Verordening voor het financiële beleid en beheer gemeente Vlissingen 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m heden

Intitulé

Verordening voor het financiële beleid en beheer gemeente Vlissingen 2012

Titeldeel 1 Titelbepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

administratie:

het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van de organisatie van de gemeente Vlissingen en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

b.

financiële administratie:

het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van de organisatie van de gemeente Vlissingen, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

1.de financieel-economische positie;

2.het financiële beheer;

3.de uitvoering van de begroting;

4.het afwikkelen van vorderingen en schulden;

5.alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.

Titeldeel 2 Begroting en verantwoording

Artikel 2 Programma begroting

  • 1. De raad stelt in ieder geval bij het begin van de nieuwe raadperiode een programma-indeling van de begroting vast; deze indeling wordt in principe voor de gehele raadsperiode gehanteerd.

  • 2. De raad stelt per programma op hoofdlijnen de beoogde maatschappelijke effecten vast. Het college draagt zorg voor het vastleggen van gegevens daaromtrent.

Artikel 3 Producten

  • 1. Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de productenraming ingedeeld naar programma’s en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie ingedeeld naar programma’s.

  • 2. Het college biedt in het voorjaar een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren.

Artikel 4 Uitvoering begroting

De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de uitgaven, inkomsten en investeringskredieten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

Artikel 5 Uitvoering en controle

  • 1. Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

  • 2. Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

Artikel 6 Tussentijdse rapportage en verantwoording

  • 1. Het college informeert de raad in ieder geval éénmaal per jaar door middel van tussentijdse rapportage over de realisatie van de begroting.

  • 2. De rapportage gaat in op afwijkingen, zowel wat betreft de geleverde prestaties, de financiële middelen en indien daar aanleiding voor is de maatschappelijke effecten.

Titeldeel 3 Financiële positie

Artikel 7 Waardering en afschrijving vaste activa

  • 1. Geactiveerde kosten voor onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief en het saldo van agio en disagio worden lineair in vijf jaar afgeschreven.

  • 2. Kosten voor het afsluiten van geldleningen worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.

  • 3. De materiële vaste activa met economisch nut worden lineair afgeschreven in maximaal:

    • a.

      40 jaar: nieuwbouw woonruimten en schoolgebouwen

    • b.

      40 jaar: kantoren en bedrijfsgebouwen;

    • c.

      60 jaar: rioleringen;

    • d.

      25 jaar: renovatie, restauratie en aankoop woonruimten, kantoren, bedrijfsgebouwen en schoolgebouwen;

    • e.

      15 jaar: technische installaties in bedrijfsgebouwen;

    • f.

      15 jaar: veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen; telefooninstallaties; kantoormeubilair; schoolmeubilair; aanleg tijdelijke terreinwerken; nieuwbouw tijdelijke woonruimten en bedrijfsgebouwen;

    • g.

      15 jaar: zware transportmiddelen; aanhangwagens; schuiten; personenauto’s; lichte motorvoertuigen; automatiseringsapparatuur;

    • h.

      niet: gronden en terreinen.

  • 4. Activa met economisch nut en een verkrijgingprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.

Artikel 8 Reserves en voorzieningen

  • 1. In de begroting wordt een actueel beeld gegeven van de reserves en voorzieningen. Beleidswijzigingen worden bij de begroting of bij een afzonderlijke nota vastgesteld.

  • 2. De raad stelt een bestemmingsreserve in waarbij minimaal wordt aangegeven:

    • a.

      het specifieke doel van de reserve;

    • b.

      de voeding van de reserve;

    • c.

      de maximale hoogte van de reserve en

    • d.

      de maximale looptijd.

Artikel 9 Kostprijsberekening

Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd; bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die samenhangen met de door de gemeente verleende diensten. Het college neemt de relevante informatie voor de kostprijsberekeningen op in de begrotingsstukken.

Artikel 10 Onderhoud kapitaalgoederen

  • 1. Nota 'onderhoud openbare ruimte': Het college biedt, ten minste een keer per vier jaar een nota inzake het onderhoud van de openbare ruimte aan. In de nota wordt een overzicht gegeven van:

    • a.

      de staat van onderhoud van de wegen;

    • b.

      de staat van onderhoud van het openbaar groen;

    • c.

      de staat van onderhoud van de kunstwerken;

    • d.

      de staat van onderhoud van het straatmeubilair;

    • e.

      de nota onderhoud openbare ruimte geeft verder het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de normkosten-systematiek en het meerjarig budgettair beslag.

  • 2. Nota 'onderhoud riolering':

    • a.

      het college biedt, ten minste een keer per vier jaar een nota riolering aan;

    • b.

      de nota biedt verder het kader voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering alsmede de kwaliteit van het milieu en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.

