Regeling vervallen per 20-04-2021

Verordening Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Vlieland 2020

Geldend van 22-11-2020 t/m 19-04-2021

Intitulé

Verordening Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Vlieland 2020

Artikel 1. Taak 1 De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.Artikel 2. Samenstelling commissieArtikel

  • 1.

    De commissie bestaat uit 4 raadsleden, vanuit alle in de raad vertegenwoordigde fracties 1 lid.

  • 2.

    De voorzitter, respectievelijk plaatsvervangend voorzitter, wordt door de raad benoemd.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3. Ondersteuning commissie

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2.

    De algemeen directeur / gemeentesecretaris wordt toegevoegd als plaatsvervangend secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3.

    Een wethouder wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd.

  • 4.

    De secretaris, plaatsvervangend secretaris en wethouder zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 4. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste achtenveertig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, en, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste drie van de leden aanwezig zijn.

  • 4.

    De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    • 1.

      de leden van de commissie;

    • 2.

      de adviseur;

    • 3.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft.

Artikel 5. Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koningin de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 6. Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 6 bedoelde verslag opgenomen.

Artikel 7. Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

    • 1.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • 2.

      een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • 2.

    Het verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de concept aanbeveling van twee personen.

  • 3.

    De commissie stelt het verslag vast nadat de leden van de commissie de gelegenheid hebben gehad te reageren op het concept verslag.

  • 4.

    Het verslag wordt getekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 8. Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten.

De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 1.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd.

Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 1.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 2.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 9. Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming, de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim”, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 10. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening, geldende wet- en regelgeving, dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11. Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Vlieland 2020’.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 november 2020.

de griffier, de voorzitter,

M.G. Brinksma-Brandenburg C. Schokker-Strampel

Ondertekening