Regeling vervallen per 24-03-2017

Handhavingsuitvoeringsprogramma gemeente Veldhoven 2016

Geldend van 30-04-2016 t/m 23-03-2017

Intitulé

Handhavingsuitvoeringsprogramma gemeente Veldhoven 2016

1. Inleiding en leeswijzer

Dit is het handhavingsuitvoeringsprogramma van de gemeente Veldhoven voor 2016. Op 2 februari 2016 is het vernieuwde Beleidsplan toezicht en handhaven 2016-2019 van Best en Veldhoven vastgesteld in de gemeente Veldhoven. Dit beleidsplan is mede opgesteld in samenwerking met de gemeente Waalre. Onderdeel van het beleidsplan is een risicoanalyse waarin per beleidsveld de prioriteiten voor toezicht en handhaven zijn aangegeven. In het beleidsplan zelf is omschreven op welke wijze wij in Veldhoven en Best vorm geven aan onze toezicht- en handhavingstaken. Op basis hiervan en de ervaringen uit voorgaande handhavingsuitvoeringsprogramma’s is dithandhavings-uitvoeringsprogramma (HUP) 2016 opgesteld.

Het jaarlijks vaststellen van een HUP is een verplichting. Op grond van artikel 7.3 van het Besluit omgevingsrecht werkt het bestuursorgaan het handhavingsbeleid jaarlijks uit in een uitvoeringsprogramma.

Het HUP 2016 heeft hoofdzakelijk betrekking op de omgeving gerelateerde handhavingsthema’s. Voor alle handhavingsthema’s zijn projecten vastgesteld, die in 2016 zullen worden uitgevoerd. Het HUP biedt de mogelijkheid in te spelen op belangrijke en actuele ontwikkelingen, zoals de samenwerking met onder andere de gemeenten Best en Waalre en de verdere ontwikkelingen van de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) en de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO).

Dit handhavingsuitvoeringsprogramma 2016 is integraal afgestemd binnen de gemeente en wordt gecommuniceerd richting onze externe samenwerkingspartners.

Leeswijzer

Het HUP is opgebouwd uit zes hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk bevat de inleiding en leeswijzer. In het tweede hoofdstuk worden van alle omgeving gerelateerde handhavingsthema’s de projecten uiteengezet. De aandachtspunten met betrekking tot de uitvoering van het programma in 2016, worden in hoofdstuk drie opgesomd. In hoofdstuk vier wordt de inzet van personeel en middelen kort besproken. In hoofdstuk vijf wordt de monitoring en de evaluatie betreffende het HUP besproken. Het zesde hoofdstuk vat ten slotte de risicofactoren van het HUP samen. In de bijlage zijn de themabladen opgenomen.

Integraal Handhavingsuitvoeringsprogramma 2016

2.1 Inleiding

Het handhavingsbeleid van de gemeente Veldhoven is vertaald naar een handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) voor 2016, waarin de bestuurlijke visie en prioriteiten duidelijk herkenbaar zijn. Het vormt daarmee een kader voor de inzet van de beschikbare medewerkers, het realiseren van handhavingsdoelen en de evaluatie en verantwoording achteraf. De rode draad in het proces naar een concreet en realistisch HUP is het maken van keuzes: wat doen we wel, wat doen we niet? Als we gaan controleren, hoe doen we dat dan? Hoeveel tijd en budget stellen we daarvoor beschikbaar? Welke alternatieven hebben we achter de hand? Deze vragen/afwegingen zijn in elke stap van het proces aan de orde gekomen met als resultaat het HUP 2016.

2.2 Inspanningen en projecten per handhavingsthema

De realisering van de doelstellingen uit het beleid toezicht en handhaven vergt een organisatorische inspanning. Er wordt de nodige inzet gevraagd van de medewerkers met toezicht- en handhavingstaken. De gemeente benadert burgers en bedrijven vanuit een oplossingsmodus om ze te bewegen naar een gedragsverandering. Als uiterste middel kan het handelen vanuit de regel worden ingezet. Deze benadering betekent dat meer tijd en energie zal worden gestoken in de toezichtfase en dat handhaving wordt ingezet daar waar toezicht niet leidt tot het gewenste resultaat.

De prioriteitstelling in de handhavingsthema’s geeft richting aan het ambitieniveau en de handhavingsinspanning van de gemeente. De toezichthouders en handhavers van de gemeente hebben per thema, op basis van hun specifieke kennis en ervaring, een realistische analyse gemaakt van de wettelijke taken en de knelpunten/risico’s die zij in de dagelijkse uitvoeringspraktijk ervaren. Op basis daarvan zijn projecten opgesteld. De detailinformatie over de projecten is terug te vinden in de betreffende themabladen in bijlage één. In deze themabladen wordt ingegaan op onder andere de wettelijke grondslag, de inhoud en het doel van het project, hoe we het resultaat gaan evalueren, wat eventuele knelpunten zijn en of er interne/externe partners bij betrokken zijn. In de volgende sub paragrafen wordt per thema ingegaan op de inhoud van de projecten.

