Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014, 1e en 2e wijziging

Geldend van 14-04-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2014, 1e en 2e wijziging

De raad van Venray

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders (Gemeenteblad 2014, nr.);

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart

(Stb. 2011, 440);

gezien het advies van de commissie Middelen;

besluit :

vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 201 4 , 1 e en 2 e wijziging .(Legesverordening 2014, 1e en 2e wijziging)

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in de kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende een beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • f.

    nasporingen in de bij het gemeentearchief berustende stukken, welke uitsluitend strekken ten behoeve van een wetenschappelijk doel;

  • g.

    beschikkingen op aanvragen om ontheffing, vermindering of teruggaaf van belastingen of afschriften daarvan;

  • h.

    het afgeven van een exemplaar of afschrift van de gemeentebegroting en van de bedrijfsbegrotingen alsmede de nota van aanbieding behorende bij de begroting, van de agenda en voorstellen voor vergaderingen van de raad alsmede van de notulen van de vergaderingen van de raad aan vertegenwoordigers van de pers voor zover ten behoeve van de uitoefening van hun taak benodigd;

  • i.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van nationaal paspoort een ID – kaart of een bijschrijving zoals bedoeld in de tarieventabel behorende bij deze verordening, hoofdstuk 1 Afdeling Publieksdiensten, artikel 3.1.1, 3.1.3 en 3.1.8, bij het succesvol doorlopen van een optie en/of naturalisatieprocedure (artikel 60a en 60b van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.2 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1.a (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014’ laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 17 december 2013, wordt ingetrokken met ingang van de in artkel 13, tweede en derde lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de in het tweede en derde lid genoemde datum van ingang van de heffing.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is voor de Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten is 9 maart 2014 of, zo dit later is, de datum waarop de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet, zoals deze worden gewijzigd door het voorstel van rijkswet tot Wijziging van de Paspoortwet in verband met onder meer de status van de Nederlandse identiteitskaart (Kamerstukken I 2013/2014, 33440 (R1990), nr. A) in werking treden.

  • 3. De datum van ingang van de heffing voor het in behandeling nemen tot het verkrijgen dan wel tot verlening van een gehandicaptenparkeerkaart (hoofdstuk 9) is 1 maart 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2014, 1e en 2e wijziging.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 25 februari 2013

, voorzitter , raadsgriffier

Bijlage: - Overzicht normatieve bouwkosten

Normatieve bouwkosten

Bijlage: - Tarieventabel

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014, 1e en 2e wijziging.

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en overige documenten

Hoofdstuk 5

Naturalisatie en optieverklaring

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken (agenda's en notulen raadsvergaderingen)

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief, historische archieven en overige (digitale) bestanden

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 15

Kansspelen

Hoofdstuk 16

Telecommunicatie

Hoofdstuk 17

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 18

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen concept omgevingsvergunningsaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 4

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 5

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 6

Vergunning voor het aanleggen, stoken of hebben van vuur in de openlucht

Hoofdstuk 7

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 8

Muziekvergunning

Hoofdstuk 9

Kinderopvang

Hoofdstuk 9

Verklaring van geen bezwaar

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

1.1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke

stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten

€ 12,50

burgerlijke stand (wettelijke maximum).

Voor het afgeven van een bewijs van in leven zijn (=attestatie de vita)

€ 12,50

(wettelijke maximum)

1.1.2

Voor elke verklaring huwelijksbevoegdheid conform

Legesbesluit akten burgerlijke stand, verklaring huwelijksbevoegdheid

€ 22,30

(wettelijke maximum)

1.1.3

Algemeen:

1.Kosteloze huwelijksvoltrekking vindt op grond van artikel 4 van de Wet

van 23 april 1879, Stb. 72 plaats op de donderdagen van 9.15 uur tot

10.15 uur. Hiermee wordt gelijkgesteld het laten registreren van een partnerschap.

gratis

2.Het voltrekken van een niet-kosteloos huwelijk of het niet-kosteloos

laten registreren van een partnerschap in de aangewezen ruimte

in het gemeentehuis vindt plaats op de volgende tijdstippen:

a.op donderdag tussen 11.00 uur en 17.00 uur;

b.op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00;

c.op zaterdag tussen 11.00 en 15.00 uur;

d.Er vindt geen huwelijk en geregistreerd partnerschap plaats op

tweede Kerstdag, tweede Paasdag, Hemelvaartdag, tweede

Pinksterdag, 30 april en 5 mei.

3.De gemeente onderzoekt nog of, naast de aangewezen trouwlocatie

in het gemeentehuis, de raadszaal ook geschikt is voor het voltrekken

van huwelijken

De nieuwe raadszaal is multifunctioneel en daardoor beperkter

inzetbaar als trouwlocatie. Voor het gebruik van de raadszaal worden

altijd de werkelijke kosten van de aanpassing van de ruimte

doorberekend aan het bruidspaar

Standaardformaliteiten huwelijk/partnerschap

1.1.4

Voor het verrichten van de noodzakelijke standaardformaliteit

voor het voltrekken van een huwelijk en het laten registreren

van een partnerschap is verschuldigd

€ 234,90

Opmaken omzettingsakte

1.1.5

Het opmaken van een omzettingsakte ten behoeve van de

omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

€ 93,30

1.1.6

Indien gebruik wordt gemaakt van het gemeentehuis voor:

a.het opmaken van een omzettingsakte zoals vermeld in rubriek 1.1.3

onder 2a en 2b vermelde tijdvakken;

b.het voltrekken van het huwelijk binnen de, in rubriek 1.1.3 onder 2a en 2b ,

vermelde tijdvakken;

c.het laten registreren van een partnerschap binnen de,

een door de gemeente Venray beschikbaar gestelde Babs;

bedraagt het tarief

€ 312,80

d.voor het gereed maken van de raadzaal voor een huwelijk of

geregistreerd partnerschap

€ 99,70

1.1.7

Indien gebruik wordt gemaakt van het gemeentehuis

op zaterdag voor:

a.het opmaken van een omzettingsakte binnen het, in rubriek 1.1.3 onder 2c,

vermelde tijdvak

b.het voltrekken van het huwelijk binnen het, in rubriek 1.1.3 onder 2c,

vermelde tijdvak

c.het laten registreren van een partnerschap binnen het, in rubriek 1.1.3

onder 2c, vermelde tijdvak met behulp van een door de gemeente

Venray beschikbaar gestelde Babs; bedraagt het tarief

€ 392,80

1.1.8

Indien gebruik wordt gemaakt van een externe locatie voor:

a.het opmaken van een omzettingsakte zoals vermeld onder 1.1.5;

b.het voltrekken van het huwelijk;

c.het laten registreren van een partnerschap met behulp van een door

de gemeente Venray beschikbaar gestelde Babs;

bedraagt het tarief

€ 235,40

1.1.9

Voor het uitreiken van een trouwboekje:

a.In standaard uitvoering

€ 17,70

b.In luxe uitvoering

€ 36,60

1.1.10

Bijzondere locatie:

