Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR62422
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR62422/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
INKOOPVOORWAARDEN GEMEENTE VIANEN
Geldend van 01-07-2010 t/m 31-12-2020
Intitulé
INKOOPVOORWAARDEN GEMEENTE VIANENHoofdstuk 1: Begrippen
In deze inkoopvoorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:
- ·
Opdrachtgever: de gemeente Vianen (gebruiker van deze inkoopvoorwaarden), bevoegd vertegenwoordigd;
- ·
Leverancier: wederpartij van opdrachtgever;
- ·
Dienstverlener: wederpartij van opdrachtgever;
- ·
Overeenkomst / order: schriftelijk vastgelegde afspraken tussen opdrachtgever, leverancier of dienstverlener;
- ·
Levering: het één of meer zaken in bezit stellen van respectievelijk in de macht brengen van opdrachtgever en de eventuele installatie/ montage van deze zaken;
- ·
Zaken: te leveren stoffelijke objecten;
- ·
Diensten: te leveren dienstverlening, adviezen etc.;
- ·
Partijen: opdrachtgever en leverancier of dienstverlener;
- ·
Order: opdrachtverstrekking.
Hoofdstuk 2: Toepasselijkheid
Artikel 1
Orders en daarmee verband houdende overeenkomsten en wijzigingen daarin zijn voor de opdrachtgever slechts bindend, indien zij schriftelijk en door daartoe bevoegde personen zijn geplaatst en/of bevestigd.
Artikel 2
Deze inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op en vormen een onverbrekelijk geheel met alle orders, aanvragen, aanbiedingen en overeenkomsten van opdrachtgever m.b.t. koop / verwerving van roerende zaken, aanneming van werk, het verrichten van opdrachten respectievelijk dienstverlening.
Artikel 3
Afwijkingen van deze voorwaarden zijn uitsluitend geldig voor zover uitdrukkelijk door opdrachtgever zijn aanvaard en gelden slechts voor de order of overeenkomst waarop ze betrekking hebben. Deze voorwaarden prevaleren te allen tijde.
Artikel 4
Eventuele toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de leverancier / dienstverlener wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen.
Hoofdstuk 3: Overdracht van rechten en/of verplichtingen
Artikel 5
Leverancier of dienstverlener zal de rechten en/ of verplichtingen die voor hem uit de overeenkomst voortvloeien noch geheel, noch gedeeltelijk aan (een) derde(n) cederen, verpanden of onder welke titel dan ook overdragen, dan wel onderaan- of uitbesteden zonder schriftelijke toestemming van opdrachtgever.
Artikel 6
In spoedeisende gevallen en daarnaast indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat de leverancier niet, niet tijdig of niet naar behoren zijn verplichtingen uit de overeenkomst zal nakomen, is opdrachtgever bevoegd te verlangen dat de leverancier of dienstverlener uitvoering van de overeenkomst voor rekening en risico van leverancier, geheel of gedeeltelijk aan derden uitbesteedt. Eén en ander ontslaat leverancier niet van zijn verplichtingen uit de overeenkomst.
Artikel 7
In gevallen van overdracht aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de overeenkomst van leverancier of dienstverlener is deze verplicht aan opdrachtgever te melden welke zekerheden zijn gesteld voor de afdracht van BTW, loonbelasting en sociale premies, die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers.
Hoofdstuk 4: Totstandkoming van een overeenkomst
Artikel 8
Bij raamcontracten komt de overeenkomst tot stand telkens op het moment dat de order voor een (deel-) levering onder het raamcontract door opdrachtgever wordt verzonden.
Artikel 9
Leverancier of dienstverlener die een aanvang maakt met de uitvoering zonder daartoe een schriftelijke order of instructie als bovenbedoeld te hebben ontvangen, doet dat voor eigen rekening en risico. Bij fouten en/of onduidelijkheden in de contractdocumenten die aan de sluiting van de overeenkomst voorafgaan, is leverancier gehouden opdrachtgever terstond te informeren.
Hoofdstuk 5: Prijzen
Artikel 10
De prijzen zijn exclusief BTW en omvatten alle kosten in verband met de nakoming van de verplichtingen van de leverancier of dienstverlener. Alle prijzen en valuta zullen steeds vastgesteld zijn in euro’s.
