Regeling vervallen per 01-01-2021

De raad van de gemeente Vianen;

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2020

Intitulé

De raad van de gemeente Vianen;

gelezen het voorstel van de griffier d.d. 5 december 2012;

gelet op artikelen 82 en 213 van de Gemeentewet en op artikel 4, lid 3, van de Controleverordening gemeente Vianen;

besluit vast te stellen de “Verordening op de auditcommissie gemeente Vianen 2013”.  

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de auditcommissie;

  • b.

    raad: de gemeenteraad van Vianen;

  • c.

    college: het college van Vianen;

  • d.

    accountant: de door de raad benoemde accountant als bedoeld in artikel 1, onder a, van de Controleverordening gemeente Vianen;

  • e.

    controleprotocol: een protocol waarin de raad de accountant nadere aanwijzingen geeft over zijn controle;

  • f.

    controleverordening: Controleverordening gemeente Vianen.

Artikel 2. Instelling en doel

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als auditcommissie.

  • 2. De commissie heeft als doel advisering en afstemming tot stand te brengen ten behoeve van de raad voor alle activiteiten in de gemeente op het gebied van auditing, financieel beleid en beheer en aangrenzende gebieden. Ze voert daarover overleg tussen raad, college, accountant en ambtelijke organisatie.

Artikel 3. Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uitsluitend uit raadsleden. Iedere fractie is in principe met één raadslid in de commissie vertegenwoordigd. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 2. De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 3. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan aan de beraadslagingen in de commissie deelnemen.

  • 5. De commissie heeft een vaste adviseur in de persoon van de concerncontroller.

  • 6. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij tewonen om advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 4. Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden

  • 1. De commissie adviseert de raad over het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole, zoals bepaald in artikel 2, derde lid, van de controleverordening.

  • 2. De commissie voert het periodiek (afstemmings)overleg met de accountant, zoals bepaald in artikel 4, derde lid, van de controleverordening. Het overleg betreft een afstemming omtrent

    de specifieke invulling van de controleopdracht.

  • 3. De commissie legt de raad een advies ter besluitvorming voor over het controleprotocol voor de accountant. Dit advies is het resultaat van het in het tweede lid omschreven overleg.

  • 4. De commissie bespreekt met de accountant zijn verslag van bevindingen over de controle van de jaarrekening.

  • 5. De commissie vervaardigt, na ontvangst en bespreking van het verslag van bevindingen van de accountant (accountantsverslag), een advies ter besluitvorming aan de raad. Dit advies is de weerslag van een eigen onderzoek op hoofdlijnen van de commissie van de jaarrekening, de accountantsverklaring en het accountantsverslag.

  • 6. De commissie adviseert de raad over de wijze van behandeling van specifieke rapportages van de accountant in opdracht van de raad.

  • 7. De commissie brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over de overige zaken in het licht van de gemeentelijke planning- en controlcyclus en de daarvoor in gebruik zijnde instrumenten.

  • 8. De commissie brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende taak en de financiële functie van de raad.

  • 9. De commissie adviseert de raad over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet.

  • 10. De commissie adviseert de raad over de inrichting van de programmabegroting, de programmarekening, de kadernota en de bestuursrapportages, over de relatie tussen deze documenten en de raadsvoorstellen en over de in de programma’s omschreven indicatoren

    en kengetallen.

  • 11. De commissie brengt aan de raad en het college advies uit over de (verbetering van de) kwaliteit van de raadsvoorstellen.

  • 12. De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand Vianen.

Artikel 6. Vergaderingen, werkwijze en geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. Raadsleden die geen zitting hebben in de commissie kunnen als toehoorder bij de vergaderingen van de commissie aanwezig zijn.

  • 2. De commissie vergadert ten minste tweemaal per jaar of zo vaak zij dat nodig acht voor een goede uitoefening van haar taak.

  • 3. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen – spoedeisende gevallen uitgezonderd – ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de leden worden verzonden.

  • 4. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van onderwerpen relevante stukken worden zo mogelijk tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

  • 5. Van iedere vergadering wordt tenminste een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. Deze besluitenlijst wordt door de commissie vastgesteld en ter kennisname gebracht aan de raad en het college.

  • 6. De adviezen en besluitenlijsten van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur anders bepaalt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de raad haar opheft.

  • 7. Op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder ten aanzien van de stukken die hij aan de commissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de raad haar opheft.

Artikel 7. Besluitvorming

  • 1. De leden van de commissie hebben één stem in de besluitvorming. De uit hun midden gekozen voorzitter stemt mee.

  • 2. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen. Staken de stemmen, dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 3. Indien één der leden van de commissie dit wenst, wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennisname gebracht aan de raad.

  • 4. De commissie kan slechts beraadslagen en besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden bij aanvang van de vergadering aanwezig is.

Artikel 8. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

  • 2. Met de inwerkingtreding van deze verordening wordt het Reglement auditcommissie gemeente Vianen, vastgesteld op 3 april 2007, ingetrokken.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening op de auditcommissie gemeente Vianen 2013”.