Deze is belast met de taken als bedoeld in artikel 5.

  • 2.

    De leden van de Veiligheidsdirectie zijn:

    • a.

      de Algemeen Directeur, tevens voorzitter;

    • b.

      de Commandant van de regionale brandweer, die de leiding heeft over de BMWB;

    • c.

      de Directeur Publieke Gezondheid, die de leiding heeft over de GHOR;

    • d.

      de coördinerend gemeentesecretaris, die de leiding heeft over het OG;

    • e.

      de Korpschef van de Politie Midden- en West-Brabant;

    • f.

      de Hoofdofficier van Justitie.

  • 3.

    De Veiligheidsdirectie organiseert onderling de verdeling van de taken en de onderlinge plaatsvervanging.

Artikel 3 De Algemeen Directeur

  • 1.

    De Algemeen Directeur wordt door het Algemeen Bestuur benoemd.

  • 2.

    De Algemeen Directeur wordt ondersteund door het veiligheidsbureau en de sector bedrijfsvoering.

Artikel 4 Multiteam (MT)

  • 1.

    Het MT bestaat uit de Algemeen Directeur, de directeur GMK,vertegenwoordigers vanuit de organisatieonderdelen Brandweer,GHOR en politie, het hoofd OG en het hoofd van het Veiligheidsbureau bedrijfsvoering.

  • 2.

    De Commandant van de regionale brandweer, de Directeur Publieke Gezondheid en de Korpschef Politie wijzen in overeenstemming met de Algemeen Directeur een vertegenwoordiger aan voor het eigen organisatieonderdeel.

Hoofdstuk 2 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden

Artikel 5 Veiligheidsdirectie

  • 1.

    De Veiligheidsdirectie bereidt de besluiten van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur voor. Onder het integraal voorbereiden behoort nadrukkelijk het overleg en afstemming met de Korpschef van de Politie Midden- en West-Brabant en de Hoofdofficier van Justitie.

  • 2.

    De Veiligheidsdirectie draagt de gezamenlijke eindverantwoordelijkheid voor het optreden van de VRMWB, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen multidisciplinaire processen en kolomspecifieke monoprocessen. De afstemming hiertussen vindt plaats in de Veiligheidsdirectie.

  • 3.

    De Veiligheidsdirectie is verantwoordelijk voor een integrale en kaderstellende aansturing van de verschillende kolommen van de VRMWB en de controle daarop.

  • 4.

    De leden van de Veiligheidsdirectie zijn ieder voor zich afzonderlijk verantwoordelijk voor het eigen organisatieonderdeel. Zij zijn daarvoor resultaatverantwoordelijk binnen de gestelde kaders, waaronder wet- en regelgeving, bestuurlijke besluitvorming, gemeenschappelijke regeling, beleidsdocumenten en programmabegroting.

  • 5.

    De Veiligheidsdirectie kan ontwikkelprojecten vaststellen, instellen en beëindigen.

Artikel 6 Algemeen Directeur

  • 1.

    De Algemeen Directeur is eindverantwoordelijk voor het (integraal) voorbereiden van de besluiten van het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.

  • 2.

    Alle multidisciplinaire processen en ondersteunende taken vallen onder de eindverantwoordelijkheid van de Algemeen Directeur met inachtneming van de wettelijke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Commandant van de Regionale Brandweer en de Directeur Publieke Gezondheid.

  • 3.

    De Algemeen Directeur is eindverantwoordelijk voor de regievoering, waaronder te verstaan:

    • a.

      het ontwikkelen, het doen implementeren en uitdragen van de strategische doelen van de organisatie, zowel ten aanzien van de hoofdlijnen van beleid als ten aanzien van de organisatieontwikkeling;

    • b.

      het zorg dragen voor een gecoördineerde en integrale inbreng van maatschappelijke ontwikkelingen, rijksbeleid en bestuurlijke inzichten in de beleidsontwikkeling, -voorbereiding, -uitvoering en –evaluatie;

    • c.

      het bewaken van het verloop van onder meer de beleidsprocessen, de budgetcyclus en de beleidsplannen, overeenkomstig de door het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur vastgestelde kaders.