Artikel 11
De prijzen zijn vast voor de duur van de overeenkomst, inclusief de verpakking en emballage (met uitzondering van leenemballage), tenzij de overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.
Artikel 12
De prijzen zijn gebaseerd op de leveringscondities “delivered duty paid” (D.D.P) conform Incoterms.
Hoofdstuk 6: Betaling
Artikel 13
Opdrachtgever betaalt uitsluitend na ontvangst van een op naam gestelde factuur. Verzoeken om automatische incasso worden niet gehonoreerd.
Artikel 14
Betaling van de factuur zal plaatsvinden binnen 30 dagen nadat de factuur door opdrachtgever is ontvangen en deze de zaken en de eventuele installatie/ montage en ontvangst van de bijbehorende documentatie heeft geaccepteerd respectievelijk goedgekeurd.
Artikel 15
Opdrachtgever is gerechtigd de betaling op te schorten, indien hij een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst/ order constateert.
Artikel 16
Betaling door opdrachtgever houdt op geen enkele wijze afstand van recht in.
Artikel 17
Opdrachtgever is te allen tijde gerechtigd bedragen die opdrachtgever eniger tijd van leverancier of dienstverlener kan vorderen, te verrekenen met bedragen die opdrachtgever te eniger tijd aan leverancier of dienstverlener zal zijn verschuldigd.
Hoofdstuk 7: Levering
Artikel 18
Het overeengekomen tijdstip van levering is van wezenlijke betekenis.
Artikel 19
Leverancier / dienstverlener is verplicht de bij order en/of overeenkomst gestelde termijnen na te komen en op de daarbij overeengekomen plaats af te leveren.
Artikel 20
Indien opdrachtgever de leverancier of dienstverlener verzoekt de levering/diensten uit te stellen zal deze de zaken deugdelijk, eventueel verpakt en herkenbaar bestemd voor opdrachtgever opslaan, beveiligen en verzekeren. Hiervoor zal, in overleg met opdrachtgever een redelijke vergoeding kunnen worden overeengekomen.
Artikel 21
Onder levering wordt in dit Artikel mede verstaan een deellevering.
Artikel 22
Voor de acceptatie van de zaken kan keuring, controle en/of beproeving van de zaken plaatsvinden. Met betrekking tot de zaken is er dan nog geen sprake van afname of risico-overgang.
Hoofdstuk 8: Risico- en eigendomsovergang
Artikel 23
Leverancier of dienstverlener verzendt de zaken behoorlijk verpakt. Leverancier of dienstverlener is aansprakelijk voor het transportrisico. De eigendom en het risico van de zaken gaan eerst op opdrachtgever over nadat acceptatie van de levering door opdrachtgever heeft plaatsgevonden.
Artikel 24
Ingeval opdrachtgever aan leverancier of dienstverlener materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen, gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt, blijven deze eigendom van opdrachtgever. Leverancier of dienstverlener zal deze bewaren afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf of aan derden. Leverancier of dienstverlener zal ze merken als eigendom van opdrachtgever.
Artikel 25
Ingeval van vooruitbetaling door opdrachtgever gaat de eigendom van de te leveren zaken, inclusief de materialen waaruit deze vervaardigd worden, over op opdrachtgever zodra een vooruitbetaling is verricht.
Hoofdstuk 9: Kwaliteit, Keuring
Artikel 26
Leverancier of dienstverlener garandeert dat de geleverde zaken beantwoorden aan de overeenkomst en dat de zaken beschikken over de eigenschappen die zijn overeengekomen, vrij zijn van gebreken, geschikt zijn voor het doel waarvoor zij zijn bestemd en voldoen aan de wettelijke eisen, veiligheidskwaliteitsnormen en overige overheidsvoorschriften, alle zoals deze gelden op het moment van het sluiten van de overeenkomst.
Artikel 27
In aansluiting op het vorige lid zijn in voorkomende gevallen eveneens de normvoorschriften uit de ISO - serie, zoals deze gelden op het moment van het sluiten van de overeenkomst, van toepassing. Indien en voor zover voornoemde normvoorschriften van toepassing zijn, zal de leverancier of dienstverlener, in het kader van een goede kwaliteitsborging en kwaliteitsbeheersing, de overeenkomst conform deze voorschriften uitvoeren.
