Regeling vervallen per 07-08-2015

Ziekteverzuimprotocol

Geldend van 01-02-2012 t/m 06-08-2015

Intitulé

Ziekteverzuimprotocol

Ziekteverzuimprotocol

Artikel 1 Begripsbepaling

  • a

    Werkgever: de gemeente Venray

  • b

    Medewerker: hij/zij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan

  • c

    Leidinggevende: de afdelingsmanager; voor de afdelingsmanager en de concerncontroller is de gemeentesecretaris de leidinggevende

  • d

    Casemanager: in eerste instantie de leidinggevende; als de leidinggevende om zwaarwegende redenen hiervoor niet kiest, dan kan hiervoor door hem een andere leidinggevende worden aangewezen

  • e

    Eerste ziektedag: de eerste werkdag van ziekte. “Werkdag” is een dag waarop door de medewerker wordt gewerkt en er dus recht op bezoldiging bestaat. Op een verlofdag heeft de medewerker recht op bezoldiging zodat ziekte op deze dag eveneens gemeld moet worden

  • f

    Verzuimdossier: het dossier waarin de casemanager alle acties en afspraken vastlegt rondom de re-integratie van de werknemer

  • g

    Re-integratie: activiteiten die er op zijn gericht dat de medewerker weer in de eigen of een aangepaste functie kan werken

  • h

    Bedrijfsarts: een arts die zelfstandig dan wel in dienst is bij een arbodienst en het ziekteverloop van de werknemers begeleidt en de werkgever hierover adviseert.

Artikel 2 Ziekmelding

Op de eerste ziektedag geeft de medewerker vóór 09.00 uur de ziekmelding telefonisch door aan zijn leidinggevende/coördinator. De leidinggevende/coördinator neemt dan dezelfde dag nog contact op met de medewerker. De leidinggevende/coördinator informeert naar de volgende gegevens:

  • -

    de oorzaak van het verzuim (al of niet werkgerelateerd), de aard en de ernst van de klachten, de beperkingen en de te verwachten verzuimduur;

  • -

    waar de medewerker verblijft en hoe de medewerker bereikbaar is wanneer hij niet op het huisadres verblijft;

  • -

    voor welke werkzaamheden vervanging nodig is en welke afspraken er moeten worden afgezegd;

  • -

    indien mogelijk wordt een afspraak gemaakt voor werkhervatting en anders voor een volgend moment van contact (uiterlijk in de tweede ziekteweek).

Is de medewerker ziek door zwangerschap of door een ongeval, dan dient de medewerker dit nadrukkelijk te vermelden.

De leidinggevende/coördinator geeft de ziekmelding via personeelszaken@venray.nl door aan personeelszaken, waar voor de registratie van de ziekmelding wordt zorg gedragen.

De bedrijfsarts heeft telefonisch contact met de zieke medewerker op de 7e verzuimdag. De bedrijfsarts nodigt een zieke medewerker naar eigen inzicht uit voor het spreekuur. Bij ziekmelding tijdens de vakantie meldt de medewerker dit, bij voorkeur persoonlijk, aan de leidinggevende dan wel de coördinator. Het is namelijk mogelijk om bij volledige arbeidsongeschiktheid verlofdagen terug te krijgen indien de medewerker aannemelijk kan maken dat hij, als hem geen vakantie was verleend, op die dagen verhinderd geweest zou zijn de betrekking te vervullen. Het aannemelijk maken kan bestaan uit het overleggen van een verklaring van een arts of van een op verleende geneeskundige hulp betrekking hebbende rekening.

Wanneer een medewerker tijdens ziekte met vakantie wil gaan, vraagt hij daarvoor toestemming aan de leidinggevende/coördinator. Vakantieactiviteiten mogen het herstel niet in de weg staan. De leidinggevende/coördinator overlegt in dat kader met de bedrijfsarts.

Aan een oproep om te verschijnen op het spreekuur van de bedrijfsarts dient de medewerker te voldoen; ook als hij van plan is om de werkzaamheden te hervatten. Als de medewerker de werkzaamheden al heeft hervat, belt hij de bedrijfsarts met de vraag of hij alsnog op het spreekuur moet verschijnen. Als de medewerker een geldige reden tot verhindering heeft (bijv. bedlegerigheid) meldt hij dit telefonisch aan de bedrijfsarts.

De bedrijfsarts houdt wekelijks op dinsdagmiddag spreekuur bij de gemeente Venray. Op advies van de bedrijfsarts worden medewerkers voor dit spreekuur uitgenodigd door personeelszaken. Het is uiteraard ook mogelijk dat het spreekuur bezocht wordt op eigen initiatief van de medeweker of van de leidinggevende.