De intensiteit van het toezicht wordt bepaald door de prioriteit die een activiteit heeft. Hierbij wordt de volgende intensiteit aangehouden:

Prioriteit Hoog: Proactief, programmatisch toezicht;

Prioriteit Gemiddeld: Toezicht op projectmatige basis (bijvoorbeeld themagewijs of op basis van naleefgedrag) en/of steekproefsgewijs;

Prioriteit Laag: Passief en/of geen toezicht.

Zaken met een lage prioriteit worden niet door de toezichthouders en handhavers actief binnengebracht, maar komen als klacht via het Klanten Contact Centrum binnen op de werkvloer. Wanneer uit de risicoanalyse blijkt dat de klacht een lage prioriteit heeft, wordt deze dus niet of in een veel later stadium opgepakt. Melders zullen worden geadviseerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen bij het oplossen van het probleem. Hiermee voorkomen we o.a. dat de gemeente ongewild partij wordt in een (langlopend) conflict tussen burgers onderling.

2.2.1 Afval (prioriteit gemiddeld)

Ook in 2016 wordt weer toezicht gehouden op de naleving van de Afvalstoffenverordening in de wijken Zonderwijk, Cobbeek/Centrum, ’t Look, Veldhoven-Dorp, Zeelst en Heikant. Het doel van dit jaarlijks terugkerende project is om de naleving van de afvalregelgeving binnen de gemeente Veldhoven te verbeteren. Hiermee wordt bijgedragen aan het hogere doel: een leefbaar en duurzaam Veldhoven. In 2016 wordt er een begin gemaakt met een nieuwe manier van afvalinzameling bij hoogbouwlocaties. Per hoogbouwlocatie zal maatwerk geleverd moeten worden. Er wordt in 2016 bestuursrechtelijk gehandhaafd op het verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval. In 2016 wordt het project bedrijfsafvalinzamelmiddelen in het Citycentrum en winkelgebied Kromstraat doorgezet. Aan de ondernemers van het Citycentrum en winkelgebied Kromstraat zijn informatiebrieven verstuurd waarin is uitgelegd wat de regels zijn met betrekking tot het aanbieden van bedrijfsafvalstoffen en waarom de gemeente deze regels wil handhaven. Het onjuist aanbieden van bedrijfsafval kan immers leiden tot een minder aantrekkelijk en/of veilig winkelgebied. Er is aangekondigd dat de gemeente handhavend zal optreden tegen geconstateerde overtredingen.

2.2.2 Bestaande bouw (prioriteit gemiddeld)

In 2016 worden brandveiligheidsinspecties uitgevoerd op basis van een uitgebreide controlelijst. De VRBZO voert deze controles uit. De nadruk ligt hierbij op gebouwen waar personen verblijven met een verminderde zelfredzaamheid en bij gebouwen waar logies geboden wordt (n.a.v. een brief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu). Hierbij wordt ook de brandcompartimentering meegenomen, zodat er een totaalbeeld is van het pand. Indien overtredingen worden geconstateerd, wordt handhavend opgetreden om een veilig gebouw/gebruik te waarborgen.

In 2016 wordt het TOOM-beleid verder uitgevoerd (in overleg met de VRBZO). Dit project richt zich op het terugdringen van het aantal onechte en ongewenste meldingen in de gemeente. Er zijn een aantal uren voor de afdeling Mens en Omgeving gereserveerd om eventueel handhavend op te treden en technische of organisatorische maatregelen voor te schrijven. Door het terugdringen van het aantal loze meldingen worden onder andere onveilige verkeerssituaties, minder inzet bij daadwerkelijke brandgevaarlijke situaties, onnodige kosten en het afhaken van vrijwilligers voorkomen.

2.2.3 Bestemmingsplannen (prioriteit gemiddeld)

In 2016 worden wederom hercontroles uitgevoerd op vijf locaties waar in het verleden sprake was van strijdig gebruik (inmiddels een jaarlijks terugkerend project). Deze te bezoeken adressen worden voorafgaand aan het project op een lijst geplaatst. De ervaring leert immers dat er vaak sprake is van herhaling van het overtreden van voorschriften uit het bestemmingsplan. Met dit project worden eventuele recidivisten aangepakt en wordt het naleefgedrag van burgers en bedrijven verbeterd.

In 2016 zal gecontroleerd worden op een veilige en leefbare huisvesting van arbeidsmigranten. Dit project is ook opgenomen in het kader van de “Regionale verklaring arbeidsmigranten in Zuidoost-Brabant”. In deze verklaring hebben onder andere de gemeenten in de regio uitgesproken dat zij zich inzetten voor een veilige en leefbare huisvesting van arbeidsmigranten. Aandachtspunten hierin zijn met name de (brand)veiligheid, maar ook overbewoning en overlast.

In 2016 wordt door de afdeling Mens en Omgeving actief uren ingezet op het inventariseren van de benodigde percelen door onze toezichthouders. Indien een nieuw bestemmingsplan of een herziening wordt voorbereid, is het namelijk in sommige gevallen nodig om een actueel beeld te hebben van een bepaald perceel. Ook worden uren gereserveerd om de (herzieningen van) bestemmingsplannen te controleren op handhaafbaarheid. Deze toets wordt uitgevoerd door de juristen van de afdeling Mens en Omgeving in samenwerking met de afdeling Regie & Ontwikkeling.

