Regeling vervallen per 01-10-2015

Inspraakverorendening sociaal domein

Geldend van 01-01-2013 t/m 30-09-2015

Intitulé

Inspraakverorendening sociaal domein

De raad van de gemeente Venlo;

gelezen het voorstel van het college van 20 november 2012, registratienummer

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet of op artikel 150 van de gemeentewet, artikel 11 van de Wet maatschappelijke ondersteuning en artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

gezien het advies van het Wmo-forum, de seniorenraad, de gehandicaptenraad, de sportraad en de cliëntenraad WIZ ;

overwegende dat de adviesstructuur voor het sociale domein toe is aan een vereenvoudiging;

besluit vast te stellen:

de verordening regelende de wijze waarop ingezetenen en belanghebbenden bij de voorbereiding van gemeentelijk sociaal-maatschappelijk beleid en uitvoering worden betrokken (inspraakverordening sociaal domein).

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Sociaal domein: activiteiten en voorzieningen op het terrein van welzijn, zorg, sport, werk en inkomen.

  • b.

    Adviesraad: adviesraad voor het sociaal domein: een groep personen die vanuit de belangen en ervaringen van de verschillende doelgroepen het college adviseert over de voorbereiding en uitvoering van het sociaal-maatschappelijk beleid.

  • c.

    Cliëntenforum: een groep cliënten die betrokken wordt bij de wijze waarop de dienstverlening wordt uitgevoerd door de afdeling WIZ.

  • d.

    Cliënten WIZ: direct belanghebbenden zoals bedoeld in artikel 7 van de WWB (Wet werk en bijstand), artikel 2 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), artikel 2 van de Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en artikel 1 van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).

  • e.

    Klanttevredenheidsonderzoek: een representatief onderzoek onder cliënten van de WMO c.q. de WWB, waarin gevraagd wordt naar een beoordeling van de ontvangen diensten of producten opdat de kwaliteit van de dienstverlening kan worden verbeterd.

  • f.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo.

  • g.

    Algemeen directeur: de secretaris van de gemeente Venlo.

  • h.

    WIZ: de gemeentelijke afdeling werk, inkomen en zorg.

  • i.

    WMO: Wet maatschappelijke ondersteuning.

Artikel 2 Reikwijdte

  • 1.

    Deze verordening is van toepassing op de adviesraad sociaal domein en het cliëntenforum WIZ en regelt de manier waarop interactieve beleidsvorming plaats vindt evenals de wijze waarop cliënten worden betrokken bij de uitvoering van de dienstverlening.

  • 2.

    De algemene inspraakverordening Venlo 2010 is onverminderd van toepassing.

Artikel 3 Bevoegdheid college

Het college is bevoegd om, binnen de financiële kaders van de gemeentebegroting, een besluit te nemen over de facilitering van de adviesraad, het cliëntenforum en andere aan de adviesraad gelieerde belangenfora op het gebied van senioren, sport en mensen met een beperking.

HOOFDSTUK 1 ADVIESRAAD SOCIAAL DOMEIN

Artikel 4 Inleidende bepaling adviesraad

Er is een adviesraad sociaal domein die het college adviseert over het gemeentelijk beleid op het gebied van welzijn, zorg, sport, werk en inkomen.

Artikel 5 Samenstelling adviesraad

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit 12 tot 15 personen, op persoonlijke titel, met kennis of ervaringsdeskundigheid op de volgende terreinen:

    • a.

      Een of meerdere prestatievelden van de WMO, zodanig dat in de adviesraad alle prestatievelden zijn gedekt.

    • b.

      Sport.

    • c.

      Het beleidsveld van de WWB.

  • 2.

    Het college benoemt een voorzitter met de volgende kwaliteiten: objectief, affiniteit met doelgroep en beleidsthema’s, procesmatige kwaliteiten.

  • 3.

    Voor deelname aan de adviesraad worden de belangenfora op het gebied van senioren, sport, mensen met een beperking en het cliëntenforum WIZ uitgenodigd kandidaten voor te dragen.

  • 4.

    De voorzitter is verantwoordelijk voor de selectie van de leden van de adviesraad en legt hierover verantwoording af aan het college. Kandidaten worden vooraf geïnformeerd over de criteria die bij de selectie worden gehanteerd.

  • 5.

    De zittingsduur van een lid bedraagt zes jaar, welke maximaal met twee jaar kan worden verlengd.

  • 6.

    De leden van de adviesraad beschikken over een netwerk van contacten/doelgroepen, van wiens ervaringsdeskundigheid zij gebruik maken.

Artikel 6 Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden adviesraad

  • 1.

    De adviesraad adviseert het college, gevraagd of ongevraagd, over het beleid op het sociaal domein.

  • 2.

    Het college vraagt in ieder geval advies over beleidskaders, uitvoeringsplannen en verordeningen die betrekking hebben op het sociaal domein.

  • 3.

    De door het college gevraagde adviezen worden binnen zes weken verstrekt, tenzij anders met het college wordt overeen gekomen.

