Regeling vervallen per 01-01-2021

INKOOPVOORWAARDEN GEMEENTE VIANEN

Geldend van 01-07-2010 t/m 31-12-2020

Intitulé

INKOOPVOORWAARDEN GEMEENTE VIANEN

Hoofdstuk 1: Begrippen

In deze inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:

  • ·

    Opdrachtgever: de gemeente Vianen (gebruiker van deze inkoopvoorwaarden), bevoegd vertegenwoordigd;

  • ·

    Leverancier: wederpartij van opdrachtgever;

  • ·

    Dienstverlener: wederpartij van opdrachtgever;

  • ·

    Overeenkomst / order: schriftelijk vastgelegde afspraken tussen opdrachtgever, leverancier of dienstverlener;

  • ·

    Levering: het één of meer zaken in bezit stellen van respectievelijk in de macht brengen van opdrachtgever en de eventuele installatie/ montage van deze zaken;

  • ·

    Zaken: te leveren stoffelijke objecten;

  • ·

    Diensten: te leveren dienstverlening, adviezen etc.;

  • ·

    Partijen: opdrachtgever en leverancier of dienstverlener;

  • ·

    Order: opdrachtverstrekking.

Hoofdstuk 2: Toepasselijkheid

Artikel 1

Orders en daarmee verband houdende overeenkomsten en wijzigingen daarin zijn voor de opdrachtgever slechts bindend, indien zij schriftelijk en door daartoe bevoegde personen zijn geplaatst en/of bevestigd.

Artikel 2

Deze inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op en vormen een onverbrekelijk geheel met alle orders, aanvragen, aanbiedingen en overeenkomsten van opdrachtgever m.b.t. koop / verwerving van roerende zaken, aanneming van werk, het verrichten van opdrachten respectievelijk dienstverlening.

Artikel 3

Afwijkingen van deze voorwaarden zijn uitsluitend geldig voor zover uitdrukkelijk door opdrachtgever zijn aanvaard en gelden slechts voor de order of overeenkomst waarop ze betrekking hebben. Deze voorwaarden prevaleren te allen tijde.

Artikel 4

Eventuele toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de leverancier / dienstverlener wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen.

Hoofdstuk 3: Overdracht van rechten en/of verplichtingen

Artikel 5

Leverancier of dienstverlener zal de rechten en/ of verplichtingen die voor hem uit de overeenkomst voortvloeien noch geheel, noch gedeeltelijk aan (een) derde(n) cederen, verpanden of onder welke titel dan ook overdragen, dan wel onderaan- of uitbesteden zonder schriftelijke toestemming van opdrachtgever.

Artikel 6

In spoedeisende gevallen en daarnaast indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat de leverancier niet, niet tijdig of niet naar behoren zijn verplichtingen uit de overeenkomst zal nakomen, is opdrachtgever bevoegd te verlangen dat de leverancier of dienstverlener uitvoering van de overeenkomst voor rekening en risico van leverancier, geheel of gedeeltelijk aan derden uitbesteedt. Eén en ander ontslaat leverancier niet van zijn verplichtingen uit de overeenkomst.

Artikel 7

In gevallen van overdracht aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de overeenkomst van leverancier of dienstverlener is deze verplicht aan opdrachtgever te melden welke zekerheden zijn gesteld voor de afdracht van BTW, loonbelasting en sociale premies, die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers.

Hoofdstuk 4: Totstandkoming van een overeenkomst

Artikel 8

Bij raamcontracten komt de overeenkomst tot stand telkens op het moment dat de order voor een (deel-) levering onder het raamcontract door opdrachtgever wordt verzonden.

Artikel 9

Leverancier of dienstverlener die een aanvang maakt met de uitvoering zonder daartoe een schriftelijke order of instructie als bovenbedoeld te hebben ontvangen, doet dat voor eigen rekening en risico. Bij fouten en/of onduidelijkheden in de contractdocumenten die aan de sluiting van de overeenkomst voorafgaan, is leverancier gehouden opdrachtgever terstond te informeren.

Hoofdstuk 5: Prijzen

Artikel 10

De prijzen zijn exclusief BTW en omvatten alle kosten in verband met de nakoming van de verplichtingen van de leverancier of dienstverlener. Alle prijzen en valuta zullen steeds vastgesteld zijn in euro’s.