In 2016 zal een nieuw project worden opgestart. Het betreft de controle van en handhaving op permanente bewoning op recreatieparken. Er is hier sprake van strijd met het bestemmingsplan en bovendien zijn de recreatiewoningen mogelijk niet geschikt voor permanente bewoning (eisen Bouwbesluit 2012).

2.2.4 Bodem (prioriteit gemiddeld)

Vanaf 1 juni 2013 voert de ODZOB toezichtstaken uit op het gebied van bodem. Dit vindt met name plaats op basis van meldingen of specifieke gevallen. Sinds 2015 vindt ook de handhaving plaats door de ODZOB (namens de gemeente). Werkzaamheden die door de ODZOB in de gemeente Veldhoven worden verricht, worden afgestemd met de coördinator van de afdeling Mens en Omgeving. Het doel van het toezichthouden en eventueel handhaven is het verbeteren van het naleefgedrag van burgers, aannemers en bodemadviseurs en zorgdragen voor een duurzame bodemkwaliteit.

2.2.5 Bouwen en slopen met vergunning (prioriteit gemiddeld)

Van alle omgevingsvergunningen activiteit bouwen worden in 2016 met name die vergunningen gecontroleerd, waarbij gezien het verleden van de aanvrager of bouwer gegronde redenen bestaan om controles uit te voeren. Veiligheid, leefbaarheid, gezondheid en duurzaamheid vormen hierbij het afwegingskader. Op significante afwijking(en) van de vergunningen en bij gegronde klachten (met prioriteit) wordt handhavend opgetreden. In 2016 zullen grote sloopmeldingen (inclusief asbestgerelateerde) worden gecontroleerd (door de ODZOB). Bovendien wordt toezicht gehouden bij sloopwerkzaamheden waar asbest een rol speelt, om een veilige sloop te waarborgen.

Het derde project heeft tot doel om het verleende vergunningenbestand ‘up to date’ te houden. Verleende omgevingsvergunningen, activiteit bouw, waarvan de aanvang van de bouw nog niet is gemeld (en geen verlenging is gevraagd), worden twee keer per jaar actief gecontroleerd door de inspecteurs. Indien niet is gestart, wordt er volgens de nog vast te stellen beleidsregel “Intrekken omgevingsvergunning” gehandeld. Dit betekent dat omgevingsvergunningen met de activiteit bouw welke na 104 weken nog niet zijn benut, in principe worden ingetrokken. De aanvrager wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

De BAG database wordt ook in 2016 weer actueel gehouden. Dit betekent concreet dat de verleende omgevingsvergunningen, sloopmeldingen en de geconstateerde vergunningsvrije bouwwerken die opgenomen moeten worden in het BAG bestand, verwerkt worden. De toezichthouders houden dit structureel bij. Daarnaast reserveren zij hier enkele dagen per jaar voor.

Ook in 2016 zal weer integraal worden gecontroleerd op bouw- en brandveiligheidsregelgeving bij maximaal drie nieuwbouwprojecten waar brandveiligheid een hoge prioriteit heeft (door de VRBZO). Er zal met name worden gecontroleerd op de brandwerende scheidingen en de afwerking van de doorvoeringen voor oplevering van de bouw. Het doel van dit project is het voorkomen en bestrijden van gevaarlijke situaties en zorgen voor veilige, duurzame en leefbare bouwwerken in de gemeente Veldhoven.

Tenslotte wordt extra toezicht gehouden bij nieuw- en verbouw in het Maxima Medisch Centrum (door de VRBZO). De focus tijdens deze extra controles ligt op de uitvoering van brandscheidingen en (leiding)doorvoeringen door brandscheidingen om de (brand)veiligheid van de aanwezigen te waarborgen. Indien tijdens de bouwfase afwijkingen worden geconstateerd, kan tijdig worden ingegrepen.

2.2.6 Evenementen (prioriteit hoog/gemiddeld)

Er wordt in 2016 overeenkomstig het evenementenbeleid wederom toezicht gehouden op evenementen binnen de gemeente Veldhoven. Indien sprake is van een onveilige of niet-leefbare situatie (bijvoorbeeld bij geluidsoverlast door een geluidsovertreding) wordt handhavend opgetreden. In 2016 worden in ieder geval de volgende tien grote evenementen bezocht:

Kermis Oerle

Kermis Zeelst

Cult en Tumult

Carnaval

Wielerronde Veldhoven in combinatie met de Kermis Veldhoven Dorp

Après Ski feest Plein Oerle

Oranjemarkt

Oers Braderie

Veldhoven Culinair

Trekker Trek

Een aandachtspunt is het proces wat op dit moment doorlopen wordt rondom de evenementen in Zeelst. In 2014 is naar aanleiding van klachten over de Kermis in Zeelst een samenspraakproces gestart. Dit proces tussen inwoners, horeca, politie, kermisexploitanten en gemeente loopt in 2016 door. Het doel is om acceptabele oplossingen te bereiken en afspraken te maken hierover voor de toekomst van evenementen in Zeelst. Dit in overleg met alle partijen.