Artikel 3 Huisbezoek

Wanneer de afwezigheid langer duurt dan twee weken, is een intensiever contact van belang: een huisbezoek door de leidinggevende is dan gebruikelijk. Wanneer dit relevant of gewenst is door de betrokken medewerker, kan ook een gesprek worden geregeld op het werk. Kern van dit gesprek is drieledig: samen dieper op de materie en de achtergronden van de afwezigheid ingaan, de leidinggevende kan de mogelijkheden van re-integratie en de doorverwijzing naar re-integratiespecialisten bespreken. Van dit contactmoment wordt een kort verslag gemaakt. Het huisbezoek van de leidinggevende staat los van het spreekuurbezoek van de medewerker aan de bedrijfsarts.

Artikel 4 Privacyaspecten

  • -

    De bedrijfsarts heeft een geheimhoudingsplicht ten aanzien van de medische gegevens en andere bijzonderheden die de persoonlijke levenssfeer betreffen.

  • -

    Als de bedrijfsarts het wenselijk acht om deze gegevens aan derden, waaronder de werkgever, te verstrekken, dan is daarvoor toestemming van de medewerker nodig.

  • -

    Er zijn uitzonderingsgevallen waarin zonder toestemming van de medewerker medische gegevens mogen worden verstrekt. In dergelijke bijzondere gevallen zal de gezondheid, veiligheid en welzijn binnen de organisatie van de werkgever in het geding zijn, zoals bij bepaalde infectieziekten.

  • -

    De zieke werknemer dient aan de werkgever te melden welke beperkingen hij ondervindt om aan het werk te gaan.

  • -

    De werknemer hoeft, als hij dat niet wil, niet aan zijn werkgever te melden wat de precieze klachten zijn.

  • -

    Contact tussen bedrijfsarts en werknemer moet plaatsvinden indien de werkgever, de werknemer of de bedrijfsarts kennis draagt van feiten en omstandigheden die, ter bespreking van de verzuimduur, direct ingrijpen wenselijk of noodzakelijk maken, maar uiterlijk drie weken na de ziekmelding.

Artikel 5 Herstelmelding

Wanneer de medewerker weer hersteld is, meldt hij/zij dit op de eerste werkdag ná de verzuimperiode vóór 09.00 uur aan de leidinggevende/coördinator (mondeling, telefonisch of per e-mail). De leidinggevende/coördinator meldt dit aan personeelszaken via personeelszaken@venray.nl, van waaruit de herstelmelding wordt geregistreerd. Is de medewerker (gedeeltelijk) hersteld op een roostervrije of andere vrije dag, dan wordt dat doorgegeven bij de herstelmelding.

Artikel 6 Langdurig ziekteverzuim

Uiterlijk in de 6e week van het verzuim wordt de medewerker op het spreekuur van de bedrijfsarts opgeroepen.

In de 6e week van het verzuim maakt de bedrijfsarts een probleemanalyse. Deze analyse bevat een advies aan de werkgever en de medewerker over het herstel en de werkhervatting van de werknemer. De probleemanalyse wordt aan de werkgever en de medewerker toegestuurd.

Twee weken na de probleemanalyse wordt door de leidinggevende samen met de medewerker een plan van aanpak voor de re-integratie opgesteld. In de regel is dit in de 8e week van het verzuim.

Het plan van aanpak bevat o.a. de volgende punten:

  • -

    De naam van de casemanager en bedrijfsarts.

  • -

    De doelstelling van het plan (terugkeer in eigen functie, terugkeer in andere functie in- of extern) met een tijdsafspraak.

  • -

    De door de werkgever en werknemer op te pakken acties om terugkeer te bespoedigen (bijvoorbeeld aanpassing werkplek, zoeken naar re-integratiemogelijkheden, therapeutisch werken).

  • -

    Afspraken over het contact tussen de bedrijfsarts en de door de werknemer geraadpleegde behandelaars, zoals huisarts of bedrijfsmaatschappelijk werk.

  • -

    Afspraken over tijdstippen waarop het plan en activiteiten door leidinggevende en medewerker worden geëvalueerd.

Het plan van aanpak wordt door de leidinggevende en de medewerker ondertekend. De werkgever verstrekt een exemplaar van het plan van aanpak aan de werknemer en aan de bedrijfsarts.

Voor informatie over de na deze periode te nemen stappen door werkgever en werknemer kan desgewenst contact worden opgenomen met de leidinggevende dan wel de adviseur personeelszaken (personeelszaken@venray.nl).