Artikel 28
Opdrachtgever is gerechtigd te allen tijde zaken zowel tijdens de productie, bewerking en opslag als op het moment van levering te keuren. Leverancier stelt opdrachtgever tijdig van te voren op de hoogte van het tijdstip waarop keuring, controle en/of beproeving kan plaatsvinden. De kosten van keuring, controle en/of beproeving zijn voor rekening van leverancier. Ditzelfde geldt voor herkeuring respectievelijk herhaalde controle en beproeving.
Artikel 29
Indien bij keuring, controle en/of beproeving de zaken geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd, zal opdrachtgever dit aan leverancier schriftelijk mededelen.
Artikel 30
In spoedeisende gevallen of indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat leverancier niet, niet tijdig of niet naar behoren voor herstel of vervanging zal zorgdragen heeft opdrachtgever het recht herstel of vervanging voor rekening van leverancier uit te (laten) voeren.
Hoofdstuk 10: Verpakking
Artikel 31
Verpakkingsmaterialen dienen hetzij direct, hetzij op afroep door de leverancier en/of een derde, echter wel voor kosten en risico van leverancier te worden afgevoerd.
Hoofdstuk 11: Orde, gezondheid en milieu
Artikel 32
Leverancier of dienstverlener is, voor de geleverde zaken en/of diensten, zijn werknemers evenals door hem ingeschakelde derden gehouden wettelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht te nemen.
Artikel 33
Ook eventuele bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van opdrachtgever dienen te worden opgevolgd. Een exemplaar van deze voorschriften en reglementen is op aanvraag onverwijld voor leverancier of dienstverlener ter beschikking.
Hoofdstuk 12: Aansprakelijkheid
Artikel 34
Leverancier of dienstverlener is aansprakelijk voor alle schade die kan ontstaan in verband met de (niet, niet juiste) uitvoering van de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst.
Artikel 35
Leverancier of dienstverlener vrijwaart opdrachtgever voor aanspraken van derden op vergoeding van schade als gevolg van tekortkomingen in de afgeleverde zaken, waaronder begrepen veiligheidsgebreken in de zin van de productaansprakelijkheidwetgeving, respectievelijk als gevolg van handelen of nalaten van leverancier of zijn hulppersonen.
Artikel 36
Opdrachtgever heeft het recht van leverancier te verlangen een verzekering af te sluiten ter afdekking van de risico’s. Leverancier heeft op eerste verzoek van opdrachtgever de plicht inzage in de daartoe strekkende polis te geven. Leverancier verplicht zich - terstond na aansprakelijkheidsstelling door de opdrachtgever - alle aanspraken ter zake van uitkering(en) van verzekeringspenningen als hier bedoeld op eerste verzoek van opdrachtgever te cederen.
Hoofdstuk 13: Garantie
Artikel 37
Leverancier of dienstverlener garandeert dat de zaken en de eventuele installatie/ montage daarvan beantwoorden aan hetgeen is overeengekomen.
Artikel 38
Leverancier of dienstverlener garandeert dat de zaken geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Hij zorgt ervoor dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen, instructieboeken en documentatie, die noodzakelijk zijn voor het realiseren van het door opdrachtgever aangegeven doel, worden meegeleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd.
Artikel 39
Leverancier of dienstverlener garandeert dat het geleverde voldoet aan alle relevante wettelijke bepalingen betreffende onder andere kwaliteit, milieu, veiligheid en gezondheid.
Artikel 40
Indien opdrachtgever constateert dat het geleverde niet (geheel of gedeeltelijk) voldoet aan hetgeen leverancier of dienstverlener conform de leden 13.1 t/m 13.3 van dit Artikel heeft gegarandeerd, is leverancier of dienstverlener in verzuim, tenzij laatstgenoemde kan aantonen dat de tekortkoming hem niet kan worden toegerekend.
Hoofdstuk 14: Geheimhouding
Artikel 41
Leverancier of dienstverlener zal het bestaan, de aard en de inhoud van de overeenkomst evenals overige bedrijfsinformatie geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken, vermenigvuldigen en of aan derden ter inzage te geven zonder schriftelijke toestemming van opdrachtgever.
