Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent werkgeverschap (Verordening Werkgeverscommissie 2019)

Geldend van 25-07-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent werkgeverschap (Verordening Werkgeverscommissie 2019)

De raad van de gemeente Vlaardingen;

gelezen het voorstel van de werkgroep evaluatie Reglement van orde van 18 juli 2019;

gelet op de artikelen 107 tot en met 107e en 156 Gemeentewet;

gelet op afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de na 1 januari 2020 gewijzigde artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende Verordening Werkgeverscommissie 2019:

Artikel 1: Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De Werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2. Tot de bevoegdheid van de Werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3. De Werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2: Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De Werkgeverscommissie bestaat uit drie leden uit de raad.

  • 2. De leden van de Werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad. De Werkgeverscommissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 3. Het lidmaatschap van de Werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad;het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd.

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad.

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de Werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de Werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3: Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Werkgeverscommissie.

  • b.

    het leiden van de vergaderingen.

  • c.

    het doen naleven van deze verordening.

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de Werkgeverscommissie.

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de Werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4: Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgevers- commissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5: Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6: Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de Werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7: Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de Werkgeverscommissie worden vanwege de belangen als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid aanhef en onder e, en artikel 5.1.4 van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de Werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in de Wet open overheid, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de Werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8: Vergaderfrequentie

De Werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9: Verantwoording

De Werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10: Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11: Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na de dag van publicatie ervan in het Gemeenteblad.

  • 2. Op dat moment wordt de Verordening Werkgeverscommissie ingetrokken.

Artikel 12: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Werkgeverscommissie 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 september 2019.

De griffier,

drs. J. Mimpen

De voorzitter,

mr. A.M.M. Jetten Msc.