Artikel 11

De prijzen zijn vast voor de duur van de overeenkomst, inclusief de verpakking en emballage (met uitzondering van leenemballage), tenzij de overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

Artikel 12

De prijzen zijn gebaseerd op de leveringscondities “delivered duty paid” (D.D.P) conform Incoterms.

Hoofdstuk 6: Betaling

Artikel 13

Opdrachtgever betaalt uitsluitend na ontvangst van een op naam gestelde factuur. Verzoeken om automatische incasso worden niet gehonoreerd.

Artikel 14

Betaling van de factuur zal plaatsvinden binnen 30 dagen nadat de factuur door opdrachtgever is ontvangen en deze de zaken en de eventuele installatie/ montage en ontvangst van de bijbehorende documentatie heeft geaccepteerd respectievelijk goedgekeurd.

Artikel 15

Opdrachtgever is gerechtigd de betaling op te schorten, indien hij een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst/ order constateert.

Artikel 16

Betaling door opdrachtgever houdt op geen enkele wijze afstand van recht in.

Artikel 17

Opdrachtgever is te allen tijde gerechtigd bedragen die opdrachtgever eniger tijd van leverancier of dienstverlener kan vorderen, te verrekenen met bedragen die opdrachtgever te eniger tijd aan leverancier of dienstverlener zal zijn verschuldigd.

Hoofdstuk 7: Levering

Artikel 18

Het overeengekomen tijdstip van levering is van wezenlijke betekenis.

Artikel 19

Leverancier / dienstverlener is verplicht de bij order en/of overeenkomst gestelde termijnen na te komen en op de daarbij overeengekomen plaats af te leveren.

Artikel 20

Indien opdrachtgever de leverancier of dienstverlener verzoekt de levering/diensten uit te stellen zal deze de zaken deugdelijk, eventueel verpakt en herkenbaar bestemd voor opdrachtgever opslaan, beveiligen en verzekeren. Hiervoor zal, in overleg met opdrachtgever een redelijke vergoeding kunnen worden overeengekomen.

Artikel 21

Onder levering wordt in dit Artikel mede verstaan een deellevering.

Artikel 22

Voor de acceptatie van de zaken kan keuring, controle en/of beproeving van de zaken plaatsvinden. Met betrekking tot de zaken is er dan nog geen sprake van afname of risico-overgang.

Hoofdstuk 8: Risico- en eigendomsovergang

Artikel 23

Leverancier of dienstverlener verzendt de zaken behoorlijk verpakt. Leverancier of dienstverlener is aansprakelijk voor het transportrisico. De eigendom en het risico van de zaken gaan eerst op opdrachtgever over nadat acceptatie van de levering door opdrachtgever heeft plaatsgevonden.

Artikel 24

Ingeval opdrachtgever aan leverancier of dienstverlener materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen, gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt, blijven deze eigendom van opdrachtgever. Leverancier of dienstverlener zal deze bewaren afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf of aan derden. Leverancier of dienstverlener zal ze merken als eigendom van opdrachtgever.

Artikel 25

Ingeval van vooruitbetaling door opdrachtgever gaat de eigendom van de te leveren zaken, inclusief de materialen waaruit deze vervaardigd worden, over op opdrachtgever zodra een vooruitbetaling is verricht.

Hoofdstuk 9: Kwaliteit, Keuring

Artikel 26

Leverancier of dienstverlener garandeert dat de geleverde zaken beantwoorden aan de overeenkomst en dat de zaken beschikken over de eigenschappen die zijn overeengekomen, vrij zijn van gebreken, geschikt zijn voor het doel waarvoor zij zijn bestemd en voldoen aan de wettelijke eisen, veiligheidskwaliteitsnormen en overige overheidsvoorschriften, alle zoals deze gelden op het moment van het sluiten van de overeenkomst.

Artikel 27

In aansluiting op het vorige lid zijn in voorkomende gevallen eveneens de normvoorschriften uit de ISO - serie, zoals deze gelden op het moment van het sluiten van de overeenkomst, van toepassing. Indien en voor zover voornoemde normvoorschriften van toepassing zijn, zal de leverancier of dienstverlener, in het kader van een goede kwaliteitsborging en kwaliteitsbeheersing, de overeenkomst conform deze voorschriften uitvoeren.