Het doel van dit project is veilige evenementen met geen tot geringe overlast in de gemeente Veldhoven, waarbij het naleefgedrag van de ondernemers elk jaar verbetert ten opzichte van voorgaande jaren. Voor grote evenementen vindt een vooroverleg plaats met de betrokken partners. Na een evenement vindt altijd een gezamenlijke evaluatie plaats op basis van geconstateerde overtredingen en ervaringen. De evaluatie wordt schriftelijk vastgelegd en intern besproken. Eenmaal per jaar wordt een integrale evaluatie opgesteld met betrekking tot de toezicht- en handhavingsactiviteiten tijdens evenementen. Overigens is medio 2015 het huidige evenementenbeleid geëvalueerd. Het nieuwe beleid zal naar verwachting eind 2016 in werking treden.

2.2.7 Externe veiligheid (prioriteit gemiddeld)

In november van 2016 worden de verkooppunten van vuurwerk bezocht door een medewerker van de ODZOB in opdracht van de gemeente Veldhoven. De verkooppunten worden gecontroleerd (op fysieke aspecten), zodat ondernemers nog de gelegenheid hebben om wijzigingen in de bedrijfsvoering uit te voeren. Tijdens de verkoopdagen worden de vuurwerkverkooppunten gecontroleerd (ook op gedragsvoorschriften). In januari of februari van 2017 wordt een controle uitgevoerd om na te gaan of het vuurwerk is afgevoerd naar de leverancier. Het doel van dit project is dat de opslagplaatsen en verkooppunten van vuurwerk voldoen aan de eisen van de omgevingsvergunning en het Vuurwerkbesluit en geen gevaarlijke situaties bestaan en/of voortduren.

In 2016 zullen risicobedrijven gecontroleerd worden volgens het plan van de ODZOB (afronding project risicobedrijven 2015) en na evaluatie ODZOB zal een deel van de risicobedrijven mogelijk weer opnieuw worden gecontroleerd. Het doel van dit project is dat risicobedrijven voldoen aan de gestelde (veiligheid) voorschriften.

Ex-BRZO inrichting De Graauw zal in 2016 worden gecontroleerd (ODZOB). Het doel van dit project is dat de inrichting De Graauw eind 2016 voldoet aan de gestelde voorschriften.

2.2.8 Flora en Fauna (prioriteit laag)

Om de flora en fauna binnen de gemeente Veldhoven te beschermen, gaat de gemeente in 2016 verder met het regionale project “Samen sterk in het buitengebied” (SSiB). Dit project wordt uitgevoerd met ondersteuning van de Boa’s.

2.2.9 Gebruik openbare ruimte (prioriteit laag)

Het doel van de projecten opgenomen in dit thema is zorgen voor een veilige, duurzame en leefbare/aantrekkelijke gemeente. Om dit te verwezenlijken, wordt toezicht gehouden en indien nodig gehandhaafd op het reclamebeleid en het plakken en bekladden van zaken. Ook wordt toezicht gehouden en eventueel gehandhaafd in het City-centrum. Daarnaast is een belangrijke taak binnen dit thema het afhandelen van meldingen vanuit het meldpunt (bijvoorbeeld overlastmeldingen en zwerfvuil). Op een aantal thema’s wordt projectmatig gewerkt namelijk: hondenoverlast, caravans, aanhangwagens en (auto)wrakken. Ook wordt bij woningontruimingen assistentie verleend aan de woningstichting. De eigendommen bij een woningontruiming (geplaatst op het openbare gebied) worden door de gemeente Veldhoven verwijderd en opgeslagen. Na betaling kan de eigenaar zijn roerende zaken terugkrijgen. Indien de zaken niet worden opgehaald worden deze vernietigd of om niet overgedragen aan de kringloopwinkel in Veldhoven en wordt de rekening van de werkzaamheden naar de betreffende woningstichting verstuurd.

Vanaf maart 2015 worden de Boa’s in domein I (parkeercontroleurs) ook ingezet voor het toezicht en de handhaving op kleine ergernissen in de leefomgeving, zoals hondenoverlast en afval.

In navolging van het nieuwe handhavingsbeleid wordt geprobeerd, samen met de overtreder, zoveel mogelijk op te lossen in de toezichtfase. Indien dit echt niet mogelijk blijkt, kan altijd nog handhaving worden ingezet.

2.2.10 Horeca (prioriteit hoog/gemiddeld)

In 2014 is het Preventie en Handhavingsplan ‘Alcohol’ en het Sanctiebeleid ‘Alcohol en Horeca’ vastgesteld. In 2016 zal overeenkomstig/met in achtneming van deze stukken toezicht en handhaving worden ingezet.

Indien het noodzakelijk of gewenst is zal in 2016 repressieve handhaving worden ingezet als opvolging op geconstateerde overtredingen door politie, collectieven of de toezichthouders. Voor de controle van jeugd onder de 18 jaar wordt gebruik gemaakt van externe Boa’s (Handhavingssupport).