Artikel 42
De aan de hand van gezamenlijke ontwikkelingen van zowel opdrachtgever als leverancier of dienstverlener tot stand gebrachte zaken en/of diensten mogen zonder schriftelijke toestemming van opdrachtgever niet ten behoeve van derden worden aangewend.
Hoofdstuk 15: Verwerking van persoonsgegevens
Artikel 43
Met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens verschaft door de opdrachtgever of door aanvragers (cliënten) is de opdrachtgever de verantwoordelijke en leverancier of dienstverlener de bewerker in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Artikel 44
Als bewerker is leverancier of dienstverlener bekend met de mate waarin de door de opdrachtgever geleverde cliëntenbestanden persoonsgegevens bevatten. Leverancier of dienstverlener draagt zorg voor passende organisatorische en technische maatregelen, onder meer bij bewaring, opslag en verzending en ter voorkoming van verlies, diefstal of onbevoegde wijziging of kennisneming van eerdergenoemde cliëntenbestanden in overeenstemming met het bepaalde in de Artikelen 13 en 14 Wbp.
Artikel 45
Op gelijke wijze als de in lid 2 vermelde uitgangspunten en regelingen draagt leverancier of dienstverlener zorg voor schriftelijke, tot het minimum beperkte autorisatie op basis waarvan haar medewerkers toegang tot de door leverancier of dienstverlener te verwerken persoonsgegevens hebben.
Artikel 46
Leverancier of dienstverlener verleent medewerking aan het uitoefenen van controle door of namens de opdrachtgever op naleving van de in lid 2 genoemde uitgangspunten en regelingen.
Artikel 47
Het is leverancier of dienstverlener niet toegestaan om lopende deze overeenkomst gegevensbestanden aan te leggen van cliënten, anders dan voor zover noodzakelijk ter uitvoering van deze overeenkomst.
Artikel 48
Binnen twee weken na afloop van de overeenkomst is leverancier of dienstverlener verplicht om alle actuele en historische cliëntenbestanden noodzakelijk ter uitvoering van de overeenkomst aan de opdrachtgever over te dragen, zonder daarvan zelf een kopie te houden.
Hoofdstuk 16: Klachtenprocedure
Artikel 49
Leverancier of dienstverlener stelt een klachtenprocedure op, waarin in ieder geval de volgende elementen terugkomen:
- a.
alle klachten moeten worden geregistreerd;
- b.
klachten kunnen zowel schriftelijk als mondeling (telefonisch) worden ingediend;
- c.
de klager krijgt binnen zes weken schriftelijk antwoord op zijn klacht;
- d.
leverancier of dienstverlener behandelt klachten overeenkomstig hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Hoofdstuk 17: Intellectuele en Industriële eigendomsrechten
Artikel 50
Leverancier of dienstverlener staat in voor het vrije en ongestoorde gebruik door opdrachtgever van de geleverde zaken. Hij vrijwaart opdrachtgever tegen de financiële gevolgen van aanspraken van derden wegens inbreuk op hun intellectuele en industriële eigendomsrechten.
Artikel 51
Leverancier of dienstverlener is gerechtigd de informatie en/of zaken, welke verstrekt is door opdrachtgever te gebruiken, echter uitsluitend in verband met de overeenkomst. Deze informatie en/of zaken is en blijft eigendom van opdrachtgever.
Artikel 52
Alle intellectuele en industriële rechten welke kunnen worden uitgeoefend ten aanzien van specifiek ten behoeve van opdrachtgever ontwikkelde zaken (bijvoorbeeld maatwerkprogrammatuur), berusten bij opdrachtgever. De eventuele kosten welke zijn verbonden aan het vestigen van bepaalde rechten (bijvoorbeeld octrooi) komen voor rekening van opdrachtgever.