Artikel 28

Opdrachtgever is gerechtigd te allen tijde zaken zowel tijdens de productie, bewerking en opslag als op het moment van levering te keuren. Leverancier stelt opdrachtgever tijdig van te voren op de hoogte van het tijdstip waarop keuring, controle en/of beproeving kan plaatsvinden. De kosten van keuring, controle en/of beproeving zijn voor rekening van leverancier. Ditzelfde geldt voor herkeuring respectievelijk herhaalde controle en beproeving.

Artikel 29

Indien bij keuring, controle en/of beproeving de zaken geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd, zal opdrachtgever dit aan leverancier schriftelijk mededelen.

Artikel 30

In spoedeisende gevallen of indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat leverancier niet, niet tijdig of niet naar behoren voor herstel of vervanging zal zorgdragen heeft opdrachtgever het recht herstel of vervanging voor rekening van leverancier uit te (laten) voeren.

Hoofdstuk 10: Verpakking

Artikel 31

Verpakkingsmaterialen dienen hetzij direct, hetzij op afroep door de leverancier en/of een derde, echter wel voor kosten en risico van leverancier te worden afgevoerd.

Hoofdstuk 11: Orde, gezondheid en milieu

Artikel 32

Leverancier of dienstverlener is, voor de geleverde zaken en/of diensten, zijn werknemers evenals door hem ingeschakelde derden gehouden wettelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht te nemen.

Artikel 33

Ook eventuele bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van opdrachtgever dienen te worden opgevolgd. Een exemplaar van deze voorschriften en reglementen is op aanvraag onverwijld voor leverancier of dienstverlener ter beschikking.

Hoofdstuk 12: Aansprakelijkheid

Artikel 34

Leverancier of dienstverlener is aansprakelijk voor alle schade die kan ontstaan in verband met de (niet, niet juiste) uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst.

Artikel 35

Leverancier of dienstverlener vrijwaart opdrachtgever voor aanspraken van derden op vergoeding van schade als gevolg van tekortkomingen in de afgeleverde zaken, waaronder begrepen veiligheidsgebreken in de zin van de productaansprakelijkheidwetgeving, respectievelijk als gevolg van handelen of nalaten van leverancier of zijn hulppersonen.

Artikel 36

Opdrachtgever heeft het recht van leverancier te verlangen een verzekering af te sluiten ter afdekking van de risico’s. Leverancier heeft op eerste verzoek van opdrachtgever de plicht inzage in de daartoe strekkende polis te geven. Leverancier verplicht zich - terstond na aansprakelijkheidsstelling door de opdrachtgever - alle aanspraken ter zake van uitkering(en) van verzekeringspenningen als hier bedoeld op eerste verzoek van opdrachtgever te cederen.

Hoofdstuk 13: Garantie

Artikel 37

Leverancier of dienstverlener garandeert dat de zaken en de eventuele installatie/ montage daarvan beantwoorden aan hetgeen is overeengekomen.

Artikel 38

Leverancier of dienstverlener garandeert dat de zaken geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Hij zorgt ervoor dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen, instructieboeken en documentatie, die noodzakelijk zijn voor het realiseren van het door opdrachtgever aangegeven doel, worden meegeleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd.

Artikel 39

Leverancier of dienstverlener garandeert dat het geleverde voldoet aan alle relevante wettelijke bepalingen betreffende onder andere kwaliteit, milieu, veiligheid en gezondheid.

Artikel 40

Indien opdrachtgever constateert dat het geleverde niet (geheel of gedeeltelijk) voldoet aan hetgeen leverancier of dienstverlener conform de leden 13.1 t/m 13.3 van dit Artikel heeft gegarandeerd, is leverancier of dienstverlener in verzuim, tenzij laatstgenoemde kan aantonen dat de tekortkoming hem niet kan worden toegerekend.

Hoofdstuk 14: Geheimhouding

Artikel 41

Leverancier of dienstverlener zal het bestaan, de aard en de inhoud van de overeenkomst evenals overige bedrijfsinformatie geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken, vermenigvuldigen en of aan derden ter inzage te geven zonder schriftelijke toestemming van opdrachtgever.

