Regeling vervallen per 01-12-2017

Besluit mandaat, volmacht en machtiging RUD Limburg-Noord 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 30-11-2017

Intitulé

Besluit mandaat, volmacht en machtiging RUD Limburg-Noord 2016

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo,

De burgemeester van de gemeente Venlo

ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft;

gezien het voorstel van 8 december 2015 ;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht;

mede gelet op de ontwikkelingen rondom de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord, hierna: RUD;

besluiten:

tot verlening van de mandaten, volmachten en machtigingen als bedoeld in het bijgaand register aan de directeur van de RUD, onder de bepaling dat de onderstaande artikelen 1 t/m 6 van toepassing zijn en onder intrekking van eerdere mandaatbesluiten (besluiten van 13 januari 2015 en 19 mei 2015).

Artikel 1 (Randvoorwaarden)

Bij de uitoefening van de bevoegdheden, als bedoeld in dit besluit, worden de specifieke bepalingen/voorwaarden, daarbij vermeld in de als zodanig genoemde kolom van het bij dit besluit behorende register in acht genomen.

Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, wordt bij de uitoefening van bedoelde bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen.

Onverminderd het bepaalde in het eerste en tweede lid, worden in vergunningen, ontheffingen, toestemmingen, overeenkomsten e.d. de gebruikelijke voorwaarden en bepalingen opgenomen.

Inzake de uitoefening van bevoegdheden, als bedoeld in dit besluit, zal jaarlijks verantwoording worden afgelegd in het inhoudelijke jaarverslag.

Artikel 2 (Vervanging)

Ingeval van afwezigheid van de directeur van de RUD, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden door zijn plaatsvervanger uitgeoefend.

Artikel 3 (Mandaat, volmacht en machtiging)

  • 1.

    Onder mandaat wordt het volgende begrepen: de bevoegdheid om in naam van burgemeester en wethouders, dan wel in naam van de burgemeester, besluiten als bedoeld in artikel 1:3 eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht te nemen.

  • 2.

    Onder volmacht wordt het volgende begrepen: de bevoegdheid om in naam van burgemeester en wethouders, dan wel in naam van de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 3.

    Onder machtiging wordt het volgende begrepen: de bevoegdheid om in naam van burgemeester en wethouders, dan wel in naam van de burgemeester, feitelijke handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 4 (Ondertekening)

  • 1.

    De namens burgemeester en wethouders uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend: ‘Namens burgemeester en wethouders van Venlo’ gevolgd door de naam en de functie-aanduiding van de directeur en daaronder zijn of haar handtekening.

  • 2.

    De namens de burgemeester uitgevoerde bevoegdheden worden als volgt ondertekend: ‘Namens de burgemeester van Venlo,’ gevolgd door de naam en de functie-aanduiding van de directeur en daaronder zijn of haar handtekening.

Artikel 5 (Ondermandaat, subvolmacht en submachtiging)

  • 1.

    De directeur van de RUD is bevoegd om aan medewerkers van de deelnemers in de RUD Limburg-Noord een ondermandaat, een subvolmacht, dan wel een submachtiging te verlenen voor wat betreft de bevoegdheden als bedoeld in het bijbehorende register, met inachtneming van de daarin genoemde uitzonderingen en voorwaarden.

  • 2.

    De verlening van ondermandaat, subvolmacht en submachtiging, als bedoeld in het eerste lid, geschiedt schriftelijk. Hierbij kunnen voorwaarden aangeven worden.

  • 3.

    Ingeval van uitoefening van ondermandaat, subvolmacht en submachtiging, als bedoeld in het eerste lid, worden uitgaande stukken overeenkomstig het bepaalde in artikel 4 ondertekend, met dien verstande dat de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de gemachtigde medewerker in de plaats van de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de eerst gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde worden geplaatst.

Artikel 6 (Citeertitel)

Dit besluit kan worden aangehaald als “Besluit mandaat, volmacht en machtiging RUD Limburg-Noord 2016”.

Ondertekening

Venlo 8 december 2015,
Burgemeester en wethouders van Venlo
de secretaris, de burgemeester
Piet Lucassen, Antoin Scholten
De burgemeester van Venlo
Antoin Scholten

Register behorende bij het Besluit mandaat, volmacht en machtiging RUD Limburg-Noord 2016

Nr:

Bevoegdheid:

Grondslag:

Specifieke bepalingen / voorwaarden:

Intern RUD

A1

Het opstellen van het regionaal uitvoeringsprogramma.

A2

De aansturing van de uitvoering van het regionaal uitvoeringsprogramma.

A3

De dagelijkse aansturing van het coördinatiecentrum.

Algemeen / Basistaken

B1

Het maken van afspraken met het Openbaar Ministerie, Politie en landelijke inspectie- en opsporingsdiensten , waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen.

Artikel 7, lid 12 Bestuursovereenkomst

Het verlenen van ondermandaat, subvolmacht en submachtiging is niet toegestaan.

B2

Het afsluiten van samenwerkingsarrangementen met andere RUD-directeuren.

Artikel 7, lid 12 Bestuursovereenkomst

Het verlenen van ondermandaat, subvolmacht en submachtiging is niet toegestaan.

