Besluit houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk rest- en plastic verpakkingsafval en bedrijfsafval van de inzamelingsdienst

Geldend van 06-12-2012 t/m heden

Intitulé

Besluit houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk rest- en plastic verpakkingsafval en bedrijfsafval van de inzamelingsdienst

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

gelet op de artikelen 9, 14, 15, 16, 20, 22 en 23 van de Afvalstoffenverordening 2010 van de gemeente Venlo;

besluiten:

tot vaststelling van het navolgende gewijzigde Besluit houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijke rest- en plastic verpakkingsafval en bedrijfsafval aan de inzameldienst:

Artikel 1

Alle bewoners van percelen in de laagbouw, behoudens de bewoners van de percelen gelegen in de binnenstad, krijgen éénmalig door of vanwege de gemeente ter afzonderlijke aanbieding van huishoudelijk restafval een (of meer) individuele duo-container(s) verstrekt van 180 of 280 liter:

1. Eenpersoonshuishouden

  • 1.1.

    Standaard 180 liter

  • 1.2.

    Op medische indicatie 280 liter of 180 liter extra

2. Meerpersoonshuishouden

  • 2.1.

    Standaard 280 liter

  • 2.2.

    Op verzoek 180 liter

  • 2.3.

    Groter dan 5 personen 280 liter plus optie 180 liter extra

  • 2.4.

    Op medische indicatie extra 180 of 280 liter  

Indien na het verstrekken van de duo-container(s) blijkt dat het volume niet voldoet, dan kan de afvalcontainer binnen de mogelijkheden zoals aangeduid in dit artikel worden geruild voor een ander formaat. Dit kan uitsluitend op schriftelijk verzoek en na betaling van € 20 aan de afdeling Openbare Werken. Ingeval van medische indicatie worden voor het ruilen of extra leveren geen kosten in rekening gebracht.

Artikel 2

In afwijking van het gestelde in artikel 1 kan de gemeente in de volgende situatie een extra afvalcon¬tainer met een afwijkend formaat leveren:

Meerpersoonshuishouden

Bestaat uit 5 personen: 280 liter plus 180 liter extra

Op schriftelijk verzoek en na éénmalige betaling van € 150,00 aan de afdeling Openbare Werken kan er binnen de mogelijkheden zoals aangeduid in dit artikel, een extra afvalcontainer worden geleverd. De gegevens zoals die worden verkregen uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) zijn daarbij leidend.

Artikel 3

  • 1.

    De gebruiker van het perceel dient voor het aanbieden van huishoudelijk restafval en plastic verpakkingsafval gebruik te maken van de daartoe door of vanwege de gemeente verstrekte duo-container. Hij ziet er op toe dat een juist gebruik gemaakt wordt van de verstrekte duo-container. Dit betekent mede dat het in de duo-container geplaatste tussenschot niet verplaatst en niet verwijderd mag worden door de gebruiker. De aangeboden hoeveelheid huishoudelijk restafval en plastic verpakkingsafval mag maximaal 70 kilogram wegen en niet smeulen of branden.

  • 2.

    De duo-container behoort tot het perceel en is slechts overdraagbaar aan de opvolgende gebruiker van het perceel.

  • 3.

    Bij diefstal dient onverwijld aangifte gedaan te worden bij de politie. Met het overleggen van deze aangifte kan een vervangende duo-container worden verkregen bij de afdeling Openbare Werken.

  • 4.

    De containers zijn voorzien van een geheugenchip. Deze mag niet verwijderd worden, noch mag de erin opgeslagen data gewijzigd worden, anders dan door de gemeente aangewezen personen of instanties.

Artikel 4

  • 1.