Artikel 42

De aan de hand van gezamenlijke ontwikkelingen van zowel opdrachtgever als leverancier of dienstverlener tot stand gebrachte zaken en/of diensten mogen zonder schriftelijke toestemming van opdrachtgever niet ten behoeve van derden worden aangewend.

Hoofdstuk 15: Verwerking van persoonsgegevens

Artikel 43

Met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens verschaft door de opdrachtgever of door aanvragers (cliënten) is de opdrachtgever de verantwoordelijke en leverancier of dienstverlener de bewerker in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Artikel 44

Als bewerker is leverancier of dienstverlener bekend met de mate waarin de door de opdrachtgever geleverde cliëntenbestanden persoonsgegevens bevatten. Leverancier of dienstverlener draagt zorg voor passende organisatorische en technische maatregelen, onder meer bij bewaring, opslag en verzending en ter voorkoming van verlies, diefstal of onbevoegde wijziging of kennisneming van eerdergenoemde cliëntenbestanden in overeenstemming met het bepaalde in de Artikelen 13 en 14 Wbp.

Artikel 45

Op gelijke wijze als de in lid 2 vermelde uitgangspunten en regelingen draagt leverancier of dienstverlener zorg voor schriftelijke, tot het minimum beperkte autorisatie op basis waarvan haar medewerkers toegang tot de door leverancier of dienstverlener te verwerken persoonsgegevens hebben.

Artikel 46

Leverancier of dienstverlener verleent medewerking aan het uitoefenen van controle door of namens de opdrachtgever op naleving van de in lid 2 genoemde uitgangspunten en regelingen.

Artikel 47

Het is leverancier of dienstverlener niet toegestaan om lopende deze overeenkomst gegevensbestanden aan te leggen van cliënten, anders dan voor zover noodzakelijk ter uitvoering van deze overeenkomst.

Artikel 48

Binnen twee weken na afloop van de overeenkomst is leverancier of dienstverlener verplicht om alle actuele en historische cliëntenbestanden noodzakelijk ter uitvoering van de overeenkomst aan de opdrachtgever over te dragen, zonder daarvan zelf een kopie te houden.

Hoofdstuk 16: Klachtenprocedure

Artikel 49

Leverancier of dienstverlener stelt een klachtenprocedure op, waarin in ieder geval de volgende elementen terugkomen:

  • a.

    alle klachten moeten worden geregistreerd;

  • b.

    klachten kunnen zowel schriftelijk als mondeling (telefonisch) worden ingediend;

  • c.

    de klager krijgt binnen zes weken schriftelijk antwoord op zijn klacht;

  • d.

    leverancier of dienstverlener behandelt klachten overeenkomstig hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofdstuk 17: Intellectuele en Industriële eigendomsrechten

Artikel 50

Leverancier of dienstverlener staat in voor het vrije en ongestoorde gebruik door opdrachtgever van de geleverde zaken. Hij vrijwaart opdrachtgever tegen de financiële gevolgen van aanspraken van derden wegens inbreuk op hun intellectuele en industriële eigendomsrechten.

Artikel 51

Leverancier of dienstverlener is gerechtigd de informatie en/of zaken, welke verstrekt is door opdrachtgever te gebruiken, echter uitsluitend in verband met de overeenkomst. Deze informatie en/of zaken is en blijft eigendom van opdrachtgever.

Artikel 52

Alle intellectuele en industriële rechten welke kunnen worden uitgeoefend ten aanzien van specifiek ten behoeve van opdrachtgever ontwikkelde zaken (bijvoorbeeld maatwerkprogrammatuur), berusten bij opdrachtgever. De eventuele kosten welke zijn verbonden aan het vestigen van bepaalde rechten (bijvoorbeeld octrooi) komen voor rekening van opdrachtgever.