Tot slot worden ook integrale controles bij de horeca uitgevoerd bij 10% van de vergunninghouders op grond van onder andere (kleine) milieu en bouwvoorschriften. Dit zijn 13 horecagelegenheden. Het doel van dit project is om te zorgen dat de gecontroleerde bedrijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving voor hun lokaliteit. Dit draagt bij aan veilige, leefbare en duurzame horecaondernemingen. Het e.e.a. vindt plaats in overeenstemming met het Preventie en Handhavingsplan ‘Alcohol’ en het Sanctiebeleid ‘Alcohol en Horeca’.

2.2.11 Illegale bedrijvigheid (prioriteit hoog)

Zaken die door het RIEC (het Regionaal Informatie en Expertise Centrum) worden beheerd (in bijvoorbeeld een casus) worden ondersteund vanuit de afdeling Mens en Omgeving. Dit kan betekenen dat informatie wordt verzameld of dat toezicht/handhavingsacties worden uitgevoerd. Het doel is om hiermee (half) zware criminaliteit (zoals hennepteelt, witwassen en vermogenscriminaliteit) te voorkomen en te bestrijden en illegale bedrijvigheid aan te pakken binnen de gemeente Veldhoven. Daarnaast zal in 2016 wederom het Damoclesbeleid actief uitgevoerd worden in samenwerking met de politie (gericht op het voorkomen en bestrijden van drugshandel vanuit panden). Het Damoclesbeleid geeft de burgemeester de bevoegdheid om panden te sluiten (middels een last onder bestuursdwang) indien er sprake is van drugshandel vanuit het erf/pand.

2.2.12 Illegale bouw en sloop (prioriteit gemiddeld)

De jaarlijkse controle op ingetrokken en geweigerde omgevingsvergunningen wordt uitgevoerd in november. De toezichthouders controleren de lijst die wordt gemaakt in Squit XO. Indien alsnog is gebouwd zonder de benodigde vergunning, wordt een handhavingstraject gestart. Het doel van dit project is een veilig, leefbaar en duurzaam Veldhoven waarin de rechtszekerheid wordt gewaarborgd.

Daarnaast constateren toezichthouders regelmatig bouwwerken zonder benodigde vergunning. Als een toezichthouder een dergelijke situatie aantreft, worden de werkzaamheden stilgelegd indien nog gebouwd wordt. Daarbij wordt gehandeld overeenkomstig de uitgangspunten van het nieuwe handhavingsbeleid. Als het bouwwerk is afgerond, wordt het ingemeten en wordt door de toezichthouder een rapport opgesteld. Op basis van deze rapportage wordt een legalisatieonderzoek gestart (hierbij wordt ook gekeken naar de prioriteit van de geconstateerde overtreding). Uit de resultaten van dit legalisatieonderzoek blijkt of een bouwwerk kan worden gelegaliseerd of niet. Indien het bouwwerk niet vergunningsvrij is, wordt in principe een handhavingstraject opgestart, om te zorgen dat de wet- en regelgeving wordt nageleefd. Uitgangspunt is om te allen tijde, samen met de burger, mee te denken hoe bepaalde overtredingen alsnog omgezet kunnen worden in legale, goede oplossingen.

Daarnaast wordt in 2016 het project ‘oude bouwzaken’ definitief afgerond. Er staan nu nog slechts enkele zaken open, waar bij de start van het project nog circa 300 zaken openstonden. Deze zaken zijn in behandeling en daarmee lopende. In 2016 worden deze zaken samen met de afdeling Regie en Ontwikkeling verder opgepakt en afgerond (via bestemmingsplanwijzigingen of handhavingstrajecten).

2.2.13 Milieutoezicht bedrijven (prioriteit gemiddeld)

In 2016 voert de ODZOB de milieucontroles in de gemeente Veldhoven uit. Het doel van deze controles is om de gecontroleerde inrichtingen aan de milieueisen te laten voldoen, om zo een veilig, leefbaar en duurzaam Veldhoven te stimuleren. Gelet op onze duurzaamheidambities wordt bij elke controle expliciet stilgestaan bij duurzaamheidthema’s.

In oktober 2014 is vastgesteld dat de ODZOB volledig mandaat krijgt voor het uitvoeren van VTH-taken Veldhoven. Inmiddels zijn er werkafspraken met de ODZOB gemaakt, zodat het voor partijen (gemeente en ODZOB) duidelijk is hoe het mandaat gedetailleerd kan worden ingevuld door de ODZOB.

2.2.14 Woonwagencentra (prioriteit hoog)

Indien er sprake is van gedragingen zoals veroorzaken geluidsoverlast, illegale bouw, ontduiken leerplicht en afvalovertredingen, worden deze aangepakt. Daarnaast hebben we nog steeds het doel gesteld om niet langer caravans op de locaties toe te staan. Dit betekent dat op de woonwagenwoninglocaties geen caravans bewoond morgen worden en/of aanwezig mogen zijn. Ook is er geen plaats voor verblijf van reizigers (Roma’s zonder huurcontract bij Wooninc. en inschrijving in het GBA van Veldhoven). Het doel is een veilige en leefbare (omgeving) van de woonwagenwoninglocaties. Ook in 2016 zal de gemeente dan ook inzetten op toezicht en handhaving op de aanwezigheid en bewoning van caravans. Dit project vraagt om maatwerk per situatie, waarbij intensief zal moeten worden samengewerkt met verschillende (interne en externe) partners.

