Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Vianen

Geldend van 08-09-2017 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2017

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Vianen

De raad van de gemeente Vianen;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van d.d. 6 juni 2017;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

b e s l u i t :

Vast te stellen de “Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Vianen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviesraad Sociaal Domein: adviesorgaan dat het college gevraagd en ongevraagd adviseert bij de voorbereiding en uitvoering van het beleid op het gebied van het Sociaal Domein van de gemeente Vianen; verder te noemen adviesraad;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vianen;

  • c.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Vianen;

  • d.

    Ingezetenen: zij die hun werkelijke woonplaats in de gemeente Vianen hebben.

Artikel 2. Doelstelling

  • 1. De raad beoogt met het instellen van de Adviesraad Sociaal Domein te voldoen aan de wettelijke verplichtingen om ingezetenen te betrekken bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid in het Sociaal Domein in het kader van de uitvoering van de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

  • 2. Het doel van de adviesraad is te komen tot voorstellen en adviezen ter bevordering van een integraal en evenwichtig beleid in het Sociaal Domein en het verbeteren van de kwaliteit daarvan ten behoeve van de ingezetenen van de gemeente Vianen.

Artikel 3. Taak

  • 1. De adviesraad heeft tot taak om het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan die worden getroffen op het terrein van het Sociaal Domein, waaronder in ieder geval op het terrein van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet. Het college stelt de raad in kennis van de adviezen van de adviesraad.

  • 2. Onverminderd het eerste lid is advisering op het terrein van de Participatiewet voorbehouden aan de regionale Cliëntenraad van de WIL, voor zover de taken op basis van de gemeenschappelijke regeling aan de WIL zijn gedelegeerd.

  • 3. Tot de taak van de adviesraad behoort niet de vertegenwoordiging van of behartiging van belangen van individuele personen of rechtspersonen.

Artikel 4. Samenstelling, benoeming en ontslag

  • 1. De adviesraad bestaat uit minimaal 8 en maximaal 15 leden en kent een onafhankelijke voorzitter.

  • 2. De voorzitter wordt door de leden gekozen uit de leden van de adviesraad.

  • 3. Leden van de adviesraad zijn woonachtig in de gemeente Vianen, mogen geen lid zijn van de raad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Vianen en evenmin een commercieel belang hebben bij de vaststelling van gemeentelijk beleid op het terrein van het Sociaal Domein.

  • 4. De adviesraad beoogt een zodanige samenstelling van zijn leden dat deskundigheid op alle gebieden van het Sociaal Domein in de adviesraad vertegenwoordigd is.

  • 5. Het college benoemt de leden en de voorzitter op voordracht van de adviesraad. Het college kan een voordracht gemotiveerd afwijzen.

  • 6. Er mag een kwaliteitszetel in de adviesraad komen voor het hoofd steunpunt mantelzorg en de voorzitter van Stichting Welzijn Vianen. Zij mogen in de adviesraad plaatsnemen, ook als zij niet in de gemeente Vianen wonen. De kwaliteitszetel is functie- en niet plaatsgebonden.

  • 7. De zittingsduur van de leden en de voorzitter bedraagt 4 jaar. Een herbenoeming is één keer mogelijk.

  • 8. Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij wijziging van de persoonlijke omstandigheden als gevolg waarvan sprake wordt van de onder lid 2 van dit artikel genoemde onverenigbaarheden;

    • c.

      na het verstrijken van de zittingsduur;

    • d.

      na een ontslagbesluit van het college op verzoek van de adviesraad.

Artikel 5. Werkwijze en Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar. De deuren kunnen op verzoek van de voorzitter of één van de leden om gewichtige redenen worden gesloten, maar uitsluitend bij besluit van meerderheid van stemmen van de aanwezige leden.

  • 2. De voorzitter neemt niet deel aan de stemmingen van de adviesraad.

  • 3. De voorzitter van de adviesraad onderhoudt contact met het college en de raad en vertegenwoordigt de adviesraad naar buiten toe.