Hoofdstuk 18: Tekortkoming en ontbinding

Artikel 53

Bij een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst / order (waaronder dus begrepen deze inkoopvoorwaarden) alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling, stillegging, beslaglegging, liquidatie, overname of enige daarmee vergelijkbare toestand van de onderneming is leverancier of dienstverlener zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. Opdrachtgever is alsdan gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd de overige rechten (zoals vorderingen tot schadevergoeding) de order en/of overeenkomst (gedeeltelijk) te annuleren respectievelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden en/of betalingen op te schorten en/of uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden op te dragen, zonder dat opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is, onverminderd eventuele verdere toekomende rechten daaronder begrepen het recht van opdrachtgever op volledige schadevergoeding. Alle vorderingen, die opdrachtgever in deze gevallen op leverancier of dienstverlener mocht hebben of verkrijgen, zijn terstond en ten volle opeisbaar. Onverminderd de overige in deze inkoopvoorwaarden opgenomen bepalingen ter zake, het recht op

Artikel 54

schadevergoeding en de overige wettelijke rechten voortvloeiend uit een toerekenbare tekortkoming, is opdrachtgever (eveneens) gerechtigd tot het innen van een onmiddellijk opeisbare boete van 2% van de waarde van de gehele order per dag vanaf de dag van het verzuim, met een maximum van 10% van het door opdrachtgever in verband met de levering te betalen bedrag. Deze boete treedt niet in de plaats van de aan opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding.

Artikel 55

Ingeval van een niet-toerekenbare tekortkoming worden de verplichtingen van beide partijen opgeschort. De tijdsduur van de opschorting wordt in onderling overleg bepaald.

Artikel 56

Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op niet-toerekenbare tekortkomingen beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen na het intreden van de niet-toerekenbare tekortkoming, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een dergelijk beroep in kennis stelt.

Artikel 57

Indien leverancier of dienstverlener stelt dat één of meer van zijn tekortkomingen hem niet zijn toe te rekenen en opdrachtgever deze stelling aanvaardt, heeft opdrachtgever niettemin het recht de overeenkomst te ontbinden. In dergelijke situatie zullen partijen geen schade bij elkaar in rekening brengen.

Artikel 58

Onder overmacht aan de zijde van leverancier of dienstverlener wordt in ieder geval niet verstaan gebrek aan personeel, ziekte van personeel, verlate levering van zaken, files en toerekenbare tekortkoming in de nakoming van door leverancier of dienstverlener ingeschakelde derden en/of liquiditeitsproblemen.

Artikel 59

Onverminderd het recht op schadevergoeding en de overige (wettelijke) rechten kan opdrachtgever per overtreding van het in Artikel 14 ter zake van geheimhouding gestelde een direct opeisbare boete aan leverancier of dienstverlener opleggen van € 5.000. Het bedrag van de boete wordt door leverancier of dienstverlener direct betaald na eerdergenoemde vaststelling en mededeling daarvan aan leverancier of dienstverlener.

Artikel 60

Ontbinding van de overeenkomst geschiedt door middel van een aangetekende brief of deurwaardersexploot aan leverancier of dienstverlener.

Hoofdstuk 19: Persoonlijke integriteit

Artikel 61

Het is niet toegestaan medewerkers van opdrachtgever of personen die optreden voor of namens opdrachtgever geschenken van welke aard dan ook aan te bieden.

Hoofdstuk 20: Geschillen

Artikel 62

Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

Artikel 63

Indien partijen niet tot een oplossing komen, zullen de geschillen worden berecht door de bevoegde rechter in het arrondissement te Utrecht.

Artikel 64

Op de overeenkomst, waarvan deze inkoopvoorwaarden deel uitmaken, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Buitenlandse wetgeving en verdragen zoals het Weens Koopverdrag worden uitgesloten.

Uitsluitingen en aanpassingen De Nieuwe Regeling 2005 (DNR 2005)

Artikel 5 Werkzaamheden door anderen

Nieuwe tekst:

De adviseur is als vermeld in Artikel 5 van de DNR 2005 bevoegd werkzaamheden onder zijn leiding door anderen te doen uitvoeren. In aanvulling op dit Artikel geldt dat hiervoor altijd met redenen omkleed bij de opdrachtgever toestemming gevraagd moet worden.

In afwijking van Artikel 9 lid 2 van de DNR 2005 zijn onder de opdracht inbegrepen alle werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht, ook al blijken deze pas uit de vervulling van de opdracht.

