Huishoudelijk reglement presidium van de gemeenteraad van Vlissingen

Geldend van 18-09-2002 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 17-09-2002

Intitulé

Huishoudelijk reglement presidium gemeenteraad van Vlissingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit huishoudelijk reglement verstaat onder:

  • a.

    het presidium: het presidium als bedoeld in artikel 5 van het RvO.

  • b.

    RvO: het Reglement van Orde voor de raad 2007.

  • c.

    griffier: de griffier als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet.

  • d.

    fracties: de fracties als bedoeld in artikel 7 van het RvO.

Artikel 2 Reikwijdte

Het huishoudelijk reglement regelt alle zaken betreffende de interne aangelegenheden van het presidium.

Artikel 3 Samenstelling en verlies van het lidmaatschap

Het presidium bestaat uit:

  • 1.

    a. een voorzitter, zijnde de voorzitter van de raad.

    • b.

      de voorzitters van de fracties.

  • 2.

    Bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door het langstzittende lid van de raad. Indien meer leden van de raad even lang zitting hebben, vindt de waarneming plaats door het oudste lid in jaren van hen. Het presidium kan een ander lid van de raad met de waarneming belasten.

  • 3.

    Iedere fractie wijst uit haar midden een plaatsvervangend lid aan, met uitzondering van eenmansfracties.

  • 4.

    De voorzitter of een lid van het presidium verliest zijn lidmaatschap indien hij de hoedanigheid verliest op grond waarvan hij voorzitter of lid is geworden.

Artikel 4 De voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • a.

    het leiden van de vergadering.

  • b.

    Het handhaven van de orde.

  • c.

    Het doen naleven van het huishoudelijk reglement.

Artikel 5 De griffier

  • 1. Het presidium wordt bij de uitoefening van zijn taak terzijde gestaan door de griffier.

  • 2. De griffier of zijn vervanger is in elke vergadering van het presidium aanwezig.

  • 3. Hij kan, indien hij daartoe door de voorzitter wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen van het presidium deelnemen.

Artikel 6 Taak

  • 1. Het presidium stelt, nadat de raadscommissies hebben vergaderd, de agenda op voor de vergaderingen van de gemeenteraad.

  • 2. Het presidium vervult een procedurele rol bij het voorbereiden van de beraadslagingen van de gemeenteraad.

  • 3. Het presidium voert ten minste tweemaal per jaar overleg met de voorzitters van de raadscommissies.

  • 4. Het presidium is belast met het uitoefenen van de bevoegdheden als bedoeld in en krachtens de ‘Algemene rechtspositieregeling Vlissingen 2002’ ten aanzien van de griffier en de bij de griffie werkzame ambtenaren en overig personeel.

  • 5. Het presidium kan de hem krachtens deze regeling toekomende bevoegdheden ten aanzien van de bij de griffie werkzame ambtenaren en overig personeel overdragen aan de griffier.

Artikel 7 Bevoegdheden

  • 1. Het presidium doet voorstellen aan de raad over de uitvoering van het RvO.

  • 2. Het presidium kan uit zijn midden commissies vormen.

  • 3. Het presidium kan tijdelijke commissies instellen voor specifieke onderwerpen. Het instellingsbesluit bevat in ieder geval een nauwkeurige omschrijving van het onderwerp waarover die commissie het presidium dient te rapporteren en de termijn waarvoor de commissie wordt ingesteld.

  • 4. Het presidium is bevoegd voorstellen te doen inzake de rechtspositie van raadsleden en leden van de raadscommissies.

  • 5. Het presidium zendt geschriften tot behandeling waarvan de raad kennelijk niet bevoegd is onverwijld door naar het wel bevoegde bestuursorgaan, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender.

  • 6. Het presidium zendt geschriften die niet voor de raad zijn bestemd en die ook niet worden doorgezonden, zo spoedig mogelijk terug naar de afzender.

Artikel 8 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1. De vergaderingen van het presidium vinden plaats tien dagen voor de vergaderingen van de gemeenteraad. Zij beginnen om 16.00 uur en worden gehouden in het gemeentehuis.

  • 2. De vergaderingen worden niet in het openbaar gehouden

  • 3. Het presidium kan geen besluiten nemen indien niet meer dan de helft van zijn leden of hun plaatsvervangers aanwezig zijn.

Artikel 9 Stemmingen

  • 1. Ieder lid heeft één stem in het presidium.

  • 2. De artikelen 30 en volgende van het RvO zijn zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing op de procedures bij stemmingen.

Artikel 10 Agendacommissie

  • 1. Het presidium vormt een agendacommissie.

  • 2. De agendacommissie bestaat uit de voorzitter van de raad, de voorzitters van de raadscommissies, de griffier en de gemeentesecretaris.

  • 3. De agendacommissie heeft tot taak het opstellen van de agenda’s van de raadscommissies.

  • 4. Tot 24 uur voor de aanvang van de vergadering van de agendacommissie kunnen fracties en het college bij de griffier schriftelijk onderbouwde onderwerpen aandragen die zij willen agenderen voor een raadscommissie.

  • 5. Indien de commissie besluit dat een onderwerp niet in de eerstvolgende raadscommissie wordt geagendeerd wordt de reden daarvan zo spoedig mogelijk aan de indiener meegedeeld.

  • 6. De vergaderingen van de agendacommissie zijn niet openbaar.

Artikel 11 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 In werking treden en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 17 september 2002.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als ‘Huishoudelijk reglement van het presidium’.

Aldus vastgesteld door het presidium te Vlissingen op 16 september 2002.

de secretaris, de voorzitter,

mr. A.L. Pronk A. van Dok- van Weele