2.2.15 Overige (niet-omgeving gerelateerde thema’s)

Zoals aangegeven in de inleiding ziet het HUP oorspronkelijk voornamelijk op de omgeving gerelateerde thema’s. Dat wil niet zeggen dat op het terrein van de overige persoonsgerichte thema’s (bijstand, financiën, inwoners, leerplicht en kinderopvang) geen handhaving plaatsvindt. Bovendien is er sprake van allerlei organisatorische ontwikkelingen waardoor enkele van deze persoonsgerichte thema’s (leerplicht en kinderopvang) binnen de afdeling Mens en Omgeving zijn gevestigd. De volledige programma’s van de persoonsgerichte thema’s Bijstand, Financiën en Inwoners zijn terug te vinden in de bijlagen. Hieronder is een samenvatting van de projecten in de thema’s opgenomen.

Bijstand

In 2016 wordt onderzoek verricht naar mogelijke fraude met uitkeringen (zoals de bijstandsuitkering). Aanleiding voor een onderzoek kunnen bijvoorbeeld tips van de omgeving zijn. Een medewerker van de afdeling Mens en Omgeving is opgeleid om deze controles uit te kunnen voeren. In 2016 worden indien noodzakelijk ook Boa’s van de afdeling Mens en Omgeving ingezet voor dit thema.

Financiën

In 2016 wordt de honden-, parkeer- en afvalstoffenbelasting gecontroleerd op verschillende manieren en met verschillende partners (Parking & Facility Services en Bureau Legitiem).

Inwoners

De gegevens volgens de Wet basisregistratie personen dienen actueel te zijn. Verhuizingen, geboorten, huwelijken et cetera dienen te worden verwerkt om de gegevens correct te houden. Boa’s van Stadstoezicht zijn vanaf februari 2015 aangewezen voor de controles op de Wet basisregistratie personen. Dit betekent dat zij huisbezoeken etc. kunnen afleggen om de juistheid van de BRP gegevens te controleren. Zij zullen hiervoor dan ook worden ingezet in 2016.

Leerplicht

Het thema leerplicht is vanaf 2012 niet langer opgenomen in het HUP. Het college van burgemeester en wethouders heeft in 2011 besloten dat leerplicht jaarlijks zelf een programma en evaluatie (jaarverslag) aanlevert.

Kinderopvang

In het kader van de Wet kinderopvang en de bijbehorende Beleidsregels kwaliteit kinderopvang hebben gemeenten de eindverantwoordelijkheid voor het toezicht op de kwaliteit van kinderopvang. De controle op deze kwaliteit wordt uitgevoerd door de GGD. Zij stellen rapportages op van door hen uitgevoerde controles. De gemeente voert de taak kinderopvang uit. Dit betekent onder meer het bijhouden van het register kinderopvang, verwerken van de rapportages van de GGD en het verzorgen van de verantwoording aan het Ministerie. De uitvoering van de Wet kinderopvang gebeurt door de afdeling Mens & Omgeving. In gevallen waar handhaving aan de orde is, wordt het dossier overgedragen aan de repressief handhaver Apv en bijzondere wetten.

3. Aandachtspunten met betrekking tot de uitvoering

Bij de totstandkoming van het HUP 2016 is een aantal aandachtspunten naar voren gekomen die belangrijk zijn om te benoemen. Deze kunnen namelijk een rol (gaan) spelen in de uitvoering en het beoogde eindresultaat beïnvloeden. Het kan ook zijn dat het onderwerp nog verdere discussie of besluitvorming vraagt.

·Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

Het mandaat voor de ODZOB is in 2014 versterkt. Er ligt nu een volledig mandaat bij de ODZOB voor milieutoezicht van basistaakbedrijven en verzoektaakbedrijven. Het volledig mandaat grenst in principe tot het schrijven van besluiten (last onder dwangsom/bestuursdwang). Momenteel worden werkafspraken in dit kader voorbereid, in 2016 dienen deze meer vorm te krijgen. Het is nog aftasten hoe de gemeente de regie gaat voeren op de werkzaamheden.Daarnaast wordt in 2016 aandacht besteed aan de strafrechtelijke samenwerking (Boa’s) tussen ODZOB en de gemeente. Vanaf 2015 is de ODZOB gestart met uitvoering van de bestuurlijke strafbeschikking milieu. De bestuurlijke strafbeschikking valt onder het strafrecht, maar wordt niet door het Openbaar Ministerie, maar door de directeur van de ODZOB opgelegd. In het kader van de Boa-samenwerking tussen de ODZOB en de gemeente Veldhoven is in 2015 een overeenkomst tussen beide partijen tot stand gekomen, waarbij de Boa domein II afdeling Mens en Omgeving voor de ODZOB kan worden ingezet bij het opmaken van de bestuurlijke strafbeschikking milieu (BSM). Afstemming over de inzet wordt vooraf bepaald door de coördinator van de ODZOB en de coördinator afdeling Mens en Omgeving.

·Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant

Vanaf 1 januari 2015 is de VRBZO de toezichthoudende instantie binnen de gemeente Veldhoven op het gebied van met name brandveiligheid. Zij gaan werken met een vooraf opgesteld overzicht, opgesteld door de gemeente Veldhoven, van de te controleren adressen in 2016. Dit gaat om de bestaande gebouwen. De nadruk wordt dan gelegd op gebouwen met niet zelfredzame personen waarin geslapen wordt. Overige controles worden op verzoek aangevraagd. Er is een inspecteur bij de VRBZO aangewezen die bestaande gebouwen gaat controleren en een inspecteur die adviseert in nieuwbouwprojecten. Bij de bestaande gebouwen voert men een uitgebreide inspectie uit, zodat ook de brandcompartimenteringen worden meegenomen, zoals eerder aangegeven in de brief die ontvangen is van het ministerie.

·Aanpak zware tot halfzware criminaliteit

Gemeenten worden steeds vaker betrokken bij het verzamelen van informatie met betrekking tot criminaliteit en criminele organisaties en zetten steeds vaker bestuursrechtelijke middelen in om deze criminaliteit ook aan te pakken. Alle medewerkers belast met toezicht & handhavingstaken, zowel binnen als buiten, vervullen een preventieve rol als het gaat om herkenning, informatievoorziening en de-escalatie om criminaliteit tegen te gaan. Aan één kant is dit een goede ontwikkeling, omdat hierdoor in de volle breedte informatie wordt ontsloten en gedeeld en criminaliteit integraal wordt aangepakt (wat de meeste kans van slagen heeft). Voorbeelden hiervan zijn de samenwerking met het RIEC, BIBOB, politie en de belastingdienst en bijvoorbeeld uitvoering van het Damoclesbeleid (de aanpak van drugshandel vanuit panden). Het betekent echter ook dat de gemeentelijke organisatie zich sterk moet doorontwikkelen om de veiligheid van de medewerkers te garanderen. Dit betreft onder andere het goed beveiligen van informatie en documenten, het bewustmaken van de medewerkers, maar ook het afschermen van persoonlijke gegevens en het eventueel ter beschikking stellen van persoonlijke beschermingsmiddelen.

·Samenwerking tussen gemeenten (o.a. Best en Waalre)

In 2016 zal de samenwerking tussen Veldhoven en Best nog verder worden verdiept. Binnen dit HUP liggen kansen om verschillende projecten samen uit te voeren. Te denken valt dan aan gerichte projecten/acties waarbij medewerkers uitgewisseld kunnen worden tegen een budget neutraal tarief. Daarnaast maakt deze samenwerking de onderlinge inzet, kennisuitwisseling en vervanging van medewerkers mogelijk.

Ook met de gemeente Waalre wordt samengewerkt, in het kader van de Drank- en Horecawet. Momenteel wordt onderzocht of de samenwerking uitgebreid kan worden naar andere gebieden en met andere projecten.

·Nieuw handhavingsbeleid

Op 2 februari 2016 is het nieuwe Beleidsplan toezicht en handhaven 2016-2019 vastgesteld door het college en dit is vervolgens bekend gemaakt aan de gemeenteraad. Ontwikkelingen zoals de kwaliteitscriteria, de Landelijke handhavingstrategie, ontwikkelingen op het gebied van toezicht et cetera zijn hierin meegenomen. Het nieuwe Beleidsplan toezicht en handhaven 2016-2019 is op 15 februari 2016 in werking getreden.

·Handhavingstrategie

De juridische afhandeling van overtredingen op het gebied van milieu, bouwen, brandveiligheid en ruimtelijke ordening verloopt volgens hetgeen is vastgelegd in de Landelijke handhavingstrategie. Deze strategie is ook op 2 februari 2016 vastgesteld door het college. De strategie is voornamelijk geschikt voor het handhaven bij milieu- en bouwovertredingen en overtredingen op het gebied van ruimtelijke ordening. Zoveel mogelijk worden ook overtredingen op het gebied van fysieke leefbaarheid conform deze strategie afgehandeld. Overtredingen kunnen zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk door de gemeente worden afgehandeld.

·Kwaliteitscriteria toezicht en handhaven

In 2014 is bekend geworden dat de kwaliteitscriteria VTH vooralsnog geen wettelijke basis krijgen. Een grote verandering ten opzichte van het eerdere wetsvoorstel, is dat kwaliteitscriteria niet worden vastgelegd in landelijke regels, maar dat gemeenten (en provincies) deze moeten vastleggen in een op omgevingsdienstniveau afgestemde verordening. In 2015 is een start gemaakt met een op provinciaal niveau afgestemde verordening voor alle Wabo-taken. Naar verwachting wordt deze in de zomer van 2016 aan de gemeenteraad aangeboden ter vaststelling, waarbij tevens inzichtelijk is wat de consequenties zijn voor onze eigen organisatie.

·Landelijke ontwikkelingen

De gemeente Veldhoven houdt de landelijke ontwikkelingen op het gebied van toezicht en handhaving nauwlettend in de gaten via onder andere nieuwsbrieven van het VNG. Hierdoor kan de organisatie zich zo snel mogelijk aanpassen en ontwikkelen bij relevante ontwikkelingen.