Artikel 11 Algemene verplichtingen van de adviseur

Lid 6: Nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 11 lid 6 van de DNR 2005 geldt dat alle termijnen opgenomen in het tijdschema fatale termijnen zijn.

Lid 9: Nieuwe tekst

De adviseur dient, voorzover hij documenten heeft opgesteld, bij beëindiging van een opdracht de opdrachtgever in het bezit te stellen van alle documenten die na beëindiging van de opdracht van belang zijn voor de opdrachtgever. Dit ter beoordeling van de opdrachtgever.

Artikel 12 Algemene verplichtingen van de opdrachtgever

Lid 7: Nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 12 lid 7 van de DNR 2005 geldt dat de opdrachtgever zijn opdrachtgeverschap niet geheel of gedeeltelijk overdraagt aan een ander zonder hierover in overleg te treden met de adviseur.

Lid 8: betalingsschema conform programma van Eisen

Artikel 14 Schadevergoeding

In afwijking van Artikel 14 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de adviseur krachtens Artikel 13 van de DNR 2005 aansprakelijk is, hij gehouden is tot herstel van de gebreken en vergoeding van de door de opdrachtgever dientengevolge geleden directe en indirecte schade. Artikel 14 lid 2 van de DNR 2005 is uitgesloten.

Vaststellen van schade als bedoeld in Artikel 14 lid 6 van de DNR 2005 kan uitsluitend plaatsvinden door een daartoe bevoegde rechter.

Aan Artikel 14 lid 7 van de DNR 2005 wordt toegevoegd dat de adviseur eveneens aansprakelijk is voor andere dan in het Artikel genoemde schades, als de adviseur tekort is geschoten op een wijze, die een goed, met normale vakkennis uitgeruste en zorgvuldig handelende adviseur had kunnen en moeten vermijden en de opdrachtgever de schade niet elders kan verhalen.

Artikel 15 Omvang van de schadevergoeding

Lid 2: niet van toepassing

Artikel 18 Opdrachtgever is consument

Niet van toepassing

Artikel 21 Wijze van opzeggen

In afwijking van Artikel 21 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat opzegging van de opdracht door partijen altijd schriftelijk aangetekend te geschieden en met vermelding van de grond van opzegging. In afwijking van Artikel 21 lid 2 en Artikel 24 van de DNR 2005 is opzegging zonder mededeling van grond niet mogelijk. Indien een opzegging van de opdracht zonder vermelding van de grond van de opzegging wordt ontvangen door een van de partijen wordt deze geacht niet te zijn verzonden.

Artikel 24 Opzegging van de opdracht zonder grond

Artikel laten vervallen

Artikel 33 Betalingsverplichting na opzegging zonder grond door de opdrachtgever

Niet van toepassing

Artikel 34 Auteursrecht na opzegging zonder grond door de opdrachtgever

Niet van toepassing

Artikel 35 Betalingsverplichting na opzegging zonder grond door de adviseur

Niet van toepassing

Artikel 36 Auteursrecht na opzegging zonder grond door de adviseur

Niet van toepassing

Artikel 38 Auteursrecht na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de adviseur

Lid 1: nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 38 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de opdrachtgever de opdracht heeft opgezegd op een grond die gelegen is bij de adviseur, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken.

Lid 2: akkoord

Lid 3: niet van toepassing

Artikel 39 Betalingsverplichting na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever

Akoord

Artikel 40 Auteursrecht na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever

Lid 1: nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 40 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de opdrachtgever de opdracht heeft

opgezegd op een grond die gelegen is bij hemzelf, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder

tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies tot op dat moment te (laten) gebruiken.

Lid 2: niet van toepassing

Lid 3: akkoord, verwijzing naar lid 2 is niet van toepassing.

Lid 4: Akkoord

Artikel 42 Auteursrecht na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de opdrachtgever

Lid 1: nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 42 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de adviseur de opdracht heeft opgezegd op een grond die geleden is bij de opdrachtgever, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies tot op dat moment te (laten) gebruiken.

Lid 2: niet van toepassingakkoord

Lid 3: akkoord, verwijzing naar lid 2 is niet van toepassing

Lid 4: akkoord

Artikel 44 Auteursrecht na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de adviseur

Lid 1: nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 44 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de adviseur de opdracht heeft opgezegd op een grond die gelegen is bij hemzelf, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken.

