Verordening cliëntparticipatie Participatiewet 2016 gemeente Velsen

Geldend van 01-06-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening cliëntparticipatie Participatiewet 2016 gemeente Velsen

Verordening cliëntparticipatie Participatiewet 2016 gemeente Velsen

De raad van de gemeente Velsen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 maart 2016;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

gezien het advies van de IJmondcommissie;

overwegende dat bij verordening regels dienen te worden gesteld over de wijze waarop de cliëntparticipatie is geregeld;

besluit vast te stellen de Verordening cliëntparticipatie Participatiewet 2016 gemeente Velsen.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

  • 1. Doelgroep: De personen, die behoren tot of betrokken zijn bij de doelgroep van de Participatiewet zoals beschreven in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet.

  • 2. Cliëntenraad: Een afvaardiging van de doelgroep, die bij de uitvoering van de Participatiewet wordt betrokken.

  • 3. College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen

Artikel 2. Doelstelling

Het doel van cliëntparticipatie is dat de doelgroep invloed kan uitoefenen op het gemeentelijke beleid in de uitvoering van de Participatiewet , daarbij de belangen van de doelgroep behartigt en bijdraagt aan de kwaliteit van de dienstverlening in de uitvoering van de Participatiewet.

Artikel 3. Samenstelling en vergaderorde cliëntenraad

  • 1. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college. De cliëntenraad kan kandidaten voordragen. Voor de huidige deelnemers aan de cliëntenraad geldt dat zij onder het overgangsrecht vallen. Zij hoeven gedurende vier jaar niet opnieuw benoemd te worden.

  • 2. De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de doelgroep van de Participatiewet en de bij de doelgroep betrokken belangenorganisaties.

  • 3. De cliëntenraad bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste negen personen.

  • 4. De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter, secretaris en penningmeester voor een termijn van vier jaar.

  • 5. Het college kan bij uitzondering overwegen de benoeming van de leden in te trekken. Redenen voor intrekking worden op individuele basis uitgewerkt door het college. Het lidmaatschap van het cliëntenplatform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college.

  • 6. Leden van de cliëntenraad worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen eenmaal voor eenzelfde periode worden benoemd. Benoemde leden kunnen tussentijds ontslag nemen.

  • 7. Degene die niet meer behoort tot de doelgroep of de daarbij betrokken belangenorganisatie is niet langer lid van de cliëntenraad. In afwijking hiervan kan het gewezen lid tijdens de lopende zittingsperiode lid blijven totdat in de opvolging is voorzien.

  • 8. De cliëntenraad komt ten minste vier keer per kalenderjaar in vergadering bij elkaar. Op verzoek van de cliëntenraad nemen de betrokken (beleids)ambtenaren en wethouders deel aan de vergadering.

  • 9. Agendapunten worden een week voor toezending van de agenda ingediend bij de secretaris door de leden van de cliëntenraad en de betrokken (beleids)ambtenaren. De agenda wordt een week voor de vergadering toegezonden aan de leden door de secretaris.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van het college en de cliëntenraad

Artikel 4. Taken van het college

  • 1. Het college vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Indien de cliëntenraad dit wenst krijgt de cliëntenraad de gelegenheid en uitnodiging om over dit voornemen in te spreken op de raadscommissie en/of vergadering.

  • 3. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk zes weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.

  • 4. Het college zorgt ervoor dat de cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling. Niet alleen door hen te raadplegen, maar ook door hen actief mee te laten denken in bijvoorbeeld themabijeenkomsten.

Artikel 5. Ondersteuning cliëntenraad

Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:

  • a.

    stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    zorgt het ervoor, met inachtneming van artikel 4, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de secretaris tijdig bereiken;

  • c.

    stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de cliëntenraad is verzocht;

  • d.

    zorgt het ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad;

  • e.

    verstrekt het de informatie, bedoeld onder d, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en

  • f.

    indien van toepassing, ziet het erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 6. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

1. De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid.

2. Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk twee weken voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen schriftelijk uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

3. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid.

Artikel 7. Budget cliëntenraad

1.Het college legt in nadere regels vast welke vergoeding beschikbaar wordt gesteld aan de clientenraad voor de uitoefening van haar taak.

Hoofdstuk 3 IJmondiale clientenraad Participatiewet

Artikel 8. Doel IJmondiale cliëntenraad Participatiewet

Het doel van IJmondiale cliëntenparticipatie is dat de doelgroep invloed kan uitoefenen op het gemeentelijk beleid in de uitvoering van de Participatiewet dat IJmondiaal wordt opgesteld , daarbij IJmondiaal de belangen van de doelgroep behartigt en bijdraagt aan de kwaliteit van de dienstverlening in de IJmondiale uitvoering van de Participatiewet.

Artikel 9 Samenstelling en vergaderorde IJmondiale cliëntenraad Participatiewet

  • 1. De leden van de gemeentelijke cliëntenraden Participatiewet kunnen deelnemen aan een IJmondiale cliëntenraad Participatiewet.

  • 2. De leden van de cliëntenraad bepalen onderling wie aan de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet deelneemt.

  • 3. Vanuit het oogpunt van evenredigheid nemen van iedere cliëntenraad maximaal twee personen deel als lid aan de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet.

  • 4. De onkostenvergoeding voor deelname aan de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet vindt op dezelfde wijze plaats als vastgesteld voor de cliëntenraad waaruit men afkomstig is.

  • 5. Deelname aan de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet vervalt indien men geen deel meer uitmaakt van de gemeentelijke cliëntenraad.