  • 4.

    De adviesraad kan ook zelfstandig beleidsvoorstellen aan het college voorleggen.

  • 5.

    De adviesraad bevordert overleg en samenwerking tussen organisaties binnen het sociaal domein.

  • 6.

    De adviesraad laat zich inhoudelijk voeden door belangenfora op het gebied van senioren, sport, mensen met een beperking, cliënten WIZ en OGGZ (openbare geestelijke gezondheidszorg).

  • 7.

    De adviesraad heeft speciale aandacht voor groepen die niet zo gemakkelijk hun stem laten horen.

  • 8.

    De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast waarin het praktisch functioneren wordt geregeld.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1.

    De adviesraad wordt door het college voorzien van alle informatie die nodig is voor zijn functioneren en wordt in een vroegtijdig stadium betrokken bij de ontwikkeling van nieuw beleid.

  • 2.

    De adviesraad komt, uitgezonderd de vakantieperiode, maandelijks bijeen op uitnodiging van de voorzitter.

  • 3.

    De vastgestelde verslagen van de adviesraad worden ter beschikking gesteld aan de belangenfora op sociaal-maatschappelijk gebied.

  • 4.

    De portefeuillewethouder neemt tweemaal per jaar deel aan het overleg van de adviesraad.

  • 5.

    Aan het begin van elk jaar informeert het college het adviesorgaan welke beleidsthema’s in het betreffende jaar voor advies zullen worden voorgelegd.

HOOFDSTUK 2 CLIËNTENFORUM WIZ

Artikel 8 Inleidende bepaling cliëntenforum

Op grond van artikel 47 van de WWB is er een cliëntenforum WIZ dat wordt betrokken bij de wijze waarop de dienstverlening plaats vindt en waarin vanuit ervaringsdeskundigheid wordt gereageerd op nieuwe beleidsvoornemens.

Artikel 9 Samenstelling cliëntenforum

  • 1.

    Het cliëntenforum bestaat uit maximaal 15 leden, waarvan 12 cliënten WIZ en (ter ondersteuning) 3 door de cliëntleden aan te wijzen personen met deskundigheid op WIZ-gebied.

  • 2.

    Het college benoemt een voorzitter met de volgende kwaliteiten: objectief, affiniteit met doelgroep en beleidsthema’s, procesmatige kwaliteiten.

  • 3.

    Het college stelt alle cliënten van de afdeling WIZ, woonachtig in de gemeente Venlo, in de gelegenheid zich te kandideren voor het cliëntenforum.

  • 4.

    Uit de kandidaten wordt een willekeurige steekproef genomen.

  • 5.

    De voorzitter heeft de regie van het selectieproces.

  • 6.

    De zittingsduur van een lid bedraagt vier jaar, welke maximaal met twee jaar kan worden verlengd.

  • 7.

    Openhartige deelname aan het forum heeft geen gevolgen voor de uitkering van de cliënt.

Artikel 10 Taken cliëntenforum

  • 1.

    Het cliëntenforum geeft feed back op de wijze waarop de dienstverlening door de afdeling WIZ plaats vindt.

  • 2.

    Het cliëntenforum geeft in een vroeg stadium zijn visie op nieuwe beleidsvoornemens op het gebied van WIZ. Deze rol is vergelijkbaar met die van andere belangenfora.

  • 3.

    Het cliëntenforum geeft signalen over gewenste beleidsaanpassingen door aan de adviesraad sociaal domein.

Artikel 11 Werkwijze

  • 1.

    Het cliëntenforum komt minimaal tweemaal per jaar bijeen op uitnodiging van de voorzitter.

  • 2.

    De leden spannen zich in om relevante informatie te verzamelen van andere cliënten WIZ, mede op basis waarvan inbreng wordt geleverd.

  • 3.

    De verslagen van het cliëntenforum, inclusief een overzicht van acties die naar aanleiding hiervan door WIZ worden ondernomen, worden beschikbaar gesteld aan de adviesraad en eenmaal per jaar aan de algemeen directeur.

  • 4.

    De cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement vast, waarin het praktisch functioneren wordt geregeld.

HOOFSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 12 Klanttevredenheidsonderzoek

  • 1.

    Elke twee jaar worden representatieve onderzoeken uitgevoerd naar de beleving van de dienstverlening onder de cliënten WIZ en onder de cliënten van instellingen die voorzieningen verstrekken in het kader van de WMO.

  • 2.

    De resultaten van deze onderzoeken worden ter kennis gebracht aan de adviesraad sociaal domein en aan de algemeen directeur.

Artikel 13 Inwerkingtreding en intrekking oude verordeningen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2013.

  • 2.

    Op dat moment worden ingetrokken:

    • a.

      De verordening adviesorganen, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 4 januari 2010.

    • b.

      De verordening cliëntenparticipatie WIZ, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 29 september 2010.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Inspraakverordening sociaal domein’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 december 2012.
De griffier, De voorzitter