Lid 2: akkoord

Lid 3: niet van toepassing.

Artikel 45 Eigendom van documenten

De door de adviseur aan de opdrachtgever afgegeven documenten worden eigendom van de opdrachtgever en mogen door hem kosteloos en onbeperkt worden gebruikt met in achtneming van de rechten die voortvloeien uit de wetgeving op het gebied van de intellectuele eigendom, nadat de opdrachtgever aan zijn financiële verplichtingen jegens de opdrachtgever heeft voldaan.

Artikel 46 Auteursrecht van de adviseur

Lid 1: Akkoord.

Lid 2: niet van toepassing

Lid 3: nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 46 lid 3 van de DNR 2005 geldt dat zowel de adviseur alsmede de opdrachtgever het recht hebben van het uitwendige en inwendige van een naar zijn ontwerp verwezenlijkt object foto’s of andere afbeeldingen te maken en deze te verveelvoudigen en openbaar te maken. Doch de adviseur behoeft de toestemming van de opdrachtgever voor het openbaar maken van foto’s of andere afbeeldingen die het inwendige van het object tonen na ingebruikneming. Aan zijn toestemming kan de opdrachtgever voorwaarden verbinden

Lid 4: Aan Artikel 46 lid 4 wordt toegevoegd dat indien het ontwerp tot stand is gekomen door gezamenlijke inbreng of naar idee van de opdrachtgever, het auteursrecht berust bij de opdrachtgever.

Artikel 47 De uitvoering van het object

In tegenstelling tot Artikel 47 lid 1 van de DNR 2005 behoudt de opdrachtgever zicht het recht voor de uitvoering van het object afwijkend van de adviezen van adviseurs te (laten) uitvoeren. Dergelijke afwijkingen worden zo veel mogelijk in goed overleg met de adviseur voorbereidt.

Artikel 48 Recht van herhaling van het advies

Lid 1: akkoord

Lid 2: nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 48 lid 2 van de DNR 2005 is het de opdrachtgever onverkort toegestaan het advies geheel dan wel gedeeltelijk nogmaals te gebruiken

Lid 3: akkoord

Artikel 54 Vaststelling vast bedrag

Lid 1: Op basis van inschrijvingsbiljet

Lid 2: akkoord

Artikel 55 Advieskosten in geval van aanpassingen en wijzigingen

Lid 1: akkoord met voeging:

Aanpassingen en wijzigingen in de opdracht en de advieskosten kunnen uitsluitend na een schriftelijke opdracht plaatsvinden. Aanpassing van de advieskosten geschiedt uitsluitend indien door de adviseur een volledige onderbouwing van de gewijzigde kosten aan de opdrachtgever overlegd wordt met vermelding van de gewijzigde hoeveelheden, tarieven per functie en per tijdseenheid (uur) en overige gewijzigde kosten inzichtelijk te zijn gemaakt.

Lid 2: akkoord

Lid 3: akkoord met inachtneming van lid 1

Artikel 56 Betaling van advieskosten

Lid 1: betalingsschema zoals in Programma van Eisen is opgenomen

Lid 2: akkoord

Lid 3: akkoord

Lid 4: akkoord

Lid 5: nieuwe tekst

In afwijking van Artikel 56 lid 5 van de DNR 2005 is de opdrachtgever, in geval van betwisting van de juistheid van gegevens op de declaratie, niettemin gehouden tot tijdig betalen van het niet betwiste gedeelte. Betwisting van een declaratie dient schriftelijk en binnen de betaaltermijn te geschieden. Blijkt de betwiste declaratie – of het bewiste gedeelte – alsnog verschuldigd, dan wordt door de opdrachtgever de declaratie binnen de afgesproken termijn betaald zonder vergoeding van rente.

Lid 6: akkoord

Lid 7 en 8: niet van toepassing

Lid 9: akkoord

Artikel 58 Geschillen

Lid 1 t/m 4: nieuwe tekst

Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk langs de minnelijk weg worden opgelost. Mediation is hierbij uitgesloten, geschillenbeslechting zal nooit zal plaatsvinden door middel van arbitrage.