Regeling vervallen per 31-12-2011

Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 30-12-2011

Intitulé

Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt verstaan onder:

  • a.

    voucher: een subsidie in de vorm van een waardebon van maximaal € 15.000, --, waarmee bewoners diensten en producten kunnen inkopen om hun initiatief uit te voeren;

  • b.

    initiatief: een voorgenomen activiteit of investering met als doel om de leefbaarheid in de eigen wijk, buurt of straat te verbeteren en/of de sociale cohesie te versterken;

  • c.

    initiatiefnemer: individuele of georganiseerde bewoners, die een aanvraag indienen om een initiatief uit te voeren;

  • d.

    leefbaarheid: de kwaliteit van de woon- en leefomgeving;

  • e.

    sociale cohesie: sociale samenhang binnen een wijk en tussen bewoners;

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

  • g.

    adviesplatform: een groep bestaande uit personen die aan het college zijn voorgedragen door de gemeentelijk erkende wijkoverleggen en dorpsraden, één per organisatie;

  • h.

    budget bewonersinitiatieven: het budget, tevens subsidieplafond, dat wordt gedekt door het bewonersbudget 2011 dat door het rijk voor dit doel wordt verstrekt, minus de uitvoeringskosten.

  • i.

    kasbeheerder: degene die door het college is aangewezen om zorg te dragen voor een goed verloop van het gehele proces, intern/extern.

Artikel 2 Bevoegdheid college

  • 1.

    Het college beheert het budget bewonersinitiatieven en verstrekt daaruit bedragen ter verzilvering van vouchers.

  • 2.

    Het college wijst een kasbeheerder aan.

  • 3.

    Het college wijst een adviesplatform aan dat binnenkomende initiatieven beoordeelt en daarover advies uitbrengt aan het college.

Artikel 3 Reikwijdte en subsidieplafond

  • 1.

    Deze verordening is van toepassing op aanvragen bewonersinitiatieven uit alle wijken en dorpen van de gemeente Venlo.

  • 2.

    De Algemene subsidieverordening gemeente Venlo is niet van toepassing.

  • 3.

    Maximaal acht procent van het bewonersbudget 2011 wordt gereserveerd voor de kosten die de gemeente maakt voor de uitvoering van deze verordening, inclusief communicatie.

  • 4.

    De hoogte van het subsidieplafond bedraagt € 228.000,--, verdeeld over twee tranches, corresponderend met de artikel 4 lid 3 vermelde data.

Artikel 4 Aanvraag voucher

  • 1.

    Een initiatiefnemer kan een voucher aanvragen bij het college aan de hand van een standaardformulier dat door de kasbeheerder wordt verstrekt.

  • 2.

    Een aanvraag is gericht op het bevorderen van de leefbaarheid en/of de sociale cohesie in buurt of wijk.

  • 3.

    Aanvragen kunnen worden ingediend voor 1 april (eerste tranche) en voor 1 september 2011 (tweede tranche). Aanvragen die na 1 april worden ingediend schuiven door naar de tweede tranche, aanvragen die na 1 september worden ingediend worden slechts in behandeling genomen indien het subsidieplafond nog niet is overschreden.

  • 4.

    De aanvraag bevat de volgende gegevens:

    • a.

      naam, adres, telefoonnummer en handtekening van de initiatiefnemer;

    • b.

      een beschrijving van de inhoud, uitvoering en planning van het initiatief, waarbij wordt aangegeven hoe dit de leefbaarheid in de wijk, buurt of straat verbetert;

    • c.

      een kostenraming van het initiatief;

    • d.

      een mededeling of ook elders financiële steun is aangevraagd.

    • e.

      bewijsmateriaal dat voor het initiatief draagvlak bestaat in de buurt of wijk.

  • 5.

    Indien de aanvraag onvoldoende informatie bevat voor een goede beoordeling, deelt de kasbeheerder aan de initiatiefnemer mee hoe deze de aanvraag kan aanvullen.

  • 6.

    Aanvragen kunnen geheel of gedeeltelijk worden gehonoreerd tot het maximum van € 15.000,-- per voucher, waarbij het beschikbare budget per tranche niet mag worden overschreden.

  • 7.