  • 4.

    De Algemeen Directeur is eindverantwoordelijk voor het voortbrengen van de producten en diensten door de VRMWB op transparante, efficiënte en maatschappelijk verantwoorde wijze, binnen de door de wet en het bestuur vastgestelde kaders.

  • 5.

    De Algemeen Directeur heeft tot taak zorg te dragen voor de doorontwikkeling van de VRMWB, de kwaliteit van de dienstverlening en leiding te geven aan de ambtelijke organisatie. Hij is tevens verantwoordelijk voor het stimuleren van samenwerking met en tussen de verschillende dienstonderdelen en de betrokken partners.

  • 6.

    De Algemeen Directeur is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling van de Veiligheidsregio voor zover het betreft de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden die uit de Wet veiligheidsregio’s voortvloeien.

  • 7.

    De Algemeen Directeur heeft bijzondere verantwoordelijkheid voor de inhoudelijke kwaliteit en het proces van het tot stand brengen van multidisciplinaire processen, zoals omschreven in de Wet veiligheidsregio’s.

  • 8.

    De Algemeen Directeur wordt ondersteund door het Veiligheidbureau/sector bedrijfsvoering.

Artikel 7 Multitteam (MT)

Het MT heeft de volgende taken:

  • a.

    het adviseren van de Algemeen Directeur over de multidisciplinaire taken en werkzaamheden;

  • b..

    het leveren van een bijdrage aan de afstemming met en integratie tussen de organisatieonderdelen.

Artikel 8 Brandweer Midden- en West-Brabant (BMWB)

  • 1.

    De BMWB staat onder leiding van de Commandant van de regionale brandweer, die wordt benoemd door het Dagelijks Bestuur van de VRMWB.

  • 2.

    De BMWB voert de taken uit als bedoeld in artikel 25 van de Wet veiligheidsregio’s.

Artikel 9 GHOR Midden- en West-Brabant (GHOR)

  • 1.

    De GHOR staat onder leiding van de Directeur Publieke Gezondheid van de gemeentelijke gezondheidsdienst, bedoeld in artikel 14 van de Wet publieke gezondheid. De Directeur Publieke Gezondheid wordt benoemd door het bestuur van de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) in overleg met het bestuur van de veiligheidsregio.

  • 2.

    De GHOR is belast met de coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulpverlening als bedoeld in artikel 1 van de Wet veiligheidsregio’s en hetgeen is bepaald in de Wet publieke gezondheid

  • 3.

    De GHOR is belast met de advisering van andere overheden en organisaties op het onder artikel 10, lid 2 genoemde gebied.

Artikel 10 Gemeenschappelijke meldkamer Midden- en West-Brabant (GMK)

  • 1.

    De GMK staat onder leiding van de directeur GMK die wordt benoemd door het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio na overleg met het regionaal college van politie.

  • 2.

    De GMK is belast met het ontvangen, registreren en beoordelen van alle acute hulpvragen ten behoeve van de brandweer, de geneeskundige hulpverlening, het ambulancevervoer en de politie, het bieden van een adequaat hulpaanbod en het begeleiden en coördineren van de hulpdiensten.

Artikel 11 Bedrijfsvoering veiligheidsregio

De bedrijfsvoering van de veiligheidsregio staat onder leiding van een manager bedrijfsvoering. De manager bedrijfsvoering is resultaatverantwoordelijk voor:

  • a.

    beleid en uitvoering personeel en organisatie;

  • b.

    beleid en uitvoering financiën en control;

  • c.

    beleid en uitvoering facilitaire zaken en huisvesting;

  • d.

    beleid en uitvoering informatievoorziening;

  • e.

    Communicatie.

Artikel 12 Veiligheidsbureau

  • 1.

    Het veiligheidsbureau staat onder leiding van het hoofd veiligheidsbureau en houdt zich bezig met de volgende :

    • a.

      concernadvisering met betrekking tot:

      • -

        personeel en organisatie;

      • -

        informatievoorziening en automatisering;

      • -

        financiën;

      • -

        huisvesting en facilitaire zaken;

      • -

        inkoop en aanbesteding;

      • -

        planning en control;

    • b.

      risico- en crisisbeheersing waaronder:

      • -

        integrale advisering risicobeheersin;g

      • -

        advisering/coördinatie van evenementenvergunningen;

      • -

        multi operationele voorbereiding en planvorming;

      • -

        multi opleiden, trainen en oefenen;

      • -

        multi operationele inzet, logistiek en materieel.

    • c.

      beleidsontwikkeling met betrekking tot externe ontwikkelingen;

    • d.

      bestuursondersteuning;

    • e.

      organisatie-ontwikkeling;

    • f.

      Communicatie.

  • 2.

    Het hoofd van het Veiligheidsbureau is resultaatverantwoordelijk voor het kaderstellende beleid en advisering op de taakvelden als bedoeld in het eerste lid.

Artikel 13 Coördinerend gemeentesecretaris

De coördinerend gemeentesecretaris is belast met de voorbereiding en coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis en wordt door het Algemeen Bestuur van de veiligheidsregio aangewezen.

Artikel 14 Organisatieonderdeel Gemeenten (OG)

  • 1.

    Het OG functioneert als front-office voor de gemeenten die deel uitmaken van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. Het OG ondersteunt in dat verband de specifieke (deel)processen waarvoor gemeenten in het kader van de voorbereiding en uitvoering van de bestrijding van rampen en crises verantwoordelijk zijn.

  • 2.

    Het OG ontvangt van de gemeenten jaarlijks een vaste bijdrage per inwoner voor de uitvoering van zijn werkzaamheden. De veiligheidsdirectie stelt jaarlijks, op voorstel van de coördinerend gemeentesecretaris, de begroting inclusief het jaarplan van het OG op.

  • 3.

    Het OG heeft binnen het verband van de Veiligheidsdirectie de mogelijkheid een bestemmingsreserve in te stellen voor door het OG te verrichten werkzaamheden ten gunste van gemeenten. Deze reserve mag niet meer bedragen dan 50% van de totale jaarlijkse bijdrage van gemeenten aan het OG. Wanneer er sprake is van overschrijding van dit percentage wordt het meerdere terugbetaald aan de gemeente.

Artikel 15 Korpschef van de Politie Midden- en West-Brabant

De Korpschef van de Politie Midden- en West-Brabant is, in zijn hoedanigheid van lid van de Veiligheidsdirectie, verantwoordelijk voor de coördinatie en afstemming van zaken die de veiligheidsregio betreffen met de onder zijn leiding staande politieorganisatie.

Artikel 16 Hoofdofficier van Justitie

De Hoofdofficier van Justitie voor de regio Midden- en West-Brabant is, in zijn hoedanigheid van lid van de Veiligheidsdirectie, verantwoordelijk voor de coördinatie en afstemming van zaken die de veiligheidsregio betreffen met het Openbaar Ministerie.

Artikel 17 Secretaris van de veiligheidsregio

  • 1.

    De secretaris staat het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur bij de uitoefening van hun taken terzijde en verschaft hen daartoe gevraagd en ongevraagd alle nodige informatie, advies en bijstand.

  • 2.

    De secretaris draagt, onverminderd de verantwoordelijkheden van de Algemeen Directeur, zorg voor een goede tijdige en integrale voorbereiding van de vergaderingen van het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur.

  • 3.

    De secretaris is verantwoordelijk voor een snel en adequaat verloop van de procedures die noodzakelijk zijn voor het besluitvormingsproces. Als zich hierbij problemen voordoen legt deze dat voor aan het Dagelijks Bestuur.