·Veldhoven neemt de regie

De gemeente Veldhoven ambieert om een regiegemeente te zijn. Ook het HUP biedt vele kansen om als regiegemeente te werken. Een mooi voorbeeld hierin is de aanpak van de overlast rondom de evenementen in Zeelst (zie thema evenementen). In dit proces speelt de regie van de gemeente een belangrijke rol. In 2016 is het de wens om medewerkers nog bewuster te maken van het bedrijfsconcept en de organisatorische missie.   

·Inzet parkeercontroleurs

De parkeercontroleurs worden vanaf 1 maart 2015 aangestuurd door de afdeling Mens en Omgeving. In juli 2016 loopt het huidige contract met PCH af en er is vanuit de afdeling Beheer en Realisatie een nieuw aanbestedingstraject Parkeerbeheer opgestart. De parkeercontroleurs worden ook ingezet in het openbare gebied voor toezicht en handhaving op kleine ergernissen (zoals afval, honden, fietsen etc.).

4. INZET PERSONEEL EN MIDDELEN

Het HUP beschrijft welke activiteiten moeten worden gedaan om de doelstellingen uit het beleid toezicht en handhaven te realiseren. De ambtelijke organisatie dient hierop toegesneden te zijn. Het gaat om het invullen van de randvoorwaarden die de organisatie in staat stelt het geformuleerde ambitieniveau te bereiken. Deze randvoorwaarden bevinden zich op het terrein van personeel, organisatie en financiën.

Personeel

De realisering van de doelstellingen uit het beleid toezicht en handhaven vergt een organisatorische inspanning. In de themabladen zijn per thema één of meerdere projecten opgenomen. De verschillende thema's en projecten doorsnijden de organisatie waardoor een integrale aanpak nodig is. Daarnaast is er voor sommige medewerkers sprake van diverse nieuwe taakgebieden (denk bijvoorbeeld aan de Drank- en Horecawet, de Wet basisregistratie personen en bijstandsfraude) die de nodige inzet vragen. Deze werkzaamheden komen bovenop de werkzaamheden die zij al uitvoerden. Dit is een aandachtspunt. De werkdruk dient evenredig verdeeld te worden over de medewerkers. Begin 2017 nemen twee medewerkers Stadstoezicht afscheid van de organisatie. Als we na 2016 hetzelfde ambitieniveau willen behouden, betekent dit een toename van de werkdruk voor de overgebleven medewerkers.

Budget activiteitenhandhavingsuitvoeringsprogramma

Het budget voor de uitvoering van het handhavingsuitvoeringsprogramma is opgenomen in de begroting van 2016.

5. Monitoring en evaluatie

Het beleid toezicht en handhaven heeft een looptijd van vier jaar (2016-2019). Dit HUP heeft een looptijd van één jaar, waarbij na afloop van het jaar geëvalueerd wordt of de doelstellingen zijn gerealiseerd, wat de meetbare effecten zijn en of deze in voldoende mate bijdragen aan het realiseren van de ambities op langere termijn. Aan het begin van 2017 wordt deze evaluatie vastgelegd in de evaluatie van het HUP: “Evaluatie HUP 2016”.

De afgelopen jaren heeft de gemeente Veldhoven belangrijke stappen gezet om te komen tot programmatisch handhaven. Veel projecten zijn succesvol afgesloten of volop in ontwikkeling. Op basis van de evaluaties kan gesteld worden dat toezicht en handhaving binnen de gemeente Veldhoven planmatig en projectmatig verloopt. De afdeling Mens en Omgeving heeft de afgelopen jaren een wezenlijk steentje bijgedragen aan een veilige, gezonde, leefbare en duurzame woon- en leefomgeving.

6. RISICOMANAGEMENT

Bij de uitvoering van het onderliggende HUP is het goed om een aantal “risicofactoren” expliciet te benoemen. Enkele zijn in dit stuk al genoemd, maar voor alle duidelijkheid worden ze hier nogmaals samengevat.

  • 1.

    De veiligheid van de medewerkers is een belangrijk punt, nu de zwaarte van de taak toeneemt met de vraag vanuit diverse instanties om een meer actievere rol van gemeenten bij de aanpak van (half)zware criminaliteit.

  • 2.

    Indien taken niet haalbaar zijn of niet uitvoerbaar blijken te zijn, omdat andere prioriteiten worden gesteld of de werkdruk op medewerkers te groot is (ook in verband met de nieuwe taken die bovenop de oude taken komen), zal dit worden gemeld bij de evaluatie van het handhavingsuitvoeringsprogramma over dat jaar. Indien het ingrijpende afwijkingen zijn, zullen deze in de vorm van een collegevoorstel aan het college worden voorgelegd.

  • 3.

    Er moet geïnvesteerd worden in een goede samenwerking tussen de gemeente en de ODZOB en de gemeente en de VRBZO. Er dienen duidelijke werkafspraken gemaakt te worden om zo eenduidig, effectief en integraal te kunnen werken.