    Indien het totaal van de positief beoordeelde aanvragen in een tranche het subsidieplafond overschrijdt, wordt door het adviesplatform geprioriteerd naar de mate waarin initiatieven bijdragen aan de leefbaarheid en sociale cohesie. Tevens wordt gelet op een redelijke spreiding over de gemeente.

Artikel 5 Adviesplatform en verstrekken voucher

  • 1.

    Het adviesplatform adviseert binnen vier weken na de in artikel 4 lid 3 vermelde indieningsdata over de ontvangen volledige aanvragen.

  • 2.

    Het adviesplatform adviseert het college op basis van de criteria zoals genoemd in artikel 4.

  • 3.

    Indien een aanvraag voldoet aan de eisen van deze verordening en het adviesplatform een positief advies uitbrengt, verstrekt het college de voucher die nodig is voor de uitvoering van het initiatief.

  • 4.

    Per initiatief kan slechts één voucher worden verstrekt.

  • 5.

    Een initiatief dient zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen een jaar na toekenning te zijn uitgevoerd.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Het verstrekken van vouchers kan worden geweigerd, indien naar het oordeel van het college gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

  • a.

    het initiatief niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning;

  • b.

    de eventuele voucher slechts een beperkt onderdeel is van de dekking van een project;

  • c.

    de initiatiefnemer doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet dan wel het gemeentelijk beleid;

  • d.

    het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privé-belangen van de initiatiefnemer;

  • e.

    het beheer en onderhoud van de voorgestelde fysieke verbeteringen van de leefomgeving niet kunnen worden gewaarborgd;

  • f.

    de initiatiefnemer onvoldoende kan aantonen dat voor zijn/haar initiatief draagvlak in de buurt/wijk bestaat (“samendoen”);

  • g.

    de betrokkenheid van de initiatiefnemer(s) tijdens de uitvoering van het initiatief niet gewaarborgd is (“meedoen” en “zelfdoen”);

  • h.

    sprake is van een herhalingsaanvraag;

  • i.

    door de verstrekking het subsidieplafond wordt overschreden;

  • j.

    Het initiatief niet voldoet aan de eisen van de verordening.

Artikel 7 Communicatie

  • 1.

    Het college informeert de inwoners van de gemeente over de mogelijkheden die dit vouchersysteem hen biedt. Het adviesplatform draagt bij aan de bekendheid hiervan.

  • 2.

    Het college maakt periodiek bekend welke initiatieven vouchers hebben ontvangen.

Artikel 8 Verplichtingen van de initiatiefnemer

  • 1.

    De initiatiefnemer is verplicht om de voucher te besteden aan de uitvoering van het initiatief en administreert de uitgaven.

  • 2.

    De initiatiefnemer brengt de kasbeheerder terstond op de hoogte van veranderde omstandigheden die van belang zijn voor de uitvoering van het initiatief.

  • 3.

    De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het creëren van draagvlak voor het initiatief onder de wijk- en buurtbewoners.

  • 4.

    Na realisatie van het initiatief wordt het college geïnformeerd over de uitvoering.

Artikel 9 Wijze van besteding van de vouchers

  • 1.

    De initiatiefnemer kan voor de betaling van de kosten van uitvoering de voucher verzilveren bij de kasbeheerder.

  • 2.

    De kasbeheerder kan een betaling weigeren indien hij gegronde reden heeft om aan te nemen dat deze betaling niet wordt aangewend voor de uitvoering van het initiatief.

  • 3.

    De voucher kan worden verzilverd door:

    • a.

      in te kopen diensten en producten door de kasbeheerder te laten betalen;

    • b.

      deze geheel of gedeeltelijk om te zetten in geld, over de besteding waarvan na uitvoering van het initiatief verantwoording wordt afgelegd aan de kasbeheerder, waarbij teveel betaalde gelden worden teruggestort.

Artikel 10 Hardheidsclausule

  • 1.

    Indien toepassing van een artikel van deze verordening leidt tot een onbillijke situatie voor de initiatiefnemer is het college bevoegd hiervan af te wijken.

  • 2.

    In die gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011 en wordt ingetrokken op 31 december 2011.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven 2011.

  • 3.

