Regeling vervallen per 03-04-2012

Beleidsregel Voorschriften en beperkingen tijdens evenementen

Geldend van 01-09-2009 t/m 02-04-2012

Intitulé

Beleidsregel Voorschriften en beperkingen tijdens evenementen

De burgemeester van Veldhoven;

gelet op het bepaalde in artikel 1:4 (Voorschriften en beperkingen), artikel 2:12 en 2:13 (Evenementen) van de Algemene plaatselijke verordening

(verder genoemd: Apv) en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,

b e s l u i t :

de beleidsregel ‘Voorschriften en beperkingen tijdens evenementen’ vast te stellen.

Inleiding en grondslagen

In Veldhoven worden jaarlijks ongeveer 200 evenementen georganiseerd. In het belang van de openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu kunnen aan evenementen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

Artikel 1:4 Apv

Op grond van artikel 1:4 Apv kan het bevoegd bestuursorgaan aan een vergunning of ontheffing voorschriften en beperkingen verbinden. Deze voorschriften en beperkingen mogen slechts strekken tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning of ontheffing is vereist. Degene aan wie een vergunning of ontheffing is verleend, is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen.

Artikel 2:12 en 2:13 Apv

In artikel 2:12 Apv wordt de begripsomschrijving van een ‘evenement’ gegeven. Artikel 2:13 lid 1 Apv regelt de vergunningplicht voor het organiseren van een evenement (101 of meer aanwezigen) en in lid 2 wordt het organiseren van eendaagse evenementen (100 of minder aanwezigen) onder voorwaarden vrijgesteld van de vergunningplicht.

Bij evenementen waarbij 101 of meer personen aanwezig zijn, worden de voorschriften en beperkingen verbonden aan de evenementenvergunning.

Bij evenementen waarbij 100 of minder personen aanwezig zijn, worden de voorschriften via deze beleidsregel op deze evenementen van toepassing verklaard. De voorschriften en beperkingen worden als bijlage bij het meldingsformulier gevoegd.

Voorschriften en beperkingen

Om duidelijkheid te verschaffen aan de organisator van een evenement over de aan het evenement verbonden voorschriften en beperkingen, worden de voorschriften en beperkingen in deze beleidsregel vastgelegd.

In het geval dat de in deze beleidsregel vastgelegde voorschriften en beperkingen niet toereikend zijn voor een evenement met 101 of meer aanwezigen, kan de burgemeester extra voorschriften en beperkingen verbinden aan de evenementenvergunning.

Voorschriften en beperkingen

De volgende voorschriften en beperkingen worden verbonden aan:

A. Evenementen (eendaags) met 100 of minder aanwezigen

meldingsplichtig

Algemene voorschriften

  • 1.

    Het maximum aantal aanwezigen bedraagt 100 personen;

  • 2.

    Het evenement moet plaatsvinden tussen 10.00 uur en 01.00 uur;

  • 3.

    Het evenement mag niet op de weg (o.a. rijbaan, (brom)fietspad) en openbare parkeerplaatsen plaatsvinden of anderszins een belemmering vormen voor het verkeer en de hulpdiensten;

  • 4.

    Het evenement moet zodanig worden georganiseerd dat een vrije doorgang voor hulpdiensten (brandweer, politie en ambulance) mogelijk blijft. De doorrijdbreedte op de openbare weg moet minstens 4,20 meter zijn waar de openbare weg deze breedte toelaat. Indien de openbare weg deze breedte niet toelaat, wordt de breedte van de openbare weg aangehouden. De doorrijdhoogte moet ook minstens 4,20 meter zijn;

  • 5.

    Het evenement mag de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en het milieu niet in gevaar brengen;

  • 6.

    De naaste omgeving van het evenement moet op de hoogte worden gesteld van het te organiseren evenement, onder vermelding van de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon tijdens het evenement;

  • 7.

    De organisatie is verantwoordelijk voor een goede gang van zaken en een ordelijk verloop van het evenement;

  • 8.

    Degene die verantwoordelijk is voor het evenement, is voor zover dit tot zijn verantwoordelijkheid kan worden gerekend, gehouden in de directe omgeving hinder te voorkomen of te beperken;

  • 9.