  • 3. Nota 'onderhoud gebouwen en accommodaties': het college biedt, ten minste een keer per vier jaar, een nota onderhoud gebouwen en accommodaties aan.

  • 4. Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen, kunstwerken, straatmeubilair, riolering, gebouwen.

Artikel 11 Financieringsfunctie

  • 1. Het college zorgt bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:

    • a.

      het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te voeren;

    • b.

      het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico’s, koersrisico’s en kredietrisico’s;

    • c.

      het beperken van de kosten van leningen en het bereiken van een voldoende rendement op uitzettingen;

    • d.

      het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

  • 2. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofd van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.

  • 3. Het college neemt bij het uitvoeren van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen in acht:

    • a.

      het uitzetten van overtollige geldmiddelen gebeurt uitsluitend bij financiële ondernemingen gevestigd in een lidstaat van de EER (Europese Economische Ruimte) die minimaal over een AA-rating beschikt. Deze rating dient door ten minste twee ratingsbureaus te zijn afgegeven. De financiële onderneming dient zelf bij een transactie aan te tonen dat zij of haar waardepapier over de juiste rating beschikt;

    • b.

      overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende waarden, dan wel in producten waarbij de hoofdsom tenminste aan het eind van de looptijd in tact is;

    • c.

      tijdelijke overtollige geldmiddelen van aangetrokken leningen voor projectfinancieringen worden enkel uitgezet bij de financiële onderneming waar deze lening is aangegaan;

    • d.

      derivaten worden uitsluitend gebruikt voor het beperken van financiële risico’s;

    • e.

      voor het aantrekken van financieringen met een looptijd langer dan één jaar worden tenminste twee prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen gevraagd;

    • f.

      overeenkomsten voor het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen of het verlenen van garanties luiden in euro.

Artikel 12 Grondbeleid

  • 1. Het college biedt ten minste eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota grondbeleid aan ter behandeling en vaststelling door de raad. In deze nota wordt aandacht besteed aan:

    • a.

      de wijze van handelen met betrekking tot de exploitatie van gronden;

    • b.

      de kaders voor de sturing en verantwoording met betrekking tot de grondexploitatie;

    • c.

      de wijze van uitgifte van gronden en het grondprijsbeleid;

    • d.

      de organisatorische aspecten van het grondbeleid;

    • e.

      de financiële aspecten van het grondbeleid;

    • f.

      de juridische aspecten van het grondbeleid.

  • 2. De raad stelt de nota vast binnen twee maanden nadat de nota is aangeboden.

  • 3. In de paragraaf grondbeleid van de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op de uitvoering van het grondbeleid. Dit in de zin van de belangrijkste financiële en inhoudelijke ontwikkelingen binnen de grondexploitatie(s). Voorts wordt ingegaan op de relaties tussen het grondbeleid c.q. de grondexploitatie(s) enerzijds en de begrotingsprogramma's anderzijds.

Titeldeel 4 Paragrafen

Artikel 13 Paragrafen

Het college zal in de begroting relevante informatie opnemen ten aanzien van:

  • a.

    het weerstandsvermogen;

  • b.

    de lokale heffingen, incl. de grondslagen voor de berekening daarvan;

  • c.

    onderhoud van kapitaalgoederen;

  • d.

    de financiering;

  • e.

    de bedrijfsvoering;

  • f.

    de verbonden partijen;

  • g.

    het grondbeleid;

  • h.

    de reserves en voorzieningen.

Titeldeel 5 Financiële organisatie en administratie

Artikel 14 Administratie

  • 1. Het college stelt regels op ten behoeve van de inrichting en de werking van de financiële administratie, de administratieve en financiële organisatie alsmede de interne dechargeverlening; een en ander in overeenstemming met het Besluit begroting en verantwoording en andere relevante wet- en regelgeving; deze regels worden ter kennis van de raad gebracht.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie, de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.

Artikel 15 Grondexploitatie

  • 1. Ten aanzien van grondtransacties stelt de raad een afzonderlijke procedure vast. Over grondtransacties die niet zijn opgenomen in een door de raad vastgestelde grondexploitatie en die een bedrag van € 1.000.000 te boven gaan, neemt het college geen besluit dan nadat het college de raad vooraf in de gelegenheid heeft gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken.

  • 2. Voor grondexploitaties die niet zijn opgenomen in een door de raad vastgestelde grondexploitatie en die een bedrag van € 1.000.000 niet te boven gaan, zal het college de raad achteraf informeren.

Titeldeel 6 Slotbepalingen

Artikel 16 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2012.

  • 2. De Financiële verordening gemeente Vlissingen 2004 wordt ingetrokken.

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening voor het financiële beleid en beheer gemeente Vlissingen 2012’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 juni 2011.
de griffier, de voorzitter,
mr. F. Vermeulen drs. R.H. Roep