Hoofdstuk 18: Tekortkoming en ontbinding
Artikel 53
Bij een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst / order (waaronder dus begrepen deze inkoopvoorwaarden) alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling, stillegging, beslaglegging, liquidatie, overname of enige daarmee vergelijkbare toestand van de onderneming is leverancier of dienstverlener zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. Opdrachtgever is alsdan gerechtigd zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd de overige rechten (zoals vorderingen tot schadevergoeding) de order en/of overeenkomst (gedeeltelijk) te annuleren respectievelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden en/of betalingen op te schorten en/of uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden op te dragen, zonder dat opdrachtgever tot enige schadevergoeding gehouden is, onverminderd eventuele verdere toekomende rechten daaronder begrepen het recht van opdrachtgever op volledige schadevergoeding. Alle vorderingen, die opdrachtgever in deze gevallen op leverancier of dienstverlener mocht hebben of verkrijgen, zijn terstond en ten volle opeisbaar. Onverminderd de overige in deze inkoopvoorwaarden opgenomen bepalingen ter zake, het recht op
Artikel 54
schadevergoeding en de overige wettelijke rechten voortvloeiend uit een toerekenbare tekortkoming, is opdrachtgever (eveneens) gerechtigd tot het innen van een onmiddellijk opeisbare boete van 2% van de waarde van de gehele order per dag vanaf de dag van het verzuim, met een maximum van 10% van het door opdrachtgever in verband met de levering te betalen bedrag. Deze boete treedt niet in de plaats van de aan opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding.
Artikel 55
Ingeval van een niet-toerekenbare tekortkoming worden de verplichtingen van beide partijen opgeschort. De tijdsduur van de opschorting wordt in onderling overleg bepaald.
Artikel 56
Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op niet-toerekenbare tekortkomingen beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen na het intreden van de niet-toerekenbare tekortkoming, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een dergelijk beroep in kennis stelt.
Artikel 57
Indien leverancier of dienstverlener stelt dat één of meer van zijn tekortkomingen hem niet zijn toe te rekenen en opdrachtgever deze stelling aanvaardt, heeft opdrachtgever niettemin het recht de overeenkomst te ontbinden. In dergelijke situatie zullen partijen geen schade bij elkaar in rekening brengen.
Artikel 58
Onder overmacht aan de zijde van leverancier of dienstverlener wordt in ieder geval niet verstaan gebrek aan personeel, ziekte van personeel, verlate levering van zaken, files en toerekenbare tekortkoming in de nakoming van door leverancier of dienstverlener ingeschakelde derden en/of liquiditeitsproblemen.
Artikel 59
Onverminderd het recht op schadevergoeding en de overige (wettelijke) rechten kan opdrachtgever per overtreding van het in Artikel 14 ter zake van geheimhouding gestelde een direct opeisbare boete aan leverancier of dienstverlener opleggen van € 5.000. Het bedrag van de boete wordt door leverancier of dienstverlener direct betaald na eerdergenoemde vaststelling en mededeling daarvan aan leverancier of dienstverlener.
Artikel 60
Ontbinding van de overeenkomst geschiedt door middel van een aangetekende brief of deurwaardersexploot aan leverancier of dienstverlener.
Hoofdstuk 19: Persoonlijke integriteit
Artikel 61
Het is niet toegestaan medewerkers van opdrachtgever of personen die optreden voor of namens opdrachtgever geschenken van welke aard dan ook aan te bieden.
Hoofdstuk 20: Geschillen
Artikel 62
Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.
Artikel 63
Indien partijen niet tot een oplossing komen, zullen de geschillen worden berecht door de bevoegde rechter in het arrondissement te Utrecht.
Artikel 64
Op de overeenkomst, waarvan deze inkoopvoorwaarden deel uitmaken, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Buitenlandse wetgeving en verdragen zoals het Weens Koopverdrag worden uitgesloten.
Uitsluitingen en aanpassingen De Nieuwe Regeling 2005 (DNR 2005)
Artikel 5 Werkzaamheden door anderen
Nieuwe tekst:
De adviseur is als vermeld in Artikel 5 van de DNR 2005 bevoegd werkzaamheden onder zijn leiding door anderen te doen uitvoeren. In aanvulling op dit Artikel geldt dat hiervoor altijd met redenen omkleed bij de opdrachtgever toestemming gevraagd moet worden.
In afwijking van Artikel 9 lid 2 van de DNR 2005 zijn onder de opdracht inbegrepen alle werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht, ook al blijken deze pas uit de vervulling van de opdracht.
Artikel 11 Algemene verplichtingen van de adviseur
Lid 6: Nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 11 lid 6 van de DNR 2005 geldt dat alle termijnen opgenomen in het tijdschema fatale termijnen zijn.
