Regeling vervallen per 25-04-2018

Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2017

Geldend van 10-08-2017 t/m 24-04-2018

Intitulé

Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2017

De gemeentesecretaris,

gelet op de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit Ambtenaren 2016,

besluit:

  • I. de uitoefening van de bevoegdheden die in het Mandaatbesluit Ambtenaren 2016 aan de gemeentesecretaris zijn gemandateerd, onder te mandateren aan de functionarissen aan wie volgens genoemd mandaatbesluit ondermandaat mag worden verleend;

  • II. machtiging te verlenen aan de in het mandaatregister genoemde functionarissen om in zijn naam de bevoegdheden uit te oefenen die zijn vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, met inachtneming van de daarin gestelde procedurevoorschriften en/of beperkingen.

    Het begrip machtiging omvat mandaat voor het nemen van besluiten, volmacht voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en machtiging voor het verrichten van feitelijke handelingen.

    Onder uitoefening van de in het register vermelde bevoegdheden wordt tevens verstaan:

    • -

      het verrichten van alle nodige voorbereidingshandelingen;

    • -

      het verzoeken om aanvullende informatie;

    • -

      het voeren van correspondentie;

    • -

      het verstrekken van informatie;

    • -

      het vragen van adviezen en het inwinnen van inlichtingen;

    • -

      het verzorgen van publicaties

  • III. te bepalen dat, ingeval van wijziging van wetgeving waarop een verleende bevoegdheid berust, de bevoegdheid blijft verleend en deze wordt geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wetgeving

  • IV. te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als “Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2017;

  • V. te bepalen dat dit besluit in werking treedt op de dag na publicatie ervan.

Ondertekening

De gemeentesecretaris,
mevrouw mr. A.G. Knol-van Leeuwen

Bijlage 1

Brief met aanwijzingen bij Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2017

Beste medewerkers,

Voor de uitoefening van de ondergemandateerde bevoegdheden gelden de volgende aanwijzingen.

  • 1.

    De in ondermandaat te nemen besluiten en de krachtens volmacht/machtiging te verrichten (rechts)handelingen zijn in overeenstemming met alle ter zake geldende wetten, verordeningen, regelingen, voorschriften en beleidsuitgangspunten.

  • 2.

    U legt een te nemen besluit of een te verrichten (rechts)handeling aan het college of de burgemeester voor ter beoordeling van de vraag of u van de gemandateerde bevoegdheid gebruik mag maken, als:

    • -

      dit/deze zou kunnen leiden tot afwijking van eerder vastgesteld beleid;

    • -

      eruit niet voorziene financiële, beleidsmatige, publicitaire of andere belangrijke consequenties zouden kunnen voortvloeien.

  • 3.

    U informeert en/of raadpleegt de verantwoordelijk portefeuillehouder in alle gevallen tijdig als dit uit oogpunt van een goede politiek-bestuurlijke afweging noodzakelijk is.

  • 4.

    Onder de bevoegdheid “Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten”, opgenomen in het Algemeen deel van het ondermandaatregister 2017, wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van alle daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen, waaronder het aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen, alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.

    Het ondermandaat tot het aangaan van overeenkomsten voor inkoop van werken, leveringen of diensten mag slechts worden uitgeoefend volgens de regeling in onderstaand schema. De opdrachtwaarden die bij de genoemde aanbestedingsvormen horen vindt u in het gemeentelijke Inkoopbeleid van Bureau Inkoop MVS.

        

Aanbestedingsvorm

(Onder)mandaat

Europees

gemeentesecretaris

Openbaar

afdelingsmanager

gebiedsmanager

Meervoudig onderhands

afdelingsmanager

gebiedsmanager

Enkelvoudig onderhands

teammanager

 

Enkelvoudig

Onderhands

Projectleiders, wijkcoördinatoren

 

  

  • Wanneer een aanbestedingsprocedure wordt gevoerd worden de volgende regels in acht genomen.