  • 4.

    De secretaris draagt er zorg voor dat de besluiten van de bestuursorganen worden vastgelegd en dat er presentielijsten van de vergaderingen van het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur worden bijgehouden.

  • 5.

    De secretaris is gerechtigd de inlichtingen in te winnen die deze voor een goede vervulling van de eigen taak nodig heeft.

Hoofdstuk 3 Werkwijze organisatie

Artikel 18 Control

  • 1.

    De Algemeen directeur is verantwoordelijk voor de inrichting en uitvoering van de controlfunctie binnen de kaders die gelden voor beheer, doelmatigheid, rechtmatigheid en kwaliteit.

  • 2.

    De Algemeen Directeur is er verantwoordelijk voor, dat voorstellen die aan het Algemeen Bestuur ter besluitvorming worden aangeboden zijn getoetst op:

    • a.

      coördinatie met het overige beleid dat door het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur wordt gevoerd;

    • b.

      overeenstemming met het middelenbeleid;

    • c.

      rechtmatigheid;

    • d.

      doelmatigheid;

    • e.

      tijdigheid, juistheid en volledigheid van de gegeven informatie;

    • f.

      juistheid van de gevolgde procedure met inachtneming van eventueel daartoe door het Algemeen Bestuur gestelde regels;

    • g.

      juiste toedeling van verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de besluiten waartoe het voorstel leidt.

  • 3.

    De Algemeen Directeur, de Commandant van de regionale brandweer, de Directeur Publieke Gezondheid, Directeur GMK en coördinerend gemeentesecretaris zijn primair verantwoordelijk voor het beheer van inkomsten en uitgaven en voor een doelmatige en rechtmatige taakuitoefening, voor het eigen organisatieonderdeel.

  • 4.

    Het aan de Algemeen Directeur, de Commandant van de regionale brandweer, de Directeur Publieke Gezondheid, de Directeur GMK en de coördinerend gemeentesecretaris opgedragen beheer van de organisatie dient te voldoen aan:

    • a.

      rechtmatigheid van de aanwending van middelen;

    • b.

      doelmatigheid van de aanwending van middelen;

    • c.

      het realiseren van de met het Algemeen Bestuur overeen te komen omvang en kwaliteit van de dienstverlening;

    • d.

      de tijdigheid, juistheid en volledigheid van de informatie.

  • 5.

    De Algemeen Directeur, de Commandant van de regionale brandweer, de Directeur Publieke Gezondheid, de Directeur GMK en de coördinerend gemeentesecetaris zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding van het financieel beleid en de begroting en de uitvoering van het personeelsbeleid binnen hun eigen organisatieonderdeel.

  • 6.

    Het Dagelijks Bestuur rapporteert over de inhoudelijke en financiële uitvoering van de programmabegroting aan het Algemeen Bestuur en legt daarmee verantwoording af over het gevoerde beleid

Artikel 19 Attributie, delegatie en mandaat

  • 1.

    Taken en bevoegdheden worden uitgeoefend op basis van attributie, delegatie en mandaat.

  • 2.

    Uitgangspunt is dat bevoegdheden voor uitvoerende taken door middel van (onder)mandaat kunnen worden uitgeoefend binnen de kaders die door het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur zijn vastgesteld. Niet expliciet gemandateerde bevoegdheden worden door het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur zelf uitgeoefend.

  • 3.

    De organisatieonderdelen kunnen uitgaven doen en verplichtingen aangaan overeenkomstig de daarvoor vastgestelde regelingen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 20 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit organisatiebesluit treedt in werking op 01-12--2011.

  • 2.

    “De Organisatieverordening Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant”, vastgesteld op 1 maart 2008, wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Organisatieverordening Veiligheidsregio”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur op 14-11-2011
De voorzitter, De secretaris,
De heer mr. P.G.A. Noordanus Mevr. C.J.C. den Ouden MCDM