    Binnen de organisatie moet één persoon fungeren als aanspreekpunt tijdens het evenement en deze moet tijdens het evenement aanwezig zijn. Het aanspreekpunt moet op het telefoonnummer, zoals aangegeven op het meldingsformulier, bereikbaar zijn tijdens het evenement;

  • 10.

    Er mogen slechts 2 kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object;

  • 11.

    De organisatie moet er zorg voor dragen dat het evenemententerrein binnen 24 uur na afloop van het evenement is opgeruimd en in oorspronkelijke staat is teruggebracht. Indien het evenemententerrein niet volledig is opgeruimd, zal de gemeente dit doen op kosten van de organisatie;

  • 12.

    De organisatie is verantwoordelijk voor (eventuele) schade aan gemeente-eigendommen. De kosten voor herstel worden op de organisatie verhaald;

  • 13.

    De beplanting dient te worden ontzien. Eventuele schade aan de beplanting komt voor rekening van de organisatie;

  • 14.

    Eventuele schade welke voortvloeit uit het gebruik maken van de melding is voor rekening van de organisator. Deze vrijwaart de gemeente geheel van aanspraken van derden op schadevergoeding;

  • 15.

    De opdrachtgever (melder) tot het inzetten van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers is verantwoordelijk voor de schade die door de verkeersregelaar en/of verkeersbrigadier in de uitoefening van zijn/haar werkzaamheden aan derden wordt veroorzaakt of door derden aan hem/haar wordt toegebracht.

Geluidsvoorschriften

  • 1.

    Buitenactiviteiten (in de openlucht, in een tent of onder een overkapping): Het equivalente geluidsniveau (LAeq), afkomstig van de geluidsinstallatie en plaatsvindende activiteiten tijdens het evenement, mag van 10.00 uur tot 01.00 uur, niet meer bedragen dan 90 dB(A), gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning of andere geluidsgevoelige bestemmingen;

  • 2.

    In afwijking van de “Handleiding meten en rekenen industrielawaai” wordt bij buitenactiviteiten voor muziekgeluid geen strafcorrectie van 10 dB(A) toegepast.

  • 3.

    Inpandige activiteiten: Voor zover het inpandige activiteiten betreft, mag het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (LAr,LT) en maximaal geluidsniveau (LAmax), afkomstig van de geluidsinstallatie en plaatsvindende activiteiten, gedurende de hieronder genoemde tijden, bedragen:

Tijdstip (van – tot)

Langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (L Ar,LT )

Maximaal geluidsniveau (L A max)

Meetpunt

10.00 uur – 19.00 uur

70 dB(A)

90 dB(A)

Gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning

19.00 uur – 23.00 uur

65 dB(A)

85 dB(A)

Gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning

23.00 uur – 01.00 uur

60 dB(A)

80 dB(A)

Gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning

N.B. Geluidsmetingen bij inpandige activiteiten worden uitgevoerd volgens de “Handleiding meten

en rekenen industrielawaai”.

Indien evenementen zowel inpandig als buiten gevierd worden prevaleren de geluidsnormen voor buiten-activiteiten boven de geluidsnormen voor inpandige activiteiten.

Brandveiligheidsvoorschriften

1.Bluswatervoorzieningen mogen nooit belemmerd worden en moeten altijd bereikbaar zijn. De organisatie mag van deze voorzieningen geen gebruik maken.

Voorschriften toezicht en handhaving

  • 1.

    Alle door bevoegde ambtenaren van politie, brandweer en gemeente te geven aanwijzingen dienen strikt en onverwijld te worden opgevolgd;

  • 2.

    Het in strijd handelen met een van deze voorschriften en beperkingen kan ertoe leiden dat het evenement moet worden beëindigd.

B. Overige evenementen (anders dan eendaags en met 100 of minder aanwezigen)

vergunningsplichtig

(voorschriften afhankelijk van de aard van het evenement)

Algemene voorschriften

  • 1.

    Het evenement moet plaatsvinden tussen 10.00 uur en 01.00 uur;

  • 2.

    Het evenement mag de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en het milieu niet in gevaar brengen;

  • 3.