    • -

      Er mag slechts worden aanbesteed als het bedrag is begroot op een product of als er een krediet is voor een project waarvoor u budgethouder of budgetbeheerder bent. Deze eis geldt niet voor de projectleiders van het team Voorbereiding en Realisatie. De teammanager Voorbereiding en Realisatie blijft budgetbeheerder voor hun projecten.

    • -

      Bij afwijking van het inkoopbeleid of als blijkt dat door het verlenen van opdracht het budget wordt overschreden, legt u de kwestie voor aan het college.

    • -

      Om te bepalen wie bevoegd is bij een meerjarig contract, wordt de hoogte van de financiële verplichting per jaar vermenigvuldigd met de looptijd van het contract. De hoogte van dit bedrag bepaalt wie het ondermandaat mag uitoefenen.

    • -

      In het geval van Europese aanbesteding wordt de uitslag van de aanbesteding ter kennisneming aan het college voorgelegd.

    Bovenstaande regeling is een algemene regeling die geldt voor alle inkoopovereenkomsten en voor de gemeentesecretaris, de gemeentecontroller, afdelingsmanagers, gebiedsmanagers, teammanagers en de genoemde projectleiders.

    Voor de afdeling Stedelijke ontwikkeling, team Vastgoed, geldt naast bovenvermelde regeling, een eigen regeling voor het sluiten van overeenkomsten met eigen bedragen, zoals bijvoorbeeld het sluiten van koop- en huurovereenkomsten. Deze regeling staat vermeld in het mandaatregister.

    Onder de bevoegdheid tot het aangaan van inkoopovereenkomsten worden alle daarmee samenhangende handelingen begrepen, zoals ontwerpen publicatie, opstellen selectiecriteria, uitvoering van de selectie, gunning enz.

  • 5.

    Het in ondermandaat dan wel volmacht genomen besluit wordt door u genomen en ondertekend of bij uw afwezigheid, door uw eerste plaatsvervanger, en bij diens afwezigheid door uw tweede plaatsvervanger enz. conform de officiële plaatsvervangerslijst afdelingsmanagers. Als geen van uw plaatsvervangers aanwezig is, wordt het besluit genomen door de –loco- gemeentesecretaris.

    De plaatsvervangers van de afdelingsmanagers en gebiedsmanagers worden, op voorstel van de afdelingsmanagers en gebiedsmanagers, schriftelijk door mij aangewezen.

    Bij afwezigheid van de teammanager of gebiedsmanager wordt het besluit door de afdelingsmanager ondertekend.

  • 6.

    Het ondermandaat behelst niet de bevoegdheid tot het beslissen op een beroep- of bezwaarschrift tegen de eerder in ondermandaat genomen beslissing.

  • 7.

    De in (onder)mandaat genomen besluiten worden als volgt ondertekend:

    Namens het college van burgemeester en wethouders,

    handtekening

    uw naam en functieaanduiding;

    of

    Namens de burgemeester van de gemeente Vlaardingen,

    handtekening

    gevolgd door uw naam en functieaanduiding

  • 8.

    Besluiten die namens het college worden genomen, worden geschreven in de wij-vorm.

  • 9.

    Van een gedigitaliseerde handtekening mag uitsluitend na mijn toestemming gebruik worden gemaakt.

  •  

Vlaardingen, 9 februari 2017

De gemeentesecretaris,

mw.mr. A.G. Knol-van Leeuwen

Bijlage 2

ALGEMEEN DEEL ONDERMANDAAT 2017

Directie ondermandaat 2017

Ondermandaat Informatie & Facilitaire voorzieningen

Maatschappelijke ontwikkeling ondermandaat 2017

Middelen ondermandaat

Publiek ondermandaat 2017

Stedelijk beheer ondermandaat 2017

Stedelijke ontwikkeling ondermandaat 2017

STEDELIJK BEHEER - eerste wijziging