  • 4. De adviesraad kan werkgroepen op deelonderwerpen vormen.

  • 5. De adviesraad brengt jaarlijks vóór 1 april aan het college en de raad verslag uit van zijn werkzaamheden en bevindingen. Dit verslag bevat tevens de financiële verantwoording van de besteding van het in artikel 7 bedoelde budget. Dit jaarverslag wordt in het artikel 6 lid 5 van deze verordening bedoelde overleg geagendeerd en besproken.

  • 6. De Adviesraad Sociaal Domein kan een reglement instellen om haar werkwijze nader uit te werken.

Artikel 6. Samenwerking adviesraad en college

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de raad vroegtijdig in staat wordt gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen en dat de beschikbare informatie die nodig is om te kunnen adviseren tijdig aan de adviesraad wordt verstrekt.

  • 2. Daarbij geeft het college steeds inzicht in de planning van agendering van onderwerpen. Per onderwerp wordt in het overleg tussen college en adviesraad de betrokkenheid bij de ontwikkeling van het desbetreffende besluit vastgesteld.

  • 3. In geval de raad het bevoegde orgaan is, stuurt het college het advies van de adviesraad samen met het raadsvoorstel aan de raad.

  • 4. In het geval het college afwijkt van het advies van de adviesraad, wordt dit bij het voorstel aan de raad vermeldt, waarbij tevens is aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.

  • 5. Het college voert regelmatig doch minimaal twee keer per jaar overleg met de adviesraad.

Artikel 7. Budget en faciliteiten

Jaarlijks stelt de raad, op verzoek van de Adviesraad Sociaal Domein, een budget beschikbaar om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Een verslag van de besteding van het budget vormt onderdeel van het jaarverslag. Het budget is bedoeld voor de volgende doeleinden:

  • a.

    ondersteuning door ambtelijke medewerkers;

  • b.

    vergaderfaciliteiten zoals vergaderruimten, kopieer- en postmogelijkheden;

  • c.

    een vergoeding per vergadering voor de leden van de adviesraad, welke vergoeding plaatsvindt met inachtneming volgens het bepaalde in Tabel IV van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden;

  • d.

    faciliteiten voor deskundigheidsbevordering en documentatie;

  • e.

    faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban.

    Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 4 juli 2017 van de gemeenteraad van Vianen,

    de griffier, de voorzitter,

    C.J. (Kees) Steehouwer W.G. (Wim) Groeneweg

Artikel 8. Ambtelijk secretaris

1. Het college benoemt in afstemming met de adviesraad een ambtelijk secretaris voor de Adviesraad Sociaal Domein.

2. 

De ambtelijk secretaris staat de adviesraad bij de uitvoering van zijn taak terzijde.

3. 

De ambtelijk secretaris legt met betrekking tot de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht rechtstreeks verantwoording af aan de voorzitter van de adviesraad.

Artikel 9. Evaluatie

1. De uitvoering van deze verordening wordt eenmaal per twee jaar door het college geëvalueerd.

2. 

Het college stuurt de in lid 1 genoemde tweejaarlijkse evaluatie aan de gemeenteraad.

Artikel 10. Overgangsbepalingen

1. De leden van het WMO Beraad, de Cliëntenraad van de Participatiewet en de Multiculturele Raad die op het moment van inwerkingtreding van deze verordening zitting hebben in een van die raden, zetten hun lidmaatschap voort in de adviesraad waarmee voor hen een eerste termijn van 4 jaar aanvangt, tenzij zij op eigen verzoek het lidmaatschap willen beëindigen.

2. 

De Verordening Cliëntenberaad Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Verordening cliëntenparticipatie 2012 worden ingetrokken.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Adviesraad Sociaal

    Domein Vianen”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 4 juli 2017 van de gemeenteraad van Vianen,
de griffier, de voorzitter,
C.J. (Kees) Steehouwer W.G. (Wim) Groeneweg