Artikel 7 Frequent verzuim

Van frequent verzuim is bijvoorbeeld sprake bij meer dan twee ziekmeldingen in een periode van zes maanden of meer dan drie ziekmeldingen per jaar. Veelvuldig kortdurend verzuim kan reden zijn voor de werkgever om een onderzoek in te stellen. De leidinggevende voert een gesprek met de werknemer. Indien nodig laat de werkgever de medewerker door de bedrijfsarts oproepen.

Artikel 8 Verrichten van aangepaste werkzaamheden

In overleg tussen medewerker, leidinggevende en bedrijfsarts kan vastgesteld worden dat de medewerker weliswaar niet (volledig) het eigen werk, maar mogelijk wel alternatief of aangepast werk kan doen of op aangepaste tijden kan werken. Bij alternatief werk of aangepast werk wordt vooral gelet op de vraag of het betreffende werk qua belasting en belastbaarheid van de medewerker verantwoord is. Kan iemand – om welke reden dan ook – niet re-integreren bij de eigen werkgever, dan is de werkgever verplicht te zoeken naar re-integratiemogelijkheden bij een andere werkgever binnen of, als dat niet mogelijk is, buiten de eigen sector. Indien de leidinggevende hier – eventueel in samenwerking met een re-integratiebedrijf – een voorstel voor doet, is de medewerker verplicht hieraan mee te werken.

Artikel 9 Rol casemanager

  • -

    De casemanager neemt het initiatief tot (vervolg)gesprekken en acties.

  • -

    De casemanager evalueert en stelt het plan van aanpak bij zo vaak als nodig is.

  • -

    De casemanager heeft minstens iedere zes weken contact met de medewerker.

  • -

    De casemanager bouwt het re-integratiedossier op.

Artikel 10 Second opinion

Als de medewerker of de werkgever het niet eens is met het advies of de uitspraak van de bedrijfsarts, kan een deskundigenoordeel (second opinion) aangevraagd worden bij het UWV. De kosten voor het deskundigenoordeel zijn voor rekening van de aanvrager tenzij de uitspraak van het deskundigenoordeel de medewerker in het gelijk stelt. In dat geval zijn de kosten van het deskundigenoordeel voor rekening van de werkgever.

Artikel 11 Als de medewerker een klacht heeft

Wanneer de medewerker niet tevreden is over de wijze waarop de bedrijfsarts heeft gehandeld, dan kan een klacht ingediend worden bij personeelszaken. De medewerker meldt dit tevens aan zijn leidinggevende. Wanneer de klacht betrekking heeft op de handelwijze van een medewerker van de gemeente Venray dan kan hij voor advies, over hoe om te gaan met een klacht, terecht bij de interne klachtenbegeleider. Deze treedt hierbij op als vraagbaak, adviseur en begeleider. Indien van toepassing kan deze doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. Voor meer informatie over de klachtenregeling zie hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 12 Salaris bij langdurige ziekte

Als je ongeschikt bent tot het verrichten van arbeid als gevolg van ziekte heb je over die uren recht op de volgende doorbetaling:

  • -

    De eerste 6 maanden: volledige doorbetaling van de bezoldiging

  • -

    7e tot en met 12e maand: 90% doorbetaling van de bezoldiging

  • -

    13e tot en met 24e maand: 75% doorbetaling van de bezoldiging

  • -

    Na 24 maanden wordt bij voortdurende ongeschiktheid tot aan het einde van het dienstverband 70% van de bezoldiging uitbetaald.

Is een medeweker gedeeltelijk arbeidsongeschikt, dan geldt de korting voor die uren waarop de medewerker wegens ziekte verhinderd is tot het verrichten van arbeid.

De medewerker heeft na afloop van het eerste ziektejaar recht op een bonus indien hij voor ten minste 50% van zijn formele arbeidsduur zijn arbeid, passende arbeid, werkzaamheden in het kader van zijn re-integratie verricht of scholing volgt in het kader van zijn re-integratie. In dat geval bestaat recht op een extra percentage van 5%, berekend over de bezoldiging waar hij recht op heeft. Hierbij geldt als maximum de eigen bezoldiging.

Artikel 13 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college van burgemeester en wethouders een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als “de regeling ziekteverzuimprotocol gemeente Venray” en treedt in werking met ingang van 1 februari 2012.Met ingang van gelijke datum vervalt het “ziekteverzuimprotocol gemeente Venray”, welke is vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van Venray d.d. 2 december 2003.