  • 6. Agendapunten worden een week voor toezending van de agenda ingediend bij de secretaris door de leden van de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet en de betrokken (beleids)ambtenaren. De agenda wordt een week voor de vergadering toegezonden aan de deelnemers door de secretaris.

Artikel 10 Taken en bevoegdheden van het college en de IJmondiale clientenraad

  • 1. De IJmondiale cliëntenraad Participatiewet brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college de gemeenteraad voorgenomen beleid.

  • 2. Het college vraagt over de beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college

    via de secretaris advies aan de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet op een dusdanig

    tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Indien de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet dit wenst krijgt de IJmondiale cliëntenraad

    de gelegenheid en uitnodiging om over dit voornemen te spreken in de commissie-

    en/of raadsvergadering.

  • 3. Van een tijdstip als bedoeld in het tweede lid is sprake als de adviesaanvraag aan de IJmondiale cliëntenraad Participatiewet wordt toegezonden uiterlijk zes weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.

  • 4. Binnen de IJmondiale clientenraad Participatiewet vindt overleg plaats met vertegenwoordigers vanuit de sociale werkvoorziening.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 11. Evaluatie

Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en een ambtelijk vertegenwoordiger geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet. De cliëntenraad brengt verslag uit van deze evaluatie aan de gemeenteraad.

Artikel 12. Intrekken oude verordening

De Participatieverordening Wet werk en bijstand en wet investeren in jongeren 2010 gemeente Velsen wordt ingetrokken.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2016.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntparticipatie Participatiewet2016 gemeente Velsen.

Toelichting

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.

Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering;en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 3. Samenstelling en vergaderorde cliëntenraad

Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.

Eerste lid

Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college. Voor de huidige leden geldt dat zij niet opnieuw hoeven te worden benoemd. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.

Tweede lid

Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de cliëntenraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid (zie het Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 2007, nummer 169).

Vierde lid

Er is uitdrukkelijk voor gekozen om de cliëntenraad uit zijn midden de voorzitter, secretaris en penningmeester te benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat deze personen voor en namens de benoemde doelgroep handelen. De termijn is analoog aan de termijn van het college.

Vijfde lid

Bij een reden voor intrekking kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het verrichten van frauduleuze handelingen.

Negende lid

Ieder lid van de cliëntenraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk één week voorafgaand aan toezending van de agenda gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan de secretaris.

Artikel 4. Taken van het college

Eerste lid

Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies vragen aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

Tweede lid

Indien de cliëntenraad daar prijs op stelt zal zij in de gelegenheid worden gesteld tijdens de commissie in te spreken. Dit om te waarborgen dat inspraak nog in de concept-fase plaatsvindt.

Derde lid

Als de adviesaanvraag uiterlijk zes weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de cliëntenraad, dan kan het advies van de cliëntenraad van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.

Vierde lid

Het wordt belangrijk geacht dat de cliëntenraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het vierde lid bepaald dat het college er via themabijeenkomsten interactief voor zorgt dat de cliëntenraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

Artikel 5. Ondersteuning cliëntenraad

Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de cliëntenraad wordt gefaciliteerd, onder andere door het beschikbaar stellen van vergaderruimte. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Bijvoorbeeld door het faciliteren van lidmaatschap van de stichting cliëntenperspectief (Clip) die de cliëntenraden landelijk ondersteund bij de invulling van hun taak. Daarnaast kan gedacht worden aan het organiseren van kennismakings- en trainingsbijeenkomsten.

Artikel 6. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

Eerste lid

De gemeente hecht aan het belang van cliëntparticipatie. Goed beleid komt mede tot stand in samenspraak met belanghebbenden. Communicatie, tijdige informatievoorziening e de mogelijkheid invloed uit te kunnen oefenen zijn daarom van groot belang. Wat de cliëntenraad zich daarbij wel moet realiseren dat het advies uiteindelijk onderdeel wordt van een brede bestuurlijke en/of politieke afweging

Tweede lid

De cliëntenraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het advies wordt uiterlijk twee weken voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

Derde lid

Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken.

Artikel 7. Budget cliëntenraad

In nadere regels wordt vastgelegd op welke wijze de clientenraad financiëel ondersteund wordt bij het uitoefenen van haar taak.

Artikel 8. Doel IJmondiale cliëntenraad Participatiewet

De leden van de cliëntenraden van gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen nemen periodiek deel aan een overleg in IJmondiaal verband. Aan dit overleg nemen tevens enkele leden van de cliëntenraad Sociale Werkvoorziening deel. In IJmondiaal verband worden de beleidsonderwerpen en ontwikkelingen besproken, die in alle gemeenten gelijk zijn.

Artikel 9. Samenstelling en vergaderorde IJmondiale clientenraad Participatiewet

Derde lid

In dit artikel is opgenomen dat vanuit de lokale cliëntenraden maximaal twee leden deel mogen nemen aan de IJmondiale raadscommissie. Dit om een evenredige inbreng te waarborgen. Deze bepaling gaat niet op voor de voorzitter en de secretaris, maar enkel voor de leden.

Vierde lid

In dit artikel is opgenomen dat voor de vergoeding van de onkosten wordt aangesloten bij de wijze waarop dit voor de lokale cliëntenraad is geregeld.

Artikel 10. Taken en bevoegdheden van het college en de IJmondiale clientenraad Participatiewet

De bepalingen in dit artikel komen overeen met de bepalingen voor de lokale clientenraad Participatiewet in artikel 6. Binnen de IJmondiale cliëntenraad vindt overleg plaats met de vertegenwoordigers vanuit de sociale werkvoorziening.