B3

Het stilleggen van werkzaamheden bij het ontbreken van een daartoe vereiste omgevingsvergunning.

Artikel 17.10 – 17.13 Wet milieubeheer

Het stilleggen kan alleen bij spoedeisende gevallen en dient direct te worden gemeld bij het bevoegd gezag.

B4

Het voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van de door het bevoegde orgaan genomen besluiten.

B5

Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen alsmede het verstrekken van bescheiden waarop ingevolge geldende regelgeving aanspraak bestaat.

B6

Het aanvragen van subsidies ten behoeve van de uitvoering van de taken.

Artikel 4:21 Algemene wet bestuursrecht

De bestuurlijke vertegenwoordiger van de betreffende gemeente(n) dien(t)(en) vooraf akkoord te geven.

Nr:

Bevoegdheid:

Grondslag:

Specifieke bepalingen / voorwaarden:

Verzoektaken, niet zijnde Basistaken

Besluiten inzake bestuursrechtelijke procedures.

C1

Besluiten op grond van:

a.vereenvoudigde wijze van afdoen en afdoen herhaalde aanvraag;

b.horen;

c.opschorten beslistermijn;

d.besluiten over dwangsommen bij niet tijdig beslissen;

e.bestuursrechtelijke geldschulden

f.bestuurlijke lus en tussenuitspraak.

a.art. 4:5 en 4:6 Awb

b.b. art. 4.7 en 4:8 Awb

c.afdeling 4.1.3 Awb

d.–

e.titel 4.4 Awb

f.art. 8:51a, 8:51b, 8:51c, 8:80a en 8:80b Awb

C2

Het vragen van advies op basis van de Wet Bibob en het maken van afspraken naar aanleiding van het uitgebrachte advies.

C3

Besluiten inzake vergunningverlening bij of krachtens de Wabo (procedurestappen, ontwerpbesluit, besluit, goedkeuringsbesluiten op maatwerkvoorschriften)

C4

Besluiten op grond van het Bouwbesluit (omvat ook het accepteren van meldingen en het opleggen van maatwerkvoorschriften)

C5

Besluiten op grond van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (omvat ook het accepteren van meldingen en het opleggen van maatwerkvoorschriften).

C6

Besluiten op grond van Hoofdstuk 8, 10, 13, en 19 Wm

C7

Besluiten in het kader van de Milieu-effectrapportage (Betreft in ieder geval:

-procedurestappen

-advies reikwijdte en detailniveau MER

-besluit MER-beoordeling

-aanvaardbaarheidsverklaring (op grond van overgangsregels)

hoofdstuk 7 Wet milieubeheer

C8

Uitbrengen advies met het oog op de samenhang tussen de omgevingsvergunning en de vergunning o.g.v. de Waterwet

art. 6.27 Waterwet

C9

Het uitoefenen van toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wabo en de bij of krachtens de in artikel 5.1 van de Wabo genoemde wetten juncto 5.2 van de Wabo, voor zover niet vallend onder het basistakenpakket

C10

Het voeren van correspondentie in het kader van toezicht en handhaving, waaronder in ieder geval begrepen:

a.een bezoekbevestigingsbrief

b.een voorwaarschuwingsbrief

c.een vooraankondiging last onder bestuursdwang of last onder dwangsom (hoorbrief)

d.vorderingen om informatie in het kader van de controle op de naleving van regelgeving, alsmede de reacties op de in dit kader toegezonden informatie

art. 5.16 Awb

C11

Het nemen van besluiten over, op grond van vergunning-voorschriften, te overleggen meldingen, rapportages e.d.

C12

Besluiten op grond van Titel 5.3 (herstelsancties)

Betreft:

-het opleggen, weigeren, intrekken, wijzigen van een herstelsanctie,

-het opleggen, weigeren, intrekken, wijzigen van een bouw- of sloopstop op grond van de Wabo niet zijnde een spoedeisende bouw- of sloopstop.

Omvat tevens besluiten en (feitelijke) handelingen ter voorbereiding en uitvoering van deze besluiten.

C13

Het nemen van besluiten op grond van artikel 5:27 Awb en de Algemene wet op het binnentreden welke zijn benodigd ten behoeve van de toepassing van bestuursdwang

C14

Besluit tot het opleggen van een spoedeisende last onder bestuursdwang conform art. 5.31, Awb juncto 5.17, Wabo dan wel de schriftelijke bekrachtiging van de mondelinge aanzegging daartoe

C15

Besluiten tot het vaststellen van gedoogbeschikkingen

C16

Het nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 17 Wm inzake maatregelen bij ongewoon voorval

C17

Besluiten op verzoeken van derden om bestuursrechtelijk/ handhavend optreden

C18

Het zorgdragen voor de intake van vergunningaanvragen en meldingen in het kader van:

a.WABO

b.Activiteitenbesluit

c.Milieuwetgeving

C19

Het voeren van casemanagement voor het uitvoeren van vergunningverlening en toezicht in het kader van:

a.WABO

b.Activiteitenbesluit

c.Milieuwetgeving