    Met de vaststelling van deze verordening vervalt de Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven 2008, vastgesteld bij besluit van de raad van 17 december 2008.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2010.
De griffier, De voorzitter,

Toelichting op de Subsidieverordening vouchers bewonersinitiatieven

Algemene toelichting

Evenals voor de jaren 2009 en 2010 ontvangt de gemeente voor 2011 een bewonersbudget van het ministerie van VWS/WWI, ditmaal € 248.000,--. Deze middelen worden verstrekt met als doel om de gemeente in staat te stellen bewonersinitiatieven te ondersteunen, te weten initiatieven die zijn gericht op het versterken van de leefbaarheid en de sociale cohesie op buurt/wijkniveau.

Als basis voor deze verordening geldt de “subsidieverordening bewonersinitiatieven 2008”, die weer was gestoeld op een modelverordening van het ministerie. Ten opzichte van de vorige verordening is de tekst vereenvoudigd. Het aanvragen van een voucher kan worden gedaan door inwoners van de nieuwe gemeente Venlo, dus inclusief de inwoners van Arcen, Velden en Lomm.

Artikelgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voucher

De voucherregeling is bedoeld voor initiatieven die de leefbaarheid en de sociale cohesie van de wijk, buurt of straat vergroten. Vele initiatieven zijn denkbaar: verbeteren van de veiligheid van een plein of park, project voor jongeren die werkloos zijn, maatregelen om overlast van jongeren terug te dringen, speelplekken, hangplekken, wijkfeest, sportdag, opstellen leefregels buurt, inhuren onafhankelijke bewonersondersteuning voor bijvoorbeeld woonwensonderzoek, second opinion bij sloop of renovatie en nieuwe manieren om alle bewoners bij de wijk te betrekken.

In de vorige verordening bedroeg de waarde van een voucher maximaal € 5.000,--, met dien verstande dat voor eenzelfde initiatief meerdere vouchers konden worden verstrekt. Op deze manier zijn, naast vele kleinere toewijzingen, ook enkele investeringen tot ca € 50.000,-- met vouchers gedekt.

In de verordening 2011 bedraagt een voucher maximaal € 15.000,-- en kan per initiatief maar één voucher worden verstrekt. Hiermee willen voorkomen dat een flink deel van het budget besteed wordt aan een beperkt aantal grotere investeringen. Stapeling van vouchers is niet meer mogelijk. Met het beschikbare budget willen we zoveel mogelijk initiatieven ondersteunen. Het betekent een grotere kans voor sociale initiatieven. Met andere woorden: een verschuiving van leefbaarheid naar sociale cohesie, hoewel dit laatste als onderdeel van het eerste is op te vatten. Bij de bepaling van het maximum is gelet op de hoogte van het merendeel van de aanvragen in de afgelopen periode.

Initiatiefnemer

De aanvrager of initiatiefnemer is altijd een individuele bewoner of een groep van bewoners uit een aangewezen wijk. De organisatievorm is niet van belang, wel de doelstelling van deze groep. Het kan gaan om een bestaande groep of bewonersorganisatie of om een speciaal voor het initiatief opgerichte groep. De vouchers kunnen niet aan professionele instellingen of bedrijven worden toegekend.

Artikel 2 Bevoegdheid college

Ten opzicht van de vorige verordening laten we de mogelijkheid om prioriteitswijken aan te wijzen achterwege. In 2009 ging een substantieel deel van de middelen naar de wijken Venlo-Oost, Vossener en Klingerberg. Ten opzichte van andere wijken en dorpen is het niet reëel om telkens wijken te prioriteren. Voor elke wijk geldt dat kansen op verbetering van leefbaarheid en sociale cohesie, als deze door bewoners zelf worden aangepakt, voor verzilvering in aanmerking mogen komen.

Wat betreft het adviesplatform worden alle wijkoverleggen en dorpsraden uitgenodigd om met één persoon hierin zitting te nemen. De afgelopen periode zijn hiermee goede ervaringen opgedaan. Het is van belang dat de advisering geschiedt door mensen die vanuit betrokkenheid veel kennis hebben van hetgeen zich op wijk- en buurtniveau afspeelt.

Artikel 4 Aanvraag voucher

Het initiatief komt binnen bij de kasbeheerder. Hij informeert de stadsdeelmanager van het betreffende gebied, die kan nagaan of een verband bestaat met andere initiatieven, met mogelijke acties van andere afdelingen of woningcorporaties. Ook wordt gekeken of de aanvraag wellicht via een andere regeling kan worden afgehandeld. Het adviesplatform wordt hierover geïnformeerd.