    Tijdens het evenement mag alleen gebruik gemaakt worden van kunststof drinkgerei en flesjes. Gebruik van normaal glaswerk is niet toegestaan;

  • 4.

    Er dienen voldoende sanitaire voorzieningen (richtlijn GHOR: 1 toilet per 150 bezoekers, met een minimum van 2 toiletten) aanwezig te zijn;

  • 5.

    De organisatie is verplicht te zorgen voor voldoende parkeergelegenheid en fietsenstallingen;

  • 6.

    Het evenement moet zodanig worden georganiseerd dat een vrije doorgang voor hulpdiensten (brandweer, politie en ambulance) mogelijk blijft. De doorrijdbreedte op de openbare weg moet minstens 4,20 meter zijn waar de openbare weg deze breedte toelaat. Indien de openbare weg deze breedte niet toelaat, wordt de breedte van de openbare weg aangehouden. De doorrijdhoogte moet ook minstens 4,20 meter zijn;

  • 7.

    De naaste omgeving van het evenement moet op de hoogte worden gesteld van het te organiseren evenement, onder vermelding van de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon tijdens het evenement;

  • 8.

    De organisatie dient voldoende personen (minimaal 1 persoon per 200 bezoekers) in te zetten om gedurende het evenement de aanwezigen en activiteiten in de gaten te houden (toezicht houden). Deze personen dienen duidelijk herkenbaar te zijn;

  • 9.

    Tijdens het evenement moet beveiliging c.q. bewaking worden ingezet. Beveiligings- en bewakingswerkzaamheden mogen alleen worden uitgevoerd door bedrijven die toestemming hebben van het Ministerie van Justitie. Medewerkers van dergelijke bedrijven moeten voldoen aan de eisen die gesteld worden in de Wet op de Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus en moeten toestemming hebben van de regiopolitie waarin het beveiligingsbedrijf gevestigd is. Aan de politie moet worden doorgegeven welke personen voor beveiliging c.q. bewaking worden ingezet;

  • 10.

    De organisatie is verantwoordelijk voor een goede gang van zaken en een ordelijk verloop van het evenement;

  • 11.

    Degene die verantwoordelijk is voor het evenement, is voor zover dit tot zijn verantwoordelijkheid kan worden gerekend, gehouden in de directe omgeving hinder te voorkomen of te beperken;

  • 12.

    Binnen de organisatie moet één persoon fungeren als aanspreekpunt tijdens het evenement en deze moet tijdens het evenement aanwezig zijn. Het aanspreekpunt moet op het telefoonnummer, zoals aangegeven op het aanvraagformulier, bereikbaar zijn tijdens het evenement;

  • 13.

    De organisatie moet er zorg voor dragen dat het evenemententerrein binnen 24 uur na afloop van het evenement is opgeruimd en in oorspronkelijke staat is teruggebracht. Indien het evenemententerrein niet volledig is opgeruimd, zal de gemeente dit doen op kosten van de organisatie;

  • 14.

    De organisatie is verantwoordelijk voor (eventuele) schade aan gemeente-eigendommen. De kosten voor herstel worden op de organisatie verhaald;

  • 15.

    De beplanting dient te worden ontzien. Eventuele schade komt voor rekening van de organisatie;

  • 16.

    Eventuele schade welke voortvloeit uit het gebruik maken van de evenementenvergunning is voor rekening van vergunninghouder. Deze vrijwaart de gemeente geheel van aanspraken van derden op schadevergoeding;

  • 17.

    De opdrachtgever (vergunninghouder) tot het inzetten van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers is verantwoordelijk voor de schade die door de verkeersregelaar en/of verkeersbrigadier in de uitoefening van zijn/haar werkzaamheden aan derden wordt veroorzaakt of door derden aan hem/haar wordt toegebracht.

Geluidsvoorschriften

  • 1.

    Buitenactiviteiten (in de openlucht, in een tent of onder een overkapping): Het equivalente geluidsniveau (LAeq), afkomstig van de geluidsinstallatie en plaatsvindende activiteiten tijdens het evenement, mag van 10.00 uur tot 01.00 uur, niet meer bedragen dan 90 dB(A), gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning of andere geluidsgevoelige bestemmingen;

  • 2.

