Regeling vervallen per 01-01-2021

Regeling briefadres gemeente Vianen 2012

Geldend van 30-01-2013 t/m 31-12-2020

Intitulé

Regeling briefadres gemeente Vianen 2012

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Vianen,

gelet op artikelen 1, 49, 65, 66, 67 en 70 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op artikel 58 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

overwegende dat het noodzakelijk is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van een briefadres tegen te gaan,

besluit vast te stellen:

Regeling briefadres gemeente Vianen 2012.

Artikel 1 Begrippen

  • 1. woonadres:

    • a.

      het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;

    • b.

      het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derden van de tijd zal overnachten.

  • 2. briefadres: het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken;

  • 3. briefadresgever: de ingezetene in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) bij wie het briefadres wordt gehouden.

Artikel 2 Redenen briefadres

  • Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • 1. het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen meerdere woonadressen (minder dan zes maanden), waarbij niet is vast te stellen op welk woonadres de aanvrager het meest verblijft of een vaste slaapplaats ter beschikking heeft;

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      kort verblijf in het buitenland: korter dan twee derden van een jaar;

    • e.

      korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

  • 2.

    • verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • 3.

    • verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 67, derde en vierde lid van de Wet GBA.

Artikel 3 Algemene voorwaarden

  • 1.

    • Bij de aangifte als bedoeld in artikel 2 kan om ondersteunende stukken worden gevraagd.

  • 2.

    • Voordat er een beslissing wordt genomen op een aangifte van briefadres, wordt er een onderzoek ingesteld naar de omstandigheden die als reden voor het verzoek zijn aangegeven.

  • 3.

    • Een onderzoek als bedoeld in het tweede lid kan bestaan uit een uitnodiging aan betrokkene om zijn aangifte in persoon toe te lichten, het invullen van een vragenlijst door betrokkene, het overleggen van bewijsstukken door of namens betrokkene en het ambtshalve raadplegen van andere administraties.

Artikel 4 Bijzondere voorwaarden

  • 1.

    • De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2.

    • De aanvrager is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle gevraagde documenten binnen een daarvoor redelijk te stellen termijn te overleggen.

  • 3.

    • Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      de schriftelijke verklaring van de aanvrager met de reden voor de aangifte en ook de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • c.

      een schriftelijke verklaring van instemming van de briefadresgever en een kopie van geldig identiteitsbewijs van de briefadresgever;

    • d.

      een ondertekende vragenlijst briefadres als het briefadres wordt gevraagd op grond van artikel 2, eerste lid, sub a t/m e.

    • e.

      een schriftelijke toestemming van het hoofd van de instelling bij een aangifte van een briefadres met een reden zoals genoemd in artikel 2, lid 1 a en lid 2.

  • 4.

    • De briefadresgever die als ingezetene in de GBA ingeschreven staat, kan maximaal aan twee gezinshuishoudens of twee alleenstaanden toestemming tot het houden van briefadres geven.

  • 5.

    • De briefadresgever is verplicht wijzigingen in de actualiteit van de bereikbaarheid van de briefadreshouder door te geven.

Artikel 5 Onvolledige aangifte

  • 1.

    • De aangifte is volledig als alle gevraagde documenten zijn ingeleverd.

  • 2.

    • Als één of meer documenten ontbreken, dan wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld binnen een redelijke termijn het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    • Als de aanvraag niet, binnen de in het vorige lid bedoelde redelijke termijn, kan worden aangevuld, dan kan op verzoek van de aanvrager de termijn eenmalig worden verlengd.

  • 4.

    • De aangifte wordt niet behandeld als niet wordt voldaan aan de vereisten vermeld in lid 2 en 3 van dit artikel. Het verzoek tot houden van een briefadres wordt buiten behandeling gelaten, indien niet aan de eis van het overleggen van de gevraagde documenten wordt voldaan.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Het is niet mogelijk om ingeschreven te worden met een briefadres als:

  • a.

    de aanvrager een woonadres heeft;

  • b.

    de aanvrager verklaart op diverse adressen te verblijven;

  • c.

    uit nader onderzoek, zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid, blijkt dat de aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden voor een briefadres;

  • d.

    de aanvrager niet varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;

  • e.

    de aanvrager varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • f.

    de aangifte een eerste inschrijving in de GBA betreft, komende vanuit het buitenland;

  • g.

    het briefadres een adres betreft waarop geen personen staan ingeschreven;

  • h.

    de categorie verblijfplaats van de briefadresgever in onderzoek staat in de GBA;

  • i.

    de briefadresgever vreemdeling is en geen rechtmatig verblijf heeft in Nederland als bedoeld in artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000.

  • j.

    het briefadres een adres betreft waarop reeds aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens een briefadres is verleend;

  • k.

    het briefadres een adres betreft waarop geen bestemming "woning" rust.

Artikel 7 Termijn briefadres

  • 1.

    • Een briefadres wordt verstrekt voor de duur van zes maanden, met uitzondering van een briefadres op grond van artikel 2, eerste lid, sub a, c, d, e en de leden twee en drie.

  • 2.

    • In uitzonderingsgevallen is voor het houden van een briefadres een eenmalige verlenging mogelijk voor de duur van zes maanden.

  • 3.

    • Voor het verstrijken van de termijn bedoeld in het eerste en tweede lid wordt onderzocht of betrokkene inmiddels een woonadres heeft gekregen.

  • 4.

    • De briefadresgever en briefadresnemer zijn gehouden aan een dergelijk onderzoek, overeenkomstig derde lid, mee te werken.

Artikel 8 Hardheidsclausule

  • Als door bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling (artikel 4:84 Awb).

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

Artikel 10 Bevoegdheid

  • Deze regeling heeft alleen werking op aangiften waarin het College van Burgemeester en Wethouders van Vianen het bevoegde orgaan is.

Artikel 11 Citeertitel

  • Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente Vianen 2012.