Het initiatief moet al een redelijk uitgewerkt plan zijn. Daarom zijn onder a t/m e indieningsvereisten opgenomen. Het is van belang dat initiatiefnemers aantonen dat ze een flink aantal medestanders hebben. Over dat aantal bestaan geen normen; dat is afhankelijk van aard en omvang van het initiatief. Zonodig wordt een initiatiefnemer door of via het adviesplatform ondersteund om het initiatief goed uit te werken.

In de verordening worden twee indieningsmomenten vermeld: 1 april en 1 september 2011. In verband hiermee is het subsidieplafond gesplitst in twee delen. Op deze manier krijgen ook nieuwe initiatieven die in de loop van 2011 ontstaan een kans.

De aanvragen die voor de betreffende datum zijn ingediend worden door het adviesplatform gelijktijdig beoordeeld. Op deze manier is een onderlinge kwalitatieve afweging mogelijk. In tegenstelling tot de eerdere verordening worden de aanvragen dus niet meer behandeld in volgorde van binnenkomst.

Aanvragen die in 2010 niet in behandeling zijn genomen omdat het subsidieplafond was bereikt, kunnen in 2011 opnieuw worden ingediend. Deze worden niet beschouwd als herhalingsaanvragen.

Artikel 5 Adviesplatform en verstrekking voucher

De vouchers worden verstrekt aan de initiatiefnemer. Indien sprake is van een individuele bewoner, dan wordt de voucher op zijn naam gezet. Bij een bewonersgroep zijn er twee mogelijkheden. Indien de groep rechtspersoonlijkheid heeft, worden de vouchers op naam van deze rechtspersoon gezet. Indien de groep geen rechtspersoonlijkheid heeft, worden de vouchers op naam van een natuurlijk persoon gezet, zijnde de contactpersoon.

Vouchers worden verstrekt voor initiatieven die de leefbaarheid en/of de sociale cohesie bevorderen in buurt, wijk of dorp.

Bij de toewijzing is het adviesplatform bevoegd te letten op een redelijke spreiding over de gemeente. Op deze manier wordt voorkomen dat vele vouchers in een beperkt deel van de gemeente landen.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Een aanvraag kan ook gedeeltelijk worden geweigerd. De (gedeeltelijk) weigering van een aanvraag om een voucher wordt gemotiveerd met vermelding van de weigeringsgrond.

Onderdeel b

Het is niet de bedoeling dat een voucher wordt gebruikt om een dekkingsprobleem van een groot project op te lossen. Niettemin is het mogelijk dat voor een initiatief meerdere financieringsbronnen worden aangeboord. Het moet wel zichtbaar blijven wat het effect van de voucher is. ‘Slechts een beperkt onderdeel’ kan worden uitgelegd als minder dan de helft, hoewel elk initiatief op z’n merites moet worden beoordeeld.

Onderdeel d

Beheer en onderhoud van fysieke verbeteringen van de leefomgeving (zoals kinderspeel-plaatsen en hangplekken) is noodzakelijk om verloedering tegen te gaan. Vaak is het beheer en onderhoud echter een struikelblok bij het verwezenlijken van goede initiatieven. Het is daarom van belang dat in de aanvraag wordt vermeld hoe het beheer en het onderhoud is gewaarborgd. De initiatiefnemers kunnen hiervoor zelf borg staan, de gemeente kan beslissen om het beheer en onderhoud op zich te nemen of een derde partij, zoals een woningcorporatie of een commercieel bedrijf, kan hierbij een rol spelen. Een combinatie van deze opties is natuurlijk ook mogelijk.

Artikel 7 Communicatie

Het adviesplatform heeft ook een procesrol in het stimuleren van bewoners om met initiatieven te komen en het terugkoppelen van de resultaten van deze initiatieven aan de wijk.

Artikel 8 Verplichtingen van de initiatiefnemer

De initiatiefnemer is verantwoordelijk voor het creëren van draagvlak onder de bewoners. Hij moet aantonen dat hij (een flink aantal) medestanders heeft. Het aantal is niet aan te geven; dat is afhankelijk van aard en omvang van het initiatief.