Lid 9: Nieuwe tekst
De adviseur dient, voorzover hij documenten heeft opgesteld, bij beëindiging van een opdracht de opdrachtgever in het bezit te stellen van alle documenten die na beëindiging van de opdracht van belang zijn voor de opdrachtgever. Dit ter beoordeling van de opdrachtgever.
Artikel 12 Algemene verplichtingen van de opdrachtgever
Lid 7: Nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 12 lid 7 van de DNR 2005 geldt dat de opdrachtgever zijn opdrachtgeverschap niet geheel of gedeeltelijk overdraagt aan een ander zonder hierover in overleg te treden met de adviseur.
Lid 8: betalingsschema conform programma van Eisen
Artikel 14 Schadevergoeding
In afwijking van Artikel 14 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de adviseur krachtens Artikel 13 van de DNR 2005 aansprakelijk is, hij gehouden is tot herstel van de gebreken en vergoeding van de door de opdrachtgever dientengevolge geleden directe en indirecte schade. Artikel 14 lid 2 van de DNR 2005 is uitgesloten.
Vaststellen van schade als bedoeld in Artikel 14 lid 6 van de DNR 2005 kan uitsluitend plaatsvinden door een daartoe bevoegde rechter.
Aan Artikel 14 lid 7 van de DNR 2005 wordt toegevoegd dat de adviseur eveneens aansprakelijk is voor andere dan in het Artikel genoemde schades, als de adviseur tekort is geschoten op een wijze, die een goed, met normale vakkennis uitgeruste en zorgvuldig handelende adviseur had kunnen en moeten vermijden en de opdrachtgever de schade niet elders kan verhalen.
Artikel 15 Omvang van de schadevergoeding
Lid 2: niet van toepassing
Artikel 18 Opdrachtgever is consument
Niet van toepassing
Artikel 21 Wijze van opzeggen
In afwijking van Artikel 21 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat opzegging van de opdracht door partijen altijd schriftelijk aangetekend te geschieden en met vermelding van de grond van opzegging. In afwijking van Artikel 21 lid 2 en Artikel 24 van de DNR 2005 is opzegging zonder mededeling van grond niet mogelijk. Indien een opzegging van de opdracht zonder vermelding van de grond van de opzegging wordt ontvangen door een van de partijen wordt deze geacht niet te zijn verzonden.
Artikel 24 Opzegging van de opdracht zonder grond
Artikel laten vervallen
Artikel 33 Betalingsverplichting na opzegging zonder grond door de opdrachtgever
Niet van toepassing
Artikel 34 Auteursrecht na opzegging zonder grond door de opdrachtgever
Niet van toepassing
Artikel 35 Betalingsverplichting na opzegging zonder grond door de adviseur
Niet van toepassing
Artikel 36 Auteursrecht na opzegging zonder grond door de adviseur
Niet van toepassing
Artikel 38 Auteursrecht na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de adviseur
Lid 1: nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 38 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de opdrachtgever de opdracht heeft opgezegd op een grond die gelegen is bij de adviseur, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken.
Lid 2: akkoord
Lid 3: niet van toepassing
Artikel 39 Betalingsverplichting na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever
Akoord
Artikel 40 Auteursrecht na opzegging door de opdrachtgever op een grond gelegen bij de opdrachtgever
Lid 1: nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 40 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de opdrachtgever de opdracht heeft
opgezegd op een grond die gelegen is bij hemzelf, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder
tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies tot op dat moment te (laten) gebruiken.
Lid 2: niet van toepassing
Lid 3: akkoord, verwijzing naar lid 2 is niet van toepassing.
Lid 4: Akkoord
Artikel 42 Auteursrecht na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de opdrachtgever
Lid 1: nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 42 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de adviseur de opdracht heeft opgezegd op een grond die geleden is bij de opdrachtgever, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies tot op dat moment te (laten) gebruiken.
Lid 2: niet van toepassingakkoord
Lid 3: akkoord, verwijzing naar lid 2 is niet van toepassing
Lid 4: akkoord
Artikel 44 Auteursrecht na opzegging door de adviseur op een grond gelegen bij de adviseur
Lid 1: nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 44 lid 1 van de DNR 2005 geldt dat indien de adviseur de opdracht heeft opgezegd op een grond die gelegen is bij hemzelf, dan heeft de opdrachtgever het recht zonder tussenkomst of toestemming van de adviseur diens advies te (laten) gebruiken.