    In afwijking van de “Handleiding meten en rekenen industrielawaai” wordt bij buitenactiviteiten voor muziekgeluid geen strafcorrectie van 10 dB(A) toegepast.

  • 3.

    Inpandige activiteiten: Voor zover het inpandige activiteiten betreft, mag het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (LAr,LT) en maximaal geluidsniveau (LAmax), afkomstig van de geluidsinstallatie en plaatsvindende activiteiten, gedurende de hieronder genoemde tijden, bedragen:

Tijdstip (van – tot)

Langtijdgemiddelde beoordelingsniveau (L Ar,LT )

Maximaal geluidsniveau (L A max)

Meetpunt

10.00 uur – 19.00 uur

70 dB(A)

90 dB(A)

Gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning

19.00 uur – 23.00 uur

65 dB(A)

85 dB(A)

Gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning

23.00 uur – 01.00 uur

60 dB(A)

80 dB(A)

Gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning

N.B. Geluidsmetingen bij inpandige activiteiten worden uitgevoerd volgens de “Handleiding meten

en rekenen industrielawaai”.

Indien evenementen zowel inpandig als buiten gevierd worden prevaleren de geluidsnormen voor buiten-activiteiten boven de geluidsnormen voor inpandige activiteiten.

Brandveiligheidsvoorschriften

1.Bluswatervoorzieningen mogen nooit belemmerd worden en moeten altijd bereikbaar zijn. De organisatie mag van deze voorzieningen geen gebruik maken.

Voorschriften toezicht en handhaving

  • 1.

    Het in strijd handelen met een van de voorschriften verbonden aan de evenementenvergunning kan ertoe leiden dat de vergunning onmiddellijk wordt ingetrokken. Dit betekent dat het evenement moet worden beëindigd;

  • 2.

    Alle door bevoegde ambtenaren van politie, brandweer en gemeente te geven aanwijzingen dienen strikt en onverwijld te worden opgevolgd.

C. Kermis

Voorschriften kermisattracties en verkoopwagens

  • 1.

    De kermisattracties mogen geopend zijn gedurende de volgende tijden tijdens de kermis in:

    • a.

      Meerveldhoven, D’Ekker en Oerle:

      • ·

        Zaterdag: 14.00 uur – 24.00 uur;

      • ·

        Zondag: 13.00 uur – 24.00 uur;

      • ·

        Maandag: 14.00 uur – 24.00 uur;

      • ·

        Dinsdag: 14.00 uur – 24.00 uur.

    • b.

      Veldhoven-Dorp en Zeelst:

      • ·

        Vrijdag: 19.00 uur – 01.00 uur;

      • ·

        Zaterdag: 14.00 uur – 01.00 uur;

      • ·

        Zondag: 13.00 uur – 01.00 uur;

      • ·

        Maandag: 14.00 uur – 01.00 uur;

      • ·

        Dinsdag: 14.00 uur – 01.00 uur.

  • 2.

    De verkoopwagens op de kermis mogen geopend zijn gedurende de volgende tijden tijdens de kermis in:

    • a.

      Meerveldhoven, D’Ekker en Oerle:

      • ·

        Zaterdag: 14.00 uur – 03.00 uur;

      • ·

        Zondag: 13.00 uur – 02.00 uur;

      • ·

        Maandag: 14.00 uur – 02.00 uur;

      • ·

        Dinsdag: 14.00 uur – 01.00 uur.

    • b.

      Veldhoven-Dorp en Zeelst:

      • ·

        Vrijdag: 19.00 uur – 03.00 uur;

      • ·

        Zaterdag: 14.00 uur – 03.00 uur;

      • ·

        Zondag: 13.00 uur – 02.00 uur;

      • ·

        Maandag: 14.00 uur – 02.00 uur;

      • ·

        Dinsdag: 14.00 uur – 01.00 uur.

  • 3.

    Het equivalente geluidsniveau (LAeq), afkomstig van de geluidsinstallatie en plaatsvindende activiteiten van kermisattracties mag, gedurende de openingstijden van de kermis(attracties), maximaal 100 dB(A) bedragen, gemeten op 1 meter van de luidsprekers.