Regeling vervallen per 01-06-2012

Reglement burgerlijke stand

Geldend van 01-06-2012 t/m 31-05-2012

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vianen,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, en

gelezen het raadsbesluit van 19 april 2011,

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Reglement burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke, na delegatie van de bevoegdheid van de raad, door ons toegewezen, met in achtneming van de door de gemeenteraad vastgestelde voorwaarden bij raadsbesluit van 19 april 2011.

Artikel 2 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Er zijn minimaal twee ambtenaren van de burgerlijke stand actief en

    minimaal twee bijzondere ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 3 Leiding van de dienst

Het hoofd van de afdeling Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen of ceremonies voor afsluiten van partnerschappen op maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur waarbij het voltrekken van huwelijken mogelijk is op hele uren. Kostenloze huwelijken of registreren van partnerschappen is alleen mogelijk op dinsdag of donderdag om 9.00 uur.

    • b.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en in de middaguren van deze dagen op afspraak, op de daarvoor door het hoofd van de afdeling publiekszaken nader te bepalen tijdstippen.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    Het treedt in werking op 1 juni 2012, onder intrekking van het Reglement burgerlijke stand van 28 maart 1995.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 1 mei 2012.

De secretaris, De voorzitter,

mw. drs. A. (Alina) Kuiper W.G. (Wim) Groeneweg

Toelichting op het reglement burgerlijke stand VIANEN

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • c.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

In april 2011 heeft de gemeenteraad van Vianen de bevoegdheid tot het aanwijzen van een locatie als ´gemeentehuis´, met als doel aldaar huwelijken te voltrekken aan uw college gedelegeerd.

Artikel 2 Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Hiermee wordt voldaan aan de wens van het college om ook ambtenaren van de burgerlijke stand van een andere gemeente (keus bruidspaar) toe te staan in Vianen huwelijken te voltrekken. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.

De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.

Met lid 2 wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten.

De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige reden bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 3 Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 4 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken. Deze optie is als bepaling aan de regeling toegevoegd. In de praktijk werken veel gemeenten al (dagdelen) op afspraak, ondermeer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger. In Vianen wordt nu op dinsdag en vrijdagmiddag op afspraak gewerkt.

In april 2011 heeft de gemeenteraad het beleid ten aanzien van het voltrekken van huwelijken en ceremonie rondom het registreren van partnerschappen verruimd en het college opdracht gegeven ten aanzien van andere aspecten ruimere criteria. In tegenstelling tot het bepalen van de openstellingtijden van het gehele gemeentehuis, is het bepalen van de opstellingen van bureau van de burgerlijke stand een bevoegdheid van het dagelijks bestuur. Aangezien het voltrekken van huwelijken een bevoegdheid is van de ambtenaar van de burgerlijke stand, zijn de openstellingstijden van het bureau en daarmee ook de bepaling van de tijden van ceremonies van huwelijk en partnerschap een bevoegdheid van het college.

Artikel 5 Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt. Het reglement uit 1995 wordt hiermee ingetrokken.