Beleidsregels openbare oplaadpalen Velsen 2021

Geldend van 07-04-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels openbare oplaadpalen Velsen 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen;

overwegende dat:

• elektrische auto’s geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk zijn voor het milieu;

• elektrische auto’s sterk stijgen in populariteit;

• het aandeel van elektrische auto’s op het totale wagenpark daardoor steeds groter wordt;

• niet iedere inwoner de mogelijkheid heeft om een elektrische auto op eigen terrein op te laden;

• het daarom wenselijk is dat er op openbare locaties mogelijkheden aanwezig zijn om elektrische auto’s op te laden;

• de projectorganisatie MRA-Elektrisch daarom een aanpak heeft uitgewerkt, waarbij de verschillende partijen die belang hebben bij de uitbreiding van het aantal oplaadpalen de kosten hiervoor samen dragen;

• gemeenten binnen de MRA daardoor de mogelijkheid hebben om nieuwe oplaadpalen te plaatsen;

• het tempo van het plaatsen van oplaadpalen omhoog moet, om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag;

• het plaatsen van oplaadpalen vaak leidt tot bezwaren uit de buurt, omdat de parkeerplaatsen bij een oplaadpaal niet langer te gebruiken zijn voor het plaatsen van een voertuig dat louter wordt aangedreven door een verbrandingsmotor;

• het gebrek aan beleidsmatig omschreven plaatsingscriteria voor oplaadpalen de doorlooptijd van aanvraag tot plaatsing negatief beïnvloedt;

• het gebrek aan vastgelegde plaatsingscriteria ertoe leidt dat er op plekken waar veel vraag naar oplaadpalen is in sommige gevallen geen oplaadpaal geplaatst kan worden;

• een verkeersbesluit noodzakelijk is om een parkeerplaats in te richten als parkeerplaats ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

• op grond van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer het college bevoegd is om een dergelijk verkeersbesluit te nemen

besluiten:

vast te stellen de “Beleidsregels openbare oplaadpalen Velsen 2021”

1. Achtergrond

Gemeente Velsen wil in 2030 een klimaatneutrale en duurzame gemeente zijn. In het collegeprogramma 2018-2022 ‘Velsen komt naar je toe!’ is opgenomen dat duurzaam vervoer wordt gefaciliteerd en gestimuleerd. De gemeente wil elektrisch rijden dan ook bevorderen door het plaatsen van oplaadpalen in de openbare ruimte.

Velsen neemt deel aan het Klimaatakkoord. In dit Klimaatakkoord is opgenomen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Hierin is vastgesteld dat elke lokale overheid haar criteria voor het plaatsen van openbare oplaadpalen vastlegt in beleid.

2. Doel

De beleidsregels zijn bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van aanvragen van oplaadpunten voor elektrisch vervoer in de openbare ruimte op het grondgebied van de gemeente Velsen.

3. Begripsomschrijving

Aanvrager:

Een natuurlijk persoon, bedrijf of organisatie die beschikt over een elektrische auto en die een verzoek tot het plaatsen van een openbare oplaadpaal heeft ingediend via de portal van MRA-e voor een oplaadlocatie in de openbare ruimte.

Beheerder:

Degene die de oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur plaatst, beheert en onderhoudt, op verzoek van de MRA-e of de aanvrager, tevens de opdrachtnemer.

Elektrische auto:

Een personen- of bedrijfsauto als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 en nader bepaald in de Regeling Voertuigen en die is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en die geheel of gedeeltelijk – met een minimaal volledig elektrisch bereik van 45 km – door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten de auto. Dit kan een volledig elektrisch aangedreven auto zijn of een hybride auto. Een hybride auto maakt voor de aandrijving gebruik van zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor.

Gebruiker:

Een natuurlijk persoon of rechtspersoon beschikt over één of meer elektrische auto(’s) en laadpas, die op een oplaadlocatie de elektrische auto van hem of haar of een werknemer wilt opladen.

MRA Elektrisch (MRA-e):

Organisatie die de gezamenlijke aanbesteding heeft gedaan voor aanschaf, plaatsing, en onderhoud en beheer van laadpalen voor gemeenten in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Deze organisatie fungeert als schakel tussen de oplaadpaalexploitant en de individuele gemeenten, om deze gemeenten zo veel mogelijk te ontlasten. Inwoners kunnen voor het doen van een aanvraag terecht bij deze organisatie.

Oplaadlocatie/oplaadpaal:

Openbare voorziening, inclusief alle daarbij horende en achterliggende installaties, waar een elektrische auto kan worden opgeladen; een oplaadpaal kan één of meer oplaadpunten bevatten (een oplaadpaal met een dubbele oplaadvoorziening heeft twee oplaadpunten); de benodigde oplaadbekabeling maakt geen deel uit van de oplaadpaal.

Oplaadpunt:

Een op de oplaadpaal aanwezige voorziening waarmee de gebruiker zijn of haar voertuig van stroom kan voorzien.

4. Procedure

Het initiëren van de plaatsing van een oplaadpaal kan op twee wijzen gebeuren:

Vraaggestuurd: enerzijds kan er een verzoek worden gedaan door een Aanvrager. Via een online formulier op de hiervoor speciaal door MRA-e ingerichte portal kan een aanvraag tot het plaatsen van een openbare oplaadpaal worden ingediend.

Aanbodgestuurd: anderzijds kan een door automatisch gegenereerde data gestuurd verzoek ontstaan, ten gevolge van een grote belasting van bestaande oplaadpalen uit de omgeving.

Het verzoek wordt door de gemeente in ontvangst genomen. De gemeente toetst het verzoek aan de in 4.1 gestelde criteria.

De gemeente doet een locatievoorstel aan MRA-e, afgaand op de in 4.2 bepaalde kenmerken. MRA-e voert een haalbaarheidscheck uit op het door de gemeente aangeleverde locatievoorstel

De gemeente informeert direct omwonenden (zie 4.3).

De gemeente doorloopt de procedure voor een verkeersbesluit voor het reserveren van parkeervakken voor de geselecteerde locatie (zie 4.4).

Realisatie van de oplaadlocatie (zie 4.5).

4.1 Toetsingscriteria

Bij een vraaggestuurd verzoek:

De Aanvrager dient te beschikken over een elektrische auto zoals beschreven in de begripsbepaling en dient dit aan te tonen door middel van een (voorlopige) koop- of leaseovereenkomst.

De Aanvrager woont of werkt minimaal 18 uur per week aantoonbaar in de gemeente Velsen.

De Aanvrager beschikt niet over eigen terrein waar de mogelijkheid tot het realiseren van een oplaadgelegenheid bestaat. Onder eigen terrein vallen ook (VVE) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met appartement of op terrein bij de werkgever.

Bij een aanbodgestuurd verzoek:

Een bezettingsgraad van 50% en/of een geladen verbruik van 450 KWh per maand rechtvaardigt een extra oplaadpaal.

4.2. Locatiebepaling

De oplaadlocatie dient op een loopafstand van maximaal 300 meter van het opgegeven adres van de Aanvrager te komen. Deze loopafstand is alleen van toepassing wanneer er sprake is van een vraaggestuurd verzoek.

De oplaadlocatie dient in elk geval te voldoen aan de volgende criteria:

de oplaadpaal dient goed te installeren en te onderhouden te zijn. Dit houdt in dat rond de oplaadpaal binnen 60 centimeter geen dichte begroeiing mag zijn. Oplaadpalen kunnen tevens niet binnen de projectie van een boom geplaatst worden;

de oplaadpaal wordt niet geplaatst op plekken waar de bruikbaarheid of veiligheid van (delen van) de weg of haar weggebruikers erdoor in het geding komt. Dit is bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) het geval bij smalle trottoirs of ondiepe parkeerhavens;

openbare oplaadpalen worden alleen geplaatst op openbare wegen die in eigendom zijn van de gemeente Velsen.

De oplaadlocatie moet technisch realiseerbaar zijn

De parkeerdruk in de omgeving mag niet hoger zijn dan 100%. Hierbij wordt de parkeerdruk in de straat, maar ook die van omliggende straten (met een maximale straal van 100 meter loopafstand vanaf de oplaadlocatie) onderzocht.

De oplaadlocatie dient bij voorkeur zo veel mogelijk te voldoen aan de volgende aanvullende criteria:

de locatie komt op een strategische plek langs wijkontsluitingswegen waar relatief veel verkeer rijdt; de locatie wordt daardoor beter bruikbaar voor de achterliggende wijk;

De bij de oplaadlocatie behorende parkeervoorziening betreft formele parkeerhavens;

De oplaadlocatie heeft een openbaar karakter (en komt dus niet direct bij de Aanvrager voor de deur).

4.3 Informeren van omwonenden

In een straal van 25 meter rond de voorgenomen oplaadlocatie wordt een informatiebrief rondgestuurd. Deze brief dient om de directe omwonenden en belanghebbenden te informeren over het voornemen een oplaadpaal te plaatsen, en om hen in staat te stellen hun eventuele bedenkingen kenbaar te maken.

In een uitzonderlijk geval kan een reactie op de informatiebrief ertoe leiden dat de voorgenomen locatie één of enkele parkeervakken verplaatst moet worden. Deze verplaatsing wordt getoetst aan hetgeen vermeld is in 4.2.

Gelijktijdig aan dit participatietraject wordt de technische haalbaarheid van de oplaadlocatie getoetst door de oplaadpaalexploitant. In een uitzonderlijk geval kan deze toets ertoe leiden dat de voorgenomen locatie één of enkele parkeervakken verplaatst moet worden. Deze verplaatsing wordt getoetst aan hetgeen vermeld is in 4.2.

4.4 Verkeersbesluit

Voor het plaatsen van een verkeersbord bij een oplaadpaal is een verkeersbesluit noodzakelijk. De politie adviseert de gemeente hierbij. De benodigde verkeersbesluiten worden gepubliceerd. Gedurende 6 weken kan bezwaar worden ingediend op de verkeersbesluiten.

Na afloop van de locatiebepaling en het doorlopen van het participatietraject wordt de locatie voorgelegd aan de politie ter advies.

In een uitzonderlijk geval kan het politieadvies op het verkeersbesluit ertoe leiden dat de voorgenomen locatie één of enkele parkeervakken verplaatst moet worden. Deze verplaatsing wordt getoetst aan hetgeen vermeld is in 4.2.

4.5 Realisatie

Door MRA-e en de oplaadpaalexploitant wordt de oplaadpaal gerealiseerd.

Bebording en markering van de parkeervakken bij de oplaadpaal vindt in opdracht van de gemeente plaats.

5. Bereikbaarheid

De beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en de gemeente in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal/-infrastructuur.

6. Aansprakelijkheid

De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. De gemeente Velsen is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere infrastructuur is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis. Dit wordt vastgelegd in de overeenkomst voor de plaatsing van laadpalen en andere oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de gemeente Velsen.

7. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking een dag na de bekendmaking.

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Beleidsregels openbare oplaadpalen Velsen 2021’

Ondertekening