    De door de gemeente voorgeschreven inzamelmiddelen mogen ter lediging aangeboden worden aan de openbare weg tussen 22.00 uur voorafgaande aan de dag van ophalen en het tijdstip waarop het ophalen van het huishoudelijk restafval langs het desbetreffende weggedeelte heeft plaatsgehad. Op de inzameldag dient het voorgeschreven inzamelmiddel vóór 07.30 uur ter lediging te worden aangeboden aan de openbare weg. Het inzamelmiddel dient uiterlijk om 21.00 uur op de inzameldag van de openbare weg verwijderd te worden.

  • 2.

    De duo-container dient aangeboden te worden met de wielen naar de straatzijde.

Artikel 5

In het geval voor woningen en bedrijven gemeenschappelijke inzamelvoorzieningen zijn getroffen door middel van een al dan niet op de openbare weg geplaatste ondergrondse of bovengrondse afvalcontainer, dient voor het aanbieden van huishoudelijk restafval, plastic verpakkingsafval en groente-, fruit- en tuinafval afkomstig van de betrokken woningen en bedrijven gebruik gemaakt te worden van deze voorzieningen. Hierbij dienen de volgende regels voor het gebruik van deze afvalcontainers in acht genomen te worden:

  • 1.

    het huishoudelijk restafval, plastic verpakkingsafval en groente-, fruit- en tuinafval dat in de afvalcontainer wordt gedeponeerd mag uitsluitend in gesloten vuilniszakken worden aangeboden;

  • 2.

    het huishoudelijk restafval en groente-, fruit- en tuinafval mag uitsluitend in de ondergrondse afvalcontainers met opschrift “restafval” aangeboden worden. Het plastic verpakkingsafval mag uitsluitend in de ondergrondse afvalcontainers met opschrift “plastic verpakkingsafval” aangeboden worden.

  • 3.

    door of vanwege de gemeente worden passen verstrekt waarmee de inwerp¬opening van de container geopend moet worden;

  • 4.

    de verstrekte passen zijn woning gebonden en niet overdraagbaar;

  • 5.

    bij verlies van de pas moet aangifte bij de politie gedaan worden. Met het bewijs van aangifte kan bij de afdeling Openbare Werken tegen betaling van € 20,00 een nieuwe pas worden aangevraagd;

  • 6.

    indien een pas is vernield en daardoor niet meer te gebruiken, of vermist/verloren, kan bij de afdeling Openbare Werken tegen betaling van € 20,00 een nieuwe pas verkregen worden. Het is ter beoordeling van de afdeling Openbare werken of er sprake is van vernieling of misbruik van de pas.

  • 7.

    er mogen geen huishoudelijke afvalstoffen naast de ondergrondse afvalcontainer geplaatst worden, ook niet als de betreffende container vol of in storing is of op welke wijze dan ook ontoegankelijk is.

Artikel 6

De afstand tussen de individuele percelen en de gemeenschappelijke inzamelvoorzieningen in de binnenstad is bepaald op maximaal 125 meter.

Artikel 7

Bewoners die zijn aangewezen op een ondergrondse afvalcontainer, mogen op jaarbasis een aantal maal huishoudelijk restafval en plastic verpakkingsafval in de inzamelvoorziening aanbieden. Ieder door het inzamelmiddel als geldig geregistreerde opening wordt beschouwd als één aanbieding. Het aantal toegestane aanbiedingen is gerelateerd aan het aantal personen waaruit zijn of haar huishouden is samengesteld, waarbij de Gemeentelijke Basis Administratie leidend is.

Voor bedrijven is het uitsluitend toegestaan gebruik te maken van de ondergrondse afvalcontainers, indien men daartoe een overeenkomst met de gemeente, zoals bedoeld in artikel 9 van dit besluit, heeft gesloten.

1. Eenpersoonshuishouden

Restafval

Plastic verpakkingsafval

1.1. Standaard

55

55

1.2. Op medisch indicatie

90

90

2. Meerpersoonshuishouden

Restafval

Plastic verpakkingsafval

2.1. Standaard

105

105

2.2. Groter dan 5 personen

165

165

2.3. 5 personen

165

165

2.4. Op medisch indicatie

210

210

3. Waarbij het gestelde onder 2.3 voor 5 personen enkel is toegestaan als is voldaan aan het gestelde in artikel 2 van dit besluit.

Artikel 8

In afwijking van het gestelde in artikel 7 mogen één- en meerpersoonshuishoudens vaker aanbieden dan het vastgestelde aantal. Hiervoor wordt per opening van de ondergrondse afvalcontainer (zowel restafval als plastic verpakkingsafval) een bedrag van € 2,00 in rekening gebracht. Het te betalen bedrag over het betreffende jaar wordt in het eerste kwartaal van het volgende kalenderjaar bij de betreffende aanbieder in rekening gebracht en moet binnen de daarvoor gestelde termijn aan de gemeente voldaan worden.

Artikel 9

  • 1.

    In afwijking van het gestelde in artikel 7 kunnen bedrijven bij de afdeling Openbare Werken een verzoek indienen om voor het aanbieden van hun bedrijfsafvalstoffen, zoals aangewezen in het ‘Besluit categorieën bedrijfsafvalstoffen die door de inzameldienst worden ingezameld’, gebruik te mogen maken van de ondergrondse afvalcontainers van de gemeente.

  • 2.

    Hiertoe dienen bedrijven een overeenkomst met een minimale looptijd van 2 jaar met de gemeente te sluiten. De daarvoor te betalen vergoeding is gebaseerd op het aantal openingen van de ondergrondse afvalcontainer op jaarbasis. In de hieronder opgenomen tabel worden de staffelmogelijkheden van de openingen op jaarbasis weergegeven.

  • 3.

    Door de afdeling openbare Werken wordt beoordeeld of het verzoek kan worden gehonoreerd. Dit wordt mede bepaald aan de hand van de capaciteit van de ondergrondse afvalcontainer ter plekke en het aantal door het betreffende bedrijf aangevraagde stortingen per jaar.

  • 4.

    Indien bedrijven om meer dan 1.040 stortingen op jaarbasis verzoeken, dan wordt door de afdeling Openbare Werken bepaald of hieraan kan worden voldaan. Indien dit niet mogelijk is wordt de aanvrager naar particuliere inzamelaars doorverwezen.

  • 5.

    Bij het aanbieden van afval aan de inzameldienst als bedoeld in dit artikel, gelden de aanbiedregels die van toepassing zijn voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval aan de inzameldienst, zoals vastgelegd in dit Besluit.

Tabel Tarievenstaffel gebruik ondergrondse afvalcontainers gemeente Venlo

Aantal opening ondergrondse afvalcontainer per jaar

Vergoeding in euro's per jaar

1-25

75

53-104

150

105-156

225

157-208

300

209-260

375

261-312

450

Ieder veelvoud van 52 is mogelijk tot een maximu van 1.040

Ieder veelvoud van 75 berekenen, op basis van het aantal openingen zoals in linker kolom aangeven.

Artikel 10

Indien burgemeester en wethouders besluiten dat bewoners van de laagbouw voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van hun huishoudelijk restafval, groente-, fruit- en tuinafval en plastic verpakkingsafval gebruik dienen te maken van gemeenschappelijke inzamelvoorzieningen, dan zijn hierop eveneens de artikelen 5, 6, 7 en 8 van dit besluit van toepassing.

Artikel 11

  • 1.

    Indien een vastgestelde inzameldag valt op een algemeen erkende feestdag kan door het hoofd van de afdeling Openbare Werken een andere inzameldag, worden aangewezen.

  • 2.

    De wijziging van de inzameldag wordt openbaar bekend gemaakt.

Artikel 12

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Op dat tijdstip wordt het besluit “Houdende regels voor het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijke restafval en bedrijfsafval aan de inzameldienst” zoals vastgesteld d.d. 5-1-2010 ingetrokken.

Ondertekening

Venlo, 27 november  2012
Burgemeester en wethouders van Venlo
de secretaris de burgemeester