Indien de huwelijksvoltrekking of het laten registreren van

een partnerschap niet kan plaatsvinden in het gemeentehuis

of op een andere externe locatie, maar door omstandigheden op

een bijzondere locatie plaatsvindt, met behulp van een door de gemeente

beschikbaar gestelde babs, bedraagt het tarief

€ 235,40

1.1.11

Getuige:

Voor levering van een getuigen door de Gemeente Venray, per getuige

€ 93,50

1.1.12

Het tarief genoemd in de onderdelen 1.1.1. t/m 1.1.2 wordt

bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 15,80

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,90

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,00

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,90

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,00

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,90

1.2.3.2

voor een persoon die op hety moment van aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,00

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,00

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 52,90

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,30

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,00

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het afgeven, vernieuwen, omwisselen van

een rijbewijs

€ 38,40

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1. wordt bij een

spoedlevering vermeerderd met (wettelijk maximum)

€ 34,70

1.3.3

Het tarief voor de werkzaamheden verband houdend met een

eigen verklaring staan vermeld op het document zelf. Het bedrag wordt

bepaald door het CBR en door de gemeente Venray volledig afgedragen

aan het CBR.

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basis registratie perso nen

1.4.1

Voor een afschrift uit de basisregistratie personen voor één

of meerdere personen:

a.Voor het afgeven van een verklaring van Nederlanderschap

€ 10,90

b.Voor het afgeven van een uittreksel uit de GBA

€ 10,90

1.4.2.

Voor het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie

personen voor elke inlichting omvattende ten hoogste

de gegevens van één persoon of één gezin

€ 10,90

1.4.3.

Voor een door de ingeschrevene gevraagd afschrift van

de hem betreffende gegevens in de gemeentelijke

basisadministratie PL

€ 10,90

1.4.4

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van het

Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bedraagt

€ 0,00

1.4.5

hoesje paspoort/ID of rijbewijs (kostprijs inkoop)

€ 0,50

Hoofdstuk 5

Naturalisatie en optieverklaring

1.5.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

naturalisatie enkelvoudig standaard

€ 821,00

(wettelijk maximum)

1.5.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

naturalisatie enkelvoudig verlaagd

€ 611,00

(wettelijk maximum)

1.5.3.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

naturalisatie gemeenschappelijk standaard

€ 1.048,00

(wettelijk maximum)

1.5.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

naturalisatie gemeenschappelijk verlaagd

€ 839,00

(wettelijk maximum)

1.5.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

meenaturaliserende minderjarig kind

€ 121,00

(wettelijk maximum)

1.5.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag enkelvoudige optie

€ 175,00

(wettelijk maximum)

1.5.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag gemeenschappelijke

optie

€ 298,00

(wettelijk maximum)

1.5.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag medeopterend

minderjarig kind

€ 21,00

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

N.v.t.

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken (agenda's en notulen van raadsvergaderingen)

1.7.1

Voor:

een abonnement op de agenda's en voorstellen voor

de vergaderingen van de raad, met uitzondering van

het onderdeel begrotingen, rekeningen, meerjaren-

begroting vermelde stukken, per kalenderjaar mits

afgehaald in het gemeentehuis

€ 75,50

indien bestemd voor niet-commerciële doeleinden

mits afgehaald in het gemeentehuis

€ 12,80

1.7.2

een abonnement op de notulen van de vergaderingen

van de raad, per kalenderjaar mits afgehaald in

het gemeentehuis

€ 78,70

indien bestemd voor niet-commerciële doeleinden

mits afgehaald in het gemeentehuis

€ 12,80

1.7.3

een exemplaar van de agenda en voorstellen voor

een vergadering van de raad, voor zover de voorraad

strekt en met uitzondering van de in onderdeel

begrotingen, rekeningen, meerjarenbegroting vermelde

stukken

€ 8,40

1.7.4

een exemplaar van de notulen van een raadsvergadering

€ 8,40

1.7.5

een abonnement op de agenda's en de notulen van de

vergaderingen van een vaste commissie van advies en

bijstand als bedoeld in artikel 91 van de Gemeentewet,

per kalenderjaar

€ 15,40

1.7.6

een abonnement op de notulen van de vergaderingen

van het college van burgemeester en wethouders,

per kalenderjaar mits afgehaald in het gemeentehuis

€ 143,70

1.7.7

een abonnement op de notulen van de vergaderingen

van het college van burgemeester en wethouders,

per kalenderjaar mits per post toegezonden

€ 188,50

1.7.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.8.1

een exemplaar of afschrift van de gemeentebegroting

€ 56,10

1.7.8.2

een exemplaar of afschrift van de jaarrekening

€ 56,10

1.7.8.3

een exemplaar of afschrift van de voorjaarsnota

€ 56,10

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief voor het verstrekken van een plattegrond van

de gemeente Venray

€ 3,40

1.8.2

Voor het verstrekken van een aanvraag tot het verstrekken van

administratieve vastgoedinformatie:

1.8.2.1

Vastgoedinformatie voor elk kwartier of gedeelte daarvan

€ 26,40

1.8.2.2

Vastgoedinformatie, welke telefonisch verstrekt (alleen

mondelinge toelichting) voor elk kwartier of gedeelte daarvan

€ 26,40

1.8.3

Geografische informatie

1.8.3.1

Voor het verstrekken van een lichtdruk / afdruk kaartbladen

van een opgevraagd gebied:

A4 (21,0 x 29,7 cm)

€ 9,70

A3 (29,7 x 42,0 cm)

€ 10,70

A2 (42,0 x 59,4 cm)

€ 13,10

A1 (59,4 x 84,1 cm)

€ 13,10

A0 (84,1 x 118,9 cm)

€ 13,10

1.8.3.2

Voor het verstrekken van extra kopieën van plot of print op papier:

A4 (21,0 x 29,7 cm)

€ 3,20

A3 (29,9 x 42,0 cm)

€ 3,20

A2 (42,0 x 59,4 cm)

€ 5,90

A1 (59,4 x 84,1 cm)

€ 5,90

A0 (84,1 x 118,9 cm)

€ 5,90

1.8.4

Voor het verstrekken per e-mail van een digitaal bestand van een opgevraagd gebied

voor elk kwartier of gedeelte daarvan:

€ 26,40

1.8.5

Voor het verstrekken van een digitaal bestand van een opgevraagd gebied

op een USB-stick of externe harde schijf.

€ op aanvraag

1.8.6

Voor het downloaden van digitale bestanden via de website http://venray.kaartenbalie.nl

€ gratis

1.8.7

Landmeetkundige diensten

Voor het uitvoeren van landmeetkundige diensten, op verzoek

van bedrijf en/of particulier:

1.8.7.1

Landmeetkundige diensten voor elk kwartier of een gedeelte

daarvan

€ 22,30

1.8.8

kadastrale informatie

Voor het verstrekken van:

1.8.8.1

Een printafdruk uitreksel kadastraal register of een afdruk

kadastrale kaart op A4 formaat

€ 10,40

1.8.8.2

Een printafdruk uitreksel kadastraal register en een afdruk

kadastrale kaart op A4 formaat

€ 20,60

1.8.8.3

Meerkosten bij telefonische aanvraag van kadastrale afdruk

en/of print

€ 4,50

1.8.9

Voor het opzoeken van:

1.8.9.1

kadastrale gegevens voor elk kwartier of een

gedeelte daarvan

€ 22,30

1.8.9.2

kadastrale gegevens, welke telefonisch verstrekt (alleen

mondelinge toelichting)

€ 22,30

1.8.10

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

1.8.10.1

Inzien van documenten uit de gemeentelijke beperkingen

registratie. De wet geeft als eerste de mogelijkheid van het

nemen van inzage in de gemeentelijke beperkingenregister

en -registratie. Iemand mag dan 'meekijken' op het scherm

of aan de balie de ingeschreven stukken doornemen. Voor het

inzien van documenten uit het gemeentelijke beperkingenregister

mogen geen leges in rekening worden gebracht.

€ gratis

1.8.10.2

Inzien van de beperkingenregister.

Voor het inzien van de gemeentelijke beperkingenregister mogen

eveneens geen leges in rekening worden gebracht. Het inzien

van kadaster Online is overigens niet gratis. Deze kosten zijn

reeds vastgesteld onder 1.8.13.3.2 en 1.8.13.3.4

€ gratis

1.8.10.3

Het verstrekken van een afschrift of uittreksel WKPB

Iemand kan om een afschrift of uittreksel van de informatie die

hij heeft ingezien vragen. Dat kan zowel gaan om een kopie van

een ingeschreven brondocument, als om een 'printje' van de

informatie uit de registratie. Desgewenst kan zo'n afschrift worden

gewaarmerkt. Dat betekent bij een papierenverstrekking dat er

een stempel en een handtekening opgezet wordt.

1.8.10.3.1

Voor het verstrekken van een uittreksel uit het WKPB-beperkingen-

register en voor het verstrekken van een uittreksel uit de

WKPB-registratie

€ 10,40

1.8.10.3.2

Voor het verstrekken van een printafdruk uit het kadastraal

register Kadaster On-line

€ 10,40

1.8.10.3.3

Voor het in behandeling nemen van een verzoek om toelichting

op het ter inzage verleende dossier voor elk kwartier of gedeelte

ervan

€ 22,30

1.8.10.3.4

Voor het verstrekken en opzoeken over de niet gemeentelijke

beperkingen via Kadaster On-line voor elk kwartier of gedeelte ervan

€ 22,30

1.8.11

Onbelastverklaring WKPB

De wet voorziet nog in een bijzonder document, namelijk 'een

schriftelijke verklaring dat blijkens de in de gemeentelijke

beperkingenadministratie opgenomen gegevens geen

publiekrechtelijke beperkingen van kracht is ten aanzien van de

daarbij aangegeven onroerende zaak of zaken'.

€ 10,40

1.8.12

Basisregistraties

1.8.12.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een huisnummerbesluit

€ 86,80

1.8.12.2

Indien in de 11.1 bedoelde werkzaamheden meer bedragen dan

een uur, voor elk kwartier of gedeelte daarvan

€ 26,40

1.8.12.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.12.3.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie

€ 10,40

gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

1.8.12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit (kopieën) van:

1.8.12.4.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 10,40

1.8.12.4.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of

delen daarvan, per gelegde relatie

€ 10,40

1.8.12.4.3

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan,

per adrescoördinaat

€ 10,40

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor overige documenten:

a.Voor het afgeven van een verklaring omtrent het gedrag

van een persoon (wettelijk maximum)

€ 30,00

b.Voor het legaliseren van een handtekening, foto of diploma

€ 13,90

c.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen dan wel tot verlening van een gehandicaptenparkeerkaart (gpk)

waarbij een medisch advies van een extern medische adviseur niet

noodzakelijk is omdat uit recent dossieronderzoek (Wmo of Wwb) de medische

noodzaak voor een gpk blijkt.

€ 25,30

d.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen dan wel tot

verlening van een gehandicaptenparkeerkaart waarbij een medisch advies

noodzakelijk is van een extern medisch adviseur.

€ 81,00

e.Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart.

€ 32,40

f.Het tarief zoals genoemd in artikel 1.9.1 sub c en d is ook verschuldigd

indien de aanvraag wordt ingetrokken nadat de aanvraag in behandeling is

genomen.

h.Het tarief zoals genoemd in artikel 1,9,1 sub c en d wordt verhoogd voor

het verstrekken van de gehandicaptenparkeerkaart indien de aanvraag tot het

verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart wordt toegekend.

€ 25,40

1.9.2

Het tarief genoemd in het onderdeel 1.9.1. a en b wordt

bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 15,80

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief, historische archieven, collecties en overige (digitale) bestanden

Afschriften, fotokopieën, scans, uittreksels en beeldmateriaal.

1.10.1

Voor het (laten) maken van een kopie van een archiefstuk:

a.voor A4 en folio per afdruk

€ 0,30

b.voor A3 per afdruk

€ 0,50

c.voor A2 per afdruk

€ 5,40

d.voor A1 per afdruk

€ 5,40

e.voor A0 per afdruk

€ 5,60

1.10.2

Voor het (laten) maken van een readerprint:

Voor A4 per afdruk

€ 0,30

1.10.3

Voor het laten maken van een computerprint

€ 0,30

1.10.4

Voor de afgifte van een afschrift of een fotokopie

van of een uittreksel uit stukken, voor zover in

deze tabel of in andere rechtsregels geen ander

tarief is vastgesteld, per bladzijde of gedeelte daarvan

€ 0,30

1.10.5

Voor de afgifte van een kleurenfotokopie, voor

zover in deze tabel of in andere rechtsregels geen

ander tarief is vastgesteld, per bladzijde of

gedeelte daarvan

€ 1,40

1.10.6

Reproducties van beeldmateriaal:

Het gemeentearchief verstrekt uitsluitend afdrukken of bestanden

van gedigitaliseerd materiaal. Fotografisch reproducties (z/w of kleur)

in nader overleg, waarbij alle kosten, inclusief arbeidstijd worden

doorberekend:

a.voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het maken

van één of meerdere scans of omzetting van een fysiek document

naar een digitaal origineel, per kwartier

€ 24,60

b.Voor het downloaden van scans uit archiefbank geldt een tarief

per stuk:

€ 0,50

c.administratiekosten in verband met het maken van reproducties

en scans van documenten en beeldmateriaal

€ 5,40

1.10.7

Publicatierecht/auteursrecht:

a.gebruikersvergoeding voor het gebruik van beeldmateriaal voor

publicaties met een commercieel karakter, per afbeelding:

€ 17,90

b.auteursrecht/copyright voor het gebruik van beeldmateriaal

voor publicaties met een commercieel karakter, per afbeelding

€ 35,50

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7,

eerste lid, van de Huisvestingswet

€ gratis

1.11.2

tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld

in artikel 14 van de Huisvestingswet

€ gratis

1.11.3

tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden

als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet, voor elke in dat

register vermelde woningzoekende

€ gratis

1.11.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke

onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als

bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ gratis

1.11.5

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van

woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30,

eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ gratis

1.11.6

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van

zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte

als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

€ gratis

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

€ gratis

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande

woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ gratis

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van

woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ gratis

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€ 76,30

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door

de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 76,30

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het

Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 28,00

1.14.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.14.1 bedoelde

ontheffing over te dragen aan een ander

€ 28,00

1.14.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.14.1 bedoelde ontheffing

€ 28,00

Hoofdstuk 15

Kansspelen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b

van de Wet op de kansspelen:

1.15.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.15.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspel-

automaten, voor de eerste kansspelautomaat

€ 56,50

1.15.1.3

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

Hoofdstuk 16

Telecommunicatie

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband

met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van

uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van

de Telecommunicatiewet

€ 127,60

1.16.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen,

alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,20

1.16.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke,

voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeente-

grond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,20

1.16.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden

tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de

aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 92,50

1.16.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van

de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand

aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder

meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het

college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een

melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop

de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor

deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.16.3

Het tarief in onderdeel 1.18.1 wordt verminderd met de van de melder

verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten

in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst

van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 17

Verkeer en vervoer

1.17.1

Ontheffingen

1.17.1.1

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 per dag.

€ 10,20

1.17.1.2

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 per week.

€ 40,70

1.17.1.3

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor een periode

van een jaar

€ 203,50

1.17.1.4

Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor het parkeren

in een parkeerschijfzone voor de periode van een jaar.

€ 89,00

1.17.2

Gehandicaptenparkeerplaats

Het bedrag van de aanleg van een gereserveerde

gehandicaptenparkeerplaats bedraagt

€ 207,20

1.17.3

Beleidsregels Ontheffingen Voetgangersgebied Centrum Venray

1.17.3.1

Per verleende toestemming op grond van genoemde artikelen

van de “Beleidsregels Ontheffingen Voetgangersgebied Centrum Venray”

a.Voor toestemming verleend op grond van de artikelen 9 tot en

met 16 en artikel 18

€ 16,00

b.Voor toestemming verleend op grond van artikel 19 aan GGD,

huisartsen, verloskundigen en alle overigen

€ 16,00

Deze legeskosten zijn ongeacht het aantal bij die toestemming

uit te geven toegangspassen.

1.17.3.2

Voor toestemming verleend op grond van artikel 19 aan politie,

brandweer, ambulance, gemeentelijke en toezichthoudende

en handhavende diensten

gratis

Deze legeskosten zijn ongeacht het aantal bij die toestemming

uit te geven toegangspassen.

1.17.3.3

Elke verleende toestemming op grond van artikel 1.19.3.1

wordt opgehoogd met paskosten welke per pas bedragen:

€ 5,00

Als de verleende toestemming incidenteel van aard is, dan is

restitutie van de paskosten alleen mogelijk als alle uitgegeven

toegangspassen binnen twee maanden na afloop van de

geldigheidsperiode zijn ingeleverd.

1.17.3.4

In het geval de toegangspas niet de gehele geldigheidsperiode

wordt benut, vindt er geen verrekening van leges plaats.

1.17.3.5

De kosten voor vervanging van een reeds uitgegeven

toegangspas bedragen, ongeacht de reden van deze vervanging, per pas

€ 16,00

Hoofdstuk 18

Diversen

1.18.1

Vergunningen, ontheffingen en verklaringen:

1.18.1.1

Voor de afgifte van een vergunning, een ontheffing,

een verlenging of wijziging daarvan, voorzover in

deze tabel of in andere rechtregels voor het in

behandeling nemen van een aanvraag daartoe dan wel

voor de afgifte daarvan geen ander tarief is vastgesteld

€ 19,30

1.18.1.2

Voor de afgifte van een verklaring opgemaakt in het

persoonlijk belang van de aanvrager

€ 9,70

1.18.2

Kaarten, tekeningen:

1.18.2.1

Voor het verstrekken van een lichtdruk/afdruk van kaartbladen:

A4- of A3-formaat

€ 9,70

1.18.2.2

Groter dan A3-formaat

€ 13,10

1.18.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

gebruik maken van de diensten van de scheepsijkopnemer, per keer

€ 40,60

1.18.4

Voor het verstrekken van een exemplaar van de algemene

plaatselijke verordening

€ 14,40

voor een aanvulling op de genoemde verordening, per bladzijde

€ 0,30

indien de afgifte niet tegelijk met de afgifte van de verordening

c.q. de toelichting plaatsvindt

€ 0,30

per bladzijde, met een minimum van

€ 1,00

1.18.5

Lozingsverordening riolering:

1.18.5.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

een vergunning om op de riolering te lozen als bedoeld

in de "Lozingsverordening riolering" voor het lozen per

etmaal van:

1.18.5.1.1

ten hoogste 25m3 afvalstoffen, verontreinigde of

schadelijke stoffen

€ 124,90

1.18.5.1.2

meer dan 25m3 afvalstoffen, verontreinigde of

schadelijke stoffen

€ 224,40

1.18.5.2

een wijziging van een vergunning als in deze rubriek

bedoeld voor het lozen per etmaal van:

1.18.5.2.1

ten hoogste 25m3 afvalstoffen, verontreinigde of

schadelijke stoffen

€ 13,10

1.18.5.2.2

meer dan 25m3 afvalstoffen, verontreinigde of

of schadelijke stoffen

€ 224,40

1.18.6

Ontheffing voor gebruik parkeerplaats anders dan met een motorvoertuig

1.18.6.1

Voor het verlenen van ontheffing voor het gebruik van

een parkeerplaats, waarop de 'Verordening parkeerbelasting'

van toepassing is, anders dan met een motorvoertuig

€ 16,40

1.18.7

Algemene plaatselijke verordening

1.18.7.1

Voor het afgeven van:

een vergunning voor het aanleggen van een duiker in

gemeentegrond, voor gevallen waarin het aanleggen van een

duiker als voorwaarde wordt gesteld voor het verkrijgen

van een vergunning voor het dempen van een

gemeentelijke bermsloot

€ 104,90

1.18.7.2

een vergunning voor het aanbrengen of veranderen van een

uitweg op gemeentegrond

€ 168,70

1.18.7.3

een vergunning voor het aanleggen van mantelbuizen en/of

kabels in gemeentegrond

€ 255,00

1.18.7.4

een vergunning voor het aanleggen van drainageleidingen,

wanneer door middel van deze leidingen, direct of indirect

afwatering op gemeentegrond plaatsvindt

€ 342,10

1.18.8

Verordening Aansluitvoorwaarden Riolering Gemeente Venray

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aansluitvergunning

€ 32,70

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

Vervallen

2.1.1.2

bouwkosten:

de kosten, zoals die aan de hand van de bij deze tarieventabel behorende

bijlage 1 (gebaseerd op “basisbedragen gebouwen 2013 van het

Nederkandse Bouwkosten Instituut”) als zodanig gewaarmerkte

tabel “normatieve bouwkosten 2013 gemeente Venray”, worden vastgesteld.

2.1.1.3

Voor bouwwerken die qua functie niet passen of niet voorkomen binnen

het regime van vaststelling van normatieve bouwkosten geldt dat onder

de bouwkosten wordt verstaan:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste

lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van

werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze

ontbreekt, een marktconforme en specifieke raming van de bouwkosten,

exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave

1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

2.1.1.4

Als het bouwen geheel of gedeeltelijk geschiedt door;

zelfwerkzaamheid;

gebruikmaking van eigen materialen;

verkregen (gebruikte); bouwmaterialen, inrichting, installaties;

worden in deze titel onder bouwkosten (2.1.1.2.) verstaan: de prijs die aan

een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het

tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2.1

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,

hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.2.2

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo

zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor

het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt,

hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

2.2

Wabo-vooroverleg

2.2.1

Het tarief voor het indienen van een concept-aanvraag omgevingsvergunning;

in verband met het verkrijgen van een globale indicatie of;

-deze aanvraag en de daarin opgenomen activiteiten in het kader van

de Wabo, vergunbaar zijn, en/of;

-de benodigde deelraporten (akoestisch, ruimtelijk, parkeren, milieukundig

enz.) voor de aanvraag omgevingsvergunning akkoord zijn;

-wordt voldaan aan redelijke eisen van welstand, bedraagt

€ 101,50

2.2.3

Advies commissie ARK

2.2.3.1.

Vervallen

2.2.3.2.

Vervallen

2.2.4.

Melding voornemen vergunningsvrij Bouwen (MVVB):

Het tarief voor het indienen van een 'melding voornemen vergunningsvrij

bouwen', waarbij wordt beoordeeld of voor een bouwplan of gebruiksvorm

op grond van de Wabo een vergunning nodig is, bedraagt per verzoek:

€ 101,50

2.2.5.

Principeverzoek

Het tarief voor het indienen van een 'principeverzoek' voor het verkrijgen

van uitsluitsel over de haalbaarheid van een (bouw- en of

gebruiksvoornemen) bedraagt:

a.wanneer het verzoek betrekking heeft op ondergeschikte (woning-)

uitbreidingen, bouwwerken, gebruiksvormen gelegen in kern van Venray

en/of kerkdorpen; per verzoek

€ 150,00

b.wanneer het verzoek betrekking heeft op meer complexe (of bedrijfsmatige

of projectmatige-)uitbreidingen, bouwwerken, gebruiksvormen gelegen in het

buitengebied / op bedrijventerreinen; per verzoek.

€ 250,00

2.3

Het tarief voor het indienen van een aanvraag om een Omgevingsvergunning

voor een project, bedraagt; de som van de verschuldigde leges voor

de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of

gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de

verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag

moeten worden, uitgevoerd. De berekening vindt plaats op basis van de

tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en (in samenhang

met) de hoofdstukken 1 & 4 van deze titel.

In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere

grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Omgevingsvergunning voor activiteit bouwen

2.3.1.1

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning

betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1. eerste lid

onder a van de Wabo, worden de bouwkosten vastgesteld overeenkomstig

het bepaalde genoemd in artikel 2.1.1.2 van deze legesverordening en

bedraagt het tarief indien de bouwkosten;

a.minder bedragen dan € 50.000,00:

2,52% van de bouwkosten,

met een minimum legesbedrag van

€ 101,50

b.€ 50.000,00 of meer bedragen,

doch minder dan € 100.000,00:

2,38% van de bouwkosten,

c.€ 100.000,00 of meer bedragen,

doch minder dan € 1.000.000,00:

1,91% van de bouwkosten,

d.€ 1.000.000,00 of meer bedragen,

doch minder dan € 2.000.000,00:

1,71% van de bouwkosten,

e.€ 2.000.000,00 of meer bedragen,

1,61% van de bouwkosten,

2.3.1.2.

Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op het

plaatsen van een tijdelijke woonunit welke niet ter plaatse in nieuwe

staat wordt opgericht, bedragen de leges in afwijking

van het bepaalde in artikel 2.3.1.1.

€ 252,00

2.3.1.3.

Als bij de toetsing van de aanvraag omgevingsvergunning voor

de activiteit bouwen blijkt dat deze activiteit, getoetst aan

bijlage II van het Besluit Omgevingsrecht (BOR),

vergunningsvij is bedragen de leges;

€ 101,50

2.3.1.4

Beoordeling bodemrapport

Voor het indienen van een aanvraag tot het beoordelen

van de resultaten van een onderzoeksrapport betreffende de gesteldheid

van de bodem zoals bedoeld in artikel 2.1.5. van de bouwverordening

van de gemeente Venray, voorafgaand aan het in behandeling nemen

van een aanvraag voor een bouwactiviteit wordt het volgende tarief in

rekening gebracht;

a.een historisch bodemonderzoek (vooronderzoek) bij aanvragen om

bouwactiviteiten

€ 107,00

b.beoordeling van een verkennend bodemonderzoek

€ 302,40

c.beoordeling herziening vooronderzoek of verkennend onderzoek

€ 107,00

d.beoordeling verkennendonderzoek asbest of nader onderzoek

€ 302,40

e.beoordeling herzien versie verkennend- asbest of nader bodemonderzoek

€ 302,40

f.beoordeling onderzoeksopzet

€ 23,50

f.archiefonderzoek n.a.v. een aanvraag om (gedeeltelijke) vrijstelling

€ 47,60

2.3.1.5

Bodeminformatie op verzoek

Het tarief voor het indienen van een aanvraag tot het verstrekken van

bodeminformatie betreffende de milieuhygiënische bodemgesteldheid

bedraagt per adres;

€ 39,40

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag (legalisatie)

indien de bouwactiviteit betrekking heeft op het legaliseren van een

illegaal bouwwerk of verbouwing naar aanleiding van gericht verzoek of

aanschrijving van de gemeente, dan worden de in 2.3. (e.v.) berekende

leges verhoogd met;

€ 420,20

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo,

bedraagt het tarief;

€ 169,10

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een

bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de

Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in

artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het overeenkomstig

2.3.1 berekende bedrag:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking) verhoogd met;

€ 169,10

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) verhoogd met;

€ 169,10

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking) verhoogd met;

€ 3.943,10

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking) verhoogd met;

€ 169,10

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van exploitatieplan) verhoogd met;

€ 169,10

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft,

de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en

artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) verhoogd met;

€ 169,10

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft,

de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en

artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van nationale regelgeving), verhoogd met;

€ 169,10

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit), verhoogd met;

€ 169,10

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een

bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de

Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld

in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 169,10

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 169,10

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking, uitgebreide procedure):

€ 3.943,10

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking)

€ 169,10

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan):

€ 169,10

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 169,10

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 169,10

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 169,10

2.3.5

Omgevingsvergunning voor het plaatsen/aanbrengen van reclame

Voor het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een

omgevingsvergunning ingevolge artikel 2.2 eerste lid, onder h of i, van de Wabo

voor het plaatsen van een tot reclame dienende lichtbak, uithangbord,

uithangteken. van reclame voorziene luifel of een ander tot

reclamedoeleinden bestemd of gebezigd voorwerp worden de leges,

berekend op basis van het artikel 2.1.1.2. / 2.3.1.1., met een

minimum van;

€ 101,50

2.3.6

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (mede-)betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het

tarief voor deze activiteit;

€ 205,20

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een bouwwerk

met een gebruiksoppervlakte tussen:

Van 0 t/m 100 m2 met een bedrag van € 132,10

Van 101 t/m 500 m2 met een bedrag van € 132,10 + € 1,18 per m2

Van 501 t/m 2.000 m2 met een bedrag van € 439,40 + € 0,40 per m2

Van 2001 t/m 5.000 m2 met een bedrag van € 1.111,20 + € 0,10 per m2

Van 5001 t/m 50.000 m2 met een bedrag van € 1.534,30 + € 0,02 per m2

Van 50.001 m2 en meer, een bedrag van € 2.135,60 + € 0,01 per m2

2.3.7.

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde

stads- of dorpsgezichten.

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning (mede-)betrekking

heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f,

van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel

2.2., eerste lid, onder b, van de Wabo bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

voor het slopen,verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigigen

van een monument:

€ 101,50

2.3.7.1.2.

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument

op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht,

bedraagt het tarief;

€ 101,50

2.3.7.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of

dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder h van de

Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens

provinciale verordening of de gemeentelijke verordening

aangewezen stads- en dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2.,

eerste lid onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief;

€ 101,50

2.3.8

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd

stads- of dorpsgezicht

2.3.8.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan,

beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel

2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 169,10

2.3.8.2.

Beoordeling bodemrapport

Onderdeel 2.3.1.2. vindt overeenkomstige toepassing met betrekking

tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen

2.3.1.4 of 2.3.1.5 zelf toepassing vinden.

2.3.9

vervallen

2.3.10

Duiker/kabels/leidingen

2.3.10,1

een vergunning voor het aanleggen van mantelbuizen en/of

kabels in gemeentegrond

€ 250,60

2.3.10.3

een vergunning voor het aanleggen van drainageleidingen,

wanneer door middel van deze leidingen, direct of indirect,

afwatering op gemeentegrond plaatsvindt

€ 336,20

2.3.11

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond

van een bepaling in een provinciale verordening of op grond van de

Algemene plaatselijke verordening Venray een vergunning of ontheffing

is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g,

van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 330,70

2.3.12

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de

provincie of de gemeente Venray, waarvoor op grond van een bepaling

in een provinciale verordening of artikel 4:13 van de Algemene plaatselijke

verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

n.v.t.

2.3.12.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken,

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

n.v.t.

2.3.12.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde

of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat

daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2,

eerste lid, onder k, van de Wabo:

n.v.t.

2.3.13

Projecten of handelingen in het kader van de

Natuurbeschermingswet 1998

2.3.13.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn

voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de

dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de

Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 40,50

2.3.13.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft

op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen

voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur

en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d,

eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 40,50

2.3.14

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde

lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

€ 186,00

2.3.15

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande

onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.15.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen

categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke

leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van

de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 169,10

2.3.15.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke

verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie

activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving,

als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 169,10

2.3.15.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 169,10

2.3.16

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek

van de aanvrager in twee fasen wordt ingediend, als bedoeld

in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.16.1

voor het indienen van de aanvraag voor een beschikking

met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit

toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten

waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.16.2

voor het indienen van de aanvraag voor een beschikking

met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit

toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten

waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.17

Beoordeling bodemrapport

Voor het indienen van een aanvraag tot het beoordelen van

de resultaten van een onderzoeksrapport betreffende de gesteldheid van

de bodem zoals bedoeld in artikel 2.1.5. van de bouwverordening gemeente

Venray, wordt in rekening gebracht:

a.een historisch bodemonderzoek (vooronderzoek) bij aanvragen om

bouwactiviteiten

€ 107,00

b.beoordeling van een verkennend bodemonderzoek

€ 302,40

c.beoordeling herziening vooronderzoek of verkennend bodemonderzoek

€ 107,00

d.beoordeling verkennend onderzoek asbest of nader bodemonderzoek

€ 302,40

e.beoordeling herzien versie verkennend- asbest of nader bodemonderzoek

€ 302,40

f.beoordeling onderzoeksopzet

€ 23,50

g.archiefonderzoek naar aanleiding een aanvraag om (gedeeltelijke) vrijstelling

€ 47,60

2.3.17.1

Beoordeling- en advisering archeologie

In het kader van de Wet Archeologische Monumentenzorg (WaMZ)

het laten beoordelen en goedkeuren van archeologische onderzoeken,

alsmede het verstrekken van adviezen over archeologische waarden

en verwachtingen worden in rekening gebracht:

Archeologie: schriftelijk advies

de leges voor het behandeling nemen van een aanvraag voor het

schriftelijk verstrekken van

a.adviezen inzake archeologische waarden en verwachtingen bedragen:

€ 107,60

Archeologie: beoordelen PvA’s, PvE’s en onderzoeken

Voor het in behandeling nemen van een beoordeling van een

door een archeologisch bureau opgesteld Plan van Aanpak (PvA)

inzake archeologisch (voor)onderzoek in de gemeente, het

beoordelen en goedkeuren van een archeologisch Programma

van Eisen voor het uitvoeren van een onderzoek of beoordeling

van een uitgevoerd archeologisch onderzoek, overeenkomstig

de onderzoeksopzet KNA 3.2, voorafgaand of tijdens het in

behandeling nemen van een aanvraag voor een bouwactiviteit,

een sloopactiviteit, een planologische strijdigheid of

aanleggen, wordt in rekening gebracht:

b.voor het beoordelen en goedkeuren van een Programma van eisen

€ 507,00

c.voor een tweede beoordeling van een PvA, PvE of onderzoek

€ 107,60

d.voor het beoordelen en goedkeuren van een Plan van Aanpak

€ 156,00

e.voor het beoordelen van een uitgevoerd archeologisch onderzoek

€ 663,00

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene

maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring

van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning

kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet

afgeven:

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen

€ 319,20

moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling

nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager

meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college

van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18 is uitgebracht, wordt

een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag

waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij

de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4

Vermindering

2.4.1

Indien een concept-aanvraag omgevingsvergunning zoals bedoeld

in 2.2. wordt gevolgd door een aanvraag omgevingsvergunning worden

de in het kader van de concept-aanvraag geheven leges in mindering gebracht op de op grond van art. 2.3. bepaalde leges van de omgevingsvergunning mits;

-de aanvraag omgevingsvergunning binnen 1 jaar, vanaf het

tijdstip waarop het advies op de concept-aanvraag is gegeven, is ingediend en;

-het project van de aanvraag omgevingsvergunning gelijk is aan het project van de concept-aanvraag omgevingsvergunning;

2.4.2

Vermindering op de leges van een ingediende aanvraag omgevingsvergunning

vindt plaats mits;

-de aanvraag omgevingsvergunning mede betrekking heeft op een

activiteit bouwen als bedoeld: in artikel 2.1.,lid 1 onder a van de Wabo, en;

-de aanvraag omgevingsvergunning bij eerste indiening volledig wordt

ingediend conform de indieningsvereisten van de Ministeriële regeling omgevingsrecht

(MOR), en;

-de aanvraag omgevingsvergunning wordt ingediend via het

Omgevingslloket (OLO)

2.4.2.1.

de vermindering van het legesbedrag voor de activiteit bouwen,

zoals bepaald in 2.3. en volgende in deze afdeling bedraagt;

20%

2.4.2.2.

Ongeacht de uitkomst van de legesberekening zoals bedoeld in 2.3. en de

eventueel van toepassing zijnde verminderingen, blijft het

minimum legesbedrag voor de activiteit van artikel 2.3.1.1. van toepassing.

2.4.2.3.

Verminderingen zoals genoemd in dit hoofdstuk zijn niet van toepassing

in geval van; intrekken

Verminderingen zoals genoemd in dit hoofdstuk zijn niet van toepassing

in geval van; intrekken omgevingsvergunning weigering, of buiten

behandeling stellen van de aanvraag om omgevingsvergunning.

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Het op verzoek intrekken van de aanvraag

2.5.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning

voor een project, dat mede bestaat uit de activiteit bouwen van artikel

2.3.1.1. intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van

de voor de activiteiten bouwen verschuldigde leges als;

2.5.1.1

dit verzoek is ingediend binnen 4 weken na indiening van de

vergunningsaanvraag.

De teruggaaf bedraagt :

70%

2.5.1.2

dit verzoek is ingediend later dan 4 weken na indiening van de

vergunningsaanvraag

De teruggaaf bedraagt:

50%

2.5.1.3.

Weigeren of niet (verder) in behandeling nemen

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project

dat mede bestaat uit de activiteit bouwen van artikel 2.3.1.1

weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel

van de voor de activiteit bouwen verschuldigde leges.

De teruggaaf bedraagt:

40%

2.5.1.4.

Onder weigering als bedoeld in onderdeel 2.5.1.3 wordt

mede verstaan een vernietiging van de omgevingsvergunning

bij rechtelijke uitspraak.

2.5.1.5.

Indien een aanvraag omgevingsvergunning niet

(verder) in behandeling wordt genomen, omdat niet alle op

grond van de Ministriële Regeling Omgevingsrecht noodzakelijke

gegevens zijn ingediend, bestaat aanspraak op teruggaaf

van een deel van de voor de activiteit bouwen verschuldigde

leges.

De teruggaaf bedraagt:

70%

2.5.1.6

Ingrijpende wijziging na verleende vergunning

indien de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor

een project, dat mede bestaat uit de activiteit bouwen van artikel 2.3.1.1.,

intrekt op schriftelijk verzoek van de vergunninghouder, bestaat

aanspraak op teruggaaf van een deel van de voor de activiteit bouwen

2.5.1.7

mits dit verzoek is ingediend binnen 52 weken na verlening van de

vergunning en;

2.5.1.8

tegelijkertijd een nieuwe aanvraag omgevingsvergunning wordt

ingediend voor een ingrijpende wijziging van hetzelfde project,

waardoor niet langer gesproken kan worden van hetzelfde project.

De teruggaaf bedraagt:

40%

2.5.1.9

Intrekking na verlening op schriftelijk verzoek

Indien de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor

een project, dat mede bestaat uit de activiteit bouwen van artkel 2.3.1.1.,

intrekt op schriftelijk van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op

teruggaaf van een deel van de voor de activiteit bouwen

verschuldigde leges mits dit verzoek is ingediend binnen 52 weken

na verlening van de vergunning en van de vergunning geen

gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

20%

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Vervallen

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van

een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld,

geringe wijziging in het project:

€ 101,50

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen

van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet

ruimtelijke ordening bedraagt: bedraagt:

€ 8.480,50

2.8.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een

bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening

bedraagt:

€ 4.452,40

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 133,90

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de

Drank- en Horecawet

€ 633,90

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een gewijzigde

vergunning/melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 337,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van

de Drank- en Horecawet

€ 28,00

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het bijschrijven of afvoeren van een

leidinggevende bij een exploitatievergunning als bedoeld

in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

Venray, of een Drank- en Horecavergunning als bedoeld in

artikel 30a van de Drank- en Horecawet, per vergunning

€ 28,00

3.1.5

Exploitatievergunning

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatie

ingevolge artikel 2:28 van de APV Venray

€ 476,60

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verlenen van een evenementenvergunning,

als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke

verordening Venray.

Bij een aantal te verwachten bezoekers:

3.2.1.1

tot 500

€ 28,00

3.2.1.2

van 500 tot 1.500

€ 54,65

3.2.1.3

van 1.500 tot 5.000

€ 171,60

3.2.1.4

vanaf 5.000

€ 343,20

3.2.1

Voor de afgifte van een vergunning voor evenementen en/of

€ 0,00

activiteiten waarvan:

€ 0,00

3.2.1.1

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

€ 0,00

Veiligheid en Handhaving gelijk is aan of minder dan 0,5 uur

€ 28,00

3.2.1.2

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 0,5 uur doch minder dan 1 uur

€ 54,60

3.2.1.3

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 1 uur, doch minder dan 4 uur

€ 98,30

3.2.1.4

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 4 uur, doch minder dan 8 uur

€ 114,50

3.2.1.5

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer is dan 8 uur

€ 129,10

3.2.2

een braderie

3.2.2.1

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

€ 0,00

Veiligheid en Handhaving gelijk is aan of minder dan 0,5 uur

€ 28,00

3.2.2.2

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 0,5 uur doch minder dan 1 uur

€ 54,60

3.2.2.3

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 1 uur, doch minder dan 4 uur

€ 98,30

3.2.2.4

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 4 uur, doch minder dan 8 uur

€ 114,50

3.2.2.5

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer is dan 8 uur

€ 129,10

3.2.3

een feest, een klein evenement, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

3.2.3.1

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving gelijk is aan of minder dan 0,5 uur

€ 28,00

3.2.3.2

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 0,5 uur doch minder dan 1 uur

€ 54,60

3.2.3.3

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 1 uur, doch minder dan 4 uur

€ 98,30

3.2.3.4

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 4 uur, doch minder dan 8 uur

€ 114,50

3.2.3.5

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer is dan 8 uur

€ 129,10

3.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt

3.2.4.1

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving gelijk is aan of minder dan 0,5 uur

€ 28,00

3.2.4.2

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 0,5 uur doch minder dan 1 uur

€ 54,60

3.2.4.3

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 1 uur, doch minder dan 4 uur

€ 98,30

3.2.4.4

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 4 uur, doch minder dan 8 uur

€ 114,50

3.2.4.5

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer is dan 8 uur

€ 129,10

3.2.5

Standplaatsen

Voor de afgifte van een vergunning voor een standplaats waarvan:

3.2.5.1

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving gelijk is aan of minder dan 0,5 uur

€ 28,00

3.2.5.2

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 0,5 uur doch minder dan 1 uur

€ 54,60

3.2.5.3

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 1 uur, doch minder dan 4 uur

€ 98,30

3.2.5.4.

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer dan 4 uur, doch minder dan 8 uur

€ 114,50

3.2.5.5

de benodigde voorbereiding/behandeling door de afdeling

Veiligheid en Handhaving meer is dan 8 uur

€ 129,10

Hoofdstuk 3

Marktstandplaatsen

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1

tot het verlenen van een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2

van de Marktverordening Venray 2012

€ 158,40

3.3.2

tot het overschrijving van de standplaatsvergunning opnaam van een

ander als bedoeld in artikel 11 van het Marktreglement Venray 2012

€ 158,40

Hoofdstuk 4

Prostitutiebedrijven

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.4.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning

als bedoeld in <artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke

verordening>, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.4.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.691,70

3.4.1.2

voor een escortbedrijf

€ 1.691,70

3.4.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend

een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf,

als bedoeld in <artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene

plaatselijke verordening>:

3.4.2.1

voor een seksinrichting

€ 203,20

3.4.2.2

voor een escortbedrijf

€ 203,20

Hoofdstuk 5

Splitsingsvergunning woonruimte

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als

bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

n.v.t.

Hoofdstuk 6

Vergunning voor het aanleggen, stoken of hebben van vuur in de openlucht

3.6

Voor het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing

van artikel 5.5.1 van de APV en artikel 10.63 tweede lid van de

Wet milieubeheer (stookontheffing)

€ 27,20

Hoofdstuk 7

Brandbeveiligingsverordening

3.7

Gebruiksrechten

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

van een gebruiksvergunning, als bedoeld in het Gebruiksbesluit

€ 208,50

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een bouwwerk

met een gebruiksoppervlakte tussen:

0 - 100 m2 € 131,90

101 - 500 m2 € 131,90 + € 1,18 per m2

501 - 2.000 m2 € 441,50 + € 0,40 per m2

2001 - 5.000 m2 € 1.116,60 + € 0,10 per m2

5001 - 50.000 m2 € 1.541,80 + € 0,02 per m2

50.001 m2 en meer € 2.146,10 + € 0,01 per m2

3.7.1

Het tarief van het in behandeling nemen van een gebruiksvergunning afwijkend

van c.q. aanvullend op een eerder afgegeven gebruiksvergunning als bedoeld

onder 1.1 van de tarieventabel, wordt voor wat betreft het gewijzigde c.q.

aanvullende gedeelte berekend volgens de onder 1.1 vermelde tarieven.

3.7.2

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verlenen van een toestemming dan wel ontheffing, als omschreven in een

gebruiksvergunning c.q. veiligheidsverklaring, ingediend na de in de

vergunning, toestemming c.q. verklaring genoemde termijn bedraagt:

€ 57,30

3.7.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een

gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.1.1. van de Brandbeveiligings-

verordening Venray (een tijdelijk bouwsel)

€ 166,50

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met

een gebruiksoppervlakte van meer dan 1.000 m2 met

€ 0,20

per m2, met een maximum van

€ 636,00

Indien de aanvraag voor een gebruiksvergunning voor een tijdelijk

bouwsel niet op tijd bij de gemeente is ingediend (uiterlijk 14 dagen

voor het gebruik van een tijdelijk bouwsel), wordt in plaats van

€ 166,50

het volgende bedrag in rekening gebracht:

€ 231,40

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting

met een gebruiksoppervlakte van meer dan 1.000 m2 met

€ 0,20

per m2, met een maximum van

€ 636,00

3.7.4

Indien de aanvraag voor een gebruiksvergunning betrekking heeft

plaatsgevonden naar aanleiding van een gericht verzoek of

aanschrijving van de gemeente, worden de in 3.6 berekende leges

verhoogd met

€ 436,70

Hoofdstuk 8

Muziekvergunningen

Tarief voor vergunning art. 2:9 APV straatartiest e.d.

€ 28,00

Voor de afgifte van een vergunning tot het maken van

muziek op straat, geldig voor:

één dag

€ 28,00

één week of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één dag

€ 56,00

één maand of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan één week

€ 84,00

één kwartaal of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan een maand

€ 112,00

één jaar of gedeelte daarvan, dat langer duurt dan een kwartaal

€ 139,00

Hoofdstuk 9

Kinderopvang

3.9

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in

exploitatie nemen van een / opstarten van:

3.9.1

Kinderopvang, buitenschoolse opvang (bso) en een gastouderbureau

€ 307,50

3.9.2

Gastouderopvang

€ 89,00

Hoofdstuk 10

Verklaring van geen bezwaar

3.10.1

Een aanvraag van een 'verklaring van geen bezwaar' voor het in

behandeling nemen van een verzoek voor het verlenen van toestemming

voor het opstijgen van een luchtballon

€ 45,80

Een aanvraag voor het in behandeling nemen van een 'verklaring van

3.10.2

geen bezwaar' voor het doen c.q. laten landen en opstijgen van een helikopter

€ 45,80

Hoofdstuk 11

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of

andere beschikking

€ 28,00

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

1.2

PD

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve 

PD

van een aanvraag:

1.2.1

PD

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

PD

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,90

1.2.1.2

PD

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 

PD

18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,00

1.2.2

PD

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende

PD

dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

PD

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,90

1.2.2.2

PD

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 

PD

18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,00

1.2.3

PD

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van

PD

de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt

PD

behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

PD

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,90

1.2.3.2

PD

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 

PD

18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,00

1.2.4

PD

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor 

PD

vreemdelingen

€ 51,00

1.2.5

PD

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

PD

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 52,90

1.2.5.2

PD

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 

PD

18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,30

1.2.6

PD

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 

PD

1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde

PD

leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,00

Behorende bij raadsbesluit van 25 februari 2014

De griffier van Venray,