Lid 2: akkoord
Lid 3: niet van toepassing.
Artikel 45 Eigendom van documenten
De door de adviseur aan de opdrachtgever afgegeven documenten worden eigendom van de opdrachtgever en mogen door hem kosteloos en onbeperkt worden gebruikt met in achtneming van de rechten die voortvloeien uit de wetgeving op het gebied van de intellectuele eigendom, nadat de opdrachtgever aan zijn financiële verplichtingen jegens de opdrachtgever heeft voldaan.
Artikel 46 Auteursrecht van de adviseur
Lid 1: Akkoord.
Lid 2: niet van toepassing
Lid 3: nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 46 lid 3 van de DNR 2005 geldt dat zowel de adviseur alsmede de opdrachtgever het recht hebben van het uitwendige en inwendige van een naar zijn ontwerp verwezenlijkt object foto’s of andere afbeeldingen te maken en deze te verveelvoudigen en openbaar te maken. Doch de adviseur behoeft de toestemming van de opdrachtgever voor het openbaar maken van foto’s of andere afbeeldingen die het inwendige van het object tonen na ingebruikneming. Aan zijn toestemming kan de opdrachtgever voorwaarden verbinden
Lid 4: Aan Artikel 46 lid 4 wordt toegevoegd dat indien het ontwerp tot stand is gekomen door gezamenlijke inbreng of naar idee van de opdrachtgever, het auteursrecht berust bij de opdrachtgever.
Artikel 47 De uitvoering van het object
In tegenstelling tot Artikel 47 lid 1 van de DNR 2005 behoudt de opdrachtgever zicht het recht voor de uitvoering van het object afwijkend van de adviezen van adviseurs te (laten) uitvoeren. Dergelijke afwijkingen worden zo veel mogelijk in goed overleg met de adviseur voorbereidt.
Artikel 48 Recht van herhaling van het advies
Lid 1: akkoord
Lid 2: nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 48 lid 2 van de DNR 2005 is het de opdrachtgever onverkort toegestaan het advies geheel dan wel gedeeltelijk nogmaals te gebruiken
Lid 3: akkoord
Artikel 54 Vaststelling vast bedrag
Lid 1: Op basis van inschrijvingsbiljet
Lid 2: akkoord
Artikel 55 Advieskosten in geval van aanpassingen en wijzigingen
Lid 1: akkoord met voeging:
Aanpassingen en wijzigingen in de opdracht en de advieskosten kunnen uitsluitend na een schriftelijke opdracht plaatsvinden. Aanpassing van de advieskosten geschiedt uitsluitend indien door de adviseur een volledige onderbouwing van de gewijzigde kosten aan de opdrachtgever overlegd wordt met vermelding van de gewijzigde hoeveelheden, tarieven per functie en per tijdseenheid (uur) en overige gewijzigde kosten inzichtelijk te zijn gemaakt.
Lid 2: akkoord
Lid 3: akkoord met inachtneming van lid 1
Artikel 56 Betaling van advieskosten
Lid 1: betalingsschema zoals in Programma van Eisen is opgenomen
Lid 2: akkoord
Lid 3: akkoord
Lid 4: akkoord
Lid 5: nieuwe tekst
In afwijking van Artikel 56 lid 5 van de DNR 2005 is de opdrachtgever, in geval van betwisting van de juistheid van gegevens op de declaratie, niettemin gehouden tot tijdig betalen van het niet betwiste gedeelte. Betwisting van een declaratie dient schriftelijk en binnen de betaaltermijn te geschieden. Blijkt de betwiste declaratie – of het bewiste gedeelte – alsnog verschuldigd, dan wordt door de opdrachtgever de declaratie binnen de afgesproken termijn betaald zonder vergoeding van rente.
Lid 6: akkoord
Lid 7 en 8: niet van toepassing
Lid 9: akkoord
Artikel 58 Geschillen
Lid 1 t/m 4: nieuwe tekst
Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk langs de minnelijk weg worden opgelost. Mediation is hierbij uitgesloten, geschillenbeslechting zal nooit zal plaatsvinden door middel van arbitrage.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl